Jag känner inte till om Koi-scalare och Altum kan leka, men det borde de kunna...
Ska du kläcka på konstgjort vis, så ska du ha ett tomt akvarium på bara 12-16 liter.. ta samma vatten som från akvariet där de leket. nypa av bladet där äggen finns och placera i andra behållaren. En syresten ska placeras så att bubblorna strömmar försiktigt över äggen ( detta istället för föräldrarnas viftande ) Man ska tillsätta några droppar med lämpligt antimögel medel , detta finns i akvarieaffären. En del ägg möglar ändå och vanligen plockar föräldrarna bort dem, men nu får man plocka bort med en liten pincett, annaars går mögel till äggen runt. Detta syns tydligt då de blir helt vita. Sedan kläcks ynglen o har sin gulesäck de klarar sig med en del dagar, då den är förbrukad så bör första fodret vara nykläckt artemia. Då det tar ca 36 timmar att kläcka så måste man vara beredd med detta kort tid efter ynglen kläckts. Jag har inte lekt av scalarer på ganska lång tid, så minns inte riktigt hur många dagar det är till kläckning och då man ska mata dem, men det brukar man se på fiskarna...
Då man väl börjat att mata börjar också täta små vattenbyten.
Att föda upp dem konstgjort är ofta mycket lätt och även uppfödningen av yngel.. inga problem och ett stim med frisimmande scalarebarn är en härlig syn. Men tror inte det går så bra på annat vis än artemia, möjligen ngn säger emot mig.. men jag tycker det funkar bäst