Skalar som lagt rom

#1 - 28 oktober 2006 20:33
Har en skalar som lagt rom på ett blad det roligast med detta är att det är ingen hane av denna sort honan är en Altum skalar och hanen är en Koi skalar så det ska bli roligt att se hur barnen kommer att se ut.När kläcks kulorna?är det något jag kan göra för att bevara så många som möjligt så att dem inte blir uppätna?,andra fiskar är skalarer en gurami några malar.Vilken temp ska det ligga på?:)
#2 - 28 oktober 2006 21:01
jag sätter 50:- på att de är borta imorgon....
#3 - 28 oktober 2006 21:13
ha en liten lampa tänd vid akvariet under natten så dom kan se och vakta sina rom
#4 - 28 oktober 2006 21:56
bena skrev:
jag sätter 50:- på att de är borta imorgon....
Var där ute nu i kväll och tittade alla borta nästan satt en lampa så dem kunde vakta dem sista i alla fall:)
#5 - 28 oktober 2006 22:11
Att hitta Scalarer med god yngelvård är inte det lättaste och man ger ofta upp o kläcker på konstgjort vis och inte bättrar det på instikten att vakta o sköta ägg och ungar. Men då du har en lekvillig Altumhona så vore det ju spännande att se om du kunde få en Altum hanne också som var på hugget.. det är ju få förunnande att fått lek med dem.
#6 - 28 oktober 2006 22:16
Kommer honan att lägga ägg snart igen?
#7 - 28 oktober 2006 22:17
låt de va om de e i ggn de läker tills de har lärt sig alternativ annat kar så jorde jag med mina och fick yngel de fixade allt själv första tre kullar blev småros bord men fjärde alla 32 klarade sig
#8 - 28 oktober 2006 22:22
MaxRobban skrev:
Att hitta Scalarer med god yngelvård är inte det lättaste och man ger ofta upp o kläcker på konstgjort vis och inte bättrar det på instikten att vakta o sköta ägg och ungar. Men då du har en lekvillig Altumhona så vore det ju spännande att se om du kunde få en Altum hanne också som var på hugget.. det är ju få förunnande att fått lek med dem.
Går det inte med den hanen som jag har ?Det är ingen Altum hane men ändå.Och hur kläcker jag dem på konstgjord väg?
#9 - 28 oktober 2006 22:23
Har de väl lekt så kan det gå riktigt fort till nästa lek.. de kan lägga ägg om ett par tre veckor igen.. troligen efter ett vattenbyte eller liknande. För har man väl fått ett lekpar så brukar de leka regelbundet och misslyckas leken så desto snabbare mellan gångerna
#10 - 28 oktober 2006 22:32
Jag känner inte till om Koi-scalare och Altum kan leka, men det borde de kunna...
Ska du kläcka på konstgjort vis, så ska du ha ett tomt akvarium på bara 12-16 liter.. ta samma vatten som från akvariet där de leket. nypa av bladet där äggen finns och placera i andra behållaren. En syresten ska placeras så att bubblorna strömmar försiktigt över äggen ( detta istället för föräldrarnas viftande ) Man ska tillsätta några droppar med lämpligt antimögel medel , detta finns i akvarieaffären. En del ägg möglar ändå och vanligen plockar föräldrarna bort dem, men nu får man plocka bort med en liten pincett, annaars går mögel till äggen runt. Detta syns tydligt då de blir helt vita. Sedan kläcks ynglen o har sin gulesäck de klarar sig med en del dagar, då den är förbrukad så bör första fodret vara nykläckt artemia. Då det tar ca 36 timmar att kläcka så måste man vara beredd med detta kort tid efter ynglen kläckts. Jag har inte lekt av scalarer på ganska lång tid, så minns inte riktigt hur många dagar det är till kläckning och då man ska mata dem, men det brukar man se på fiskarna...
Då man väl börjat att mata börjar också täta små vattenbyten.

Att föda upp dem konstgjort är ofta mycket lätt och även uppfödningen av yngel.. inga problem och ett stim med frisimmande scalarebarn är en härlig syn. Men tror inte det går så bra på annat vis än artemia, möjligen ngn säger emot mig.. men jag tycker det funkar bäst
#11 - 28 oktober 2006 22:49
mm håler med artemia måste annas mikropan eller va än de heter men då överlever inte lika många
#12 - 28 oktober 2006 22:50
MaxRobban skrev:
Jag känner inte till om Koi-scalare och Altum kan leka, men det borde de kunna...

Ska du kläcka på konstgjort vis, så ska du ha ett tomt akvarium på bara 12-16 liter.. ta samma vatten som från akvariet där de leket. nypa av bladet där äggen finns och placera i andra behållaren. En syresten ska placeras så att bubblorna strömmar försiktigt över äggen ( detta istället för föräldrarnas viftande ) Man ska tillsätta några droppar med lämpligt antimögel medel , detta finns i akvarieaffären. En del ägg möglar ändå och vanligen plockar föräldrarna bort dem, men nu får man plocka bort med en liten pincett, annaars går mögel till äggen runt. Detta syns tydligt då de blir helt vita. Sedan kläcks ynglen o har sin gulesäck de klarar sig med en del dagar, då den är förbrukad så bör första fodret vara nykläckt artemia. Då det tar ca 36 timmar att kläcka så måste man vara beredd med detta kort tid efter ynglen kläckts. Jag har inte lekt av scalarer på ganska lång tid, så minns inte riktigt hur många dagar det är till kläckning och då man ska mata dem, men det brukar man se på fiskarna...

Då man väl börjat att mata börjar också täta små vattenbyten.

Att föda upp dem konstgjort är ofta mycket lätt och även uppfödningen av yngel.. inga problem och ett stim med frisimmande scalarebarn är en härlig syn. Men tror inte det går så bra på annat vis än artemia, möjligen ngn säger emot mig.. men jag tycker det funkar bäst
tack för svaret.Tror ändå att jag låter det vara som det ska va.
#13 - 28 oktober 2006 23:04
Jag tycker alltid man ska rekommendera att fiskarna ska få sköta det hela själv, men just med vissa ciklider är instinkten att vakta ägg o yngel inte som den var förr och är det viktigt för en att få upp en kullungar så fårman göra på konstgjortvis, Scalare är just ett sånt exempel där det är lite svårt att få ett par som sköter om det hel som de ska. De leker gärna, vaktar sina ägg ett knappt dygn och sedan glömmer de bort dem eller äter upp dem. Men just Scalare är lätt att föda upp konstgjort om du blir sugen en dag.
#14 - 29 oktober 2006 00:06
Jag hade tur med mina de va riktiga Parents jagade allt och alla som kom nära tom min hand när jag bytte vatten
#15 - 29 oktober 2006 00:50
Men om där är en lampa som det sades tror inte det ska klara sig då.Jag var ute nu igen och då vaktade honan rommen
#16 - 29 oktober 2006 01:21
Har man en natt lampa är chansen större att de klarar sig länge iallafall. Men har du samma tur som NoZ så går det kanske vägen. Jag har bara haft så många lekpar av Scalare och hur jag än gjort så har jag aldrig lyckats att få ett par som är duktiga ägg-yngelvårdare. Just nu har jag bara Peruanska scalarer,men de är fortfarande för unga för bilda par. Hoppas att dessa kanske har bättre instinkt att ta hand om sina ägg/yngel. Ska passa på och fråga om just det i en annan tråd...

Men håller tummarna Stene...
#17 - 29 oktober 2006 07:18
bra låt lampan va men inte direkt på ägen utam nera så at de ser de och om kläckings tiden beror på tempen i karet men du verkar ha tur grejene e att de kan plåstsligt få flyp och käka upp ägen men så kan de se utt och de kömer du att se bli onte orolig för de rensar ägg som har möglat om de blir inte not denna kull låt de läka mina va så super intensiva de va inte sant de ländes de försåkte och föråkte tills de blev avkomma
#18 - 29 oktober 2006 10:27
Nu är alla äggen borta från bladet lite tråkigt men så är det det kommer fler chanser får jag hoppas.
#19 - 29 oktober 2006 10:56
inom en vecka
#20 - 29 oktober 2006 10:57
om du har extra kar pasa på att flyta de glöm ej ta med 80% "gammalt" vaten och resten ny
#21 - 29 oktober 2006 11:01
Förmodligen är det ingen riktig altum, utan en så kallad Perualtum, det vill säga en fisk som än så länge räknas som en variant av P. scalare. Men de säljs tydligen ofta som altum, antagligen för att de ska kunna ta mer betalt.
#22 - 29 oktober 2006 14:22
Tror att hon ska lägga fler hon jagar bort dem hela tiden dem andra skalarerna
#23 - 30 oktober 2006 02:28
Vi får hålla tummarna, men har de väl börjat att lägga ägg så leker de nog igen.. gissar på nästa vattenbyte eller det därefter... som Micke sa så undrar man över detta med Altum.. men var det vad de sa i butiken ? Har du ngn bild på edm ?

Annons