Ibland går det lite vilt till i mitt 450l, så det är inte ovanligt att mina skalarer drar på sig lite skador ibland. En av dem fick för en tid sedan ett ganska stort sår på sidan, som jag trott har läkt sakta men säkert, men nu är jag inte lika säker längre. Nu på natten upptäckte jag att samma fisk har ett cirkulärt hål på kinden på andra sidan kroppen. Det är ingen slembildning eller liknande, vilket borde utesluta hål-i-huvudet (hexamitiasis), väl?
Fisken är fint utfärgad. Den är inte riktigt lika aktiv som de andra, men det trodde jag berodde på skadeläkningen, att den var försiktig för att inte förvärra sin skada. Har inte tänkt på att göra någon koll på om den äter, men den verkar inte ha magrat, likaså vet jag inget om avföringen, men ska hålla ögonen öppna.
Övriga individer i karet visar inga tecken på liknande symptom. I karet finns 5 diskus, 5 skalarer, 2 öronål, 1 brochiis splendes, 2 platy, 1 silvermolly, 1 ancistrus.
Översta bilden visar skalaren med stora såret vid sidan.
Mellersta bilden visar stora såret, som ser hjärtformat ut, i vad jag tror är läkningsprocessen.
Nedersta bilden visar den nyuppkomna skadan, ett cirkulärt hål i kinden. Den trasiga fenan som syns på nedersta bilden kan möjligen härleda skadorna till fysisk strid.