Skalar - sjuk eller bara skadad? (Bilder finns!)

#1 - 19 juli 2008 02:09
Ibland går det lite vilt till i mitt 450l, så det är inte ovanligt att mina skalarer drar på sig lite skador ibland. En av dem fick för en tid sedan ett ganska stort sår på sidan, som jag trott har läkt sakta men säkert, men nu är jag inte lika säker längre. Nu på natten upptäckte jag att samma fisk har ett cirkulärt hål på kinden på andra sidan kroppen. Det är ingen slembildning eller liknande, vilket borde utesluta hål-i-huvudet (hexamitiasis), väl?

Fisken är fint utfärgad. Den är inte riktigt lika aktiv som de andra, men det trodde jag berodde på skadeläkningen, att den var försiktig för att inte förvärra sin skada. Har inte tänkt på att göra någon koll på om den äter, men den verkar inte ha magrat, likaså vet jag inget om avföringen, men ska hålla ögonen öppna.

Övriga individer i karet visar inga tecken på liknande symptom. I karet finns 5 diskus, 5 skalarer, 2 öronål, 1 brochiis splendes, 2 platy, 1 silvermolly, 1 ancistrus.

Översta bilden visar skalaren med stora såret vid sidan.
Mellersta bilden visar stora såret, som ser hjärtformat ut, i vad jag tror är läkningsprocessen.
Nedersta bilden visar den nyuppkomna skadan, ett cirkulärt hål i kinden. Den trasiga fenan som syns på nedersta bilden kan möjligen härleda skadorna till fysisk strid.
#2 - 19 juli 2008 12:46
hålet vid gälen är sannolikt en infektion som har börjat invertes och sedan letat sig ut och skapat denna krater! ska du få ordning på det tror jag du bör flytta den till ett krantänkar och behandla den med preparaten baktopur + baktopur direct!
#3 - 19 juli 2008 14:18
Har inte tillgång till något karantärkar över huvud taget. :(
Hur stor är kontaminationsrisken? Är det bättre att ta ut den och avliva den innan den smittar andra? Finns det chans att den läker ihop själv utan behandling utan att smitta de andra?
#4 - 19 juli 2008 20:42
Fick det här svaret när jag mailade min lokala handlare:

Alltså det är svårt men det

jag ser på de två första bilderna är särledes en mutation av cellerna.

Cancer helt enkelt. Detta tror jag pga att det ändå ser rätt så rent ut.

Skulle det varit bakterier av något slag så skulle det nog vara mer rött och

irreterat. Sen ska man nog inte utesluta virus något slags virus. Det vid

huvudet kan faktiskt vara början på "hål i huvud sjukan". Jag tycker det

brukar kunna se ut så där i början för att senare bli värre. Alternativt ett

bett från annan fisk men kanterna på hålet ser för fina ut. Det skulle

givetvis också kunna ha att göra med de första bilderna. Hur som helst så

tycker jag att du ska avliva den. Skulle det vara någon cancerform så blir

fisken ju försvagad för eller senare och kan dra på sig följdsjukdomar vilka

kan smitta de andra. Det ska nog mycket till för att den fisken ska klara

sig tillräckligt länge för att man ska chansa.

När jag matade fiskarna ikväll stod den bara vid sidan. När den simmade fram och skulle kolla vad som luktade så gott så blev den bortkörd av min minsta diskus, som är hälften så stor som skalaren. Till slut stod den bara i ett hörn och då upptäckte jag att den darrade. Inte som när de ska fightas eller leka, utan bara ett jobbigt darrande i främst stjärtfenan. Då bestämde jag mig för att ta bort den. :(
#5 - 19 juli 2008 21:04
lider med dig.. tyvärr e det det ända man kan göra ibland.. men rekomenderar att du skaffar dig ett karantänkar och försöker hålla det som det o inte fylla den med annan fisk :)

Annons