okej tack så mycket!
Jo det blir nog att skaffa ett gäng och låta de para utsig. men kan man inte hålla kvar två par eller är karet för litet?
tror ni det skulle funka med 6 skalarer (sen 1 eller 2 par) 8 pansarmalar
3kakadua ciklider ?
och finns det ingen annan fisk som är mer mitten/övre skiktet som man kan ha också?
Vill du ha yngel som går kvar (och blir kvar) får du då antingen ta bort det scalareparet som inte leker eller så har du bara ett par från dess du får ett. Alternativet är fiskar som otocinclus eller kanske ett par av någon liten ciklid som håller sig nära botten.
Problemet är att scalarer har svårt att skydda alla yngel då någon intressent väl kommit nära dem. I ett akvarium med dina mått kommer de andra fiskarna alltid att vara nära så de kommer då försvinna en efter en men några dagar kan de kanske bli kvar.
Har själv 2m långt akvarium. Där kan de andra fiskarna hela tiden hållas minst en halvmeter bort så jag hoppas det ska fungera. Klarade sig en vecka senast (och enda gången jag haft frisimmande yngel). Denna gång var de dock bara ca 40 från början.
Vad gäller kakadua skull jag rekommendera 2st och inte 3st. Honorna bråkar och snor yngel av varandra. Inte ens med större mått på akvarium har det fungerat för mig med flera än 2. Med 2st betedde de sig som ett par och även hanen var fullt delaktig i vården.