Hej
jag köpte hem Skalarer 5 stycken på ca 5-6 cm
väl hemma såg jag att en hade en bruten stjärt.
Så tragiskt!
Stjärten såg jag inte till så jag vet ej hur detta gick till.
Nu undrar jag kan en stjärt växa ut igen?
Mycket tacksam för svar.
Micke_A skrev:Om den växer ut igen beror på hur den är av. Är bara den tunna, genomskinliga, och "döda" delen av fenan av, så växer den ut igen. Är däremot den köttiga stjärtfensroten av, så växer den nog inte ut igen.
Micke_A skrev:Verkar den pigg och så i övrigt, simmar bra, äter, och så, så överlever den förmodligen. Är fenan helt borta, eller är stjärtfensroten bruten, och fenan sitter kvar?
Micke_A skrev:Ok, men är den pigg så är det nog ingen fara. Att hälla i lite salt kan nog motverka en svampinfektion i såret. Vad har du för andra fiskar?
ansjo skrev:Ska du salta så kan du ta 4 msk till ditt kar. Detta är en relativt låg dos, men för att inte växterna ska ta skada och dö så är detta kanske det bästa.
Sedan tycker jag nog att om hela stjärtfenan är borta på skalaren så är det nog lindrigast att ta bort den då den kommer att få problem att hinna med att ta maten innan den blir uppäten, riskerar att bli hackkyckling av de andra fiskarna, med stor risk bli sjuk samt kommer även att få svårt att simma.
Micke_A skrev:Osäker på doseringen, nå´n dl är nog inte för mycket. Se hur såret ser ut, det kanske inte behövs. Saltet måste hur som helst vara jodfritt.
ansjo skrev:Salta karet om det blir nödvändigt men ser du att fisken lider så är det lindrigast att ta bort den.
ansjo skrev:Meddela hur det gick för honom/henne:) och jag hoppas att det läker ut sig bra!
monikaandersson skrev:Hej igen
jag såg nu vid sista titten att den grövre nedre delen på stjätfenan var kvar.
såret är rött. Mina "gamla" skalarer mobbar inte den skadade utan mer dom minsta.
Tack för alla svar betydde mycket för mej
Micke_A skrev:Kul om man kan hjälpa till :) Hoppas att den klarar sig.
Annie72 skrev:Hej Monica!!
Om det ser vitt/luddigt ut så är det nog ett svampangrepp tyvärr... Jag hade nog saltat upp rejält 1dl/100l vatten eller tillsatt preparat mot svampangrepp. Mvh Annie
monikaandersson skrev:Hej ANnie och Ansjo
hur många gånger skall jag tillsätta salt?
Eller är det en engångsdos?[:-2]
ansjo skrev:Det blir lite stressande för fisken att både bli uppfångad och saltad, men givetvis är det bäst för både de övriga fiskarna och dina växter om du kan ha den i ett karantänskar.
Saltkuren är en engångskur och saltet försvinner efterhand du gör dina vattenbyten. Ta det lugnt med avsaltningen av fiskarna då de kan ta skada av att salthalten blir noll direkt.