Skalar med bruten stjärt

#1 - 22 februari 2008 22:21
Hej
jag köpte hem Skalarer 5 stycken på ca 5-6 cm
väl hemma såg jag att en hade en bruten stjärt.
Så tragiskt!
Stjärten såg jag inte till så jag vet ej hur detta gick till.

Nu undrar jag kan en stjärt växa ut igen?
Mycket tacksam för svar.
#2 - 22 februari 2008 22:37
Om den växer ut igen beror på hur den är av. Är bara den tunna, genomskinliga, och "döda" delen av fenan av, så växer den ut igen. Är däremot den köttiga stjärtfensroten av, så växer den nog inte ut igen.
#3 - 22 februari 2008 22:40
Hej
det är den köttiga delen där den gått av.
Vilken ångest jag fick.
Kan den överleva tror du?

Micke_A skrev:
Om den växer ut igen beror på hur den är av. Är bara den tunna, genomskinliga, och "döda" delen av fenan av, så växer den ut igen. Är däremot den köttiga stjärtfensroten av, så växer den nog inte ut igen.
#4 - 22 februari 2008 22:42
Verkar den pigg och så i övrigt, simmar bra, äter, och så, så överlever den förmodligen. Är fenan helt borta, eller är stjärtfensroten bruten, och fenan sitter kvar?
#5 - 22 februari 2008 22:46
Micke_A skrev:
Verkar den pigg och så i övrigt, simmar bra, äter, och så, så överlever den förmodligen. Är fenan helt borta, eller är stjärtfensroten bruten, och fenan sitter kvar?

Fenan är helt bruten och borta alltså.............man ser stjärtfensroten det är rött där.....
#6 - 22 februari 2008 22:48
Ok, men är den pigg så är det nog ingen fara. Att hälla i lite salt kan nog motverka en svampinfektion i såret. Vad har du för andra fiskar?
#7 - 22 februari 2008 23:06
Micke_A skrev:
Ok, men är den pigg så är det nog ingen fara. Att hälla i lite salt kan nog motverka en svampinfektion i såret. Vad har du för andra fiskar?

Bara de gamla skalarerna och 10 neontetror
det är 200 liter i akvariet hur mycket salt?
#8 - 22 februari 2008 23:11
Ska du salta så kan du ta 4 msk till ditt kar. Detta är en relativt låg dos, men för att inte växterna ska ta skada och dö så är detta kanske det bästa.
Sedan tycker jag nog att om hela stjärtfenan är borta på skalaren så är det nog lindrigast att ta bort den då den kommer att få problem att hinna med att ta maten innan den blir uppäten, riskerar att bli hackkyckling av de andra fiskarna, med stor risk bli sjuk samt kommer även att få svårt att simma.
#9 - 22 februari 2008 23:13
Osäker på doseringen, nå´n dl är nog inte för mycket. Se hur såret ser ut, det kanske inte behövs. Saltet måste hur som helst vara jodfritt.
#10 - 22 februari 2008 23:25
ansjo skrev:
Ska du salta så kan du ta 4 msk till ditt kar. Detta är en relativt låg dos, men för att inte växterna ska ta skada och dö så är detta kanske det bästa.

Sedan tycker jag nog att om hela stjärtfenan är borta på skalaren så är det nog lindrigast att ta bort den då den kommer att få problem att hinna med att ta maten innan den blir uppäten, riskerar att bli hackkyckling av de andra fiskarna, med stor risk bli sjuk samt kommer även att få svårt att simma.

Hej
jag såg nu vid sista titten att den grövre nedre delen på stjätfenan var kvar.
Jag klarar inte att avliva ett djur. Den är en av de större skalarerna, men blir han/hon hackkycklingfår jag be ngn jälpa mej ta bort den.
#11 - 22 februari 2008 23:27
Salta karet om det blir nödvändigt men ser du att fisken lider så är det lindrigast att ta bort den.
#12 - 22 februari 2008 23:28
Micke_A skrev:
Osäker på doseringen, nå´n dl är nog inte för mycket. Se hur såret ser ut, det kanske inte behövs. Saltet måste hur som helst vara jodfritt.

Hej igen
såret är rött. Mina "gamla" skalarer mobbar inte den skadade utan mer dom minsta.
Tack för alla svar betydde mycket för mej
#13 - 22 februari 2008 23:29
ansjo skrev:
Salta karet om det blir nödvändigt men ser du att fisken lider så är det lindrigast att ta bort den.

Ja det är rätt
tack till dej med för dina svar.
#14 - 22 februari 2008 23:34
Meddela hur det gick för honom/henne:) och jag hoppas att det läker ut sig bra!
#15 - 22 februari 2008 23:41
ansjo skrev:
Meddela hur det gick för honom/henne:) och jag hoppas att det läker ut sig bra!

Hej
jag ska meddela hur det går.
Och då saltar jag vidbehov då.
Natti natti[:-2][:-2]
Och I hopp om att fiskänglarna beskyddar honom/henne[:-2][:-2]
#16 - 23 februari 2008 14:35
Hej igen

såret är rött. Mina "gamla" skalarer mobbar inte den skadade utan mer dom minsta.

Tack för alla svar betydde mycket för mej

Kul om man kan hjälpa till :) Hoppas att den klarar sig.
#17 - 28 februari 2008 20:42
Micke_A skrev:
Kul om man kan hjälpa till :) Hoppas att den klarar sig.

Hej Mikke och Ansjo!
En liten lägesrapport om min skalar med bruten stjärtfena.
Den äter och blir inte mobbad däremot är den själv lite av mobbare.
Vid stjärtroten är det vitt lite luddigt ser det ut nu inte rött som det var förut
jag hoppas inte det är / blir svamp.
Jag återkommer senare med lite rapport.[:-2]
#18 - 28 februari 2008 21:51
Ludd tyder nog på en begynnande svamp. Jag hade en jaguarciklidhona en gång som stod och tryckte bakom pumpen, alldeles lurvig av svamp, hon hade varit i slagsmål förmodligen. Jag var helt säker på att hon skulle dö, men hon klarade sig faktiskt.

Det låter bra att den är pigg, men håll ögonen på den.
#19 - 28 februari 2008 21:54
Hej Monica!!

Om det ser vitt/luddigt ut så är det nog ett svampangrepp tyvärr... Jag hade nog saltat upp rejält 1dl/100l vatten eller tillsatt preparat mot svampangrepp. Mvh Annie
#20 - 29 februari 2008 11:32
Annie72 skrev:
Hej Monica!!

Om det ser vitt/luddigt ut så är det nog ett svampangrepp tyvärr... Jag hade nog saltat upp rejält 1dl/100l vatten eller tillsatt preparat mot svampangrepp. Mvh Annie

Hej ANnie och Ansjo
hur många gånger skall jag tillsätta salt?
Eller är det en engångsdos?[:-2]
#21 - 29 februari 2008 11:35
Jag har Pimafix hemma som jag använde för att behandla en annan fisk i ett annat akvarium som fick fenröta men detta prep skulle man ha i under vecka.
#22 - 29 februari 2008 11:44
Hej ANnie och Ansjo

hur många gånger skall jag tillsätta salt?

Eller är det en engångsdos?[:-2]

En sak till är det inte bättre att bara behandla den fisk som fått svamp?
Att sätta den ensikt men det kanske den inte klarar jag har en stor skål 6-7 liter som jag använde för en Platy som fått fenröta, lade i växt och sand och bytte lite vatten varje dag och satt till Pimafix allteftersom.
Men en Skalar kanske är känsligare?[:-2]
#23 - 29 februari 2008 14:01
Det blir lite stressande för fisken att både bli uppfångad och saltad, men givetvis är det bäst för både de övriga fiskarna och dina växter om du kan ha den i ett karantänskar.
Saltkuren är en engångskur och saltet försvinner efterhand du gör dina vattenbyten. Ta det lugnt med avsaltningen av fiskarna då de kan ta skada av att salthalten blir noll direkt.
#24 - 29 februari 2008 18:35
Jag hävdar att för fisken är det ingen fara för de andra att gå i denna salthalt om du inte har väldigt känsliga malar eller växter. Växterna tar def skada.. annars skulle jag låta dem gå i detta tills du ser att den förbättras.. och gör du vattenbyte tillsätta lika mkt salt som du byter bort. //Annie
#25 - 29 februari 2008 18:38
jaha mitt inlägg togs bort, va la lite för smämtsamt
#26 - 14 mars 2008 19:49
ansjo skrev:
Det blir lite stressande för fisken att både bli uppfångad och saltad, men givetvis är det bäst för både de övriga fiskarna och dina växter om du kan ha den i ett karantänskar.

Saltkuren är en engångskur och saltet försvinner efterhand du gör dina vattenbyten. Ta det lugnt med avsaltningen av fiskarna då de kan ta skada av att salthalten blir noll direkt.

Hej alla
Nu har det gått över tre veckor och jag har gett en behandling med pimafix
och han/hon mår bra och stjärten ser inte angripen ut.:)
#27 - 14 mars 2008 21:15
Skönt att höra :)
#28 - 15 mars 2008 12:23
Ja det låter väldigt bra att den tillfrisknade.
#29 - 8 april 2008 12:46
Slutrapport:
Skalaren med bruten stjärt mår jättebra.
#30 - 8 april 2008 13:06
Kul :)
#31 - 8 april 2008 21:28
Vad skönt att det gick bra. Jag hann inte med tråden förrän nu och jag ville lämna rapport om mina skalarer också om det går bra.. ;)

Jag köpte 6 st 1-5 kronas stora och de gömde sig i flera dagar.. När de till sist kommer fram mera för att äta guppyyngel så upptäcker jag att de har fått lite fenröta.. Jag byter 30% vatten (det var dags också) och tillsätter 1/4 dl salt till 250 L (eftersom jag har räkor, som inte gillar salt) och det räckte. Fenrötan försvann och alla klarade sig :)

Angående svampangrepp så hörde jag att man kan badda medicinen direkt på fisken så slipper man behandla hela karet, eller göra ett medicinbad på 30 min.. Då skonar man ju akvariemiljön.. :D Over and out... [:-174]

Annons