skalar/kurvciklid-mat

#1 - 11 januari 2007 18:13
Införskaffade 20 st kardinaltetror i går kväll till mitt 300 l, där jag har 6 st kurvciklider och 10 st skalarer. Blev måttligt road när jag kom hem efter jobbet i dag och såg feta kurvciklider och lite bulliga skalarer. Alla kardinaltetror ligger nu i magarna på cikliderna. Jag har haft kardinaler tidigare med skalarer utan problem, men jag vet ju att de kan sätta i sig tetror. Jag trodde däremot inte att kurvcikliderna var så glupska, men man lär sig så länge man lever...
#2 - 11 januari 2007 18:17
bubbis skrev:
Införskaffade 20 st kardinaltetror i går kväll till mitt 300 l, där jag har 6 st kurvciklider och 10 st skalarer. Blev måttligt road när jag kom hem efter jobbet i dag och såg feta kurvciklider och lite bulliga skalarer. Alla kardinaltetror ligger nu i magarna på cikliderna. Jag har haft kardinaler tidigare med skalarer utan problem, men jag vet ju att de kan sätta i sig tetror. Jag trodde däremot inte att kurvcikliderna var så glupska, men man lär sig så länge man lever...
Jag bestämde mig en kväll att göra faktiskt samma sak men det var ca 40 st blandade tetrer,faktiskt tror jag att max 5 av dem har åkt dit.I karet går skalarer bla:)
#3 - 11 januari 2007 18:34
Ja, det var inga problem i går kväll. Det verkar var under natten de har ätit upp dem. Har svaga spotlights på under natten, de blev väll fint jaktljus.
#4 - 11 januari 2007 18:42
Mina lägger sig bland växterna på botten,annars hade dem också blivet mat kanske,men det är så fint inslag i akvariet så det är värt det stt dem simmar där
#5 - 11 januari 2007 18:44
Jag har 2 VF scalarer (nästan fullvuxna) ihop med svarta neontetror.. trodde aldrig att det skulle gå men inte en enda har blivit mat. Konstigt med tanke på att dom äter platyyngel som nästan är lika stora som tetrorna:)

/Hans
#6 - 11 januari 2007 19:02
Har mycket växter där de kunde gömma sig i men ibland blir det väll bara så. Vill ändå ha tetror i karet men jag får väll se mig om efter någon annan sort.
#7 - 11 januari 2007 20:29
Finns ju gott om tetror som inte scalarer kan äta :)
#8 - 11 januari 2007 20:30
joo tex pirayor:Dskämt å sido
#9 - 12 januari 2007 15:16
Funderar på att skaffa glödbandstetror, de ser fina ut. Någon som har erfarehet av dessa?
#10 - 12 januari 2007 15:18
joo tex pirayor:Dskämt å sido

Nej, men däremot högryggade arter, som dolkstygnstetra, rosentetra, svarta och röda fantomtetror, och så vidare :)
#11 - 12 januari 2007 16:49
bubbis skrev:
Funderar på att skaffa glödbandstetror, de ser fina ut. Någon som har erfarehet av dessa?
Mina glödbanstetror går jätte bra med skalarer även mina Svarta-Neon och kardinal:) man ska försöka ha lite blandade i karet
#12 - 12 januari 2007 17:14
Har du scalarer som äter kardinaler skulle jag nog inte våga mig på glödband, de har ungefär samma storlek och form som kardinaler, och är nog lika lättätna.
#13 - 12 januari 2007 17:16
Inte behöver man skala ciklidmat. ;)
#14 - 12 januari 2007 17:51
Jo, om det är oskalade räkor.

Annons