Ha gjort de nu,men inte tycker ja de verka va så anorlunda:confused: tycker de se klart ut när lyset e tänt,på en bild då du ha tage med blix(tro ja)se man att de e mörkare.....ha man så för att fisken trivs(eller ha den så där de ursprungligen komma ifrån) så?
På vilket sett påverka de vattnet,om de överhuvud taget gör de:p
Just det, och det var grejen jag ville påpeka, för det första att det knappt syns om man har lite kräm på ljuset, och att bara för att vattnet är gul-brunt eller te-färgat så är det inte grumligt, utan är lika Kristallklart som ett malawivatten (hårt - basiskt - högt ph-värde) med den skillnaden att "svartvattnet" är brunt och Malawivattnet är klart som dricksvatten.
Tråden handlar ju ursprungligen om Scalarer. Dessa och andra ciklider går i flodsystem som säsongsvis svämmar över och blir till små sjöar. Där finns rötter i massor, löv och bråte. Väldigt enkelt beskrivet kan man säga att det vattnet blir surt (mjukt - alkaliskt - lågt ph-värde) och sumpigt av allt "trä", levande och torkat, grenar, rötter, blad och bråte.
Tänk dig en svensk torvmosse (smurfmats kör ju med torv) och dess vatten som ser ut som riktigt hårddraget te eller nästan som en Rom&Cola. Vattnet är ju inte svart - som färgen svart - utan väldigt brunfärgat.
I en tråd lite längre ner som heter "Altum (scalare) frågor" har jag lagt en länk till en artikel som beskriver det vatten som just Altumscalarerna går i. Kolla den!
Nu är inte jag någon expert på detta område, långtifrån, men hoppas ändå att du fått "the hang of it":)