skalar intresserad!

#1 - 18 april 2007 13:36
Tjenna var längesedan jag var inne å surfa zoopet pga av datorn e paj men nu får jag andvända mina föräldrars dator nog om de......jag funderar på mitt 220 l kar me 4 scalarer i.jag har sand botten och vallisineria i karet som växer å skjuter skott som satan!.finns de valli i deras naturliga miljö?
#2 - 18 april 2007 13:38
skalarenas narluliga miljö är svatvatten om jag inte mins fel och där fins inte mycket växter
#3 - 18 april 2007 13:40
Okej tack så mkt.jag har ju fått ett mörkt vatten efter mina j'vla rötter som jag har plockat ur vill ha så klart vatten som möjligt för de ser trevligare ut.har nu även fått tillbaka mitt intresse för akvarium efter en längre tids sjuk dom.
#4 - 18 april 2007 14:19
Mao så gillar du inte hur det ser ut hos dem naturligt :)
#5 - 18 april 2007 16:57
joo de e klart att jag vill men de e de att jag gillar inte de gula vattnet som mina rötter färgar.
#6 - 18 april 2007 18:39
kan jag skaffa mer scalarer? har 4 stycken
#7 - 18 april 2007 19:15
ja det kan du om du bara ska ha skalarer i karet kanske 2-4 stycken till
#8 - 19 april 2007 04:46
Kenny*92 skrev:
joo de e klart att jag vill men de e de att jag gillar inte de gula vattnet som mina rötter färgar.

Ja det är det jag menar, så ser det ut där dom lever. Jag kör med torv för att det ska bli coca-cola färgat.
#9 - 19 april 2007 13:23
Hej igen.jag vet de men jag får inte de svarta vatten jag vill utan får gult vatten....:/men skulle de vara snyggt med barra rötter och sand?och lite större engelsk sjösten på vissa ställen?
#10 - 19 april 2007 13:31
de skulle va skitsnyggt och några stenar
#11 - 19 april 2007 13:55
Åhh...

rsoderberg skrev:
Ja det är det jag menar, så ser det ut där dom lever. Jag kör med torv för att det ska bli coca-cola färgat.

... är det så man gör för att få mer Coca Cola färgat... gillar alla firrar det eller bara svartvattensfisk???

Hur gör du med torven??? ;)
#12 - 19 april 2007 14:30
Jag köper torvgranulat på djuraffären och stoppar det sedan i en damstrumpa, efter det så stoppar jag ner det i ytterfiltret.
#13 - 19 april 2007 14:33
svartvatten = coca cola eller the färgat vatten = skitsnyggt, sätt gärna till briljanttetror och några glödbandstetror lite stänktetror och voala vilken underbar blandning
#14 - 19 april 2007 15:02
Jaha...

rsoderberg skrev:
Jag köper torvgranulat på djuraffären och stoppar det sedan i en damstrumpa, efter det så stoppar jag ner det i ytterfiltret.

Jag har bara ett litet innerfilter, kör lite halvt lowtec... tänkte dessutom köpa ett räksäkert och det har ju filterpatronen utan behållare.. :confused: Finns det något annat sätt att ha torven i vattnet eller ska det bara filtrera igenom???

Vet du/någon om alla firrar står ut med svartvatten??? Eller om det påverkar PH osv för mycket???
#15 - 19 april 2007 15:23
jag kör med min torv gömt bakom mitt innerfiler i en damstrumpa! :)
#16 - 19 april 2007 16:01
rsoderberg skrev:
svartvatten = coca cola eller the färgat vatten = skitsnyggt,

Ahaa,så när folk säger att dom ha svart vatten så e de när de e coca cola färgat,eller ha ja fel:confused:? nån bild?
#17 - 19 april 2007 16:02
japp,de stämmer.Jag som gillar kristalklart vatten kanske ska flytta mej till malawi istället ;)
#18 - 19 april 2007 16:30
okej:) ja tycker de kan va fint/mysigt med svart vatten ibland...men håller mig till klart annars;)
#19 - 19 april 2007 17:14
Hmmm... Svartvatten, Coca-cola-färgat, The-färgat vatten är ju kristallklart, iallafall i min burk. Det är alltså inte nödvändigvis på det sättet att vattnet är grumligt - utan helt klart ändå.
Om jag till exempel tar lite vatten ur karet i ett glas så ser det ut som svagt the på ett ungefär, gul-brunt sådär...
#20 - 19 april 2007 17:19
Cold skrev:
Ahaa,så när folk säger att dom ha svart vatten så e de när de e coca cola färgat,eller ha ja fel:confused:? nån bild?

Gå in och kolla på mina bilder, där är vattnet ljust the- eller cola-färgat!
#21 - 19 april 2007 20:24
Super...

smurfmats skrev:
jag kör med min torv gömt bakom mitt innerfiler i en damstrumpa! :)

... får du svartvatten då eller mer gulbrunt??? Jag har lite gult vatten nämligen av rötter, alkottar och eklöv men skulle vilja ha lite mer "colavatten"... Vad har du för fiskar??? Som jag frågade tidigare... gillar de flesta fiskar det???
#22 - 19 april 2007 20:56
MaxB skrev:
Gå in och kolla på mina bilder, där är vattnet ljust the- eller cola-färgat!

Ha gjort de nu,men inte tycker ja de verka va så anorlunda:confused: tycker de se klart ut när lyset e tänt,på en bild då du ha tage med blix(tro ja)se man att de e mörkare.....ha man så för att fisken trivs(eller ha den så där de ursprungligen komma ifrån) så?
På vilket sett påverka de vattnet,om de överhuvud taget gör de:p
#23 - 19 april 2007 21:57
Cold skrev:
Ha gjort de nu,men inte tycker ja de verka va så anorlunda:confused: tycker de se klart ut när lyset e tänt,på en bild då du ha tage med blix(tro ja)se man att de e mörkare.....ha man så för att fisken trivs(eller ha den så där de ursprungligen komma ifrån) så?

På vilket sett påverka de vattnet,om de överhuvud taget gör de:p

Just det, och det var grejen jag ville påpeka, för det första att det knappt syns om man har lite kräm på ljuset, och att bara för att vattnet är gul-brunt eller te-färgat så är det inte grumligt, utan är lika Kristallklart som ett malawivatten (hårt - basiskt - högt ph-värde) med den skillnaden att "svartvattnet" är brunt och Malawivattnet är klart som dricksvatten.
Tråden handlar ju ursprungligen om Scalarer. Dessa och andra ciklider går i flodsystem som säsongsvis svämmar över och blir till små sjöar. Där finns rötter i massor, löv och bråte. Väldigt enkelt beskrivet kan man säga att det vattnet blir surt (mjukt - alkaliskt - lågt ph-värde) och sumpigt av allt "trä", levande och torkat, grenar, rötter, blad och bråte.
Tänk dig en svensk torvmosse (smurfmats kör ju med torv) och dess vatten som ser ut som riktigt hårddraget te eller nästan som en Rom&Cola. Vattnet är ju inte svart - som färgen svart - utan väldigt brunfärgat.
I en tråd lite längre ner som heter "Altum (scalare) frågor" har jag lagt en länk till en artikel som beskriver det vatten som just Altumscalarerna går i. Kolla den!
Nu är inte jag någon expert på detta område, långtifrån, men hoppas ändå att du fått "the hang of it":)
#24 - 19 april 2007 22:41
Jag läste tråden från början och den är ju Kennys ursprungligen. Så Kenny, Katharina och Cold; "Svartvattnet" finns just där i Amazonas för att de träd och blad och de andra ämnen som så att säga "smutsar" ner vattnet råkar finnas där. Scalarer och andra ciklider har inte simmat dit för att de tycker att det verkar vara ett sjysst vatten, de har utvecklats i detta vatten, och har detta vattnets kemiska substanser, blandningar, temperaturer, mjukhet (ph-värde) i sin genetiska uppbyggnad. Dom kräver denna typ av vatten (vissa arter är känsligare, andra mer tåliga) för att känna sig friska och tillfreds. Det är alltså inte bra att till exempel göra "svartvatten" - för att det ser snyggt ut - till andra fiskar från andra typer av vatten - dom är vana vid sitt vattens kemiska uppbyggnad. Alltså; "svartvatten" bara till dom arter som kräver det.
Sedan är det ju så att man givetvis kan vänja fiskar, speciellt de som odlas i fångenskap, vid ett vatten som mer liknar det vi har i kranarna - men vi gör ju så gott vi kan för att skapa så naturliga förhållanden som möjligt, därav mycket rötter, både för utseendet och vattensammansättningen, torv och så vidare.

Ha det gôrgôtt:D
#25 - 24 april 2007 18:20
Jag lånar denna tråd om det är OK?

Men jag har suttit o filmat mina scalarer en stund när honan lägger äggen o hanen är framme o befruktar dem. Riktigt spännande!

Men nu är min fråga för detta är första gången som scalarer leker i mitt kar, ska jag fånga upp ynglena o lägga i yngelkasse eller låta det gå bara?
Vill ju givetvis att så många som möjligt ska överleva.

De har lagt rom på min termometer uppe vid ytan...kanske till och med hade fungerat att flytta över termometern till yngelkassen???

jag vet inte så mkt så jag vill ha lite råd...

tacksam för svar!
#26 - 25 april 2007 04:22
Personligen tycker jag att du ska låta föräldrarna sköta detta själv, tror mig ha läst att 99.9% av alla scalarer är artificiellt odlade så i mina ögon är det scalarer efter yngelvårdande föräldrar vi behöver inte fler som inte har en aning om hur man sköter om sin avkomma.
#27 - 25 april 2007 04:48
ok...tack för tipset...

ska låta naturen ha sin gång i mitt akvarie så får vi se vad som händer...

kanske en annons på scalarer om några månader? ;)

Annons