Skalar hjälp

#1 - 3 mars 2009 20:03
Hej

Jag har 4 skalarer i mitt akvarium just nu. 3 av skalarena är väldigt feta. Kan det vara bukvattensot eller är de gravida eller har de ätit för mycket. Men ätit för mycket tvivlar jag på. Vad tror ni att det kan vara. Dom är liksom feta under bröstfenorna.
#2 - 4 mars 2009 05:41
Scalarer blir inte gravida, så det kan du stryka.
#3 - 4 mars 2009 05:56
JojjeN skrev:
Scalarer blir inte gravida, så det kan du stryka.

Ok hur föder dom ungar då? De lägger väl rom eller? Har dom romen under buken då?
#4 - 4 mars 2009 06:00
Romstinn brukar man kalla fiskar som bär på rom och de bär romen inne i kroppen.
Gravid är väl mer de djur (ink. människor) som föder levande ungar.
#5 - 4 mars 2009 06:03
Nina82 skrev:
Romstinn brukar man kalla fiskar som bär på rom och de bär romen inne i kroppen.

Gravid är väl mer de djur (ink. människor) som föder levande ungar.

Aha då vet jag att alla fiskar inte behöver bli feta för att bära på ungar. Då är det nog bukvattensot som gäller!
#6 - 4 mars 2009 06:04
Dessutom tillhör Scalare amerikanska ciklider så har du tänkt skapa fler trådar om scalare i framtiden bör du posta dem under den kategorin, inte övriga fiskar ;)
#7 - 4 mars 2009 06:06
Nina82 skrev:
Dessutom tillhör Scalare amerikanska ciklider så har du tänkt skapa fler trådar om scalare i framtiden bör du posta dem under den kategorin, inte övriga fiskar ;)

Aha ok då vet jag det också :D
#8 - 4 mars 2009 06:16
Men det är bättre att du ställer alla frågor i samma tråd så alla kan följa vad som hänt, än att du skapar 10 olika som folk måste läsa för att förstå hela historien.-
#9 - 4 mars 2009 06:27
JojjeN skrev:
Men det är bättre att du ställer alla frågor i samma tråd så alla kan följa vad som hänt, än att du skapar 10 olika som folk måste läsa för att förstå hela historien.-

Japp har du rätt i ska tänka på det i fortsättningen ;)
#10 - 5 mars 2009 08:22
Jo, de blir "feta" när de är romstinna, eftersom äggen bildas inne i fisken, så det behöver inte vara bukvattensot. Verkar de friska, och äter, så kan de vara romstinna. Det märker man dessutom på deras beteende, om de putsar på stående ytor och så.
#11 - 5 mars 2009 16:45
Micke_A skrev:
Jo, de blir "feta" när de är romstinna, eftersom äggen bildas inne i fisken, så det behöver inte vara bukvattensot. Verkar de friska, och äter, så kan de vara romstinna. Det märker man dessutom på deras beteende, om de putsar på stående ytor och så.

Aha tack för det svaret då vet jag :) Men jag har också sett när jag ibland ger lite för mycket mat blir dom feta de närmaste 10 timmarna. Men du är de inte feta längre :)

Annons