Skalar

#1 - 16 augusti 2008 09:22
Hej jag är på jakt effter en ricktigt tuff skalar "grön" "hel röd" eller nått sånt har ni nått förslag MVH anders
#2 - 16 augusti 2008 09:41
Tyvärr blir du nog besviken då det inte finns dessa färger på skalarer.
#3 - 16 augusti 2008 09:48
fins det inga andra färger en svart vit kanske hel svart eller nått anat anorlunda :)

"tack för svarett"
#4 - 16 augusti 2008 09:56
Jodå, det finns helt gulfärgade sk. Guldskalar som är gula, det finns gula med svarta tecken, olika svart-grårandiga, spökskalar som är ljus i färgerna, olika vildformer och vildfångade skalarer, svarta och rökskalarer.
Listan går att göra ganska lång men det lättaste är nog att du kollar med din lokala affär vad de har hemma eller kan ta hem åt dig.
#5 - 16 augusti 2008 09:58
tack
#6 - 16 augusti 2008 11:09
Det finns ju iallafall hel vita i djuraffären här.
#7 - 16 augusti 2008 11:53
JojjeN skrev:
Det finns ju iallafall hel vita i djuraffären här.

VA??? Vita som Kyssgurami??? Lr typ genomskinliga??? :D Jag blev lite hagirig där..
#8 - 16 augusti 2008 12:38
Katharina skrev:
VA??? Vita som Kyssgurami??? Lr typ genomskinliga??? :D Jag blev lite hagirig där..

Tror det är Spökskalar eller Guldskalar som han menar.
#9 - 16 augusti 2008 13:20
Spetsnosscalare kan ha en del fläckar på kroppen i metalic grön/blå färg.
#10 - 16 augusti 2008 13:34
Såg i det nyaste av gold-medlemmarnas akvarium en fisk som kallades Koi-Scalar. Såg intressant ut.
#11 - 16 augusti 2008 14:56
Katharina skrev:

har 2 helt snövita med ngn svart o gul prick.. skitläckra!
#12 - 17 augusti 2008 14:10
tack för svaren as ball skall se vad jag får tag i hehe
#13 - 17 augusti 2008 14:15
Abaruktum skrev:
tack för svaren as ball skall se vad jag får tag i hehe

och givetvis när du väl har fått tag i några så kräver vi bilder ;)
#14 - 17 augusti 2008 14:23
Fast dom jag menar är bara helt vita, utan prickar eller något. Som snö, inte genomskinliga.
#15 - 17 augusti 2008 14:31
precis.. letar oxå efter helt snövita.. otroligt fina..
#16 - 17 augusti 2008 15:03
Du får komma ner hit. ;)
#17 - 17 augusti 2008 16:41
har du hittat några??
#18 - 19 augusti 2008 14:07
ansjo skrev:
Tror det är Spökskalar eller Guldskalar som han menar.

De kallas för guld eller pärlemorscalar. De är inte genomskinliga, men de är helt vita. De mörknar i färgen eftersom de blir äldre. Har en sån själv just nu, skall köpa några till så fort det kommer in fler i affären:)
#19 - 19 augusti 2008 14:09
Ibanez skrev:
precis.. letar oxå efter helt snövita.. otroligt fina..

Djurkompaniet här i Sundsvall brukar ha de hemma. Har du Djurkompaniet i närheten av där du bor, så kolla hos dom:)
#20 - 19 augusti 2008 14:16
ida72 skrev:
Djurkompaniet här i Sundsvall brukar ha de hemma. Har du Djurkompaniet i närheten av där du bor, så kolla hos dom:)

hmm.. får kolla upp om det finns ngn sådan i närheten av göteborg.. någon som vet? kanske i uddevalla ifs.. hmm.. [:o]

skall testa att korsa en helt vit med någon VF eller "naturlig" färgad.. helt inne på avling just nu.. har 2 lekpar för stunden.. synd bara att de är nästan helt svarta med orange fläckar.. eller ja.. synd o synd ;)
#21 - 19 augusti 2008 16:48
ansjo skrev:
Tyvärr blir du nog besviken då det inte finns dessa färger på skalarer.

Visst finns det rödaktiga scalarer, såg en video på youtube med röda.
De skulle dock vara väldigt dyra och svåra att få tag på..
#22 - 19 augusti 2008 16:57
NIC skrev:
Visst finns det rödaktiga scalarer, såg en video på youtube med röda.

De skulle dock vara väldigt dyra och svåra att få tag på..

Det är en viss skillnad på röda och rödaktiga;).
En kompis till mig köpte sk. "Red devil" skalarer i Tyskland när vi var där med Zoopetväst, och de är nog de rödaste man kan få utan några tillsatser av preparat.
Kolla in här så ser man på Jimmy´s avatar hur de ser ut: http://zoopet.com/forum/member.php?u=37307
#23 - 19 augusti 2008 17:07
Såja, nu hittade jag videon.. Visst e de mer rödaktiga än röda.., helt klart. ;)
" target="_blank">
#24 - 19 augusti 2008 17:11
Kul färg på dem, kan undra hur de ser ut som vuxna. De vitaktiga som även simmar i karet ser ut som sk. spökskalarer och det kan vara en variant av dessa kanske...
#25 - 19 augusti 2008 17:17
ansjo skrev:
Kul färg på dem, kan undra hur de ser ut som vuxna. De vitaktiga som även simmar i karet ser ut som sk. spökskalarer och det kan vara en variant av dessa kanske...

Aha, såhär har han skrivit längre ner på sidan: "Hi there,
These angels are losing their colour now.
They will probably turn a pale dull grey shade eventually. Sad.
I was hoping that they were true red angels.
Wouldn't buy these again."

Hoppas det inte händer samma sak för din kompis, dessa är också från tyskland..
#26 - 19 augusti 2008 17:20
Nej, tvärtom har den röda eller rättare sagt oranga färgen blivit mer intensiv nu när de är i lektagen. De ser ut som sk. Koiskalar fast den vanliga gula färgen är mer åt det röda hållet, och jag ska be honom sätta in en nyare bild i tråden:).
#27 - 19 augusti 2008 17:27
ansjo skrev:
Nej, tvärtom har den röda eller rättare sagt oranga färgen blivit mer intensiv nu när de är i lektagen. De ser ut som sk. Koiskalar fast den vanliga gula färgen är mer åt det röda hållet, och jag ska be honom sätta in en nyare bild i tråden:).

Ok, bra ju!
Tråkigt om de skulle bli helt matta senare..
:)
#28 - 19 augusti 2008 18:33
nu väntar vi bara på "deep blue" skalare :) hade varis jädrans snyggt..

är det någon som har koll på "röda" ögon hos en skalar? de flesta av mina har detta men tonas det bort med tiden?
#29 - 19 augusti 2008 19:55
Ibanez skrev:
har 2 helt snövita med ngn svart o gul prick.. skitläckra!

Sorry.. Missade ditt svar... Jisses vad snyggt.. Kan du inte lägga upp en bild??? :D :D :D
#30 - 19 augusti 2008 20:02
me den skitmobilkameran ja har så blir det bara katastrof.. har lite bilder på min sida om man kollar in mina akvarium.. när det blir tillgång te bättre kamera så lovar ja många kort! :)
#31 - 22 augusti 2008 13:55
Här är mina "red devil".

Mina röda i lek tagen.
Dom e mera rödaktiga i verkligheten, men inte så mycket mer.
Hannen har bättre färg än honorna.
Får se hur det blir med avkomlingarna, skall snart spara några kullar.
Färgen på dessa verkar snarare bli bättre när dom når vuxen ålder.
I Asien injicerar dom rödfärg i vissa fiskar, så e inte fallet här i dessa exemplar.
#32 - 22 augusti 2008 14:06
kanon snygga..!
#33 - 25 augusti 2008 17:52
En fråga från en nybörjare:
vilken hårdhet i vattnet klarar scalaer? Jag har 7-8dh svarade min kommun.Är det acceptabelt eller icke?
#34 - 27 augusti 2008 22:49
Ibanez skrev:
hmm.. får kolla upp om det finns ngn sådan i närheten av göteborg.. någon som vet? kanske i uddevalla ifs.. hmm.. [:o]

skall testa att korsa en helt vit med någon VF eller "naturlig" färgad.. helt inne på avling just nu.. har 2 lekpar för stunden.. synd bara att de är nästan helt svarta med orange fläckar.. eller ja.. synd o synd ;)

helt svarta scalarer kan inte föröka sej om bägge två är svarta. De svarta har en dödsgen som gör att ynglen inte blir livsdugliga. Varför vet jag inte, men det står i boken Min Scalare, om du är interesserad av att läsa om det.
#35 - 27 augusti 2008 23:07
ida72 skrev:
helt svarta scalarer kan inte föröka sej om bägge två är svarta. De svarta har en dödsgen som gör att ynglen inte blir livsdugliga. Varför vet jag inte, men det står i boken Min Scalare, om du är interesserad av att läsa om det.

Skriven av Frank Schäfer elr hur.;)
#36 - 28 augusti 2008 06:51
ciklidtok skrev:

Det är inte sant;).
Jag har själv haft ett par helsvarta skalarer som lekte och fick en fruktansvärd massa yngel. Det roliga med den kullen var att ca 50% blev helt gula medans resten blev sotsvarta som föräldrarna.
#37 - 28 augusti 2008 08:38
Jimmy.VBG skrev:
Mina röda i lek tagen.

Dom e mera rödaktiga i verkligheten, men inte så mycket mer.

Hannen har bättre färg än honorna.

Får se hur det blir med avkomlingarna, skall snart spara några kullar.

Färgen på dessa verkar snarare bli bättre när dom når vuxen ålder.

I Asien injicerar dom rödfärg i vissa fiskar, så e inte fallet här i dessa exemplar.

De här går väl också under "koiscalare".
#38 - 28 augusti 2008 08:42
ansjo skrev:
Det är inte sant;).

Jag har själv haft ett par helsvarta skalarer som lekte och fick en fruktansvärd massa yngel. Det roliga med den kullen var att ca 50% blev helt gula medans resten blev sotsvarta som föräldrarna.

Det står i den boken "att svarta scalarer ska inte para sig med varandra för att ynglen kan bli livsodugliga", KAN bli, inte att de KOMMER bli, kul att det funkade för dig!!
(Mina ligger och sprallar för fullt nu, väntar på att de ska bli frisimmande...!) :)
#39 - 28 augusti 2008 09:38
Och varför KAN det bli så då? Allt som står i böcker är inte sant;).
Läser du hur det är skrivet i inlägget så står det att de inte kan föröka sig, och i mina ögon är det att de är infertila.
Jag har själv inte boken och kan således inte läsa hur det är skrivet.
Bilagor:
#40 - 29 augusti 2008 07:39
ansjo skrev:

Läser du hur det är skrivet i inlägget så står det att de inte kan föröka sig, och i mina ögon är det att de är infertila.

Jag menade bara att de kan bli livsodugliga enligt det som står i boken därför att de skulle bära på en dödsgen, men sen är det ju inte sagt att de behöver bli det, (bara för att det står i en bok.. ;))
Jag citerade bara ur boken.. Och som du själv har fått erfara så gick det ju bra med dina :) Men vad skumt att det blev både gula och svarta..
Kanske dödsgenen förvandlades till gult...:D
#41 - 29 augusti 2008 07:41
Förresten, boken, elr snarare häftet vi pratar om heter: Min scalare av Frank Schäfer.
#42 - 4 september 2008 19:26
ansjo skrev:

Jag formulerade det nog så att man tolkade det som att de INTE KAN föröka sej;) Ber om ursäkt för det, får skylla på tryckfelsnisse:D
Jag har inte fått livsdugliga yngel poå helsvarta föräldrar, så det är jättetoppen att du berättade att dina två svarta fick livsdugliga yngel. Jsag har nämligen 4 helsvarta nu, och två har bildat ut par som det verkar:)

Jodå boken är skriven av F.Schäffer ( med reservation för stavningen;) )
#43 - 4 september 2008 19:31
Att hälften av ynglen blev guld har nog att göra med att de har guldscalarer i släkten, och det var kanske därför ynglen blev livsdugliga.

Jag tycker mig ha märkt att svarta scalarer är känsligare än andra varianter, i alla fall när de är små. Jag vet inte hur det är med livsdugligheten, men jag har hört att par där båda är helsvarta (alltså förmodligen inte "rök" eller liknande varianter), får små kullar, om man jämför med andra varianter.

Annons