ansjo skrev:Tror det är Spökskalar eller Guldskalar som han menar.
ida72 skrev:Djurkompaniet här i Sundsvall brukar ha de hemma. Har du Djurkompaniet i närheten av där du bor, så kolla hos dom:)
NIC skrev:Visst finns det rödaktiga scalarer, såg en video på youtube med röda.
De skulle dock vara väldigt dyra och svåra att få tag på..
ansjo skrev:Kul färg på dem, kan undra hur de ser ut som vuxna. De vitaktiga som även simmar i karet ser ut som sk. spökskalarer och det kan vara en variant av dessa kanske...
ansjo skrev:Nej, tvärtom har den röda eller rättare sagt oranga färgen blivit mer intensiv nu när de är i lektagen. De ser ut som sk. Koiskalar fast den vanliga gula färgen är mer åt det röda hållet, och jag ska be honom sätta in en nyare bild i tråden:).
Ibanez skrev:hmm.. får kolla upp om det finns ngn sådan i närheten av göteborg.. någon som vet? kanske i uddevalla ifs.. hmm.. [:o]
skall testa att korsa en helt vit med någon VF eller "naturlig" färgad.. helt inne på avling just nu.. har 2 lekpar för stunden.. synd bara att de är nästan helt svarta med orange fläckar.. eller ja.. synd o synd ;)
ida72 skrev:helt svarta scalarer kan inte föröka sej om bägge två är svarta. De svarta har en dödsgen som gör att ynglen inte blir livsdugliga. Varför vet jag inte, men det står i boken Min Scalare, om du är interesserad av att läsa om det.
ciklidtok skrev:helt svarta scalarer kan inte föröka sej om bägge två är svarta. De svarta har en dödsgen som gör att ynglen inte blir livsdugliga. Varför vet jag inte, men det står i boken Min Scalare, om du är interesserad av att läsa om det.
Jimmy.VBG skrev:Mina röda i lek tagen.
Dom e mera rödaktiga i verkligheten, men inte så mycket mer.
Hannen har bättre färg än honorna.
Får se hur det blir med avkomlingarna, skall snart spara några kullar.
Färgen på dessa verkar snarare bli bättre när dom når vuxen ålder.
I Asien injicerar dom rödfärg i vissa fiskar, så e inte fallet här i dessa exemplar.
ansjo skrev:Det är inte sant;).
Jag har själv haft ett par helsvarta skalarer som lekte och fick en fruktansvärd massa yngel. Det roliga med den kullen var att ca 50% blev helt gula medans resten blev sotsvarta som föräldrarna.
ansjo skrev:Och varför KAN det bli så då? Allt som står i böcker är inte sant;).
Läser du hur det är skrivet i inlägget så står det att de inte kan föröka sig, och i mina ögon är det att de är infertila.
Jag har själv inte boken och kan således inte läsa hur det är skrivet.
ansjo skrev:Och varför KAN det bli så då? Allt som står i böcker är inte sant;).
Läser du hur det är skrivet i inlägget så står det att de inte kan föröka sig, och i mina ögon är det att de är infertila.
Jag har själv inte boken och kan således inte läsa hur det är skrivet.