skalar

#1 - 9 oktober 2007 14:44
hejsan.

jag har funderar på att försöka oldla skalarer

vad ska jag tänkar på då och hur ska det vara lämpligt inret?
och går det att ha dem men andra sälskaps fiskar ändå?

Mvh Axel Isidorsson
#2 - 9 oktober 2007 15:38
axeisi skrev:
hejsan.

jag har funderar på att försöka oldla skalarer

vad ska jag tänkar på då och hur ska det vara lämpligt inret?

och går det att ha dem men andra sälskaps fiskar ändå?

Mvh Axel Isidorsson

vad jag har märkt när skalarer ska lägga ägg är att de jag har haft har alltid lagt sina ägg på stora blad (anubias, svärdsplanta m.m)..så ett akvarium bör nog innehålla ett par växter med stora blad....det blir nog bara bra at du har dem med vanliga fiskar, då kan de träna på sitt yngelvaktande...men du får nog låta dem leka ett par gånger eftersom de är inte så bra på det i början...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196 här är annars deras artbekrivning...där står det också mycket...

lycka till! :)
#3 - 9 oktober 2007 17:40
okej.. tack för svaret=)

men det står i art beskrivningen att man ska köpa 5-6 st och lå¨ta de para ut sig. om man bara vill ha ett par då? eller går det ha flera i 250L?
vad ska man isåfall göra med resten?

Mvh
axel
#4 - 9 oktober 2007 18:22
axeisi skrev:
okej.. tack för svaret=)

men det står i art beskrivningen att man ska köpa 5-6 st och lå¨ta de para ut sig. om man bara vill ha ett par då? eller går det ha flera i 250L?

vad ska man isåfall göra med resten?

Mvh

axel

det är väldigt svårt att se skillnad på skalarer när de är små....det bästa att se skillnad är att vänta tills de leker....och efter leken så får hanen en puckel....men jag köpte mig en 4 st och de har redan parat ut sig...visade sig bli 2 par:).....men köp 5 st ungefär och vänta tills parat ut sig och lämn tillbaks resten....eller så får du leta efter ett lekpar och lägga pengar på dom...:)

lycka till!
#5 - 9 oktober 2007 18:24
Om du köper 5-6 st som du har i ett 250 liters kar, kommer de att para ut sig när de blir könsmogna, och då ser du snabbt vilka som har valt att vara ett par.
De som blir "över" kan du antingen byta in i affären eller sälja/ge bort privat.
#6 - 10 oktober 2007 04:31
ju fler man köper, desto större chans att det blir par av det....men ingen garanti.

jag köpte 6 st (från peru) för 6 månader sedan. Försökte göra ett "urval" i affären med 3+3. Efter 4 månader sedan visar det sig att det var 6 hanar.

Bytte tillbaka dom mot lite lysrör.
#7 - 10 oktober 2007 12:22
Förlåt att jag lägger mig i, men hur vet man att det har bildats ett par?
Köpte två par från en kille som inte ville ha dem. Två av dem ser ut att hålla ihop mycket men hanen (vi tror att det är hanen) visar parningbeteenden med mer än hans hona. de två honorna bråkar lite på grund av det tror vi.

Kan man säga att de är par eller är de förvirrade?:confused:
#8 - 10 oktober 2007 14:01
Eller så är det den som ni tror är hane istället är hona, och de som bråkar är hanar.
Det brukar inte dröja så länge innan de har bildat par som man kan se rom på ett blad eller liknande och då ser du om det är ett par.
#9 - 10 oktober 2007 15:31
men hur lång tid tar det ungifär? man kan vell inte lämna tillbaka dem om de är stora eller?
#10 - 10 oktober 2007 15:48
Lämna tillbaka kan man ofta göra, men du får inte så mycket pengar för dem, men om du byter mot något annat brukar det oftast bli en bättre affär. Du får fråga när du köper dem om det är OK att komma tillbaka med större skalarer när de vuxit till sig och du fått ut ditt par.
De är runt 10-12 cm höga när de börjar leka på allvar, men även ibland tidigare.
#11 - 16 november 2007 18:24
läste att skalarer måsta ha 50 cm djupt =\
mitt är 45. tror ni att det kan gå ändå?
#12 - 16 november 2007 20:39
ingen?
#13 - 17 november 2007 16:54
axeisi skrev:
läste att skalarer måsta ha 50 cm djupt =\

mitt är 45. tror ni att det kan gå ändå?

45 cm djupt kar går fint, det är mycket viktigare med höjden på karet, det bör vara minst 50 cm.
#14 - 18 november 2007 10:04
ojj.. hehe.. det var 45 vcm högt jag menade. så det funkar inte?
#15 - 18 november 2007 19:45
klart det funkar....men de kommer inte att trivas egentligen.....

ungefär som att slänga in mig och frugan på 2x3 meter....visst..vi överlever...visst förmodligen skulle det bli någon avkomma....men vi kommer att vara ganska olyckliga...samt att våra liv kommer att förkortas ganska mycket....men visst går det....

Annons