Skalar

#1 - 7 september 2006 16:52
Jag läser på om mina nya skalarer, jag vill göra en så bra miljö som möjligt för dem.
I en bok står det att de gärna vill ha en rot som nästan når upp till ytan.

Är detta något som ni har till era skalarer? Och i så falll varför?
Jag har en som når ungefär halvvägs upp, skulle de nöja sej med den?
#2 - 7 september 2006 18:59
Har aldrig hört att dom trivs bra med en rot som går upp till utan men självklart gillar dom terräng i karet och då är rötter och växter aldrig fel.
Alltså något dom kan simma och gömma sig i.
Valisineria är en växt som dom trivs i eller stora svärdsplantor.
Dock så står alltid mina längst fram och väntar på mat så det som är viktigast för all fisk om dom ska trivas är vattenkvalitén.

Mvh Alexander :-)
#3 - 7 september 2006 19:05
Det låter ju fint, då kanske jag inte behöver skaffa nån högre rot.
De har bl a stora svärdsplantor och valissneria.
Mina står gärna o kurar invid pumpen bland flytväxterna.
De är väldigt nyfikna och kommer genast fram när man grejar i eller framför akvariet.
#4 - 7 september 2006 20:24
svea skrev:

De är väldigt nyfikna och kommer genast fram när man grejar i eller framför akvariet.

Du får greja ofta så du ser godbitarna ofta. Om de skulle leka, så gillar de att lägga rommen på Svärdsplantor eller Valisneria, det med roten har jag aldrig hört talas om.
#5 - 7 september 2006 20:54
Ifs en tysk bok, kanske ett annat släkte där nere;)

Men tack för synpunkterna. De får nöja sej med den roten som finns, samt alla svärdsplantor.
#6 - 7 september 2006 22:05
jag har rötter upp till ytan men där står de bara när det är släckt. annars är de konstant framme vid rutan där det varken finns växter eller rötter. härligt att studera deras naturliga beteende :P
#7 - 8 september 2006 07:24
Kan det inte vara så att en rot som går upp till ytan är ett bra ställe för dem att sätta sina ägg på? Men finns det ingen så hittar det något annat ställe, så det är ju inget som behövs :)...
#8 - 8 september 2006 07:30
Ja, det var så jag tänkte, att de behöver nåt högt för att sätta äggen på.
Det står inget i boken om det.

Nu får de nöja sej med den som sticker upp halvvägs och de stora svärdsplantorna.
De kanske använder värmaren? Min värmare är innesluten i nåt slags plasthölje, så det kanske duger?
#9 - 8 september 2006 08:27
Scalarer är nog en av de fiskar som är minst kräsna när det gäller inreding tycker jag.
Dom är alltid orädda och livliga.
Leker gör dom vare sig det finns inredning eller inte.
Mitt Peru par leker en gång i veckan och när dom går i stora karet med andra fiskar så lägger dom alltid rommen på siliconkanten högst upp vid ytan i framkant av karet.
Så det kanske stämmer med romläggning högt upp på tex rot som i din tyska bok då mina vill lägga den högt upp men det är inget man behöver bry sig om dom lägger där dom känner för det.

Mvh Alexander. :-)
#10 - 8 september 2006 10:03
Är dina scalarer stora nog att vara könsmogna, Svea!
Eller när blir dom det?
#11 - 8 september 2006 10:03
Aaah, finemang. Tack så mycket.
Mina är nog inte fullt utväxta än, så jag väntar med spänning på lek.
Jag hoppas att de inte blir för stökiga då, så det skrämmer de andra fiskarna.
#12 - 8 september 2006 10:03
Ha ha, exakt samtidigt!
#13 - 8 september 2006 10:05
svea skrev:
Ha ha, exakt samtidigt!

:p :p :p
#14 - 8 september 2006 10:07
Faktum är att jag inte vet när de blir könsmogna. Eller hur stora dom egentligen blir.
De är i alla fall väldigt pigga nu, nyfikna och simmar så fint.
#15 - 9 september 2006 05:30
Svea: om du bor nära en bokskog så kan du alltid ta ett dött ungträd, jag tog två från ett uttorkad sluttning, och la ner i mitt 540 l. Skit snyggt och massa terräng..

http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf
#16 - 12 september 2006 00:57
davidb skrev:
Svea: om du bor nära en bokskog så kan du alltid ta ett dött ungträd, jag tog två från ett uttorkad sluttning, och la ner i mitt 540 l. Skit snyggt och massa terräng..

http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf

var är del 2? ;)

Annons