Skål som yngel kar

#1 - 20 december 2004 12:52
Jaha som topic lyder... kan man ha en "guldfiskskål" som yngel kar?
Är väl på cirka 15-20 liter.

Har dock ingen pump. Och har inte råd med en heller så här i jul tider.
Det är en Malawi som snart ska ha yngel. Hur ofta ska man isf byta vatten & hur mycket. Ska man byta med "stora" akvariets vatten eller helt färskt.

MVH / Jimmie
#2 - 20 december 2004 12:54
Funkar inte
#3 - 20 december 2004 13:05
För ett litet tag skulle du nog kunna det. Det som ställer till det för dig är avsaknad av pump och värmare. Du får göra täta vattenbyten med "färskt" vatten och om du har möjligthet sätta in en syresten eller liknande.

Men hur ser det ut i ditt kar? Har du ett relativt "stort" stenröse i så skulle dina yngel ha stor chans att klara sig ändå. Alternativet är att du väntar med att låta dina yngel överleva (jag vet att det låter hemskt) tills du har möjlighet att skaffa dig ett yngelkar med pump och värmare.

Själv har jag precis flyttat över en tuggande Malawihona till ett 60 liters kar där hon får gå till hon spottar ut dom. Att få yngel är jätteroligt men själv känner jag att kan man inte ge dom den miljön de är i behov av ,så skall man nog vänta lite till man kan det.

God Jul, Elinor.
#4 - 20 december 2004 14:52
Tack elinor för bra svar, lite bättre att man får reda på varför än bara "Funkar inte"

Då får jag hitta på något annat eller så får dom bli mat då :( för en yngel kasse är väl för liten för en malawi?
#5 - 20 december 2004 16:14
Ingen som vet om yngelkassen??? fisken är inte fullvuxen utan typ 4cm lång + stjärt fena dårå.
#6 - 20 december 2004 20:21
Dom behöver inte bli mat bara för att du inte flyttar över honan till ett yngelkar eller en yngelkasse. Har två yngel i mitt kar som klarat sig på alldeles egen hand. Om du har ett bra stenröse där yngel tillåtas att kunna gömma sig ska du se att åtminstone några klarar sig.

Yngelkasse? Om du inte kan säga på rak arm hur långt honan har innan hon spottar ut ynglen skulle jag kunna tro att hon inte är bekväm i en sådan. *ler* Men allt är relativt, i yngelkassen har honan åtminstone bra cirkulation, rätt vatten och värme än vad hon skulla ha i skålen.

Testa, det är det enda sättet.. Men först måste du få tag i honan *skrattar gott* och det är inte lätt..

Elinor Lycka till!

#7 - 21 december 2004 08:30
Bra att man kan bjuda på skratt :) hehe men jag ska nog ta mig råd å köpa en värmare till skålen och byta vatten 1-2 ggr / dag.

Jag har ju tyvär inget stenröse :( och det är första gången jag ska få yngel så det vore kul om några kan överleva, honam borde vara i vecka 2, kanske lite drygt.

Hur länge är dom "gravida"??? ca 3 veckor har jag hört.

MVH / Jimmie som ska jaga gravid hona efter jobbet ;)
#8 - 22 december 2004 06:25
Hur länge är Malawisar gravida?
#9 - 23 december 2004 15:10
Jag vet inte hur mycket pengar du har, men de finns botetnfilter som är gjorda för skålar, de kostar ca: 30 kr och sendan en pump till de 90 kr. Då kanske du inte behöver byta så ofta.
#10 - 24 december 2004 21:04
Tack, alla tips motages gladeligen ;)

Annons