"Skål"-akvarier

#1 - 20 maj 2008 17:49
Vad skulle dom vara bra för? Vad kan man ha där i egentligen? För att tillföra syra går men är omständigt, det finns oftast inget täckglas och storleken på dessa varierar men är oftast för små för att ha det mesta i.. Är det bara en "klassiker" sedan förr i tiden eller tjänar dom något syfte alls?

Själv minns jag att min fd styvmamma hade en kampfisk (hane) sin. Otroligt nog så blev den aldrig sjuk när man tänker efter, men är det verkligen rätt när man tänker efter? :confused:
#2 - 20 maj 2008 17:55
Bland det värsta jag har sett var hemma hos ett par kompisar för några helger sedan, när jag fick syn på en typisk, rund "guldfiskskål" mitt på köksbordet, helt utan teknik (föga förvånande) men med diverse plastväxter, glaskulor och dylikt. Det beboddes av en ensam och mindre lycklig sorgmanteltetra. Försökte, men det var svårt att förklara det absurda med det hela för tjejen som hade eländet. Förmodligen fått grönt ifrån någon zoobutik...
#3 - 20 maj 2008 18:19
Vad är grejen med det hela? Hur svårt är det att förstå? Inte sjutton trycker man in en häst i en 42 kvm "stor" lägenhet?! Fast visserligen, det var inte så längesedan som en gubbe hade haft ponny och en hund i en lägenhet.. Det tog ett tag tydligen innan polisen gjorde något. Men för fan, grannarna måste ju ha märkt det?!

I alla fall, skillnaden mellan häst och fisk i detta läget är att hästar är pälsiga flickdrömmar.. Fiskar är ju tydligen bara en hjärndöd prydnan. :(
#4 - 20 maj 2008 19:12
Men det hade varit häftigt att ha en riktigt stor skål, typ en meter i diameter, med fisk och växter!

De "vanliga" små skålarna kan man ju ha till mycket annat, tex snygga växtarrangemang, dekorationer med stenar, stearinljus, godisskål... Tycker de är snygga, även om de inte lämpar sig som fiskbostad!

Såg skålar på 25l på någon sajt, och akvarier i den storleken använder väl en del till yngel, räkor, snäckor...
#5 - 21 maj 2008 08:36
Jag tror inte dessa skålar längre är tillåtna (innebär dock inte att de inte förekommer) Vad gäller kampfiskar kan man så vitt jag vet ha dem i mindre kar än vad som funkar för många andra fiskar i samma storlek, pga de lever på rätt märkliga ställen i det fria (risfält, diken mm)
#6 - 21 maj 2008 11:49
Sköter man det bara bra, så tycker jag det inte är nåt problem!
Här är tex mitt 24l växtkar med Guppies: http://bp1.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/R4lkmHdCKxI/AAAAAAAAA_o/CcH53rZ-CGQ/s1600-h/24l_2.jpg
Ni kanske syftar på nån liter stora akvarium, men det funkar det med: http://bp0.blogger.com/_u1fGoxLr_9s/Rp_PqnYZhmI/AAAAAAAAAnA/Xy_YWXppEVE/s1600-h/22.jpg
Jag tycker inte att det är erat beslut vem som ska få ha fiskar i små kar, eller inte. Varför orkar ni ens bry er?
Tex. kampfiskar lever i mycket små vattenpölar naturligt och klarar ofta bra av att leva i ett litet akvarium.
Snälla, berätta vem av er som inte dödat en fisk! Jag tvivlar på att inte en enda fisk hos någon av er har dött, i ett stort akvarium?
Så vem vågar kasta första stenen ;)

Anledningen till att folk har nanokar är att de är lätta att placera i hemmet om man inte har jättemycket plats, de kräver inte lika stor volym vattenbyten och de kan vara mycket snygga som prydnad på tex ett skrivbord (som jag har mina kar). Akvarium "uppfanns" från början för att ha som en prydnad i hemmet. Inte för att odla fisk, det gör dom själva i naturen! Så ni som har akvarium endast för att odla eller försöka få fiskar att må så bra som möjligt, släpp ut dom i naturen istället! ;)

Nu vet jag att jag kommer få en massa kritik för detta inlägg, men jag blir trött jag bara hör folk tjata om att guldfiskskålar är dåligt...
#7 - 21 maj 2008 17:17
Jag har inte riktigt sagt att de är "dåliga" och jag förstår helt och hållet din synpunkt i ämnet. Men jag är skeptisk till dom MEN jag ska understryka att även om kampfisken bodde lite trångt så levde den länge. Jag är nog mer fascinerad av att de kemiska halterna inte steg i det lila akvariet!

Ännu en hästreferens: Men likväl som hästar INTE är rid-djur egentligen så är likväl fiskar INTE gjorde för akvarium.

Däremot kan man bidra med bättre akvarie-liv för den lilla fisken. :)

Ang. att ha dödat en fisk. Jo, när jag var elva så erkänner jag att jag blandade fiskar flitigt och dom åt varandra samt så växte garanterat en del ur akvariet (silverhaj) men det hade jag aldrig kunnat lägga märke till vid den tiden. Jag had slöjsjärt, 2 kampfisk hanar, tetror, guppys, sliverhajar, kulii-ål, pansarmalar, andra malar, tigerbarber.. I ett 75 L akvarie. Så blir det, när man har oansvariga föräldrar som går till dåliga djuraffärer som skiter i vilket och där föräldrarna inte vet själva ett skvatt om akvarier.

Skillnaden är ju, att jag kan ta ett eget ansvar för att mina fiskar mår bra. Däremot, om Olle, 54 år, skaffar sig 5 kampfiskar att ha i en guldfisk skål så är det upp till han. Han gör sitt val men däremot är jag ändå tveksam till användningen av ett sådan "fisk-kar" och därav ville jag starta en diskussion i detta forumet av just detta kar.

Jag tror säkerligen att dina fiskar är välskötta och mår bra, tvivlar inte för en sekund. Det är itne ditt ägande av små akvarier jag är ute efter - men den kända guldfisk skålen är jag inte riktigt överens med.

Annars är jag glad för att du kom med ditt inlägg, saker ska tålas att diskuteras! :)
#8 - 21 maj 2008 20:30
Jag svarade utfrån uppfattningen att det handlade om runda skålar, inte små akvarier i allmänhet.
#9 - 22 maj 2008 02:32
AllaFiskar skrev:
Jag svarade utfrån uppfattningen att det handlade om runda skålar, inte små akvarier i allmänhet.

Det gjorde jag också, samt att trycka in för mycket och/eller för stor fisk i dem. Gärna fiskar som klarar det sämre än andra också. Eller en ensam sorgmantel, för den delen...
Små akvarier som sköts bra och bebos av invånare som trivs där och har rätt förhållanden är det väl ingen som har klagat på.

Om ingen får kritisera eller "kasta sten" eller ens blanda sig i att vissa missköter fisk i dessa skålar, så kan vi väl samtidigt förbjuda personal i zoobutiker att ge råd om skötsel?
Det var ju som sagt inte små men välskötta akvareier som jag trodde att det handlade om...
#10 - 22 maj 2008 06:18
Vad skulle dom vara bra för? Vad kan man ha där i egentligen? För att tillföra syra går men är omständigt, det finns oftast inget täckglas och storleken på dessa varierar men är oftast för små för att ha det mesta i.. Är det bara en "klassiker" sedan förr i tiden eller tjänar dom något syfte alls?

Själv minns jag att min fd styvmamma hade en kampfisk (hane) sin. Otroligt nog så blev den aldrig sjuk när man tänker efter, men är det verkligen rätt när man tänker efter? :confused:

"Vad skulle dom vara bra för? " aahh kanske för att ha guldfisk i tex? det behövs inte lika mkt skötsel som akvarie, det är vad det är till. jag tycker inte att det är fel med det om man har rätt storlek och rätt antal fisk,
#11 - 22 maj 2008 06:29
Att ha guldfisk i är de väl ändå rätt olämpliga för, om vi pratar om de klassiska, runda små skålarna?
#12 - 22 maj 2008 07:47
Att ha fiskar i för små akvarier är dåligt oavsett form. Problemet med "guldfiskskålen" är att den är så vanligt förekommande i populärkultur av olika slag, att folk tror att det är "ok" att ha en guldfisk i en 5liters skål, samt att guldfiskar är kortlivade fiskar som lever högst ett par veckor.

Sen om man vill ha en skål med snäckor eller räkor eller microrasboror handlar väl det snarare om att man behöver kunskapen för att kunna sköta ett sådant akvarium, men det behöver verkligen inte vara principiellt fel.

Men att ha en fisk som skitar ner ganska rejält och dessutom kan bli rätt stor i en liten vattenvolym (oavsett form) utan teknik, och därmed förkorta dess livslängd med flera decennium är det väl ändå ingen här som är beredd att ta i försvar?
#13 - 22 maj 2008 07:51
Det är absolut olämpligt med små guldfiskskålar som akvarium, att hävda att en spottkopp med vatten skulle vara lättskött är lika dumt som att påstå att den personliga hygienen är mer lättskött om man slutar tvätta sig och borsta tänderna och istället använder en klädnypa för näsan.

Fiska i akvarium BÖR ha tillgång till någon form av skydd, oavsett om det är Herr Fohrmans 3 000 liter källar akvarium vi talar om eller det där stolpskottet med 18 liter filterlös fisksoppa som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att vara ägare till 18 liter fishless algsoppa.

Sen har jag en fråga, vi vet alla att fiskar reagerar olika när man närmar sig ett akvarium, vissa fiskar, tex dom alltid hungriga står likt dresserade pudlar och väntar på godsakerna medans andra försvinner i samma ögonblick som nyckeln stoppas i ytterdörren, fiskar blir alltså olika stressade i olika situationer och det är därför rekommendationen om att fiskar bör ha möjlighet att söka skydd finns och det är därför vi ansvarsfullt respekterar våra husdjur genom att ge dem så bra livsbetingelser som möjligt..

Men.. hur tror ni en fisk i en rund skål upplever omgivningen?

I helgen gick larmet på en v40 som i gassande sol stod parkerad ute på gatan, lät som värsta inbrottslarmet.

Efter att ha kört igång 3 gången inom loppet av 6-7 minuter ruttnade jag och kollar ut genom fönstret för att kolla upp ägaren genom bilregistret varpå jag ser en stor sankt bernhard slå volter inne i bilen, inser att jag sett den doggen med nån snubbe hemma hos min söta lilla granne så jag ställer mig och börjar banka på hennes ytterdörr tills hon tillslut, väldigt rufsig i håret och med kläderna på trekvart öppnar dörren och undrar vad det är frågan om.

Jag ber henne hämta "han som äger hunden" och efter ytterligare nån halvminut dyker då tillslut roten till min tandvärk upp..

Frågar honom om han inte har alla indianerna i kanoten, undrar varför han är så korkad att han parkerar bilen i solen, varför han sätter på larmet, varför han inte vevar ner rutorna osv osv och det enda svar jag fick av "herr går dit kuken pekar" var att han inte hade tänkt stanna så länge..

Så om det är hundägare eller akvarister har ingen betydelse, det finns alltid idioter.
#14 - 22 maj 2008 07:55
Det är absolut olämpligt med små guldfiskskålar som akvarium, att hävda att en spottkopp med vatten skulle vara lättskött är lika dumt som att påstå att den personliga hygienen är mer lättskött om man slutar tvätta sig och borsta tänderna och istället använder en klädnypa för näsan.

Fiska i akvarium BÖR ha tillgång till någon form av skydd, oavsett om det är Herr Fohrmans 3 000 liter källar akvarium vi talar om eller det där stolpskottet med 18 liter filterlös fisksoppa som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att vara ägare till 18 liter fishless algsoppa.

Sen har jag en fråga, vi vet alla att fiskar reagerar olika när man närmar sig ett akvarium, vissa fiskar, tex dom alltid hungriga står likt dresserade pudlar och väntar på godsakerna medans andra försvinner i samma ögonblick som nyckeln stoppas i ytterdörren, fiskar blir alltså olika stressade i olika situationer och det är därför rekommendationen om att fiskar bör ha möjlighet att söka skydd finns och det är därför vi ansvarsfullt respekterar våra husdjur genom att ge dem så bra livsbetingelser som möjligt..

I helgen gick larmet på en v40 som i gassande sol stod parkerad ute på gatan, lät som värsta inbrottslarmet.

Efter att ha kört igång 3 gången inom loppet av 6-7 minuter ruttnade jag och kollar ut genom fönstret för att kolla upp ägaren genom bilregistret varpå jag ser en stor sankt bernhard slå volter inne i bilen, inser att jag sett den doggen med nån snubbe hemma hos min söta lilla granne så jag ställer mig och börjar banka på hennes ytterdörr tills hon tillslut, väldigt rufsig i håret och med kläderna på trekvart öppnar dörren och undrar vad det är frågan om.

Jag ber henne hämta "han som äger hunden" och efter ytterligare nån halvminut dyker då tillslut roten till min tandvärk upp..

Frågar honom om han inte har alla indianerna i kanoten, undrar varför han är så korkad att han parkerar bilen i solen, varför han sätter på larmet, varför han inte vevar ner rutorna osv osv och det enda svar jag fick av "herr går dit kuken pekar" var att han inte hade tänkt stanna så länge..

Så om det är hundägare eller akvarister har ingen betydelse, det finns alltid idioter som inte vill ta lärdom.
#15 - 22 maj 2008 08:17

Fiskar i akvarium BÖR ha tillgång till någon form av skydd, oavsett om det är Herr Fohrmans 3 000 liter källar akvarium vi talar om eller det där stolpskottet med 18 liter filterlös fisksoppa som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att vara en 18 liters "fishless" algsoppa.

Sen har jag en fråga till er alla, vi vet ju att fiskar reagerar olika när man närmar sig ett akvarium, vissa fiskar, tex dom alltid hungriga står likt dresserade pudlar och väntar på godsakerna medans andra försvinner i samma ögonblick som nyckeln stoppas i ytterdörren, fiskar blir alltså olika stressade i olika situationer och det är därför rekommendationen om minst en insynsskyddad sida ska finnas och att fiskar i ett akvarium bör ha möjligheten att söka skydd finns och det är därför vi ansvarsfullt respekterar våra husdjur genom att ge dem så bra livsbetingelser som möjligt..

Så om det är hundägare eller akvarister har ingen betydelse, det finns alltid idioter som inte vill ta lärdom.
#16 - 22 maj 2008 08:20

Fiskar i akvarium BÖR ha tillgång till någon form av skydd, oavsett om det är Herr Fohrmans 3 000 liter källar akvarium vi talar om eller det där stolpskottet med 18 liter filterlös fisksoppa som inom en inte allt för avlägsen framtid kommer att vara en 18 liters "fishless" algsoppa.

Sen har jag en fråga till er alla, vi vet ju att fiskar reagerar olika när man närmar sig ett akvarium, vissa fiskar, tex dom alltid hungriga står likt dresserade pudlar och väntar på godsakerna medans andra försvinner i samma ögonblick som nyckeln stoppas i ytterdörren, fiskar blir alltså olika stressade i olika situationer och det är därför rekommendationen om minst en insynsskyddad sida ska finnas och att fiskar i ett akvarium bör ha möjligheten att söka skydd finns och det är därför vi ansvarsfullt respekterar våra husdjur genom att ge dem så bra livsbetingelser som möjligt..

Men.. hur tror ni en fisk i en rund skål upplever omgivningen där den tittar ut genom ett förvrängt och perspektivförändrat "Cinema 360" i full 3D?

#17 - 22 maj 2008 08:23

Men.. hur tror ni en fisk i en rund skål upplever omgivningen där den tittar ut genom ett förvrängt och perspektivförändrat "Cinema 360" i full 3D?

#18 - 22 maj 2008 14:28
Visst är det tråkigt när folk inte sköter sina djur! :(
Trodde mer att ni skackade om små akvarium i allmänhet, men då missuppfattade jag det hela lite grann ;)
Guest
#19 - 22 maj 2008 18:09
Gaffel skrev:

Haha jag hade slagit sönder honom och hans fula volvo!
#20 - 24 maj 2008 07:10
Jo, men jag menade inte så.. Jag menar väl små akvarier också, men jag betvivlar inte att man kanske kan ha små akvarier som man kan ha växter eller eventuellt räkor i. Men problemet med små akvarier är oftast detsamma, att personer köper akvarierna/skålarna och trycker i lite fisk. Jag uteslöt inte små akvarier, jag uteslöt Leonards små akvarier, men inte de små akvarierna som många köper och ha en hel del fisk i. T.ex. den klassiska skålen med guldfisk i. :)

Ursäkta att jag rörde ihop det, det var verkligen inte min mening! :)

Annons