Skål

#1 - 25 februari 2008 22:25
Hejsan, för typ 2 års sedan hade jag en guldfiskskål på 60 L
Där i hade jag en sugfisk (ingen aning vilken sort) och två pytte små guldfiskar, som inredning hade jag engelsk sjösten, växter,rot och en grotta.. Och sen så hade jag ju reningsverk och pump..och så läste jag här att man inte skulle ha skålar så då köpte jag ett 60 L rektangulärt.. var det helt i onödan för att jag har läst att folk har ställt fråor som tex att dom har sina guldfiskar i 5 L skålar.
lade ner 600 kr på den skålen, den var typ beställd hos någon glasblåsare:confused:
#2 - 26 februari 2008 06:35
För fiskarnas del spelar det nog ingen större roll om de bor i en rund skål på 60 liter eller i ett rektangulärt akvarium med samma volym (framförallt inte om deras krav på inredning som bra filter, ev. gömställen etc. uppfylls i de båda). Dessvärre så är 60 liter på tok för litet för en guldfisk/slöjstjärt; enligt Zoopets rekommendation så ska de arterna hållas i akvarium på (minst) 250 resp. 120 liter.

Men du kanske kunde skaffa några mindre fiskar? Inreder du då din skål efter artens behov samt ser till att du har ett bra filter där i, så skulle du kunna använda skålen. :)
#3 - 26 februari 2008 07:21
Som aiquen redan påpekat skulle guldfiskarna behöva minst 250 liter. Guldfiskar kan bli över 30 år gamla och hela 45 cm långa. De är dessutom stimfiskar och vill vara flera för att trivas. Därtill kan jag nämna att de skiter ner ganska mycket och kräver ordentlig filtrering.

Tyvärr är det en gammal ovana (och myt) som är kvar från en oupplyst tid att det skulle gå bra att hålla guldfiskar i fiskskålar eller andra små behållare. Guldfiskarna som säljs i akvarieaffärer är för det mesta mycket unga fiskar som döms till ett torftigd och stimulanslöst liv och en alltför tidig död.

Det finns en del - mycket mindre - fiskar som kan trivas i ett 60 liters akvarium. Kolla in dessa fina småfiskar (det finns andra arter som skulle kunna trivas i dina akvarier - läs gärna på om de olika arters egenskaper och behov innan du väljer art/er):

Dvärgkardinalfisken (Tanichthys micagemmae): http://swisstropicals.com/Tanichthys%20micagemmae.html

Microrasbora sp. 'galaxy' (Danio margaritatus): http://www.practicalfishkeeping.co.u....php?news=1538

Dario dario (Dario dario): http://www.aquahobby.com/gallery/e_Dario_dario.php

Prickig blåögonfisk (Pseudomugil gertrudae): http://members.optusnet.com.au/chelmon/Gertrud.htm

Endlers: http://www.aquaworldaquarium.com/Art...ivebearer.html
#4 - 26 februari 2008 14:28
guldfisk blir inte 45 cm i ett akvarium. bara i dammar. men dom blir kanske en 30cm. skålar e tilllåtna om men de finns vissa krav: skålen ska va över 40l. skålen ska innehålla filter och doppvärmare. skålen ska innehålla växter. skållen ska va insynsskyddad en sida (bakgrund). skålen ska innehålla nånform av gömställen för fiskarna.
#5 - 26 februari 2008 14:53
På 1700 talet hade man Guldfisk i skålar.
#6 - 26 februari 2008 15:23
på 1700 talet fanns inget akvariesilikon. ville man ha ett fyrkantigt kar fick man stå ut med att de läckte "lite"
#7 - 26 februari 2008 15:42
Ju större akvarium man har så är chansen att dom får lite strl. Tex ett 250L eller ett 2500L ger lite olika förutsättningar
#8 - 26 februari 2008 15:45
sant.....
#9 - 26 februari 2008 17:51
guldfisk blir inte 45 cm i ett akvarium. bara i dammar. men dom blir kanske en 30cm. skålar e tilllåtna om men de finns vissa krav: skålen ska va över 40l.

Fast att den minsta tillåtna akvariestorleken (för fiskar) i Sverige är 40 liter innebär inte att det är ok att ha vilken fisk som helst oavsett storlek i ett 40 liters akvarium. I lagen står det även att akvariets storlek ska vara anpassad till artens behov.

På 1700 talet hade man Guldfisk i skålar.

PÅ 1700-talet brände man människor på bål också... På den tiden var människors kunskaper och insikter om andra arters egenskaper och behov väldigt begränsade jämfört med i dag, så att man gjorde det då innebär inte på något sätt att det var rätt.
#10 - 26 februari 2008 19:33
Det andra citatet blev välan lite fel om guldfiskar i skålar
#11 - 26 februari 2008 22:01
ja det vet jag nu.. har gett mina guldfiskar till min moster som har en dam..det gjorde jag ca 2 dagar efter att jag hade köpt det andra rektangulära karet.. jag vet att man inte ska ha guldfiskar i små kar eller skålar, jag frågade bara om det var helt i onödan att slänga den skålen eller kunde jag ha haft annat i den?
#12 - 26 februari 2008 22:25
Varför inte ett gäng räkor:)?
#13 - 27 februari 2008 10:23
Janina skrev:
ja det vet jag nu.. har gett mina guldfiskar till min moster som har en dam..det gjorde jag ca 2 dagar efter att jag hade köpt det andra rektangulära karet.. jag vet att man inte ska ha guldfiskar i små kar eller skålar, jag frågade bara om det var helt i onödan att slänga den skålen eller kunde jag ha haft annat i den?

Ah ok [:o] Underbart att de har fått flytta till en damm :)

Ett gäng räkor som ansjo tipsar om tycker jag är ett mycket bra förslag.
#14 - 27 februari 2008 11:32
eriahl skrev:
Det andra citatet blev välan lite fel om guldfiskar i skålar

Oj! Så kan det gå när man är både trött och lite småstressad [:o] Sorry!
#15 - 27 februari 2008 16:55
Ok för den här gången men en varning. Nästa gång blir ett av dina akvarium beslagtaget
#16 - 27 februari 2008 16:59
eriahl skrev:
Ok för den här gången men en varning. Nästa gång blir ett av dina akvarium beslagtaget

va?
Bilagor:
#17 - 27 februari 2008 17:07
Ett försök till Batski om citatmissen bara. Har patenterad helkonstig humor jag
#18 - 27 februari 2008 17:19
eriahl skrev:
Ett försök till Batski om citatmissen bara. Har patenterad helkonstig humor jag

Kanske lite konstig humor, men klockren. :)
Finns inget värre än att få ett akvarium beslagtaget
#19 - 27 februari 2008 17:27
eriahl skrev:

Oh shit! Ska verkligen försöka skärpa mig ;) :D
#20 - 27 februari 2008 18:00
en guldfisk ska ha över 200l. men för att få hålla nån fisk i skålen ska alla kraven ingå

Annons