Är Skäggnosmal eller buskhuvudancistrus samma sak???
Eller är buskhuvad en egen?
Köpte mig en buskhuvadancistrus idag, stor och fin. Men hittar ingen info om denna fisk....
Så lite hjälp tack, är den samma som skäggnosmal?
när jag sökte på lda-72 på google så fick jag upp en ancistrus hane som var i olika färger :confused: ....+ andra L-malar...det funkar inte på goc heller
LDA72 är detsamma som Ancistrus triradiatus, en art från Colombia och Venezuela som är väldigt lik den vanliga ancistrusen. Hur mycket de har gemensamt vet jag inte. På Planet Catfish finns mer info.
Någon som har bra knep för att ta kort på en blyg mal som mest gömmer sig.....
Vet inte hur jag skall lyckas få en bild på den, smyga upp mitt i natten kanske?
/B
Lurad vet jag inte om man kan kalla det, men det är inte lätt att se skillnad på de olika arterna. Jag har kollat lite på Planet catfish och det är ganska stor skillnad på teckningen på din och "originalet" samt huvudformen. Iofs så kan detta skilja mellan olika individer och åldrar, så vänta och se om det är någon malexpert som svarar på ditt inlägg.
En annan sak som man kan skilja mellan en "äkta", inte så vanlig Ancistrus och en odlad är priset, vad gav du för din?
Hej
Kommer inte ihåg exakt då jag köpte en del annat samtidigt.Men strax över två hundra då han var rätt så stor. Vad som inte riktigt syns på de kassa bilderna är att han är ganska trekantig i huvudet.
Har du en bild från sidan, med upprest ryggfena? Triradiatus är väldigt lik vanlig ancistrus, men diffar lite i färgteckningen. Du kan också titta på bilden av "Ancistrus dolichopterus" här på zoopet, som
Fråga din handlare om fisken är vildfångad. Är den inte det är det med mycket stor sannolikhet en hane av vanlig ancistrus, dvs L144, även känd som Ancistrus sp3.
Blir han mindre blyg av en tjej kompis?
Han har en L168 som kompis, eller rättare sagt L168 har honom som kompis, rätt kul faktiskt hittar man inte den stora så kollar man efter den lille randiga för han sitter max fem cm bort från den andre.
Är rädd att det skall bli trångt i akvariet. Har 400 l med 8 skalarer, fem mollys, 20 kardinaler och två malar. Får det plats en tjej till honom oxså?
Inga problem, och har du lite tur så blir det små Ancistrusar överallt i hela karet sedan;)!
Tycker det var ett väldigt bra pris om det är en äkta Ancistrus triradiatus och då är det bara att gratulera!
Bilderna är alldeles för små för att jag skall kunna se något, men är den vildfångad är det osannolikt att det är vanlig ancistrus, utan då är identifieringen triradiatus mer trolig.
OK.
En sak till, och det här är inte kritik mot dig eller dina foton, utan ett tips - bilderna du postade är 120x120 pixels, dvs thumbnail-storlek. Jag skulle tro din mobil kan ta foton i betydligt större format än så, kolla inställningarna.
Hade lyckats kopiera fel egenskaper när jag länkade bilderna.
Här kommer dom igen i förhoppningsvis större format. Och jag tar det inte som kritik all hjälp mottages tacksamt :)
Vågar jag fråga dig en sak till (du verkar hemma på detta med malarna) brukar du mata med en algtablett/mal? Är rädd att min lille L168 inte får något utan att den större äter allt.... Dom får givetvis lite brocoli, söt potatis, gurka m.m men verkar inte intresserade av det utan kommer som små raketer då jag stoppar ner algtabletten.
Flera malar och övriga algätande akvarieinvånare, räkor framförallt, äter också gärna Nori - alltså det man använder när man gör sushirullar och som är gjort av alger. Billigt och bra och finns i de flesta välsorterade mataffärer. :D Annars så verkar malarna älska zuccini som galningar.:)
Hej jag kommer inte riktigt ihåg vad jag gav för exakt den fisken då jag handlade mer fisk och lite saker när jag köpte den, men mellan 200 - 300 spänn.
/b