Skäggmunsmal ser ut som giraff i skinnet..

#1 - 11 juni 2007 18:46
Jag har två stycken skäggmunsmalar, en hane och en hona.

Honan har ett fint mörk "skin" med små ljusa ringar på precis som på alla bilder jag sett, ingen fara där...

Men hanen har fått stora ljusa fält, ser ut som en giraff i teckning.... Den äter dock som den alltid gjort men är inte riktigt lika skygg som den varit. Och den "bufflar" med krabban precis som vanligt när den kommer för nära.

Dom ljusa fälten är det något att oroa sig för eller är det "normalt" ?

Ska försöka ta en bild på "giraffen" om det är möjligt...
#2 - 11 juni 2007 18:56
HerrBergh skrev:
Jag har två stycken skäggmunsmalar, en hane och en hona.

Honan har ett fint mörk "skin" med små ljusa ringar på precis som på alla bilder jag sett, ingen fara där...

Men hanen har fått stora ljusa fält, ser ut som en giraff i teckning.... Den äter dock som den alltid gjort men är inte riktigt lika skygg som den varit. Och den "bufflar" med krabban precis som vanligt när den kommer för nära.

Dom ljusa fälten är det något att oroa sig för eller är det "normalt" ?

Ska försöka ta en bild på "giraffen" om det är möjligt...

Jag har sett rätt många på bild som är fläckiga, min ena lillasvarta prickiga har det börjat synas fläckiga ljusare fält på, och min nya stora 10cm hane har stora ljusa fält se här http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rm16JUlKxmI/AAAAAAAAEb0/MDF9J33X1wU/s1600-h/Eddie!.jpg

Det är nog bara olika teckning på dom.. :)

Jag har som sagt sett rätt många med sån fläckig teckning, så det är nog ingen som helst fara med det :)
#3 - 11 juni 2007 19:21
Zirconia skrev:
Jag har sett rätt många på bild som är fläckiga, min ena lillasvarta prickiga har det börjat synas fläckiga ljusare fält på, och min nya stora 10cm hane har stora ljusa fält se här http://bp2.blogger.com/_p0TqVYKqh3Q/Rm16JUlKxmI/AAAAAAAAEb0/MDF9J33X1wU/s1600-h/Eddie!.jpg

Det är nog bara olika teckning på dom.. :)

Jag har som sagt sett rätt många med sån fläckig teckning, så det är nog ingen som helst fara med det :)

Det är exakt så "giraffig" den är... Ja, det kanske inte är nån fara då, skönt att höra.
#4 - 11 juni 2007 19:35
HerrBergh skrev:
Det är exakt så "giraffig" den är... Ja, det kanske inte är nån fara då, skönt att höra.

Hehe, nä det är nog ingen fara.. olika teckning på dom alla bara, precis som vissa har mer små prickar och vissa har få större prickar osv.. vissa har raka ränder på fenorna t.ex och vissa mer oregelbundna..

Alla ser olika ut :)
#5 - 11 juni 2007 19:54
ingalunda säger barbro! nää detta är ingen normal täckning.... det är tecken på att nått ät fel tex infektion eller svamp och kan också bero på vattnet!
#6 - 11 juni 2007 20:18
Va?! Men masor på bild ser ju ut sådär?? Jag har sett det på alla typ som jag sett..
#7 - 11 juni 2007 20:20
T,o.m på ancistrusbilden här på zoopet så kan man ju ana gula ljusare fält i det mörka om man bortser från prickarna.. jag har sett det på stort sett alla bilder jag sett..
#9 - 11 juni 2007 21:32
Jag tror att de där ljusare fläckarna eller teckningarna kan ha att göra med humöret - om vi nu förutsätter att det är en frisk Ancistrus vi har att göra med. Mina två stora hanar fajtas rejält med varandra ibland (och då använder de de där vita spröten som man ser skymta fram när de liksom "sträcker" på sig eller "gäspar".) De krokar tag i varandras spröt och far runt som fasiken. Teckningen de då uppvisar blir alldeles flammig och skiftar från nästan kolsvart till exakt den teckning som man kan se på bilden i tråden. Kolla även in när en Ancistrus flyttas, t.ex. från en affär och hem och ligger i påsen - då uppvisar den också en melerad teckning, en typ av "skrämsel"-färg.
#10 - 11 juni 2007 21:38
ja det du menar är en form av blekning pga av stress och ser fisken ut så för jämnan mår den inte alls bra!
#11 - 11 juni 2007 21:48
Både nja och njä... Vi vet ju inte riktigt om trådskaparens mal har skiftat till den här teckningen konstant - har den det så är det möjligtvis ett tecken på att den inte mår bra och kanske är sjuk eller inte trivs.
Det jag menar är att jag tror att de kan skifta färg eller grad av mörkhet lite då och då beroende på vad som händer i karet. Dom anlägger ju t.ex, en något ljusare färg om de är ute på öppen sand och känner sig sig lite otrygga - oftast är dom dock vana vid inredningen och behåller sin "trygga" färg - men det händer ibland.
Det vore intressant att få en rapport från trådskaparen om malen växelvis skiftar tillbaka till en välmående färg eller om den är konstant ljusfläckig.
#12 - 11 juni 2007 21:53
Jag tittade på bilden som är i början av tråden lite mer noggrannt. En intressant detalj är ju att fläckarna är symmetriska och den karaktäristiska "trekanten" syns mycket tydligt. Denna är markant rosaröd på gula ancistrus.
Detta borgar för humörsteckning och inte t.ex. hudsjukdom.
Men hur malen egentligen mår vet vi ju inte.
#13 - 12 juni 2007 07:11
MaxB skrev:
Både nja och njä... Vi vet ju inte riktigt om trådskaparens mal har skiftat till den här teckningen konstant - har den det så är det möjligtvis ett tecken på att den inte mår bra och kanske är sjuk eller inte trivs.

Jag vet inte om detta är ett permanent skiftning för jag upptäckte det för 4-5 dagar sen.
Jag tycker dock att "giraff fläckarna" har mörknat något igen. Nitrit och Ph har legat stabilt sedan akvariet togs i bruk. Malarna har lekt och fått yngel för 2-3 månader sedan, så dom kan ju inte vantrivas alltför mycket.

Tre bilder på malen... lite små suddiga....
http://i7.tinypic.com/6fscahi.jpg
http://i17.tinypic.com/62fcx3c.jpg
http://i18.tinypic.com/66cr583.jpg

Det är samma mal på alla bilderna, fläckarna syns lite olika beroendes på hur ljuset faller på den.
#14 - 12 juni 2007 07:34
Halloj Herrbergh!
Jag tror ärligt talat inte att det är några större problem med din Ancistrus.
Om den har/hade såna fläckar som man kan se på bilden i Zirconias inlägg (#2) är det med största sannolikhet "humörs"-teckning och detta kan ju ha en massa orsaker och behöver inte betyda att den är sjuk, kanske bara stressad, känner sig undergiven någon artfrände eller något annat.
Att vi inte har med någon hudsjukdom att göra (om vi förutsätter att din mal visar upp likadan teckning som den på bilden), tror jag, kan klargöras i och med att teckningen är symmetrisk - som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Man ser tydligt "trekanten" uppe på huvudet, mellan ögonen och bakåt samt en mörkare slinga ner på nosen.
Sedan kan man ju inte med säkerhet veta om det är något i akvariemiljön som gör att den då och då känner sig otrygg eller på något annat sätt ofta visar upp denna teckning. Du kanske får hålla ett extra öga på den!:)

Edit; jag gör ett litet tillägg här; Om du kollar på min avatarbild - du kan klicka dig in på mitt fotoalbum via profilen och förstora bilden - så ser du en svagt rosafärgad trekant uppe på huvudet på den gula honan och man ser den den lite tjockare pansarhuden som löper ner över nosen. När hon är upphetsad, vid lek, eller blir jagad av någon av hanarna blir trekanten nästan röd och hon får dessutom en röd slinga ner på nosen. samma mönster som den svarta Ancistrusen på bilden i inlägg #2.

Edit igen; Nu kom det lite bilderpå din mal, bra! Jo, jag tror fortfarande att det är "humörs"-fläckar... men de är väldigt markerade måste jag säga... Det ser lite ut som om den inte riktigt är bekväm av någon anledning. På bild #1 är det dock inte så farligt. Får jag gissa att den blev ljusare medans du tog fotona? Kroppspråket visar en något ängslig tendens - varför är svårt att säga... som sagt, håll ett vakande öga på den!
#15 - 12 juni 2007 08:05
Jag har fått för mig att det är en "stress"/upphetsningsteckning som de uppvisar när något ovanligt händer eller om det är slagsmål/hot/flirt på gång. Jag har sett det med jämna mellanrum hos mina båda ancistrus, med en liten övervikt hos den minsta av de två. De köptes in som lika stora (lika gamla?), men en drog snabbt iväg i storlek.

I början bleknade den mindre så fort den fick syn på den större, men den visade inga tecken på att vilja fly. Istället simmade den fram och "muckade"/flirtade med den större genom att backa upp tätt, tätt inpå med fällda fenor och lätta, lätta vispningar med stjärten. Han/hon simmade inte undan förrns den större, som inte tycktes bry sig så värst, simmade så nära att han/hon kunde lägga sig på den mindres fenor.

När gruffandet hade lagt sig för stunden och den större inte fanns inom synhåll så återtog den mindre sin mörka grundfärg inom 20 min, om än att man fortfarande kunde ana lite ljusare band över ryggen.

Nu efter ett par veckor så verkar stridigheterna/flirtandet ha lagt sig. Båda är vackert mörka med sina karaktäristiska vitgula prickar, ingen av dem bleknar, de äter sida vid sida och den mindre har lagt på sig betydligt. Det enda jag kan se är att den mindre har lite preferens åt högersidan i akvariet, den större åt vänster. Antagligen har de etablerat sina revir nu och jag har väl oturligt nog fått mig två hannar, även om de är för små än för att kunna vara säker..

Jag har däremot sett dramatiska färgförändringar hos mina siamesiska algätare när de slåss sinsemellan, oftast vid matningsdags. (Har jag månne fått mig 5 flying fox?). Fr a är det en av dem som är extra tyken och aggressiv, men eftersom den inte växer lika bra som de andra(för stressad/aggressiv för att ha tid att äta?) får den mer och mer stryk. Jag ser inga skador på kombatanterna än men randen försvinner nästan helt temporärt när det hettar till som värst.

Det intressanta är att jag inte kan se om det finns nån korrelation mellan den som är dominerande i striden och hur mycket den tappar färg, inte heller verkar den som förlorar tappa mer oftare. Men bleknar, det gör de, betydligt!

Därför tror jag att just för de siamesiska algätarna så innebär förlust av kroppsfärg snarare ett stress/upphetsningssymptom än att det skulle vara fel på vattnet, speciellt då de återfår perfekt teckning när situationen är uppklarad... Sannolikt är det likadant med ancistrus även om fighterna är lite mer eleganta än siamesernas råsopar [B)]

(fast å andra sidan så kan ju vattenkvaliteten orsaka mer långvarig stress men då ser man nog fler symptom än bara bleknandet...)
#16 - 12 juni 2007 08:09
Hejsan!
Jag tror precis som MaxB att fläckarna beror på humöret.
Och även på sanden... Min mal såg ut så ibland,
men fick mörkare färger när jag bytte till mörkare sand.
Hon verkar försöka kamoflera sig..
Hur som helst ser hon inte ut så vanligtvis,
utan bara när hon blir stressad.
Min ena katt har en dålig vana att skrämma malen när det
är matdags (ja, jag ska bygga nåt för att förhindra det).
Och då brukar den där färgen uppkomma.
Ser din mal ut så nästan jämt så måste du nog fundera på
vad du kan göra för att förbättra miljö/trivseln...
#17 - 12 juni 2007 08:11
Ja, jag håller med ize och LinneaHYLK!
Appr. Siameser som bleknar; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=104356
#18 - 12 juni 2007 08:51
Oh yes.. visst är det flying fox jag har *suck* Karaktäristisk ljus rand över den mörka har nu utvecklats och är _mycket tydlig_.

Mjahaja.. då undrar jag om inte en viss Zoopetare som sålde dem till mig under förevändningen att det _inte_ var flying fox.... fast då syntes inte randen heller..
#19 - 12 juni 2007 08:53
LinneaHYLK skrev:
...så måste du nog fundera på

vad du kan göra för att förbättra miljö/trivseln...

Krabban har iofs frisserat nästan all växtlighet...
Jag åker iväg o köper lite mer växter till akvariet!
Ska nog passa på att fixa något mer gömsle åt malarna.
#20 - 12 juni 2007 09:01
Min ancistrushanne blir också rejält girafftecknad när han är i "ljusare" delar av karet. Verkar som om han vill kamouflera sig till samma färg som gruset.
När han återvänder till skuggigare delar försvinner giraffteckningen.
#21 - 12 juni 2007 11:47
MaxB skrev:
Jag tittade på bilden som är i början av tråden lite mer noggrannt. En intressant detalj är ju att fläckarna är symmetriska och den karaktäristiska "trekanten" syns mycket tydligt. Denna är markant rosaröd på gula ancistrus.

Detta borgar för humörsteckning och inte t.ex. hudsjukdom.

Men hur malen egentligen mår vet vi ju inte.

Ville bara poängtera att det var inte trådskaparens bild utan min i denna tråden.. (tillägg, ja, jag såg det nu i nyare inlägg att MaxB märkte det.. så glöm detta) :)

Men jag har också hela tiden trott att det har med att dom är kamouflagebenägna, lite beroende på vad dom är på för yta.. som du sa tidigare..

Vi fick hem vår igår, och självklart kan vår ha varit stressad, men jag har samtidigt en liten som det syns lite ljusare fält på, och dom har ju växt med fisken så att säga, fast dom syns väl inte jämt, så ja, jag tror då inte på nån sjukdom!
#22 - 12 juni 2007 11:55
MaxB skrev:
Halloj Herrbergh!

Jag tror ärligt talat inte att det är några större problem med din Ancistrus.

Om den har/hade såna fläckar som man kan se på bilden i Zirconias inlägg (#2) är det med största sannolikhet "humörs"-teckning och detta kan ju ha en massa orsaker och behöver inte betyda att den är sjuk, kanske bara stressad, känner sig undergiven någon artfrände eller något annat.

Att vi inte har med någon hudsjukdom att göra (om vi förutsätter att din mal visar upp likadan teckning som den på bilden), tror jag, kan klargöras i och med att teckningen är symmetrisk - som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Man ser tydligt "trekanten" uppe på huvudet, mellan ögonen och bakåt samt en mörkare slinga ner på nosen.

Sedan kan man ju inte med säkerhet veta om det är något i akvariemiljön som gör att den då och då känner sig otrygg eller på något annat sätt ofta visar upp denna teckning. Du kanske får hålla ett extra öga på den!:)

Edit; jag gör ett litet tillägg här; Om du kollar på min avatarbild - du kan klicka dig in på mitt fotoalbum via profilen och förstora bilden - så ser du en svagt rosafärgad trekant uppe på huvudet på den gula honan och man ser den den lite tjockare pansarhuden som löper ner över nosen. När hon är upphetsad, vid lek, eller blir jagad av någon av hanarna blir trekanten nästan röd och hon får dessutom en röd slinga ner på nosen. samma mönster som den svarta Ancistrusen på bilden i inlägg #2.

Edit igen; Nu kom det lite bilderpå din mal, bra! Jo, jag tror fortfarande att det är "humörs"-fläckar... men de är väldigt markerade måste jag säga... Det ser lite ut som om den inte riktigt är bekväm av någon anledning. På bild #1 är det dock inte så farligt. Får jag gissa att den blev ljusare medans du tog fotona? Kroppspråket visar en något ängslig tendens - varför är svårt att säga... som sagt, håll ett vakande öga på den!

Jag passar på att tacka jag med för informationen.. (jag trodde jag skulle få en massa nu mot mig som hävdade att min och trådskaparens ancistrus var sjuka) *bockar och tackar*
jo, jag håller med, vår hane som var på bild i inlägg #2 var ny i karet igår, och självklart säkert uppstressad.. vi håller så gärna både ett och 2 ögon på honom så underbar som han är så.. så vi ska kolla hur han förändras..

Men som sagt, min ena lilla svarta har också visat nån fläck som syns liksom och som jag trodde var en teckning i skinnet.. och jag har sett en annan vuxen hane som bott i ett akvarium länge, mår bra osv.., (en bekant till mig äger den, har bara sett hanen på bild) men den är också jätteflammig, fast tydliga mönster liksom..

Men ja, jag tror också på humörsförändringar eller ja, det med att den skiftar lite beroende på ytorna om den nu känner sig otrygg på ljusare ytor..
Sambon tyckte det lät logiskt som skydd liksom, ute i naturen, för ser man att hanen ligger i gruset kan man nästan missa honom fast han är så stor, för att han kan flyta ihop både med rot och det allmänt ljusa gruset samtidigt.. för att han är lite fläckig liksom..

Och det borde vara nån skyddsmekanism för dom menade han.. alla fiskar skyddar ju sig på olika sätt.. och borde skydda bättre än om dom alltid var svart med små prickar bara liksom..

Tillägg, vår hane ser dock lite mörkare ut idag, men ja, vårt grus och så är ju rätt "flammigt" i färgen, ljust och mörkt så är han på det eller bakgrunden så är han flammig ju, men samtidigt är han väl fortfarande ny i karet och vet inte var har han har alla riktigt än..
Men är han helt i mörkret i en grotta eller under roten så är han väl mörkare, men jag kan inte riktigt se då direkt hur han ser ut..
#23 - 12 juni 2007 12:20
Samma med mina Ancistrusar de blir ljusare om de är i de ljusare partierna av karet men mörknar sen under gömslet.Ska snart få ett nytt hem får se hur det blir för de ;)
#24 - 12 juni 2007 13:42
MaxB skrev:

Ja, att den är lite ängslig kan jag förstå. Vem känner sig bekväm med en kamera uppstoppad under näsan?

Fläckarna blev inte ljusare medans jag tog bilderna, utan dom syns olika bra beroendes på från vilket håll ljuset kommer ifrån.

Ska köpa lite mer växter och ordna med en "grotta/gömsle" till imorgon.

Tusen tack för informationen!
#25 - 22 juni 2007 17:55
Nu har jag studerat mina malar lite mer ingående.
Den stora malen som har giraffteckning, skiftar lite i färg beroendes på vart den har legat. Har den legat på den ljusa botten så är fläckarna ljusa har den legat i skuggan/mörkret så är den mörk.
Jag antar att det inte är någon fara med nån av dom. [:D]

Tack för alla svar och idér!

Annons