Halloj Herrbergh!
Jag tror ärligt talat inte att det är några större problem med din Ancistrus.
Om den har/hade såna fläckar som man kan se på bilden i Zirconias inlägg (#2) är det med största sannolikhet "humörs"-teckning och detta kan ju ha en massa orsaker och behöver inte betyda att den är sjuk, kanske bara stressad, känner sig undergiven någon artfrände eller något annat.
Att vi inte har med någon hudsjukdom att göra (om vi förutsätter att din mal visar upp likadan teckning som den på bilden), tror jag, kan klargöras i och med att teckningen är symmetrisk - som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Man ser tydligt "trekanten" uppe på huvudet, mellan ögonen och bakåt samt en mörkare slinga ner på nosen.
Sedan kan man ju inte med säkerhet veta om det är något i akvariemiljön som gör att den då och då känner sig otrygg eller på något annat sätt ofta visar upp denna teckning. Du kanske får hålla ett extra öga på den!:)
Edit; jag gör ett litet tillägg här; Om du kollar på min avatarbild - du kan klicka dig in på mitt fotoalbum via profilen och förstora bilden - så ser du en svagt rosafärgad trekant uppe på huvudet på den gula honan och man ser den den lite tjockare pansarhuden som löper ner över nosen. När hon är upphetsad, vid lek, eller blir jagad av någon av hanarna blir trekanten nästan röd och hon får dessutom en röd slinga ner på nosen. samma mönster som den svarta Ancistrusen på bilden i inlägg #2.
Edit igen; Nu kom det lite bilderpå din mal, bra! Jo, jag tror fortfarande att det är "humörs"-fläckar... men de är väldigt markerade måste jag säga... Det ser lite ut som om den inte riktigt är bekväm av någon anledning. På bild #1 är det dock inte så farligt. Får jag gissa att den blev ljusare medans du tog fotona? Kroppspråket visar en något ängslig tendens - varför är svårt att säga... som sagt, håll ett vakande öga på den!
Jag passar på att tacka jag med för informationen.. (jag trodde jag skulle få en massa nu mot mig som hävdade att min och trådskaparens ancistrus var sjuka) *bockar och tackar*
jo, jag håller med, vår hane som var på bild i inlägg #2 var ny i karet igår, och självklart säkert uppstressad.. vi håller så gärna både ett och 2 ögon på honom så underbar som han är så.. så vi ska kolla hur han förändras..
Men som sagt, min ena lilla svarta har också visat nån fläck som syns liksom och som jag trodde var en teckning i skinnet.. och jag har sett en annan vuxen hane som bott i ett akvarium länge, mår bra osv.., (en bekant till mig äger den, har bara sett hanen på bild) men den är också jätteflammig, fast tydliga mönster liksom..
Men ja, jag tror också på humörsförändringar eller ja, det med att den skiftar lite beroende på ytorna om den nu känner sig otrygg på ljusare ytor..
Sambon tyckte det lät logiskt som skydd liksom, ute i naturen, för ser man att hanen ligger i gruset kan man nästan missa honom fast han är så stor, för att han kan flyta ihop både med rot och det allmänt ljusa gruset samtidigt.. för att han är lite fläckig liksom..
Och det borde vara nån skyddsmekanism för dom menade han.. alla fiskar skyddar ju sig på olika sätt.. och borde skydda bättre än om dom alltid var svart med små prickar bara liksom..
Tillägg, vår hane ser dock lite mörkare ut idag, men ja, vårt grus och så är ju rätt "flammigt" i färgen, ljust och mörkt så är han på det eller bakgrunden så är han flammig ju, men samtidigt är han väl fortfarande ny i karet och vet inte var har han har alla riktigt än..
Men är han helt i mörkret i en grotta eller under roten så är han väl mörkare, men jag kan inte riktigt se då direkt hur han ser ut..