Skäggmunsmal bara dog..

#1 - 17 juni 2004 13:07
Hej!

Jag har ett 112 liters, uppstartat för ett par månader sedan. Min mal som jag haft i drygt 1,5 år fick kramper igår & kunde inte simma. Idag hittade jag honom död, uppsvälld och med alla fenor utfällda. Vad kan detta bero på??? verkar konstigt att den ska dö nu när jag har fixat en renare/större/bättre miljö.
#2 - 17 juni 2004 14:06
Min ancitrus hade nästan hela tiden huvudet över ytan. Den dog också. Hade din huvudet över ytan?

Annars kanske den dog för att det var för kallt/varmt/dragigt/hunger etc. Eller så kanske den dog p.g.a. en snabb miljöomxävling?
#3 - 17 juni 2004 23:46
Jo, den simmade upp till ytan lite då och då så jag fixade lite mer cirkulation på ytan men det hjälpte tydligen inte :(
Matade honom varannan dag med rekommenderat foder från Tyresö - Djur & sånt- de verkar väldigt kunniga. Häromdagen fick han en ärta, men har svårt att tro att det skulle bero på det eftersom han praktiskt taget är uppfödd på ärtor.

ac
#4 - 18 juni 2004 05:13
Han kan fått förstoppning som sedan inte vill komma ut då dör dom av gaserna i magen,de händer ibland att malar som hittat mums blir lite heta på gröten och kastar i sig .
#5 - 18 juni 2004 15:25
Tack för ditt svar, det låter högst rimligt att han slängt sig över den där ärtan. Får ta det lite försiktigare med matningen i framtiden.

ac

Annons