Skäggmunsmal - ålder & "snällhet"?

#1 - 18 november 2010 15:19
Hej!

Jag undar hur gammal en Skäggmunsmal blir? Har nämligen en kvar i akvariet som lever på och på och på.. vilket såklart är underbart men alla hans kompisar hinner dö ut och han verkar inte vara så "snäll" som säljaren utlovat?
Enligt säljaren som vi köpte honom av för 5,5 år sedan så är dem ej aggressiva mot sin art eller fiskar.
Sedan hans hona dog har vi försökt placera in nya skäggisar till honom men detta verkar inte fungera.. dem försvinner spårlöst inom något dygn och sedan kan man återfinna skelettet i någon snäcka eller så..

Lider han mycket utav att vara ensam? Om han gör det, hur ska vi då göra? De vi försökt placera in till honom har varit små men jag vet inte om det är så smart att ha i en vuxen skäggmunsmal till honom ifall han nu är aggressiv..

Kan ju nämna att han städar bort döda fiskar direkt - här hinner man inte ens se liken ;-)
#2 - 18 november 2010 21:30
Verkar vara en riktig surgubbe ;)
Kanske om du hittar en vuxen hona?
#3 - 19 november 2010 10:59
danne0301 skrev:
Verkar vara en riktig surgubbe ;)

Kanske om du hittar en vuxen hona?

Ja, det skulle väl kunna vara något :-) Om man nu får tag på en fullvuxen hona någonstans..
#4 - 19 november 2010 16:54
Jag skulle inte sätta i en ända ny Skäggmunsmal till den där hanen, Skäggmunsmals hanar blir ofta väldigt aggro som äldre..

Speciellt gentemot andra malar och annan bottenlevande fisk, de kan även bråka en hel del med ciklider..
#5 - 19 november 2010 16:59
Försök du hitta en ny hona som är lite äldre och har du flera ställen som de kan sura under kommer det säkert att gå bra, förutsatt att karet är stort nog.
Nackdelen med äldre hannar är att de inte är lika intresserade av att föröka sig, om de inte har kvar sin gamla hona. Då är en ung hanne lite hetare på gröten...
#6 - 21 november 2010 20:14
ansjo skrev:
Försök du hitta en ny hona som är lite äldre och har du flera ställen som de kan sura under kommer det säkert att gå bra, förutsatt att karet är stort nog.

Nackdelen med äldre hannar är att de inte är lika intresserade av att föröka sig, om de inte har kvar sin gamla hona. Då är en ung hanne lite hetare på gröten...

Haha, eh.. :D
Bryr mig inte om ifall han inte vill föröka sig, undrar bara om det är synd om honom för att han är ensam? :)
#7 - 21 november 2010 20:15
pikachu skrev:
Jag skulle inte sätta i en ända ny Skäggmunsmal till den där hanen, Skäggmunsmals hanar blir ofta väldigt aggro som äldre..

Speciellt gentemot andra malar och annan bottenlevande fisk, de kan även bråka en hel del med ciklider..

Ja, nog kan man säga att han är lite onödigt aggro och lat ;)
#8 - 21 november 2010 20:15
Nej, det behöver du inte tänka på.
De är ensamna för det mesta ändå, förutom just vid parningen, så malen bryr sig troligen inte...
#9 - 22 november 2010 17:49
ansjo skrev:
Nej, det behöver du inte tänka på.

De är ensamna för det mesta ändå, förutom just vid parningen, så malen bryr sig troligen inte...

Vad bra! :) Då får han bo kvar där nere själv.. Heh..

Beror parningen på åldern eller storlek? Har hört att dem förökar sig "sämre" när dem blir cirka 10 cm (min är 18cm) eller mer.
Såklart hänger ju ålder+storlek ihop till viss del men iallafall..
#10 - 22 november 2010 21:08
18?? Jag tolkade det kanske lite för fort som vanlig ancistrus men de blir ju runt 10 eller som allra mest 15.. Hur ser han ut, färg?
#11 - 22 november 2010 22:46
SalFord skrev:
Vad bra! :) Då får han bo kvar där nere själv.. Heh..

Beror parningen på åldern eller storlek? Har hört att dem förökar sig "sämre" när dem blir cirka 10 cm (min är 18cm) eller mer.

Såklart hänger ju ålder+storlek ihop till viss del men iallafall..

Håller med, är den 18 cm är det nog ingen Ancistrus;)...
#12 - 24 november 2010 10:44
danne0301 skrev:
18?? Jag tolkade det kanske lite för fort som vanlig ancistrus men de blir ju runt 10 eller som allra mest 15.. Hur ser han ut, färg?

Haha, men jo, det är bara en vanlig ancistrus :-) Ser ut som en skäggis, mörkbrun med ljusare fläckar, läskiga ögon och mage ;-) Men han kanske har växt så mycket för att han har varit själv i så många år nu (med alla misslyckade försök till kompisar som blev mat, haha..) :D För övrigt ser han precis ut som en vanlig ancistrus och där vi köpte honom sade dem det.. Iallafall [:o]
#13 - 24 november 2010 10:50
Har du en bild på underverket?
#14 - 24 november 2010 12:50
Miliimli skrev:
Har du en bild på underverket?

Haha, på monstret? Nej, men kan försöka få till någon :-) Han gömmer sig bara på dagarna och är rätt lättskrämd :)
#15 - 24 november 2010 12:52
Okej, men gör ditt bästa :)
#16 - 24 november 2010 15:16
En vanlig Ancistrus sp. blir inte så pass stor, även om det självklart kan finnas undantag en på 1,000,000 eller något. Finns dock ett par olika varianter som till utseendet är snarlika den vanliga skäggmunsmalen men med skillnaden att dom blir större och mer aggressiv.

Att skaffa en mal i samma storlekt brukar oftast leda till att dom ser det som en konkurrent, särskilt om det finns alldeles för få gömställen och kryphål. Då brukar det gå bättre med mindre malar, som inte ses som rivaler. Dock verkar det inte heller funka så himla bra för din del.

Gör fler grottor och gömställen om du vill ha fler malar men som ansjo säger så mår han inte dåligt av att vara själv.
#17 - 24 november 2010 15:37
Hur gammal blir en ancistrus på ett ungefär?
#18 - 26 november 2010 13:13
Cyruz10 skrev:
En vanlig Ancistrus sp. blir inte så pass stor, även om det självklart kan finnas undantag en på 1,000,000 eller något. Finns dock ett par olika varianter som till utseendet är snarlika den vanliga skäggmunsmalen men med skillnaden att dom blir större och mer aggressiv.

Att skaffa en mal i samma storlekt brukar oftast leda till att dom ser det som en konkurrent, särskilt om det finns alldeles för få gömställen och kryphål. Då brukar det gå bättre med mindre malar, som inte ses som rivaler. Dock verkar det inte heller funka så himla bra för din del.

Gör fler grottor och gömställen om du vill ha fler malar men som ansjo säger så mår han inte dåligt av att vara själv.

Så han kan vara någon korsning bara det att det vanliga ancistrusutseendet har slagit igenom allra mest? För han ser inte ut som något annat..

Nej, nu får han nog vara själv eftersom han är surgubbig. :)
#19 - 26 november 2010 13:15
Chippen81 skrev:
Hur gammal blir en ancistrus på ett ungefär?

Vad jag läst här blir dem cirka 10 år, medan det finns dem som säger att dem har haft dem i 15 år.. Andra dör efter en månad ;-)

Annons