Skäggmunsmal

#1 - 20 juni 2007 22:20
Hej, behöver lite tipps om vad som ska finnas i ett akvarium med Skäggmunsmalar. Doppvärmare, rötter, grus/sand? i princip allt möjligt:P
#2 - 20 juni 2007 22:39
Vatten
#3 - 20 juni 2007 22:41
Så här då, ska de t.ex vara grus eller sand m.m?
Eller bara ngt speciellt som är viktigt för just Skäggmunsmalar?
#4 - 20 juni 2007 22:49
Så som jag sett de hittills me alla dina inlägg så antar jag du kanske ska ha ett kar med bara malar?
#5 - 20 juni 2007 22:58
Det stämmer, eller finns det ngn nackdel med att bara ha malar, eller ngn fördel att ha med andra fiskar? Du får ursäkta min okunnighet men är ett kar samma sak som ett akvarium?:S:confused:
#6 - 20 juni 2007 23:38
om du ska odla Ancistrus malar är det bra om dem är själva.
här kan du läsa lite:
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/odla_ancistrus/ancistrus.htm

sen om du går in på:
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/
och väljer Odling i menyn till vänster, och sen Ancistrus.

:)
#7 - 21 juni 2007 00:12
viktorinho skrev:
Det stämmer, eller finns det ngn nackdel med att bara ha malar, eller ngn fördel att ha med andra fiskar? Du får ursäkta min okunnighet men är ett kar samma sak som ett akvarium?:S:confused:

Nene, fråga ska man och finns ingen direkt nackdel med det, tycker man om malar så ska man ha de ;)

ah kar är samma sak som akvarium, burk med ^^ Nu till din fråga:

Vad du behöver är nog samma sak som du behöver med alla andra akvarium:

Akvarium med lock (obviously :D)
Tryckutjämnande underlag
Grus (tror det blir bäst men jag tror inte heller de e nån skillnad)
Växter och RÖTTER (dom vill ha ställen att gömma sig på, kan va nästan vad som helst, sen så kan det va lite klurigt me växter för tror dom kan tugga sönder växter)
Filter
Lysrör
Värmare
Rengöringstillbehör
Vattentest
Vattenpreparat
Fiskmat (maltablett och diverse grönsaker)

Sen ifall något ska bort/ändras så skriv för jag e inte expert precis :D
Egenkligen är det ingen skillnad på det du ska ha när du har vanliga fiskar än när du bara har malar.. Sen ifall du planerar att odla också så är det en helt annan sak och det kan jag inte mycke om [:o] kolla lite freddan's länkar med så får du lite info
#8 - 21 juni 2007 06:25
Jag lägger till: grottor med bara en eller högst två öppningar, antingen köpta "plastgrottor" eller egengjorda, till exempel av vanliga keramikkrukor (såna där rödbruna) som du tryckt ner i sanden..

Rot är ett måste, för dom tycker om att gnaga på mangroverötter. Mycket växter, många gömställen. När många skriver "jag har mycket växter" så har dom 2-3 stycken, men jag menar alltså MYCKET växter, grottor, rötter och gömställen.

Jag har hört att även ancistrusmalar trivs bättre i sand, och inte grus... men jag vet inte om jag har rätt.

Doppvärmare tycker inte jag är ett måste, jag har aldrig använt en i hela mitt liv. Men okej, om man ska få dom att leka kanske temperaturen måste vara högre än 24-25 grader, men det vet jag inget om.

Mina ancistrusar äter inte upp växter, bara växtblad som redan håller på att dö av någon anledning. Köp gärna växter med lite större blad, så att de kan sätta sig fast på bladen och äta alger... De växter som har mest alger i mitt akvarium är de där min stora ancistrus inte får plats att sitta på bladen. :)
#9 - 21 juni 2007 09:37
En fördel med endast malar i akvariumet är väl att du slipper i stort sett alla alger;)
Sen är ju dom flesta malarna ganska skygga och håller sig vid botten, så akvariumet kommer se tomt ut med endast malar. Du skulle kunna ha nån fisk som håller sig i mellanzonen eller vid ytan och som inte rör ynglena?
#10 - 21 juni 2007 09:50
nack del med malar är att de skitar ner rätt mycket
#11 - 21 juni 2007 11:06
viktorinho skrev:
Hej, behöver lite tipps om vad som ska finnas i ett akvarium med Skäggmunsmalar. Doppvärmare, rötter, grus/sand? i princip allt möjligt:P
de vill ha rikligt med gömställen i form av rötter, bottenmaterialet får inte vara vasst, rikligt med växter, ganska stark genomströmmning i akvariet, Dagtid söker dem skydd och därför viktigt att det finns håligheter och mörka platser för dem att vila på! dem ger sig inte på växter i nån större utsträckning om du ser till att utfodra dem med algtabletter och gärna lite vanligt granulatfoder tex. sera vipagran huvudfoder!
Bilagor:

Annons