Skäggalger ??

#1 - 24 mars 2003 18:15
Det är såhär att jag har ett 144 L kar. Det har det börjat växa skäggalger+ pyttelite penselalger på mina växter, de som är i mitten av akvariet där lyset är starkast. OBS:as bör att jag inte har några grönalger över huvudtaget. Jag tycker att det är väldigt skumt!
jag göder mina växter i rekomenderad mängd en gång i veckan för att mina svädsplantor och min magdalensis inte ska gulna
Växter:3 st stora echinodorus bleheri och fyra mindre
1 st echinodorus "magdalensis"
3 st vattenpest, 4 st cabomba
4 st dvärg-anubias, 2 st "algbollar",
1 st större echinodorus (paniculatus)?
1 st echinodorus med rödlätta blad som blir gröna med tiden
Fiskar: 27 st svarta neontetror, 2 st gröna bågfensciklider , 3 st apistogramma panduro, 2 st nyckelhålciklider, 3 st otocinclus affinis
Övrig utrustning: 1 lysrör(DANOS 20W) tänt 11 h/dygn
1 pump av märket Crystal RO5 II (650L/h)
1 st värmare ?
Jag är väldigt tacksam för tips om hur jag ska bära mej åt.
#2 - 24 mars 2003 20:17
Om det kan vara till hjälp så hadde/har jag samma problem det håller på att minska rejält nu. Jag öste helt enkelt i för mycket extra järngödning. Jag hadde järn brist ett tag och överdoserade (lerkulor/ferrogan/tmg). nu har jag börjat med pmdd istället då verkar man få lite bättre koll på vad man öser i

Mvh Micke Eklund
#3 - 25 mars 2003 13:06
Vad är pmdd?
#4 - 25 mars 2003 13:10
PMDD är en förkortning för Poor Mans Dupla Drops.

Folk blev irriterade på att de komersiella växtgödningarna inte visade vad dom innehöll och tog ut hutlösa priser varpå ett par personer undersökte det hela i en berömd uppsats "Sears Conlin" (http://www.cam.org/~tomlins/algae.html) där dom kom fram till ett recept på gödning som kallades "Poor Mans Dupla Drops". Dupla är en växtakvarietillbehörstillverkare som har väldigt höga priser på sina prylar.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#5 - 27 mars 2003 21:06
var köper man sånt då?
#6 - 28 mars 2003 00:14
http://www.hjortgatanszoo.se/

Är det enda ställe jag känner till som säljer alla indigrenser

Mvh Micke Eklund
#7 - 28 mars 2003 08:49
Din belysning är alldeles för svag. Utöka den så är jag övertygad om att dina växter kommer att trivas mycket bättre. Med mindre algproblem som följd. Har växterna inte tillräckligt med ljus så kan de ju inte växa och ta upp näring optimalt. Trådalgerna kan du få bort med Siamensis eller amanoräkor. Skäggalgerna däremot tror jag inte att det finns nåt djur som äter, man får plocka bort bladen för hand.

Med vänliga hälsningar

Jerry
#8 - 28 mars 2003 09:16
Jag håller med Jerry. Förmodligen för lite ljus som är på för många timmar vilket alger älskar och växter inte kan utnyttja.
Trådalgerna är tecken på fint med järn/mikronäring i vattnet och skäggalgerna är tecken på mycket kväve och fosfor, så om du får ordning på ljuset så har iaf växterna det dom behöver för att trivas.

Skägg alger kan man nuka genom att skaffa Apotekets väteperoxidlösning <b>3%</b> och dra in i en doseringsspruta och spraya över skäggalgsdrabbade områden. Efter några sekunder så briserar dom i ett moln av syrebubblor och några dagar efter blir dom först röda och sedan vita och sedan är det bara att skrubba bort.

_@_, www.akvarie.net _@_,
#9 - 31 mars 2003 12:06
jag har nu köpt en ny lysramp!
med ettv AQUA-GLO rör 30 W .
Ä det bra + min gamla lysramp + rör?

Annons