skägg?

#1 - 14 februari 2006 17:32
Mina vattenpest har liksom fått skägg det är som små trådar från bladen eller vad det heter det är små trådar är det tråd alger?:(
#2 - 14 februari 2006 17:33
Har dom blivit gamla? dom är bara en månad.
#3 - 15 februari 2006 17:53
Hallo är det ingen som vet???
#4 - 15 februari 2006 18:10
Troligtvis så är det trådalger. Hur långa är trådarna och har du akvariet i direkt solljus?
#5 - 15 februari 2006 19:25
jag har samma problem med min hornsärv, o lite på prydnadsväxterna också, o det är aldrig solljus i närheten eller så
#6 - 15 februari 2006 19:55
Annars skjuter ju vattenpesten skott ibland som ser ut som långa trådar, eller om det är rötter som sticker ut även högre upp på plantan. Det kan inte vara det?
#7 - 16 februari 2006 10:55
Luftrötterna på mina vattenpest är oftast vita, men det kan ju vara så att vissa blir mörka, och därför ser ut som trådalger:confused: :confused: :confused:
#8 - 16 februari 2006 12:08
[QUOTE=tetra 1]Har dom blivit gamla? dom är bara en månad.[/QUOTE]

Växter blir inte "gamla".
Jag skulle tippa på att det är någon form av alger.
#9 - 16 februari 2006 16:30
växter blir väl gamla? kollat in ekar?
#10 - 17 februari 2006 16:40
nja det är inte luftrötter dom är ju vita det är gröna små trådar som hänger från dom.Äter inte malar sånt? Finns det typ något att göra för att få bort dom det är ju inte akut men det är lite fult att se dom hänga.Finns det medel som inte är så skadliga?
#12 - 17 februari 2006 17:03
[QUOTE=smurfmats]växter blir väl gamla? kollat in ekar?[/QUOTE]

Jajo, vad jag menar var att det är inte som att det finns ett bäst-före datum på vattenpest och att den efter det datumet vissnar ihop och dör.
#13 - 17 februari 2006 21:19
Kolla in länken ok säg till om medlet låter bra.
#14 - 18 februari 2006 12:05
Aldrig provat algmedel, men det kan säkert funka. fast det lär döda växterna också...
#15 - 18 februari 2006 16:21
Men det kan väl inte döda växterna för hur säljer man något sånt?
#16 - 18 februari 2006 16:27
är man försiktig klarar dom flesta växter sej rätt ok men kan ta flera veckor med flertalet vattenbyten innan dom kommer igång igen
#17 - 20 februari 2006 19:57
Så tycker ni att jag kan andvända algmedel iallafall men att ta en liten dos. Är det okej då?
#18 - 20 februari 2006 21:53
algerna kommer ju komma tillbaka då du bara tar hand om symptomet oc inte orsaken till varför dom kommer
#19 - 21 februari 2006 07:21
[quote=tetra 1]Så tycker ni att jag kan andvända algmedel iallafall men att ta en liten dos. Är det okej då?[/quote]

Använd bara algmedel som absolut sista utväg! Och ska du använda det så dosera enlig vad förpackningen säger.

Testa först alla andra metoder som mörkläggning, se över hur du göder och vilka vattenbyten du gör osv. Sök på forumet så hittar du tips.

...Johan...
#20 - 21 februari 2006 17:42
Det här medlet då http://www.tetra-fish.com/catalog/product.aspx?id=817 Det står så här And it’s safe for planted aquariums. jag hittade det nere på stan där det jag läste att det inte skadar växterna.
#21 - 22 februari 2006 08:02
Så skriver dom alltid...
Är det långa trådalger du har bör dom gå ganska lätt att ta bort för hand. Annars får du göra en avvägning. Själv ser jag algmedel som en sista utväg, och då ska akvariet vara proppfullt med alger för att det skall vara värt det.

...Johan...
#22 - 23 februari 2006 13:50
Det är trådalger på alla växter dom liksom sitter fast på växterna dom är inte långa men förra gången jag hade trådalger så bytte jag ut alla växter i akvariet.Så hur ska jag göra för att få bort dom????
#23 - 24 februari 2006 16:11
Hallo är det ingen som vet???
#24 - 24 februari 2006 16:25
Kanske har du obalans melllan ammonium och nitrat i akvariet. Har du väldigt mycket fiskar och matar mycket kan det bli för mycket ammonium och det gynnar algerna. Prova att göda med pmdd. Du kan också prova att mörklägga hela akvariet med tjocka filtar så att absolut inget ljus kommer in ett par dagar. De stora växterna ska tydligen klara det bättre än algerna. Eller använd snäckor.
#25 - 26 februari 2006 19:07
För nitrat har jag inget test för menar du att jag ska köpa ett sånt??
#26 - 27 februari 2006 08:39
Nej det menar jag inte, för det hjälper dig inte med problemet. Nitrat är inte heller lätt att analysera säkert. Det finns så många former av kväve som kan komplicera saken.

Då är det bättre att skaffa lite du snäckor eller grodyngel (de första svenska arterna kläcks om några veckor!). Grodyngel är absolut de allra bästa på att tugga i sig alger. De är grymt effektiva. Och roliga att titta på. Om man har fisk som gillar att äta upp dom kan man välja paddyngel i stället. De smakar illa. Ta inte för många, det behövs inte.
#27 - 27 februari 2006 08:56
Nu kommer snart någon och påpekar att grodor, liksom grodynlgen, är fridlysta 8) Men man får nog ha dom i studiesyfte för att se hur bra dom käkar alger =D
#28 - 27 februari 2006 10:05
[quote=defdac]Nu kommer snart någon och påpekar att grodor, liksom grodynlgen, är fridlysta 8) Men man får nog ha dom i studiesyfte för att se hur bra dom käkar alger =D[/quote]

Ojdå! Tänkte inte på det. Men om man tar vanlig groda, åkergroda eller vanlig padda och släpper ut småttingarna där man tog dem efteråt tror jag inte att länsstyrelsen kommer och tar en.

Bor man i skåne ska man veta vad man pysslar med. Där finns det många sällsynta arter.
#29 - 27 februari 2006 17:40
Det kanske är mycket alger för att jag bara har en mal pleco heter den min andra dog för 5 månader sedan.Så ska jag köpa en ny mal??
#30 - 28 februari 2006 17:29
hallo??
#31 - 28 februari 2006 18:01
Ger du växterna för mycket näring? isf. kan det ju vara att där finns för mycket PO4 eller järn i vattnet, som främjer algväxten.
#32 - 2 mars 2006 15:55
Jag tillsätter bara co2 till växterna men vad är po4 för något? har aldrig hört det förut.
#33 - 2 mars 2006 20:36
po4 = fosfat
#34 - 2 mars 2006 21:16
[QUOTE=Raven]po4 = fosfat[/QUOTE]

Jag har lite problem med trådalger pga att jag har för mycket fosfat i vattnet (något som ska åtgärdas, men det tar lite tid). Och nu när jag börjat tillsätta TMG (micronäring) som innehåller järn har jah märkt att problemet blivit värre. Nu växer trådarna väldigt fort plus att det är en massa "skräp" (små trådalger) på växterna.

Att köpa en algätare till tar inte bort orsaken till att du har alger. Och det är ju alltid bäst få bort orsaken.

Nutrafin har fiskmat som med låg fosfathalt. Det skadar inte att testa.

Själv har jag köpt ett nitrat och ett fosfatest för att kunna hålla koll på läget och jag ångrar inte det en sekund. Hade jag inte köpt fosfattestet hade jag aldrig fått reda på att jag har för höga fosfathalter i akvariet och då hade jag inte heller gjort nånting åt saken.
#35 - 3 mars 2006 08:30

Jag har lite problem med trådalger pga att jag har för mycket fosfat i vattnet (något som ska åtgärdas, men det tar lite tid). Och nu när jag börjat tillsätta TMG (micronäring) som innehåller järn har jah märkt att problemet blivit värre. Nu växer trådarna väldigt fort plus att det är en massa "skräp" (små trådalger) på växterna.

Alger beror sällan på höga fosfat/nitrat-halter som man klassiskt trott sedan tidernas begynnelse. Förmodligen har man trott det för att om man lyckas hålla dessa låga med växter så innebär det att växterna får bra tillgång till nitrat/fosfat/all näring dom vill ha och är glada och därmed lyckas hålla ammoniumnivåerna låga och stabila => inga alger.

Det är många, inklusive mig själv, som får trådalgsodling om man ohämmat göder med mikrogödningar som innehåller järn typ TMG, Sera Florena osv, det beror inte på järnet i sig utan att nitrat/fosfat-nivåerna blir så låga att det bara är algerna som diggar läget eftersom deras stora yt/volym-ratio är mycket bättre på att snappa upp riktigt låga makronivåer. Mikrogödning => Växterna börjar käka makroämnen (nitrat/fosfat) som galningar => Nitrat/fosfat-nivåer störtdyker => Växterna blir begränsade och stannar i växten => Ammoniumnivåerna börjar svajja => Algblommning.

I ditt fall så är det säkerligen nitratet som blivit starkt begränsande, kanske även kalium - vilka turligt nog båda avhjälps med KNO3. När man har höga fosfatnivåer så brukar kväveupptaget vara *enormt*.

Dvs har du höga fosfat/mikronivåer och börjar göda ordentligt med KNO3 så kommer fosfathalterna minska förhållandevis snabbt. Tippar på att du kommer behöva börja tillsätta extra fosfat via KH2PO4 efter typ 3-4 veckor om du har bra med ogräs.

Själv har jag köpt ett nitrat och ett fosfatest för att kunna hålla koll på läget och jag ångrar inte det en sekund. Hade jag inte köpt fosfattestet hade jag aldrig fått reda på att jag har för höga fosfathalter i akvariet och då hade jag inte heller gjort nånting åt saken.

Det finns billigare, enklare och säkrare sätt än att skaffa kassa vattentest: Göd stabilt från början med en välavvägd gödning typ PMDD efter ett stort vattenbyte så skulle fosfathalten plana ut av sig själv.
#36 - 3 mars 2006 09:35
[QUOTE=defdac]Det är många, inklusive mig själv, som får trådalgsodling om man ohämmat göder med mikrogödningar som innehåller järn typ TMG, Sera Florena osv, det beror inte på järnet i sig utan att nitrat/fosfat-nivåerna blir så låga att det bara är algerna som diggar läget eftersom deras stora yt/volym-ratio är mycket bättre på att snappa upp riktigt låga makronivåer. Mikrogödning => Växterna börjar käka makroämnen (nitrat/fosfat) som galningar => Nitrat/fosfat-nivåer störtdyker => Växterna blir begränsade och stannar i växten => Ammoniumnivåerna börjar svajja => Algblommning.
[/QUOTE]

Tack för informationen. Men jag tvivlar på att jag kan ha fått fosfatbrist, med tanke på att jag har haft på tok för höga fosfathalter.
#37 - 3 mars 2006 09:41

Men jag tvivlar på att jag kan ha fått fosfatbrist, med tanke på att jag har haft på tok för höga fosfathalter.

Läs mitt inlägg igen. Jag har aldrig sagt att du fått fosfatbrist. Det räcker att något ämne är begränsande för växterna för att dom ska tvärstanna. Har du hög fosfathalt så blir det nitrat.

Så det hade löst sig om du gött enligt receptet eftersom burken hade gått mot ett gränsvärde på alla näringsnivåer som är de nivåer som finns i PMDD-receptet.
#38 - 3 mars 2006 09:55
Ok jag förstår.
#39 - 3 mars 2006 18:24
Okej men vad ska jag göra då skaffa pmdd eller något som tar bort fosfat?Göder som sagt bara med co2.
#40 - 3 mars 2006 18:25
Menar ni att jag kan ha höga halter fosfat i vattnet?
#41 - 3 mars 2006 18:26
Har inget test för sånt.
#42 - 3 mars 2006 19:16
[QUOTE=tetra 1]Menar ni att jag kan ha höga halter fosfat i vattnet?[/QUOTE]

Nej, det kan du inte veta utan att mäta. Det vanligaste är att man får trådalger pga för mycket järn.
#43 - 4 mars 2006 11:55
Okej ska jag köpa ett järn test då?
#44 - 4 mars 2006 12:10
[QUOTE=tetra 1]Okej ska jag köpa ett järn test då?[/QUOTE]

Använder du nån växtgödning? I så fall vad?
#45 - 4 mars 2006 12:31
Skäggalger = toffsalger != trådalger.

Trådalger brukar vara tecken på för mycket järn i förhållande till makroämnena.

Toffsalger/skäggalger är tecken på att man har varierande/pulsande CO2-nivåer vilket man kan få om man t ex gör ett 20-50% vattenbyte i veckan och har CO2 i kranvattnet.
#46 - 4 mars 2006 14:26
[QUOTE=defdac]Skäggalger = toffsalger != trådalger.[/QUOTE]

???
#47 - 4 mars 2006 15:14
!= inte lika med
= lika med
#48 - 4 mars 2006 15:18
[QUOTE=defdac]!= inte lika med
= lika med[/QUOTE]

Ok :)
#49 - 4 mars 2006 16:02
Jag göder bara med co2 inte någon växtgödning.Är co2:en skyldig?
#50 - 5 mars 2006 11:49
hallo vet ingen??
#51 - 5 mars 2006 13:54
Mäsk brukar ge en varierande CO2-mängd (pigg när man just gjort den och sakta avtagande allteftersom den dör) som brukar trigga toffsalgernas sporutveckling.
#52 - 5 mars 2006 16:40
Jag kör inte med mäsk jag andvänder co2-tub så att det dör inte.Så järnet är väl felet för mina trådalger inte sant?
#53 - 5 mars 2006 16:41
Jag har 3 växter som är fri från trådalger hur kan det komma sig??
#54 - 5 mars 2006 16:46
Det här var nog den mest förvirrade tåt jag sett 8)

Korta trådalger = Toffsalger som tyder på ryckig CO2 (är det tredje gången det sägs nu i den här tråden?) så kolla till din CO2-anläggning - vilket pH försöker du hålla med den?

Eftersom du bara göder med CO2 och inget järn så borde det inte vara järnet ;)
#55 - 5 mars 2006 16:52
Jag försöker hålla ph-7,5.Det är nog sant att jag kör lite ryckit för att jag har inte på co2:en varje dag.Finns det något system som slår på co2:en på morgon och stänger av den på kvällen??Det börjar bli jobbit att så på den hela tiden.
#56 - 5 mars 2006 18:16
Jupp bara att skaffa en magentventil som du kopplar till en timer, eller samma timer som belysningen.
#57 - 5 mars 2006 18:30
[QUOTE=tetra 1]Jag försöker hålla ph-7,5.[/QUOTE]Det låter väldigt högt. Har du hög karbonathårdhet (kH) i kranvattnet?
[QUOTE=tetra 1]Det är nog sant att jag kör lite ryckit för att jag har inte på co2:en varje dag.[/QUOTE]Det är förödande för växterna. Då är det nästan bättre att skippa CO2 helt.
Skaffa en totalgödning (typ. PMDD), beräkna utifrån kH vilket pH du ska ha och håll denna nivå så bra du bara kan. En magnetventil för några hundralappar är en kanoninvestering.
#58 - 6 mars 2006 14:31
Tack för alla tips en sista sak bara vart kan man köpa en billig magnetventil?Har hittat en på gibbon som dom ska ta till guldfisken men den kostar 1000kr eller är alla magnetventiler så dyra (1000kr)?
#59 - 13 september 2006 19:06
Nu har jag ett algproblem! toffsalger tror jag dom heter.

Har hört att siameser äter dom är det sant?

Och varför har jag fått dom!?
#60 - 13 september 2006 19:21
Hur stort akvarium har du? Siamensis är väldigt aktiva fiskar och blir ganska stora så de behöver ett rätt stort akvarium.

Vad jag har hört får man tofsalger när man byter mycket vatten ofta. Det kan även vara så att dian växter är näringsbegränsade och då kommer algerna.
#61 - 13 september 2006 19:26
Ja ger dig lite fakta nu ;)

Liter: 112l
Gödning? ja pmdd: 21ml veckan men jag göder inte fosfat eftersom jag trodde det var tjuven för toffsarna.

Men jag har kanske fel? beror det på ryckig co2-tillförsel?

Har 2st marmorguramis,5stfembandsbarber,5eontetror och 10glödbandstetror.+ tre malar.
#62 - 13 september 2006 19:36
Hella2 skrev:
Liter: 112l

Då skulle jag skippa siamensis.

Hella2 skrev:
Gödning? ja pmdd: 21ml veckan men jag göder inte fosfat eftersom jag trodde det var tjuven för toffsarna.

Nope! Det är det inte. Snarare tvärt om. När du skippar fosfat blir växterna näringsbegränsade och då kan algerna börja trivas. Jag har gjort samma misstag så jag vet!

Hella2 skrev:
Men jag har kanske fel? beror det på ryckig co2-tillförsel?

Kan även vara det. Testa med att byta vatten i mörkret.
#63 - 14 september 2006 15:04
batski skrev:
Då skulle jag skippa siamensis.

Nope! Det är det inte. Snarare tvärt om. När du skippar fosfat blir växterna näringsbegränsade och då kan algerna börja trivas. Jag har gjort samma misstag så jag vet!

Kan även vara det. Testa med att byta vatten i mörkret.

Ok ska väl dra igång fosfaten då! ;)
#64 - 14 september 2006 15:06
Men jag har tänkt köpa några räkor caridina serrata eller caridina japoca.

Har du någon erfarenhet av dom? och är dom bra städare?
#65 - 14 september 2006 16:09
tetra 1 skrev:
Men jag har tänkt köpa några räkor caridina serrata eller caridina japoca.

Har du någon erfarenhet av dom? och är dom bra städare?

Nej jag har ingen personlig erfarenhet av dem, men Caridina japonica (var det den du menade?) är ju amanoräkan och ska vara bland de bästa algätarna bland räkorna.

Beträffande fosfat så tror jag att det bästa är att du gör ett vattenbyte för att jämna ut det och sen tillsätter du lika mycket av alla ämnen.
#66 - 14 september 2006 16:43
Ok tack för svaret jag återkommer senare.
Bilagor:
#67 - 14 september 2006 19:02
Jag tror jag faktist ska starta om hela skiten.

Kommer alla alger tillbaka då eller?
#68 - 14 september 2006 19:21
Jag tycker inte du ska starta om akvariet förrän du har provat allt annat först. Algerna kommer tillbaka så länge förhållandena gynnar dem.

Jag tror att ditt problem beror på att dina växter har varit näringsbegränsade. Testa först att göra ett stort vattenbyte och dosera lika mycket av alla näringsämnen. Efter 2-4 veckor borde växterna ha kommit igång.
#69 - 14 september 2006 20:28
tetra 1 skrev:

Kommer alla alger tillbaka då eller?

Ja, med de förutsättningar du har nu.

Lyssna på defdac. Jag kanske kan lägga ut det enklare:

1. Skaffa magnetventil. Detta är akut. Har du inte råd med det koppla loss koldioxiden helt och hållet.

2. Kör med pmdd regelbundet.

3. Har du små och mycket fredliga fiskar skaffar du amanoräkor och ottocinclus affinis.

4. Har du stora stryktåliga fiskar kan du skaffa praktbarber (Barbus conchonius, The Rosy Barb, http://badmanstropicalfish.com/profiles/profile33.html ) som påstås utrota alla slags håralger. Och "håriga" växter för den delen.
#70 - 15 september 2006 09:41
Ok det blir räkor och magnet ventil.
#71 - 15 september 2006 10:02
Kul att ditt val föll på räkor!! :) Se bara till att du skaffar åtminstone 3-5 st
Ju mer desto bättre så klart, men det beror ju också på ekonomin. Huvudsaken är att du inte har fiskar som kan bita räkorna, annars kommer du aldrig att få se en skymt av räkorna, eftersom de kommer att gömma sig i växtbuskaget.
#72 - 15 september 2006 12:58
Jo då räkor är skoj men har aldrig haft dom förr:D
#73 - 15 september 2006 13:56
Är lite sugen på att starta om faktist tänkte hälla i rådasand och flytta akvariet så det inte kommer in så mycket solljus.
Låter det bra att starta om då? ;)
Bilagor:
#74 - 15 september 2006 14:11
Jag startade om mitt SA för snart 2 veckor sen. Det ser bra ut och nästan allt har gått jättebra utom att jag har fått lite problem med nitrit även om jag sparat på det mesta av det gamla filtermaterialet.

Det är iofs inte farliga nivåer men ändå. Så nu har jag inte matat på 4 dygn samt har överdoserat Denitrol.

Så det kan vara bra att tänka på att börja mata sparsamt i några veckor efter omstart samt att börja tillsätta bakteriekultur och hålla koll på ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Lycka till!
#75 - 15 september 2006 15:30
Ah vilken bra guide.;)
#76 - 15 september 2006 18:45
Ja visst är det det! Verkligen tydlig.
#77 - 16 september 2006 08:34
Bestämt mig för om start ialla fall.
#78 - 16 september 2006 15:05
Lycka till! Och kom ihåg att vara rädd om filterbakterierna!
#79 - 16 september 2006 17:56
Japp ska va det!;)

Annons