Skaffa Malawi?

#1 - 11 april 2004 18:22
Hallå!

Ska skaffa mig malawi...ska köpa labeotropheus trewavase av en kompis
"ungdjur"..funderar nu på hur stora de ska vara för att leka?
Plus att jag undrar vad jag kan ha mera till dem som går bra ihop?

Har ett 220 litersakvarium!

Gillar golden och hongi..rödzebra..skulle de funka ihop? nån som vet?

Tacksam för svar
#2 - 11 april 2004 18:31
Har faktiskt bara haft rödzebra utav de fiskarna, som är en mycket lugn och fin fisk. Men det temperamentet håller den bara om den hålls med lika "aggressiva" fiskar, som andra mbunas osv. Råkade en gång släppe i 3 st siameser, vilket resulterade i en vild orgie i frossande=/
Om jag var du skulle jag i alla fall bara ha 2 st större grupper av de fiskarna, ex. hongi och rödzebra, tror jag blir en fin kombination, som skulel fungera bra. En kompis till mig har dock hongi och golden tillsammans. Men som sagt, har bara 2 st olika arter, annars är det risk att det blir en "fisksoppa".
Bra att du väljer de bästa av fiskar;)

Mvh Malawi´n
#3 - 11 april 2004 18:37
De fungerar ihop. Tänk på att Röd Zebra, Hongi och Trewavasae är revirfiskar så där krävs det utrymme för respektive hanar att ta revir. Golden är sk territorielösa...med andra ord tar de inte något revir förrän då de leker. De söker då upp en speciell plats vid själva lekandet för att sedan släppa den som revir när leken avslutats.

Aggressivast i detta gäng skulle jag vilja säga att Trewavasae är, men då mest gentemot sina egna. Hongi är aggressiv och kan vara det emot andra också...Röd Zebra kan vara lugn av sig eller vara rena terroristen om den är störst i karet.

Jag skulle föreslå att du har störst grupp på Golden och sedan Röd Zebra för att ha några Trewavasae och/eller Hongi som minoritet. På dessa kan du ha 1 hane på tre honor eller två hanar på fyra honor. Röd Zebra bör du endast ha en hane och tre-fyra honor. Golden kan du ha jämnare fördelat...

Jag tycker som ovan skribent att det kan vara för mycket med fyra olika arter. Det känns bättre om du kör på tre. En sak som du kan ha i åtanke är att Goldens gula färg och Röd Zebrans orange inte passar speciellt bra ihop rent estetiskt...om man nu skall prata om färger och inte enbart beteende.[:D]
#4 - 11 april 2004 20:40
Tackar för svaren blev väl lite klokare nu iallfall...

Men varför skulle inte golden passa ihop färgmässigt med rödzebra?

Det tror jag nog att jag skulle tycka iallafall!!
#5 - 11 april 2004 21:05
För att den orange färgen skär sig med den klargula som Golden har (min personliga åsikt om dessa arters färger). Jag har nämligen dessa arter och det är det enda som retar mitt öga...[:D]
#6 - 12 april 2004 11:40
Trewavase ar en av de elakaste Mbunas o Golden en av de snallaste (o minsta!!)...kanske ingen lyckad kombo. Zebror kan forsvara sig sa passar battre. Auratus ar en annan som ar riktigt elak sa kan funka oxa men det ar svart att hitta exemplar som inte ar sonder odlade.
#7 - 12 april 2004 12:34
Måste du köpa labeotropheus trewavase av din kompis?
Eftersom dessa fiskar gör så att du ej kan ha bla golden.
Jag skulle tipsa om 1 saulosi hane + 2-3 honor och till det 6 golden 3+3 och till det 1 rödzebra hane å 2-3 honor. Eller så kan du skipa rödzebrorna å skaffa 2 pindani hanar å 4 honor.

Så kan du göra...

Men du bestämmer ju över ditt kar.
Lycka Till!
Och Ha Det Så Bra!
#8 - 12 april 2004 13:05
Skaffa blå rödzebrahanar, de är otroligt vackra.
#9 - 12 april 2004 13:10
men är golden och saulosi en hit?
#10 - 12 april 2004 13:44
OK...då tror jag det får bli trewavase och rödzebra och hongi....vad tror ni om detta?...är ni helt säkra på att man inte kan ha golden ihop med trewavase?..för det är det jag helst skulle vilja ha igentligen!!
#11 - 12 april 2004 13:54
Pindani och saulosi var ju väldigt läckra oxå tyckte jag nog!!!

Nu har jag blivit bekymrad igen!!

Tack för det :-)
#12 - 12 april 2004 14:01
Visst går det att ha Trewavasae och Golden ihop...det har jag haft utan de minsta problem. Trewavasae är aggressiv, men inte emot de andra arterna vad jag märkte när jag hade dom.

En art som är väldigt fin är Pseudotropheus Acei "Luwala Reef". En annan som är lite av min favorit som jag fortfarande jagar efter är: Metriaclima Zebra "Nakantenga".
#13 - 12 april 2004 14:13
Ursprungligen skickat av Tricella

En annan som är lite av min favorit som jag fortfarande jagar efter är: Metriaclima Zebra "Nakantenga".

Jag hade sådana men lämnade tillbaka dem till affären... Hade förköpt mig och fått för många arter...
#14 - 12 april 2004 14:19
Vad har du att säga om den arten? *nyfiken*
#15 - 12 april 2004 14:29
Jag hade dem inte så länge så jag kan nog inte säga så mycket om dem egentligen. Hade en stor hane som hade börjat färga, otroligt vacker. Jag fick uppfattningen att de är ganska snälla men jag vet ju inte hur de är när de leker...
#16 - 12 april 2004 14:39
Jag har inte sett hur honorna ser ut riktigt...har de samma färg eller är de oansenligt brungrå?

*Ursäkta att jag kommit lite utanför tråden*
#17 - 12 april 2004 14:45
Jag hade bara små, förutom den stora hanen. Och alla mindre var mörkare, kommer faktiskt inte ihåg exakt hur de såg ut... [:-4]
#18 - 12 april 2004 16:15
Om du vill ha golden o trewavase ihop sa prova! Speciellt om du har en affar som du handlar mycket i....Jag har det o dom later mig lamna tillbaka o byta om nagot inte funkar. Golden ar ju inte sa dyra heller sa aven om du maste ge bort dom ar det ju inte mer an ett par hundringar du kan forlora. Golden ar ju en av de mindre "grott fixerade" Mbunas o trewacaes en av dom mer sa vem vet....

Det ar verkligen vart att halla sig till en affar och utvekla ett bra forhallande med dom...har atminstonne raddat mig manga ganger nar jag kopt nagot som jag inte borde.
#19 - 12 april 2004 19:15
Pseudotropheus sp. "acei" var ju oxå läcker man får tacka så mycket för alla läckra förslag man har fått från er här ska verkligen bli intressant att dra igång med malawis för första gången i livet..har mest haft sällskapsakvarium....och pirayor och de ynglade ju av sig det var lite coolt trodde jag inte gick att få dem att göra i akvarium men de trivdes väl så bra antar jag!!lutar åt golden hongi och trewavase så får vi se hur det hela slutar!! återigen tack för era synpunkter..återkommer nog i ämnet skulle jag tro!! Ha det!

Annons