Skaffa liten hund

#1 - 7 december 2006 20:15
Jag har tänkt att skaffa en liten hund nästa år när jag har flytta till sthlm.
Och nu undrar jag om det är nån som har tips på bra små hundar??

jag har funderat ganska mkt på Toy eller dvärg pudel..nån som har erfarenhet av dom raserna som har lust att dela med sej av sina erfarenheter?

Mvh Emmilie
#2 - 8 december 2006 11:12
Hejsan!

Vad skoj att skaffa vovvsing! Har själv tre stycken.. ;) Jag har direkt ingen erfarenhet om just dvärg eller toypudel mer än vad jag fick reda på och såg när jag jobbade hos en veterinär. :) De flesta som hade pudlar sa att de är väldigt fästa vid sina ägare. Lämnar inte deras sida så lätt utan vill hela tiden vara nära dem.. mycket lättlärda och oerhört snälla mot alla människor/barn/andra djur och hundar. Så det verkar vara en mycket trevlig ras. Lätt att ha och göra med! :) Vet dock inte hur ofta man måste gå till frisören med dem.. för de skall ju klippas med. :p ;)
#3 - 8 december 2006 13:40
Pumis: Ja det ska bli jätte kul..och jag tycker pudlarna är så himla söta..men när dom är nyklippta så är dom ju inte så värtsa snygga..tycker inte jag iaf..sötare när dom är lite ruffsiga..:)
Okej,men det låter ju väldigt bra..är lite rädd om dom ska vara så där bjäbbiga som vissa små hundar kan vara..det tycker jag är ganska så jobbigt.
#4 - 9 december 2006 21:41
Mmm, jag tror inte att det är små hundar som är problemet, utan att det är lättare att låta bli att uppfostra en liten hund då de är så små och söta. Med rätt träning blir de nog inte bjäbbiga. Man måste fortfarande komma ihåg att sätta gränser, hur liten och söt hunden än må vara. Annars vet jag inte mycket om just pudlar, utom just det som Pumis skrev.
Passa på att läsa så mycket om hundar du bara kan innan du hämtar hem en valp och när den väl anlänt ska du absolut gå valpkurs med den.
Vad gäller val av hundras kan du väl berätta lite mer om vad du tänkt göra med hunden och om du vill ha en livlig eller lugnare ras, om du vill ha en med lättskött päls eller kan tänka dig att lägga ner mer tid på att pyssla om en lite svårare päls. Ja, helt enkelt vad du har för krav.
#5 - 13 december 2006 12:06
Hejsan!

Jag hade valt en [SIZE=2]Cavalier king charles spaniel om jag skulle ha en mindre hund. Min kompis har en sån och dom är väldigt söta och snälla :) . Fast om du bor stort hade jag nog satsat på en större hund. Typ en golden eller labrador. Sen en blandras hund är inte helt fel att skaffa heller. Dom brukar ligga lite mindre i pris och är oftas väldigt charmiga.

Hoppas du hittar en hundras som passar dig :)

/mvh krille
[/SIZE] [SIZE=2]
[/SIZE]
#6 - 13 december 2006 12:36
Vad kul med en liten hund! :p Jag har haft en aprikos mellanpudeltik och hon var helt underbar!
Väldigt klok och lättlärd. :)

Jag tror att många som har småhundar gör felet att de tar upp dom så fort det är något "farligt" som kommer.
Det gör hundarna osäkra, och skälliga...

Rödtoppen här på Zoopet har en liten pudel, hon har bild på den i sin avatar. Ser hon inte denna tråd kan du kanske ta kontakt med henne och höra hur hennes hund är!
#7 - 18 december 2006 19:13
Hej!

Min släkting hade en pudel som var fullkomligt underbar - de är väldigt intelligenta hundar, och därigenom inga hundar som man bara skaffar utan att vara väl förberedd när det gäller uppfostran och sådant.

Annars när det gäller små hundar så kan jag rekommendera schipperke! :D Jag har själv en schipperke/dvärgpinscher korsning ifrån Spanien, han är så trogen, snäll, kelen och mycket trevlig. Han har lite mer lockig päls än "riktiga" schipperke, men jag bifogar en bild.

Schipperke är en dvärgvallhundsras som är otroligt tuffa samtidigt som de är små "bebisar".. Sök på nätet och ring runt till uppfödare vet jag! :)

Min lilla ängel:
#8 - 19 december 2006 18:30
Hej! jag har en vän vars mamma föder upp dvärgpudlar.
Min vän har två, en dvärg och en mellanpudel.
Små hundar kan leva relativt länge. Hennes tik är 13 år nu.
Som sagt, pudlar är intelligenta hundar som behöver träning & stimulans precis som alla andra hundar. Angående klippning så kan man ju lära sig att trimma hunden själv, det finns kurser. Man måste ju inte klippa dem med "bollar", bara för att det är rasstandard eller vad det kallas.
Man kan göra en egen variant.
Jag tycker att du ska ta god tid på dig om du kan, innan du bestämmer dig.
Jag vet att man gärna vill köpa hund NU när man har bestämt sig, men tänk på att du ska hitta en som du trivs med i många år.
Du kan ju gå på en mässa eller utställning, och träffa olika raser och ställa frågor om dem. Eller besöka uppfödare.
Själv är jag förtjust i Petit brabancon (korthårig Griffon) och mops, men vet inte så förfärligt mycket om dem. Min granne har en dvärgpekingeser som är underbar, en liten golvmopp med attityd, rätt ovanlig tror jag.

Tänk på att olika raser har olika förutsättningar, vill du ha en sportig och tuff hund, eller en lite känsligare? Vissa små hundar fryser lätt om tassarna när det är kallt ute t.ex. fast det finns ju täcken. Och så finns det sjukdomar som är vanligare för vissa raser. Man kan babbla hur mycket som helst...
LYCKA TILL! :)

(Vi har en collie/flatcoated retriever)
#9 - 10 januari 2007 17:24
Jag har en dvärgpudel

Jag har en dvärgpudel. Pälsen kräver mycket skötsel om man inte har den helt nerklippt. Till sättet är pudlar mycket lättlärda, aktiva och har mycket bra balans!
#10 - 10 januari 2007 18:30
jag känner en som hade en kungspudel å den älskade mig å så.. den hämtade posten å släppte den så fort den fick syn på mig.. å får se om de blir en sådan nästa gång.. vem vet
#11 - 10 januari 2007 19:16
Hej varför inte en chinese crested powder puff dom är tvär coola för att vara små hundar har själv rhodesian ridgeback
#12 - 10 januari 2007 19:48
Psyket...

Hej, mycket beror ju på ägaren som sagt :p
Men mina favoriter är King Charles och Borderterrier... Just pga psyket, det är ändå det man ska leva med först och främt... Alla vovvar blir vackra i ägarens ögon... ;)
Jag gillar lite större hundar och valde därför en Boxer, just pga psyket och inte för att jag är så förtjust i nosen...
De små kortnosade hundarna är också mysiga i psyket, tycker jag, men de kan ofta vara anfådda och ha lite jobbigt att röra sig, tycker jag!!! Alla får tycka olika!!!
Om jag ska skaffa en ny hund har jag nog tänkt mig en Kungspudel pga psyket, tycker inte att de har så vacker nos heller... Mindre pudlar är jag inte så förtjust i... Som sagt jag...
Det finns rasböcker att låna på bibblan, läs på... :p
#13 - 10 januari 2007 20:12
Skaffa en New Foundland kanske inte så liten men är underbara att krama och folk älskar dom när man är ute och går.;)
#14 - 10 januari 2007 22:10
Lancashire Heeler, underbar personlighet och hur söt som hellst :)
#15 - 11 januari 2007 13:09
å pincher e jätte mysiga med.. å härliga i sättet å så lika så basenji.. basenji jodlar å inte skäller... å dom e jätte mysiga med..
#16 - 11 januari 2007 13:25
Skaffa en New Foundland kanske inte så liten men är underbara att krama och folk älskar dom när man är ute och går.;)

Nä, det var väl årets understatement....:)
#17 - 27 januari 2007 20:40

och det bästa är att de oftast älskar alla också.
#18 - 2 februari 2007 11:06
Får hem en liten pudelvalp om några veckor :-) Anledning till att jag valde just en pudel är att de är så anpassningsbara - går att göra allt eller inget ( nästan..) med dem. Vill du syssla med hundsport har du alla möjligheter med pudel utan att det finns några måsten.. sen äääälskar jag pyssla med päls så även där var ju rasvalet givet ;-) Ett visst mått av intresse åt det hållet ska man nog ha om man ska trivas med rasen. Sen är de INTE den där superlätta rasen som vem som helst kan lyckas med.. har jobbat litegrann med problemhundar och har faktiskt träffat på pudlar med stora problem.. men som sagt.. de är väldigt anpassningsbara.. med fel ägare kan det faktiskt gå snett även med en pudel.. med rätt ägare hade detta äldrig hänt.. så är du nybörjare så lägg ner kraft på att lära mycket om hund och gå en valpkurs. Kolla på www.pudelklubben.se så hittar du allt som är värt att veta om rasen - köp bara valp från uppfödare som är medlem där. Lycka till!
#19 - 2 februari 2007 12:17
.. sen äääälskar jag pyssla med päls så även där var ju rasvalet givet ;-) Ett visst mått av intresse åt det hållet ska man nog ha om man ska trivas med rasen.

Har själv 2 hundar, en pudelkorsning och en toypudel. Jag håller mina korthåriga för att jag inte är speciellt intressera av all pälsjobb som det annars blir.
Valet att skaffa just pudel var att sambon är allergisk mot hundhår men pudel går bra.
Sen om man brukar rasta sina hundar i skogen (som jag gör 3-5ggr i veckan) så är lång päls en pina, allt möjligt fastnar i den.
#20 - 2 februari 2007 16:10
Basenji...

rödtoppen skrev:
Har själv 2 hundar, en pudelkorsning och en toypudel. Jag håller mina korthåriga för att jag inte är speciellt intressera av all pälsjobb som det annars blir.

Valet att skaffa just pudel var att sambon är allergisk mot hundhår men pudel går bra.

Sen om man brukar rasta sina hundar i skogen (som jag gör 3-5ggr i veckan) så är lång päls en pina, allt möjligt fastnar i den.

Brukar också gå för allgergiker men det är ingen vanlig hund utan som en blandning mellan hund och katt... Den har inte funnits i "civilisation" så länge så den är inte så "välanpassad" än utan sitter och gnäller fiser i bilen t ex.. :D
#21 - 2 februari 2007 16:12
Som sagt...

... det viktigaste, tycker jag, när man ska köpa hund är att man tittar mindre på utseendet och tittar mer på psyket och som sagts ovan om man vill pyssla med päls eller inte... En del behöver mer hjärngympa än andra... En del behöver mer motion... Utseendet vänjer man sig vid och lär sig tycka om... Det är samma när man skaffar en sambo... :D :D
#22 - 2 februari 2007 21:15
Köp en Shit-zu om du gillar små hundar ;) .
Är inte bjäbbiga av sig eller bitska mot barn.
Men dom behöver borstas regelbundet annars é det en underbar ras. Tyvärr fick min Fia somna in idag pgr av canser. Men hon blev iaf 14år.
#23 - 5 februari 2007 11:25
dvärgschnauser fo sure!
#24 - 6 februari 2007 11:43
jackrussel terrier ska jag köpa

eller dvärg pincher. (mini dobberman)
#25 - 6 februari 2007 12:01
Shetland Shepdog är för härligt fina:)
#26 - 6 februari 2007 19:09
Jag hade bokat en toypudelvalp. Men den avbokade jag till förmån till min hund som jag har nu. En f.d kapplöpningsgreyhound från irland. Och denna hund passar mig i dagsläget helt perfekt. Hon älskar när jag tar fram klickern och sen tränar vi på.
Nästa hund kommer bli av ett mindre slag, är inne på en welsh corgi cardigan el welsh corgi pembrook. Då jag tycker att det kommer att vara en ras som passar mig.

Min första hund var en borderterrier och var helt fantastisk. Trots stark jaktinstingt.
#27 - 7 februari 2007 07:45
Många bra tips här innan. Det du ska tänka på är vad du har för erfarenhet sen innan och vad du vill ha din hund till. Att du vill ha en liten hund då du flyttar till Sthlm är ett klokt val, att ha en stor hund och försöka åka kollektivt när det är mycket folk är i princip omöjligt. Jag har själv haft både schäfer och yorkshireterrier i Sthlm o jag kan ju lätt rekommendera en liten hund istället för en stor om man vill kunna ta med sig sin hund obehindrat överallt. :)
Om man inte haft hund innan så är det klokt att välja en hund av sällskapstyp. Undvik de övriga helst då de oftast har ett starkare drag av till exempel jakt, envishet och mycket motor. Många förslag här har varit inom sällskapshundsgruppen som japanese crested, shitzu och cavalier. Tycker alla dessa hundar är lämpliga att ha som förstagångshund då de är mjuka i sitt sätt och inte framavlade för ett specifikt syfte.
Själv då jag haft hund hela livet och arbetat med dem är terrier eller dvärgschnauzer ett givet val om jag ska ha en liten hund. Vill ha nåt envist, tufft och med mycket motor i men det är inget jag rekommenderar som förstahandshund.
Om du vill ha konkreta förslag och hjälp med förmedling av olika rasföreningar (där du kan få fördjupad information om den rasen du är intresserad av) så kontakta: www.skk.se Där kan du också se när det finns en utställning nära dig som du kan gå på och få möjlighet att träffa massa hundar av olika raser och se och känna efter vad som känns bäst för dig.

Lycka till! :D
#28 - 12 februari 2007 18:46
En borderterrier kanske, höll själv på att skaffa det, men det blev en något större hund, labrador :P

Annons