Många bra tips här innan. Det du ska tänka på är vad du har för erfarenhet sen innan och vad du vill ha din hund till. Att du vill ha en liten hund då du flyttar till Sthlm är ett klokt val, att ha en stor hund och försöka åka kollektivt när det är mycket folk är i princip omöjligt. Jag har själv haft både schäfer och yorkshireterrier i Sthlm o jag kan ju lätt rekommendera en liten hund istället för en stor om man vill kunna ta med sig sin hund obehindrat överallt. :)
Om man inte haft hund innan så är det klokt att välja en hund av sällskapstyp. Undvik de övriga helst då de oftast har ett starkare drag av till exempel jakt, envishet och mycket motor. Många förslag här har varit inom sällskapshundsgruppen som japanese crested, shitzu och cavalier. Tycker alla dessa hundar är lämpliga att ha som förstagångshund då de är mjuka i sitt sätt och inte framavlade för ett specifikt syfte.
Själv då jag haft hund hela livet och arbetat med dem är terrier eller dvärgschnauzer ett givet val om jag ska ha en liten hund. Vill ha nåt envist, tufft och med mycket motor i men det är inget jag rekommenderar som förstahandshund.
Om du vill ha konkreta förslag och hjälp med förmedling av olika rasföreningar (där du kan få fördjupad information om den rasen du är intresserad av) så kontakta:
www.skk.se Där kan du också se när det finns en utställning nära dig som du kan gå på och få möjlighet att träffa massa hundar av olika raser och se och känna efter vad som känns bäst för dig.
Lycka till! :D