Skaffa Hamster?

#1 - 31 januari 2018 13:09
Hej!
Jag funderar lite på att skaffa en hamster (fiskar är ju lite svåra att mysa med) och har försökt hitta vettig information om hur man ska ta hand om en hamster men hittar bara riktigt basic info som att "den behöver mat och vatten varje dag" så skulle uppskatta om någon här har lite lästips eller själva sitter på info som kan vara bra för en ny hamster ägare att veta om :)
#2 - 31 januari 2018 15:32
Det finns ett tjugotal olika arter av hamster, spridda över stora delar av Europa och Asien. Så det kommer vara en del skillnad på kraven beroende på vilken du väljer.
#3 - 31 januari 2018 19:45
[QUOTE=Tyko;n2379298]Det finns ett tjugotal olika arter av hamster, spridda över stora delar av Europa och Asien. Så det kommer vara en del skillnad på kraven beroende på vilken du väljer.[/QUOTE]

Oj, jag var helt säker på att jag skrivit dvärghamster i inlägget men det verkar ha kommit bort sig.

Med det är även ett av de problemen jag har, jag hittar ingen mer noggrann information om vare sig arter eller hantering och skulle därmed behöva tips på hemsidor. Gärna något som är liknande zoopet där man kan diskutera och få in fler åsikter på vad som är bra eller inte :)
#4 - 31 januari 2018 20:00
Vi hade när barna var små en dvärhamsterfarm, vi försåg hela grannskapet med dvärghamsterfarm dom var synnerligen produktiva.
#5 - 31 januari 2018 20:04
Då det är så svårt att hitta uppfödare så kommer det troligen bli butikköpt...
Det är såklart inte det absolut bästa men med tanke på att alla uppfödare befinner sig i andra sidan landet så är det nog det alternativet jag har och därmed kommer jag troligen få tag i en hybrid (om jag har förstått texterna jag lyckats hitta rätt)
#6 - 1 februari 2018 06:09
#7 - 2 februari 2018 14:38
Hamstrar är vrålmysiga!
Plocka upp dem någon gång per dag så att de blir vana vid mänsklig kontakt.
Dvärghamstrar bör nog alltid vara minst två, till skillnad mot Guldhamstrar. Det finns ju dock lite olika raser av dvärghamstrar, vet ej hur dessa skiljer sig åt i detta hänseende.
Otroligt produktiva djur så se till att du får hamstrar av samma kön!
#8 - 5 mars 2018 20:37
(Detta är bara min åsikt så den ska såklart tas med en nypa salt:) Riktigt bra sidor är Svenska hamsterföreningen och hamster ifokus.)

Det finns fem olika (tama) arter av hamster. Guldhamstrar är större och ska alltid bo ensamma. Likaså ska kinesisk hamster, som dock liknar mer en dvärghamster i utseendet. Campbells, Roborovski och rysk vintervit dvärghamster finns. Enligt lag bör de hållas i par eller grupp. Hanar kan ha svårare att komma överens i par/grupp och det är därför bäst att ha en extra bur utifall att de skulle börja bråka.

Hamstrar är nattaktiva, och springer i naturen flera kilometer varje natt för att leta efter mat. Därför ska man ha stora burar till dem, gärna 0,4-0,6 kvadratmeter. Större än så är ännu bättre. Ikeas SAMLA låda i storlek 130L är ett populärt alternativ till kommersiella smådjursburar.
Gallerburar är inte att föredra. Flervåningsburar bör man också undvika av samma anledning. Detta pga. att hamstrar är mycket duktiga klättrare, men väldigt dåliga på att uppfatta djup. De ser nämnligen väldigt suddigt och har väldigt dåligt djupseende, vilket betyder att de ibland släpper taget om gallret eller hoppar ner från en våning utan att riktigt veta hur långt ner det är till marken. Då kan de ju såklart trilla och skada sig. Har själv haft hamstrar som lyckats få tag i gallret i taket (i en annars heltäckande bur) och släppt taget helt utan förvarning.
Eftersom att de är väldigt aktiva så är det också bra om man låter dem springa fritt utanför buren flera gånger i veckan en längre stund.

Buren kan inredas på tusentals olika sätt, men mycket leksaker och gömställen uppskattas alltid. Hjul är det ju också ganska självklart att man ska ha till en hamster. Hjul till guldhamstrar ska vara minst 28cm i diameter, men det finns att hitta hjul som är så stora som 33cm i diameter. Ett något mindre hjul funkar för alla dvärghamsterarterna inklusive kinesisk. Det viktiga är att hamstern inte böjer ryggen på ett onaturligt sätt när den springer, utan ryggen ska vara rak. Springytan i hjulet ska vara täkt, alltså inte pinnar/nät etc. Bottenströet ska vara av god kvalité, inte damma och vara gjort av lövträd. Alspån och liknande funkar toppen. Carefrsh och safebed är mjuka pappersbaserade bottenströer som är helt ofarliga att använda. Tjokt med bottenströ så att de kan gräva tycker dem också om.

När det gäller mat så är hamstrar omnivorer. Dock äter dem mer frön och växtdelar än kött. De behöver däremot få i sig animaliskt protein får att må som bäst, tex. mjölmask, lite torrfoder för hund (ej katt) utblandat i fröblandningen eller ett pelletsfoder för hamstrar där animaliskt protein redan är tillsatt. Kalcium är det också väldigt viktigt att de får i sig, eftersom att deras tänder växer hela livet. Friska hamstertänder är gula. Vita tänder visar på att de har mineral- eller vitaminbrist. Ett foder med runt 1% kalcium är idealt. Hamstrar behöver inte saltstenar eller mineralstenar.

Lite andra grejor som kan vara bra att veta är att man inte ska bada sin hamster, de gör som katter och tvättar sig själva. De har även doftkörtlar på höfterna (guldhamster) eller på magen (dvärghamster) som de använder för att markera i buren. Dvärghamstrar får också väldigt lätt diabetes, så sockriga och feta saker bör man hushålla med och istället ge fiberrika tiltugg. Grönsaker kan och ska man ge flera gånger i veckan, men undvik frukter med stora kärnor i mitten så som avocado, persika och andra stenfrukter. Hallon är också en stenfrukt.

Det finns mycket mer jag skulle kunna skriva, men det är väl en början! Jag hoppas att det är utav nytta för dig. [:-106]
#9 - 11 augusti 2020 09:09
En av mina vänner skaffade var sin guldhamster till sina barn och dem har var sin bur eftersom guldhamstrar måste vara själva. Dem tröttnade mycket snabbt eftersom dem sov hela dagarna och springer i sitt hjul hela nätterna...

Annons