Skaffa fler arter?

#1 - 31 januari 2005 16:35
Jag har en Kinesisk Eldbukssalamander som precis har fått ett nytt akvarium (54L) och det är ganska stort för honom själv nu undrar jag vad man skulle kunna köpa för fler salamandrar, kan man ha olika arter tillsammans?
Jag vill inte har så jätte stora arter men det vore kul att pröva något nytt.
Skulle det gå att släppa ner några fiskar hos honom? T ex några Guppy?
#2 - 2 februari 2005 17:59
[QUOTE=Maethor]Jag har en Kinesisk Eldbukssalamander som precis har fått ett nytt akvarium (54L) och det är ganska stort för honom själv nu undrar jag vad man skulle kunna köpa för fler salamandrar, kan man ha olika arter tillsammans?
Jag vill inte har så jätte stora arter men det vore kul att pröva något nytt.
Skulle det gå att släppa ner några fiskar hos honom? T ex några Guppy?[/QUOTE]

Tänk på att om den nya salamandern är av en art som blir större än den du redan har finns det risk för att den lille tillslut blir uppäten eller skadad. Vill du ha fler är det väll bäst att ta någon av samma art (med samma storlek som den du har) eller någon art som blir lika stor som den arten du har. Är föresten inte säker på hurvida de trivs bäst själva eller i grupp, men Jesper kan säkert svara på det.

Ang. fiskar så hade jag fiskar med min salamander förut. Tänk bara på att fiskarna inte bör vara i "mat storlek" så att salamandern lämnar dem ifred. Jag har hafft kardinaltetror med min Cynops Orientalis och det gick bra, men jag har hört at en salamander ev. kan se dem som mat. Å andra sidan kan stora fiskar skrämma den.
#3 - 2 februari 2005 18:05
mm.. jag har en gulbuk och en liten eldis tillsammans, men jag skulle aldrig våga släppa in en eldis så liten att gulbuken skulle kunna äta den...

Jag har två ampillarasnäckor och ett par fiskar med.. som sakgt ska fiskarna inte vara i matstorlek *fast ibland verkar inte salamndrarna fatta det* jag försökte sätta till ett par ballongmollys en gång.. min lilla eldis jagade en hona i slowmotion i flera timmar trots att hon var en sådär fyra gånger större diameter än hans huvud.
#4 - 2 februari 2005 18:11
Okej. Jag har haft en Japans eldbuk som var ca 10cm tillsammans med den kinesiska eldbuken som är ca 6cm och det gick bra. Då bodde dom i ett kar på ca 10L (!) på den tiden kunde man ingenting :)
Jag ska nog avvakta med att skaffa fler slamandrar och vänta på att den jag har går bort så kan jag byta in hans akvarium till ett större och ha fiskar i :D
Jag släpper bara i några fiskar och ser hur det går, vill bara ha lite mer liv i det akvariumet, det är lite tråkigt nu när det bara är en liten ödla i det som kanske rör sig ett varv runt akvaruimet per dag :)
#5 - 2 februari 2005 18:28
Salamandrar kan bli ganska gamla så du får nog vänta några år. Men visst kan du köpa fiskar nu och ha dem tillsammans. Fasst det blir ju ett rätt så begränsat utbud för fiskarna måste klara av det relativt kalla vattnet.
#6 - 3 februari 2005 16:53
Jo men hur gamla brukar dom bli? Min är minst 8år nu.

Jag hade bara tänkt släppa ner några guppyhanar eftersom det är så fullt i deras akvarium just nu så det är bra om jag kan flytta några till salamandern, guppy brukar ju inte må dåligt i lite svalare vatten. Vad kan ni annars rekomendera för fiskar? Det är ju inte så stort 54L men ett par fiskar borde nog gå bra.
Bara jag får hem min nya landdel i glas så ska fiskarna få flytta in :)
#7 - 3 februari 2005 18:49
De ska tydligen kunna bli 20 år om man sköter dem rätt, men oftast i fångenskap blir de inte så gamla. Sen i det vilda kan de tydligen bli änny mer än 20 år.

Guppy borde gå bra, så länge det inte är yngel då. Du kan ju kolla på olika fiskar här på zoopet, man kan ju ställa in sökmotorn så att den visar alla fiskar som kan gå i ett 54 liters kar (eller mindre). Så kan du kolla in om det finns någon som passar.
#8 - 7 februari 2005 18:02
Tja,
nja blanda arter är väl inte direkt optimalt, de är ju rovdjur - skulle ni blanda tigrar med lejon av samma storlek? Ibland funkar det ibland inte, beror på aggressivitet och hur territoriella de är. Salamandrar i olika storlek bör ju inte blandas.

Problemet med fiskar är att de kan sprida parasiter till salamandrarna, deras eviga simmande kan dessutom störa salamandrar rejält - salamandrar lever oftast i fiskfria vatten.
#9 - 7 februari 2005 18:31
mm.. om de ska bli tjugo år blir det nog många vändor i en plastburk i kylen *något som skulle skräma min mamma!*

Annons