Jag har ett 420L där jag har papegojciklider, "afrikanska silverglas malar", en stor mal, en krabba och två små dammfiskar.
Tänkte införskaffa mig några discus.
Så min fråga är om det går att ha discus i det akvariet?
MVH
ansjo skrev:Diskus vill gärna ha lite varmare temp i karet, runt 28-30 grader så kolla vad dina övriga fiskar gillar, men jag är tveksam till den kombinationen.
macke_fisk skrev:om du ska ha discus så tycker jag att du ska göra dig av med krabban, papegoj cikliderna och schbukina. papegojerna kan bli aggro som ansjo sa och krabban tar sig säkert ett knip eller 2 på discusarna och schbukina vill gärna ha kallare vatten även som ansjo har sagt.
Lite dålig bild, men den ser ut som en Rödturkos.mini_c4 skrev:
Det är nog Mangroverötter han menade. Visst går det att plocka rötter själv, men rötter från barrträd är ingen höjdare att få i karet då de kan innehålla terpentin, men är de gamla och urlakade så kan även dessa funka men inget som jag själv skulle våga testa.Förresten, pratade med en odlare, han menade på att om man la i torv så skulle det färga av sig i vattnet. Men hade rekommenderade "stockar", vad är det för "stockar" han menade tro? Det är liksom inte bara att gå ut och plocka vilken träbit som helst då den kan vara skadligt för fiskar.
Det stämmer, diskusar ändrar färg när de växer. Sedan är det lite beroende på olika sorter, och även om den du såg var liten och färgrik så kan den vara liten i växten trots att den var vuxen.
Odlaren hade en massa yngel upp mot 5cm, men de gick med sin moder eller fader, alla ynglen va gråbruna med mörka ränder och lite blått längst ner på fenorna. Han sa att de skulle ändra färg med tiden de växte. Stämmer det då jag sätt andra disku yngel som va mindre som hade färg.
Får malar en gång för sig att suga sig fast på diskus kan det vara svårt att få dem sluta med detta, men det kan likaväl funka jättebra med malar och diskus tillsammans.Han sa även att om jag skulle skaffa diskus så kunde jag inte ha kvar min mal som är ca 15-20 cm, då den skulle äta på diskusarnas slem. Men konstigt nog så har jag träffat en annan odlare som hade en större mal en mig med hans diskus :S