Azur skrev:Skalen eroderar pga att vattnet i akvariet är surt. Skalet är dött, som vårt hår ungefär, så fodret spelar ingen roll vad gäller skalerosion (som främst sker i den äldsta delen av snäckan, dvs toppen på skalet) men kalkrikt foder och kalk i vattnet kan göra det lättare för snäckan att bygga skalet (sker på insidan och innanför skalets mynning).
Kalksten i akvariet motverkar erosion pga att kalkstenen höjer pH till 7.5, och vid det pH't slutar kalken i skalet att lösas upp.
Skal som en gång eroderats "läker" aldrig, men lägger man i kalk så pH höjs så slutar skadan förvärras.
Det blir en permanent grop, den blir bara inte värre - skalet kan inte läka tillbaks så det ser ut som innan erosionen. Går det så långt att det börjar bli hål rakt igenom skalet anlägger snäckan nytt skal under; det nyanlagda skalet blir inte likadant som det gamla utan är ojämt och tunnare och i annan färg.jubbe063 skrev:Mindre skador kan självläka så till vida att snäckan innifrån och ut bygger upp nytt kalk
Azur skrev:Det blir en permanent grop, den blir bara inte värre - skalet kan inte läka tillbaks så det ser ut som innan erosionen.
saltbiff skrev:Malarna jag har är 6 vanliga ancistrus och 2 L200 och jag kan tänka mig att det nog blir en hel del skrapmärken från den stora L200:s "piggar" i munnen.. Vad svårt att förklara hur skadorna på skalen ser ut,men de är veckiga som sagt och det är flera veck med jämna mellanrum,så de har väl växt för fort.. Sen ser det ut som både slitage mot stenar och (malar) samt att de ser mjölkiga/mjöliga ut i färgen.. Himla tråkigt och jag förstår inte vad jag gör för fel :(
Hade det varit stora Panaque kanske, men en L200? Nja, jag tror malarna är oskyldiga.saltbiff skrev:Malarna jag har är 6 vanliga ancistrus och 2 L200 och jag kan tänka mig att det nog blir en hel del skrapmärken från den stora L200:s "piggar" i munnen..
Det är nog snarare ojämn tillväxt, dvs att de periodvis antingen svälter eller har kalkbrist (då växer skalet långsamt och blir tunnare).Vad svårt att förklara hur skadorna på skalen ser ut,men de är veckiga som sagt och det är flera veck med jämna mellanrum,så de har väl växt för fort..
Mja... Kanske att malarna repar proteinhinnan på skalet, men kanske är det så att det växer alger (kiselalger t.ex.) på skalet som malarna äter. Det är väl knappast farligt för snäckorna, men kanske inte så snyggt förstås.Sen ser det ut som både slitage mot stenar och (malar) samt att de ser mjölkiga/mjöliga ut i färgen.. Himla tråkigt och jag förstår inte vad jag gör för fel :(
Nej, blir det hål på snäckan bildar den nytt proteinlager och ny kalk under - men eftersom den bara kan bygga på inifrån kan den inte "fylla igen" hålet som redan finns utan gropen blir kvar. Blir det inte hål in till manteln, utan bara en grop, kan snäckan inte reparera alls, eftersom skalet är död vävnad.jubbe063 skrev:Gropen som du skriver om är ett direkt resultat av att proteinlagret saknas och kalken ständigt utsätts för påfrestning
saltbiff skrev:hej...det är jag igen
Det går fortfarande inget bra med mina vattenvärden..:(
Ph:t är bra och ligger på ca 7.6
Kh:t är också hyfsat på ca 10-15
men jag får ju aldrig upp GH:t!!! Det ligger hela tiden på stadiga 4 som kranvattnet är...så det händer alltså ingenting när jag tillsätter krossat/malet sepiaskalspulver..
Har testat att ha i en halv matsked i 5 liter vatten i en hink...detta fick stå i ca 5 timmar,det rördes om ordentligt och sedan mättes det...
Det blev..surprice!! FYRA :mad:
Så alltså händer det inte ett skit med sepiapulvret,det löser sig helt enkelt inte.. Varför gör det inte det? och vad ska jag ha istället?