Skador på skalen

#1 - 16 december 2007 19:21
Ja, mina snäckor har skador på skalen. Har haft i krossade snäckskal i vattnet, men läste någon annanstans att det inte hjälper, för att snäckorna bara kan ta in ämnen de behöver via maten. Vad ska man ge dem då?
#2 - 16 december 2007 19:22
mima har en kalk sten, det funkar bra =)
#3 - 16 december 2007 19:42
Men då måste det väl också bli i vattnet?
#4 - 16 december 2007 19:58
ja stenen ligger i vattnet, har sett många snäckor som har dom vita skadorna som du säger men dessa har inte det.. sen sa en som jobbade i en mycket stor akvariebutik här i Nol att dom behöver snäckskal/kalksten... kanske bara behöver lite mer?
#5 - 16 december 2007 20:04
Jag hade i en hel påse, pH-värdet höjdes från 7 till 8. :/
#6 - 16 december 2007 20:05
hmm då vet jag inte varför mina klarar sig.. kan det vara att jag matar dom med mycket skaldjur? krill/mysis
#7 - 16 december 2007 20:24
Jaha. Men var köper du det då? I djuraffären?
#8 - 16 december 2007 20:26
japp.. är fryst foder som du köper, kommer som mygglarver typ.. kan ju va något för dig =)
#9 - 16 december 2007 20:36
För snäckorna, menar du väl? Jag köpte vita mygglarver för ett tag sedan, men de låg i frysen så länge så jag vågade inte använda dem. Hade läst någonstans att man kunde få bukvattensot om man matade med fryst foder som hade legat för länge i frysen.
#10 - 16 december 2007 20:38
det ska inte vara bra iaf.. men om det blir det ena eller det andra vet jag inte.. jag behöver nog slänga ut lite mat nu, köper så mycket olika och så blir det liggandes
#11 - 17 december 2007 13:10
En av de mest kalciumrikaste grönsakerna är vanlig dill, så det kan man mata med. Eller dryga ut annat foder man ger genom att tillsätta kalktillskott i form av sepia eller reptilkalk. Spenat och boccoli är oxå kalkrik och bra, samma med vanliga hönsägg, låt skalen torka nåt dygn så kan man pilla bort hinnan från insidan, krossa till pulver och antingen hälla i vattnet eller blanda med mat.
#12 - 11 januari 2008 08:47
var köper man kalksten,är det såna man ger till fåglarna???
#13 - 11 januari 2008 08:52
patriksg skrev:
hmm då vet jag inte varför mina klarar sig.. kan det vara att jag matar dom med mycket skaldjur? krill/mysis

Krill/mysis gör nog inte mycket för snäckornas skal tyvärr, kräftdjurs skal är inte kalciumbaserade
#14 - 11 januari 2008 09:28
Skalen eroderar pga att vattnet i akvariet är surt. Skalet är dött, som vårt hår ungefär, så fodret spelar ingen roll vad gäller skalerosion (som främst sker i den äldsta delen av snäckan, dvs toppen på skalet) men kalkrikt foder och kalk i vattnet kan göra det lättare för snäckan att bygga skalet (sker på insidan och innanför skalets mynning).

Kalksten i akvariet motverkar erosion pga att kalkstenen höjer pH till 7.5, och vid det pH't slutar kalken i skalet att lösas upp.

Skal som en gång eroderats "läker" aldrig, men lägger man i kalk så pH höjs så slutar skadan förvärras.
#15 - 11 januari 2008 10:22
Azur skrev:
Skalen eroderar pga att vattnet i akvariet är surt. Skalet är dött, som vårt hår ungefär, så fodret spelar ingen roll vad gäller skalerosion (som främst sker i den äldsta delen av snäckan, dvs toppen på skalet) men kalkrikt foder och kalk i vattnet kan göra det lättare för snäckan att bygga skalet (sker på insidan och innanför skalets mynning).

Kalksten i akvariet motverkar erosion pga att kalkstenen höjer pH till 7.5, och vid det pH't slutar kalken i skalet att lösas upp.

Skal som en gång eroderats "läker" aldrig, men lägger man i kalk så pH höjs så slutar skadan förvärras.

Det är en sanning med modifikation. Mindre skador kan självläka så till vida att snäckan innifrån och ut bygger upp nytt kalk men själva proteinhinnan på ytan återkommer aldrig. Sprickor i skalet kan läka ihop av sig själva ungefär som ett benbrott på människor:) Lite större skador däremot kommer aldrig att läka, men man kan reparera skalet med lite superlim, men då får man passa sig så att man inte får lim på själva snäckan utan bara på skalet, kanske inte blir så snyggt men snäckan kan leva ett normalt liv i alla fall.:p

Så har mindre errusion uppstått så rättar man snabbt som ögat till vattnets hårdhet och PH, samt utfodrar med lite mer kalkrikt foder så att snäckan kan bygga upp nytt. Vidare kan man ta lite ofärgat nagellack och dutta på stället där proteinlagret frätt bort eller nöts bort fysiskt mot stenar mm för att skydda det underligande kalket.
#16 - 11 januari 2008 16:48
Jag får också skador på skalen på mina äpplen...:(:(:(TROTS att jag tillsätter bikarbonat och hur mycket krossat äggskal och sepia som helst! Det finns flera kalkstenar och snäckskal i akvariet och snäckorna matas 3 gånger i veckan med massa kalkrikmat...Det ser ut som ett tunnt lager med mjöl på skalen och dessutom har de fått massa veck allteftesom de har växt nån millimeter....så då har jag väl matat för mycket så de växt för snabbt? Det var inte lätt det här inte och ändå har jag gjort som snäckexperterna här har sagt.. Buhuu... Jag tror att slitaget delvis beror på att mina malar alltid måste äta på skalet på snäckorna men varför de är så veckiga vet jag inte..
Jag gav bort en gul snäcka till min sambo och den snäckan är lika stor som mina men har blankt och fint skal och han tillsätter väääldigt lite kalk..
Jag fattar ingenting...varför är hans så fin och mina så dassiga?
#17 - 11 januari 2008 17:20
jubbe063 skrev:
Mindre skador kan självläka så till vida att snäckan innifrån och ut bygger upp nytt kalk
Det blir en permanent grop, den blir bara inte värre - skalet kan inte läka tillbaks så det ser ut som innan erosionen. Går det så långt att det börjar bli hål rakt igenom skalet anlägger snäckan nytt skal under; det nyanlagda skalet blir inte likadant som det gamla utan är ojämt och tunnare och i annan färg.

@saltbiff: vad har du för mal? Hur ser skadorna på skalen ut?
#18 - 11 januari 2008 17:41
Malarna jag har är 6 vanliga ancistrus och 2 L200 och jag kan tänka mig att det nog blir en hel del skrapmärken från den stora L200:s "piggar" i munnen.. Vad svårt att förklara hur skadorna på skalen ser ut,men de är veckiga som sagt och det är flera veck med jämna mellanrum,så de har väl växt för fort.. Sen ser det ut som både slitage mot stenar och (malar) samt att de ser mjölkiga/mjöliga ut i färgen.. Himla tråkigt och jag förstår inte vad jag gör för fel :(
#19 - 11 januari 2008 18:24
Jag har märkt att de snäckor som går i det "snäcktätaste" akvariet växer långsamt och får mest skador på sitt skal.kanske det delvis kan hänga ihop med hur snabbt tillväxten sker??? Jag har MASSOR av små äppelsnäckor i ett stort kar och de får ganska snabbt skador på toppen av skalet,Har lagt över några till ett mindre kar och de har mkt lite skador samt är 2 ggr så stora.2 st går i ett ytterligare kar,visserligen i matkonkurrens med ett gäng posthorn men de har inte några skador alls och är säkert 4 ggr så stora som i det förstnämnda karet.Jag har samma vattenvärden i alla kar och matar med samma mat, undantag ,de största 2 snäckorna får mkt räkpellets att äta,hmmm räkmat kanske är hemligheten med att slippa skadorna på skalen?????
#20 - 11 januari 2008 21:57
Azur skrev:
Det blir en permanent grop, den blir bara inte värre - skalet kan inte läka tillbaks så det ser ut som innan erosionen.

Jepp som jag sa, kalklagret läker ihop, men inte proteinlagret, och därmed så syns skadan för alltid. Gropen som du skriver om är ett direkt resultat av att proteinlagret saknas och kalken ständigt utsätts för påfrestning
#21 - 11 januari 2008 22:01
saltbiff skrev:
Malarna jag har är 6 vanliga ancistrus och 2 L200 och jag kan tänka mig att det nog blir en hel del skrapmärken från den stora L200:s "piggar" i munnen.. Vad svårt att förklara hur skadorna på skalen ser ut,men de är veckiga som sagt och det är flera veck med jämna mellanrum,så de har väl växt för fort.. Sen ser det ut som både slitage mot stenar och (malar) samt att de ser mjölkiga/mjöliga ut i färgen.. Himla tråkigt och jag förstår inte vad jag gör för fel :(

Hmm, veckiga skal har jag inte upplevt, men det kan kanske vara så som din teori tyder på, de växer för snabbt. När det gäller malarna så visst kan de skada skalen med sitt raspandee, men skalen blir även nötta av att stöta ihop med andra snäckor, stenar och så. Så jag tror inte du gjort nåt fel egentligen, du kan ju inte rå för att skalen raspar mot saker. men prova att ge lite mindre kalkrik mat ett tag och se om veckningarna försvinner...
#22 - 11 januari 2008 22:05
saltbiff skrev:
Malarna jag har är 6 vanliga ancistrus och 2 L200 och jag kan tänka mig att det nog blir en hel del skrapmärken från den stora L200:s "piggar" i munnen..
Hade det varit stora Panaque kanske, men en L200? Nja, jag tror malarna är oskyldiga.

Vad svårt att förklara hur skadorna på skalen ser ut,men de är veckiga som sagt och det är flera veck med jämna mellanrum,så de har väl växt för fort..
Det är nog snarare ojämn tillväxt, dvs att de periodvis antingen svälter eller har kalkbrist (då växer skalet långsamt och blir tunnare).

Sen ser det ut som både slitage mot stenar och (malar) samt att de ser mjölkiga/mjöliga ut i färgen.. Himla tråkigt och jag förstår inte vad jag gör för fel :(
Mja... Kanske att malarna repar proteinhinnan på skalet, men kanske är det så att det växer alger (kiselalger t.ex.) på skalet som malarna äter. Det är väl knappast farligt för snäckorna, men kanske inte så snyggt förstås.

jubbe063 skrev:
Gropen som du skriver om är ett direkt resultat av att proteinlagret saknas och kalken ständigt utsätts för påfrestning
Nej, blir det hål på snäckan bildar den nytt proteinlager och ny kalk under - men eftersom den bara kan bygga på inifrån kan den inte "fylla igen" hålet som redan finns utan gropen blir kvar. Blir det inte hål in till manteln, utan bara en grop, kan snäckan inte reparera alls, eftersom skalet är död vävnad.
Men mekanismen spelar egentligen inte så stor roll. Grejen är alltså att ett skadat skal aldrig blir "som nytt" igen.
#23 - 11 januari 2008 22:05
Jaa tack för svaret! :D Det är så svårt att förklara i ord hur man menar,men de är liksom randiga fast på fel håll och så är ränderna upphöjda och fnasiga...Som att skalet har veckat sig liksom..Och att de ser matta å dassiga ut i färgen...Matbrist är det inte,jag har snarare matat för mycket med snäckflarn och annat,men kalkbrist? Jag gör ju inget annat än häller i bikarbonat och sepiapulver :(
#24 - 14 januari 2008 21:20
Nu har jag kollat mycket noga på dom och det ser ut som någon har repat skalet så jag misstänker ändå min stora L200.. Om den kan gnaga sönder min bakgrund kan den nog repa skal med... men så beror det säkert på kalkbrist med, hur det nu är möjligt samt att de växt för snabbt i början.. Matar mycket mindre nu :)
#25 - 15 januari 2008 17:15
Jag testade vattnet idag och fick till svar att det var ett hårt och bra vatten med ph mellan 7-8 och GH på nästan 20....så då borde väl vattnet vara hårt nog för snäckorna? Men ändå ser de mjölkiga å matta ut i färgen :( DEt här var svårare än jag trodde!! :(:(
#26 - 3 februari 2008 22:38
Börjar bli lite tjatigt det här men så här står det om min mal:

Med deras breda mun och många små tänder så håller de sig fast i strömt vatten och ”gnager” sig fram över sten och botten för att äta alger, smådjur och den organiska film som bildas på ytan av stenar/rötter, de äter även små insektslarver och mindre skaldjur samt andra döda fiskar/djur.

Kan även tillägga att det låter väldigt högt när den knaprar på min bakgrund som den även förstört på vissa ställen,så boven i dramat är nog min mal!
Men den är lika fin för det :p
#27 - 4 februari 2008 09:05
Kan du inte flytta snäckorna då? Själv har jag precis insett att alla mina fiskar tål pH upp till åtta. Så jag kan ju höja utan att någon dör. :) Om inte växterna gör det förstås..
#28 - 18 februari 2008 23:46
hej...det är jag igen

Det går fortfarande inget bra med mina vattenvärden..:(
Ph:t är bra och ligger på ca 7.6
Kh:t är också hyfsat på ca 10-15
men jag får ju aldrig upp GH:t!!! Det ligger hela tiden på stadiga 4 som kranvattnet är...så det händer alltså ingenting när jag tillsätter krossat/malet sepiaskalspulver..
Har testat att ha i en halv matsked i 5 liter vatten i en hink...detta fick stå i ca 5 timmar,det rördes om ordentligt och sedan mättes det...
Det blev..surprice!! FYRA :mad:
Så alltså händer det inte ett skit med sepiapulvret,det löser sig helt enkelt inte.. Varför gör det inte det? och vad ska jag ha istället?
#29 - 20 februari 2008 00:12
Men om skalen består av kalk så måste det väl räcka att Kh är högt eftersom det är karbonathärdigheten. Alltså kalken.
Gh är ju totalhärdigheten som också beror på andra mineraler som magnesium ,kalium etc.
Har de så stor betydelse för skaluppbyggnaden?
#30 - 20 februari 2008 22:19
En av mina snäckor har fått gått som städare i ett kar med Tanganyika. Där har jag haft ett ph på ca 8 (ingen aning om kh faktiskt) men jag har satt till ca 1/2 dl bikarbonat per 100 l vid varje vattenbyte. Den snäckan är gigantisk stor som en golfboll med ett perfekt skal.
#31 - 21 februari 2008 15:06
Behöver alltså snäckorna både högt pH för att skalen inte ska erodera samt kalkrik mat?

Och hur doserar ni bikarbonat?
#32 - 24 februari 2008 15:32
saltbiff skrev:
hej...det är jag igen

Det går fortfarande inget bra med mina vattenvärden..:(

Ph:t är bra och ligger på ca 7.6

Kh:t är också hyfsat på ca 10-15

men jag får ju aldrig upp GH:t!!! Det ligger hela tiden på stadiga 4 som kranvattnet är...så det händer alltså ingenting när jag tillsätter krossat/malet sepiaskalspulver..

Har testat att ha i en halv matsked i 5 liter vatten i en hink...detta fick stå i ca 5 timmar,det rördes om ordentligt och sedan mättes det...

Det blev..surprice!! FYRA :mad:

Så alltså händer det inte ett skit med sepiapulvret,det löser sig helt enkelt inte.. Varför gör det inte det? och vad ska jag ha istället?

Jaa,jag frågar igen..lite desperat den här gången [B)]

VAD tusan ska man ha som löser sig istället för sepia:confused::confused::confused:
Kalciumkarbonat från granngården? funkar det? hjääääälp

Annons