Skadligt vatten i Partille

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 30 oktober 2015 12:14
Partille Kommuns hemsida varnar de för att förekomsten av koliforma bakterier (på svenska - det är skit i vattnet) just nu är för hög i kranvattnet i östra delen av Partille Kommun. Alla uppmanas att koka vattnet innan det används.

Jag vet inte i vad mån dessa bakterier kan ha en negativ inverkan på akvarierna men för säkerhets skull så byt inte vatten i akvarierna tills problemet är löst.

Själv bor jag några få hundra meter från den provpunkt där de hittade det dåliga vattnet och jag bytte dessutom vatten i mitt 3.000 liters akvarium igår em. Jag noterade att vattnet blev väldigt dimmigt efter vattenbytet och även om det mesta av dimman har försvunnit så ligger ändå en del kvar. Fiskarna verkar dock (i alla fall inte ännu) ha tagit någon skada.

Tänk också på att nu kommunen kommer att tillsätta en massa saker i vattnet för att bli av med skiten (antagligen dessa medel som färgade mitt vatten) så avvakta med vattenbyte minst en vecka efter att vattnet sägs vara OK igen.
#2 - 31 oktober 2015 09:22
Påverkas vattnet i hela Partille av tillsatserna?

/Peter.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 31 oktober 2015 09:35
Dreama skrev:

/Peter.

Det får man nog fråga kommunen om. Det hela beror ju på om de kan lägga i tillsatserna i de separata vattenledningarna för de olika kommundelarna eller om det måste släppas ner i huvudledningen.
#4 - 31 oktober 2015 09:54
Ok jag brukar göra vattenbyte på Lördagar men då avaktar jag lite, när det gäller dricksvattnet så har vi ett Espringfilter som tar bort det skadliga i vattnet.

/Peter.
#5 - 1 november 2015 12:24
Dreama skrev:

/Peter.
Vissa delar av Partille är lite luriga vad gäller vattenvärden om jag förstått rätt. Det sker en varierande blandning av vatten från Kåsjön och Alelyckan, som producerar lite olika vatten.

Jag hade för mig att det bara skedde i Sävedalen, men jag ser på de senast publicerade värdena att det sker ända borta i Jonsered. De mätningarna är dock av mycket varierande datum.
http://www.partille.se/Invanarservice/Bygga--bo/Vatten-och-avlopp/Dricksvatten/Vattenkvalite/

Kanske beror detta större(?) blandningsområde på ombyggnaden av Kåsjöverket? Vad den nya reningsmetoden där innebär för akvarister har jag inte begripit än. Klorering skall tydligen bara ske ibland. Kan det vara det som fått koliforma bakterier att piggna till i rörledningarna, när det nya "säkrare" vattnet sänds ut?
http://www.partille.se/Upptack-Partille/Partille-vaxer/High-tech-i-nya-vattenverket/

Kjell har säkert bättre koll!

/Bengt
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 november 2015 13:12
Jag har dålig koll på vad som har hänt men det troliga är väl att det grävts av en avloppsledning någonstans och det vattnet har letat sig in i vattenledningsvattnet. Detta eftersom koliforma bakterier ju bara är ett "snällare" ord för "skit"

De uppdaterade i alla fall infon igår med
Uppdatering lördag 31/10 kl 17:30: Beskedet om att det troligen tar en dryg vecka innan vi har godkända vattenprover för Kåbäcken, Uddared, Stärtered, Jonsered och Kåhög gäller fortsatt. Det är endast dessa områden som är drabbade, prover från andra områden i kommunen är godkända. Som ett alternativ till att koka dricksvattnet finns det nu också en brandpost på Brodalsvägens vändplan där man kan fylla på dricksvatten i egna medhavda dunkar

#7 - 1 november 2015 16:09
Partille Tidning har talat med kommunen och fått lite mer information...
... men glömde de väsentliga frågorna:

Vad är det som har hänt?
Var och när skedde det?
Vad berodde det på?
Hur åtgärdas det akuta problemet?
Vad gör man för att undvika att liknande problem uppstår igen?

http://www.partilletidning.se/2015/10/dricksvattnet-otjanligt-i-ostra-partille/ [:(!]

/Bengt
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 3 november 2015 13:48
Problemet har tydligen nu förvärrats och alla inom hela Partille kommun uppmanas nu koka sitt vatten. Så var försiktiga med vattenbyten i akvariet.

Vi har nu fått tillbaka preliminära prover som visar att problemet med otjänligt vatten har spridit sig utanför tidigare påverkade områden. Vi rekommenderar därför alla i hela Partille kommun att koka sitt dricksvatten enligt rekommendationer från Svenskt vatten, Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten.

http://www.partille.se/Invanarservice/Bygga--bo/Nyheter-Bygga--bo/Otjanligt-vatten-i-hela-Partille-kommun/
#9 - 3 november 2015 14:16
Står inte vad det är som är otjänligt i vattnet! Kan ju egentligen inte vara så farligt, då ingen blivit sjuk i Partille.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 3 november 2015 14:25
Wilhelm skrev:
Står inte vad det är som är otjänligt i vattnet! Kan ju egentligen inte vara så farligt, då ingen blivit sjuk i Partille.

Må så vara - men skit är alltid skit om än i små mängder :p
Koliforma bakterier får man från skit/avföring så antagligen kommer avloppsvatten in någonstans i vattenledningssystemet
#11 - 3 november 2015 14:31
Wilhelm hur vet du att inte någon blivit sjuk i Partille :)
#12 - 3 november 2015 14:40
För akvarier är det väl kanske värst med de höga klorhalter, som man sannolikt kommer att tillsätta. Ofta ändrar man också tillfälligt pH-värdet vad jag förstår.

Akvarievatten i sig är ju inte tjänligt som dricksvatten och de koliforma bakterierna kanske inte är så farliga för akvariet, men hög klorering tar kål på det mesta - även i akvariet - och pH-svängningar är inte av godo där.

/Bengt
#13 - 3 november 2015 14:52
Nu har infon nått SVT också.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/odrickbart-vatten-i-hela-partille

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 november 2015 15:48
Knax skrev:

Ja och där står det ju också på "svenska" vad koliforma bakterier är för något
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 3 november 2015 15:50
Ason skrev:
För akvarier är det väl kanske värst med de höga klorhalter, som man sannolikt kommer att tillsätta. Ofta ändrar man också tillfälligt pH-värdet vad jag förstår.

Akvarievatten i sig är ju inte tjänligt som dricksvatten och de koliforma bakterierna kanske inte är så farliga för akvariet, men hög klorering tar kål på det mesta - även i akvariet - och pH-svängningar är inte av godo där.

/Bengt

Jepp - och som jag skrev i första inlägget i tråden så avvakta med vattenbyten i åtminstone 1 vecka efter att kommunen meddelat att allt är OK.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 6 november 2015 12:02
Dom tror nu att de har hittat felet och det skall ligga vid Gamla Kronvägen. Ni som åker förbi där just nu kan se ("fontänen") att de att de håller på att spola rent ledningarna.

De sa på nyheterna att om de nu har hittat rätt ställe så kommer det att ta mellan 1-3/4 veckor (beroende på var man bor i Partille) tills man kan använda kranvattnet igen
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 13 november 2015 09:37
det verkar som om man inom några dagar inte längre kommer att behöva koka vattnet. I alla fall inte i kommunens södra delar (där dock inte jag bor)

http://www.partille.se/Invanarservice/Bygga--bo/Nyheter-Bygga--bo/Tjanligt-vatten-i-sodra-Partille/
#18 - 13 november 2015 17:16
Hur är det med klorering och andra tillsatser med tanke på vattenbyte?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 13 november 2015 17:44
Dreama skrev:
Hur är det med klorering och andra tillsatser med tanke på vattenbyte?

Jag vet ej - men som jag skrev inledningsvis så kan man nog räkna med en kraftig ökning av t.ex. klorering så man skall nog göra mindre vattenbyten
#20 - 13 november 2015 17:59
Ok jag har använt Göteborgsvatten till tredjedelsbyte får hämta ett par dunkar i morgon också då.

/ Peter.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 13 november 2015 18:46
Dreama skrev:
Ok jag har använt Göteborgsvatten till tredjedelsbyte får hämta ett par dunkar i morgon också då.

/ Peter.
Lite lurigare att göra 1/3 vattenbyten via dunkar när största akvariet är på 3.000 liter :p
#22 - 13 november 2015 19:54
Det kan ta en stund.
#23 - 13 november 2015 20:20
Lite lurigare att göra 1/3 vattenbyten via dunkar när största akvariet är på 3.000 liter :p

Ring brandkåren :)
#24 - 17 november 2015 20:46
Man får nog ta och göra ett 1/10 byte då, kan ju trots allt vara bättre än att chansa med kranvattnet... Borde inte vattnet vara OK nu?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 17 november 2015 21:50
Xul skrev:
Man får nog ta och göra ett 1/10 byte då, kan ju trots allt vara bättre än att chansa med kranvattnet... Borde inte vattnet vara OK nu?

I alla fall inte i den delen av kommunen som jag bor. Sedan lär det som sagt vara rejält klorerat efter att de har gett grönt ljus så man bör även då vara försiktig med vattenbyten
#26 - 19 november 2015 11:28
Hej! Vad bra att jag hittade denna tråd.

Vi bor också i drabbat område (Jonsered) och har avvaktat med vattenbyte, men nu börjar det se ganska skitigt ut i akvariet (100 liters).

För att få dricksvatten mm. uppmanas man ju att koka vattnet, frågan är då om man kan använda kokat vatten till akvariebytet eller om det likväl ställer till problem? Spontant antar jag att kloret i vattnet som kommunen tillsätter extra av knappast försvinner bara för att man kokar men någon kanske vet bättre om detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 19 november 2015 11:36
Kuttykutty skrev:
Hej! Vad bra att jag hittade denna tråd.

Vi bor också i drabbat område (Jonsered) och har avvaktat med vattenbyte, men nu börjar det se ganska skitigt ut i akvariet (100 liters).

För att få dricksvatten mm. uppmanas man ju att koka vattnet, frågan är då om man kan använda kokat vatten till akvariebytet eller om det likväl ställer till problem? Spontant antar jag att kloret i vattnet som kommunen tillsätter extra av knappast försvinner bara för att man kokar men någon kanske vet bättre om detta.

Du kan säkert använda kokat vatten. Även om de skulle använda mycket klor så kan man ju lösa det med att göra små vattenbyten så är det OK.
Sedan finns det ju olika typer av "klor" - dels vanlig klor (dvs sådan som luktar) men den är ju lätt att bli av med genom att lufta ut den och den lär ju definitivt förvinna genom kokning.
Använder de istället kloramin (som inte luktar) som man inte kan lufta ut så försvinner det nog inte (vet absolut inte) genom kokning men som sagt byt lite så är det inga problem.

Sedan kan de ju också använda andra preparat men det vet jag inget om
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 3 december 2015 10:12
Fortfarande är vattnet dåligt i vissa delar av Partille kommun (bl.a. där jag bor) och jag har nu inte kunna byta vatten på mer än en månad så nu börjar det bli kris eftersom också mycket vatten har dunstat i akvarierna.
#29 - 3 december 2015 10:18
men får det vara dåligt så länge ? och hur gör man som akvarieägare nu då ? åker till grannbyns brandkår och be få hem lite vatten ?
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 3 december 2015 10:35
tanteva skrev:
men får det vara dåligt så länge ? och hur gör man som akvarieägare nu då ? åker till grannbyns brandkår och be få hem lite vatten ?

Jodå det finns brandposter i kommunen där man kan hämta vatten och det funkar väl om man bara har ett akvarie hemma men jag har ju några fler så om jag skall byta 1/3 överallt så blir det ca. 1.300 liter och det blir lite väl mycket.

Dock mitt problem är ju litet jämfört med det t.ex. ett äldreboende eller skolor har.
#31 - 3 december 2015 10:38
Dåligt vatten, var? varför? Har nog missat detta helt.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 3 december 2015 10:52
Dåligt vatten, var? varför? Har nog missat detta helt.

Ja varför kan man undra - det vet nog Partille kommun ännu inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 7 december 2015 12:13
Nu skall i alla fall vattnet var Ok i hela Partille Kommun enligt kommunens hemsida http://www.partille.se/Invanarservice/Bygga--bo/Nyheter-Bygga--bo/Vattnet-ater-tjanligt-i-hela-kommunen/

Tänk dock på att risken är stor att de nu i början kan klorera vattnet lite kraftigare.
Tänk också på att i ett akvarium som rullat på länge utan vattenbyten så kan vattenvärdena ha förändrats rätt mycket. detta klarar fiskarna eftersom de vänjs långsamt.

Av dessa bägge orsaker så bör man i början bar göra mindre vattenbyten så att 1/ det inte blir för mycket klor i vattnet 2/ blir för stor förändring av vattenvärdena (snabba förändringar är fiskarna mer känsliga för än helt felaktiga vattenvärden).
#34 - 11 december 2015 14:03
det var på tiden..

trodde du hade kvar ditt stora i källaren på 3000 liter Kjel =D
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 11 december 2015 14:14
tanteva skrev:
trodde du hade kvar ditt stora i källaren på 3000 liter Kjel =D

Jodå det har jag nog
#36 - 24 oktober 2018 00:32
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2087715]
Tänk dock på att risken är stor att de nu i början kan klorera vattnet lite kraftigare.
[/QUOTE]

Nu var det ju flera år sedan det var skit i vattnet här i Partille men undrar lite över hur vattnet är i allmänhet. Har alltid hört att det skall vara så väldigt bra (och gott) vatten men det är ju ur ett perspektiv där det är för konsumtion av människor. Är det acceptabelt att använda utan några tillsatser som EasyLife eller är det för mycket klor eller annat skit som fiskar/räkor/grodor inte gillar? Bor i övre Björndammen så får med stor sannolikhet vattnet från Kåsjön.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 24 oktober 2018 07:24
Tror inte att det idag skall vara några problem för fiskarna med vattnet i Partille. Dock så har det en låg karbonathårdhet och ett högt pH och det är ju inte så bra, men inget ovanligt utan så är det på många ställen.

Annons