Skadat slemskikt på Nyckelhålsciklider

#1 - 25 december 2009 15:09
Hej!

Har 4st Nyckelhålsciklider (3+1) i ett 180l akvarium. Framförallt hanarna ser ut att ha skadad slemhud. Fogarna mellan fjällen är vita och de ser rätt dassiga ut. Stundtals kan det sticka/hänga ut vita trådar.

Tvivlar själv på att det är sjukdom, då det är de tre hanarna som drabbats. De äter normalt och ser i övrigt friska ut.

Kan det vara så att det är hanarna som skadar varandra?

Tack på förhand!

MVH Simon B!
#2 - 25 december 2009 15:31
Har du extrema ph-värden kan det skada fisken dvs under ph 5 eller över ph 9. Häll i 1dl jodfri salt per 100l akvarievatten, så har fiskarna lättare att läka sina sår.
#3 - 30 december 2009 10:13
Jag håller med Saturnus80.
"Lyckades" ha ihjäl mina Siameser när PH sjönk rejält i mitt SA-kar.:(
Deras skinn såg ut som du beskriver det.

Av någon anledning så dök först KH och när vattnet inte längre var stabilt så dök PH till 5. Det tog bara några dagar för vattnet att falla från dryga 6,5 till 5,2.

Diskusarna trivdes däremot mot fisken i vattnet.:) Så jag märkte inte att kvaliten på vattnet sjunkit.

Efter vattenbyte och en stor kalksten så är vattnet just nu stabilt och de nya siameserna verkar må bra. PH har nu legat stabilt runt 6,5 under en dryg månad.

Hur har det gått med dina fiskar?
#4 - 30 december 2009 10:19
Spot on skulle jag tro;)!

Kollade mitt Ph värde och det är nere på 6. Har haft i lite eklöv nu under hösten som antagligen har dragit ner PH:t. Tror jag får ta och fiska upp den så att Ph:t dippar längre ner.

Ph 6 är som jag förstått det i sig inte akut när det gäller sydamerikanska fiskar, men det kan ju varit lägre innan till exempel ett vattenbyte osv.

I nuläget börjar fiskarna se lite fräschare ut! Så jag hoppas att de tar sig igen!

Tack för svaren!

Gott nytt år!

MVH Simon B!

Annons