Skadade fenor på guppyhonor

#1 - 13 maj 2007 14:23
Har ett kar med 2 guppyhanar och 4 honor, en av honorna fick skador på sina fenor så hon inte klarade sig. Man kan se en antydan att hanarna är efter dem, nu är det dags för en hona till, hennes fenor är nu halverade. Det ser inte ut att vara fenröta. Förekommer det att hanarna "misshandlar" honorna???

/marcus
#2 - 13 maj 2007 18:01
de är troligen hanarna som är på, har haft samma fenomen, men brukar bara va vissa honor de ger sig på, de kan även ta andra hanar.
#3 - 15 maj 2007 09:59
MarcusA skrev:
Har ett kar med 2 guppyhanar och 4 honor, en av honorna fick skador på sina fenor så hon inte klarade sig. Man kan se en antydan att hanarna är efter dem, nu är det dags för en hona till, hennes fenor är nu halverade. Det ser inte ut att vara fenröta. Förekommer det att hanarna "misshandlar" honorna???

/marcus

Ett inslag av stress också kanske? Hur mycket fisk har du i akvariet? Hur stort är det?
#4 - 18 maj 2007 19:25
Det är inte mer än på 30 liter, har dock två ancistrus med ett yngel. Och sedan våra guppy. Det kan mycket väl vara lite stress inblandat, och även att det bara verkar vara vissa honor de ger sig på, inte alla.

Tack för svaren.
#5 - 18 maj 2007 19:57
Har du växter så att det har en chans att kunna gömma sig?
#6 - 19 maj 2007 17:58
Tveksam att det är hanarna som misshandlar honorna. Mina gyppyhanar fick sina fenor lite bitna av mina små botior jag hade för ett tag sen. Kan det inte vara malarna du har som mobbar honorna?

Annons