Skadad Sajicahona

#1 - 21 oktober 2003 06:59
Jag har ett Sajicapar som lekte för tre veckor sedan, dessvärre var jag bortrest och såg inte vad som gick fel men det blev inget.

Nu verkar det som om honan är "lite sugen" igen men hanen ser ointresserad ut. Igår såg jag att en av honans fenor (vet inte vad de kan heta, men på sidan precis bakom huvudet) ser skadad ut. Fenan ser skadad ut både i ytterkant och vid fästet vid kroppen.

1. Kan det vara så att hon jagat hanen när han inte var intresserad och att han följdaktligen bitit ifrån sig henne?

2. Kan det vara en sjukdom?

3. I vilket fall som helst, läker det själv eller bör jag göra något för att hjälpa henne och i så fall vad?

Tacksam för alla synpunkter, om det är en sjuka vill jag ju inte att det ska smitta ner övriga invånare.
#2 - 21 oktober 2003 08:41
jag hadde en thorichtys eliotti (muculipinnis) som hadde precis samma skada, han var lite mobbad i karet och dog en vecka senare. troligen fått stryk så sidofenan pajjat och sen blivit dödad.
#3 - 21 oktober 2003 10:59
Det låter ju väldigt uppmuntrande.

Hon verkar fortfarande vara vid gott mod och vaktar sin lilla grotta frenetiskt så jag ser inte henne som utmobbad.

Hoppas att hon är stark nog att återhämta sig.

Är det ingen som har någon idé om hur jag kan hjälpa henne?
#4 - 22 oktober 2003 12:22
Jag var kanske lite för orolig igår, men det blir man när man ser fisken ligga still med trasig fena som den inte klarar av att röra på.

På kvällen när jag kom hem så var hon aktiv igen och simmade glatt med sin trasiga fena.
Troligen var hon chockad eller något tidigare.

Annons