Skadad pleco

#1 - 29 maj 2007 16:36
Kan man saltbada en pleco?
Min ena verkar ha fastnat under en sten med ena sidan och är rejälv skadad där, är jätte hängig o rör sig knappt..
Tänkte flytta han till mitt yngelkar lr om han kanske ska vara själv i ett annat kar..
Snälla svara fort..
#2 - 29 maj 2007 21:38
Snälla!!

Är det ingen som vet om det skulle hjälpa att saltbada plecon?

Känner mig totalt hjälplös när han bara ligger helt stilla, är helt vit på ena sidan där han var klamd o skadad i fenorna..
#3 - 29 maj 2007 22:01
Vet inte hur man ska göra med sår på fiskar, Men tänk att dränka in dina sår i saltvatten låter inte så skönt. Men det kanske är så man gör på fiskar med sår vad vet jag?

Ska försöka forska lite men hoppas att nån som vet mer svarar innan
#4 - 30 maj 2007 08:52
Om fisken verkar få en infektion så går det att badda den eller köra den i ett slatbad en stund, om du inte har andra känsliga fiskar i karet så kan du tillsätta lite salt i det med, det hämmar infektionen lite.

När det har varit duktiga slagsmål här hemma mellan malarna och de är skadade så tar jag en tops med metylenblåttlösning på och tvättar området med, men det beror ju på hur pass skadat det är med! Det låter ju som om det är hyggligt allvarligt med din firre om han blir vitare med...

Är det en ordentlig bakteriell infektion(vilket det nog är om det sprider sig) så kan medeciner med Nitrifurazone hjälpa.
#5 - 30 maj 2007 20:47
dock har de flesta loricariidmalar ett oerhört bra läkekött... om den får stryk så kan du ju isolera den i en lagom behållare tills det läkt... annars klarar i stort sett alla fiskar en msk salt/10liter vatten... saltbada låter drastiskt...
#6 - 30 maj 2007 22:34
Han dog, vet inte om han hade värre skador än såret på sidan.. Men dog gjorde han iaf..
#7 - 31 maj 2007 11:25
queen tråkigt att den dog, men sånt händer väll antar jag. Var den en L-001 eller?
#8 - 31 maj 2007 21:20
Em, de var en segelfens pleco. Kan inte dess L, namn.. Grymt fin var den och stor.. Men men, sånt händer..

Annons