Skadad neontetra- tips?

#1 - 17 januari 2005 17:25
Har en neontetra som vart svagare än de andra, men har aldrig visat några tecken på att må dåligt- han/hon slåss för födan somalla andra gör och har allt överlevt.
Jag har antagit attt den är blind för ögonen har vart oljiga..Nu idag upptäckte jag att ena ögat var borta och istället gapar ett hål.

Borde jag ta bort den och göra slut på ev lidande, eller ska jag låta naturen ta sin gång??

alla reflektioner över detta är välkomna!!!

(se nedan för vilka individer som finns i akvariet)
#2 - 17 januari 2005 18:00
[QUOTE=e_cat]Har en neontetra som vart svagare än de andra, men har aldrig visat några tecken på att må dåligt- han/hon slåss för födan somalla andra gör och har allt överlevt.
Jag har antagit attt den är blind för ögonen har vart oljiga..Nu idag upptäckte jag att ena ögat var borta och istället gapar ett hål.

Borde jag ta bort den och göra slut på ev lidande, eller ska jag låta naturen ta sin gång??

alla reflektioner över detta är välkomna!!!

(se nedan för vilka individer som finns i akvariet)[/QUOTE]

Jag är tyvärr inte kunnig vad det gäller fisksjukdomar. Det är inte säkert att fisken lider för att hon/han är blind, men jag vet som sagt inte vad som kan ha orsakat ögonskadan.

Jag tror du kan få kunnigare svar i fall du frågar under sjukdomar.

Lycka till!
#3 - 17 januari 2005 18:12
Jag skulle inte tveka på att avlida den. Enligt mig så lider den nog mer av att vara levande. Men, mitt svar har ingen vetenskaplig grund. Det var min första tanke på vad jag skulle göra med den stackaren.

/Daniel.
#4 - 17 januari 2005 23:03
Jag tycker den där lilla bilden ser mer ut som en kardinaltetra i och för sig. Men ett sånt litet skönhetsfel kan man ju acceptera.
#5 - 17 januari 2005 23:15
Om det bara är så att tetran är blind på ena ögat, eller saknar ett öga, så gör det inget för fiskens hälsa. En fisk klarar sig utmärkt med bara ett öga, finns ingen anledning att avliva den för den sakens skull.
#6 - 17 januari 2005 23:20
[QUOTE=hasse_h]Om det bara är så att tetran är blind på ena ögat, eller saknar ett öga, så gör det inget för fiskens hälsa. En fisk klarar sig utmärkt med bara ett öga, finns ingen anledning att avliva den för den sakens skull.[/QUOTE]

Hehe... Sa ju att jag inte hade en vetenskaplig grund :)
#7 - 18 januari 2005 06:33
[QUOTE=Gimbo]Hehe... Sa ju att jag inte hade en vetenskaplig grund :)[/QUOTE]

Men då ska du inte heller föreslå dödshjälp!
#8 - 18 januari 2005 06:43
[QUOTE=batski]Men då ska du inte heller föreslå dödshjälp![/QUOTE]

Sa, bara vad min första tanke hade varit.
#9 - 21 januari 2005 13:32
hallå

jag har 11 svarta neontetror varav en har haft problem med ögat, tror den har kraftigt nedsatt syn eller t.o.m är blind, men jag tänker så här: att så länge fisken äter bra och ser pigg ut i övrigt från han vara kvar. Ser jag att den uppenbart lider måste jag avliva den.

du har väääääääldigt många fiskar i ditt akvarium!

Annons