Skadad diskus....Vad göra???

#1 - 26 maj 2004 20:00
Hej

Jag har en diskus som skadat sig.
Han har rivit upp sår på ena sidan och nu är detta 3:e dagen som gått och idag ser det förjävligt ut.

Har lagt upp ett par bilder

http://jellyfish.servebeer.com

Första dagen såg man riv märken samt ett par gropar bakom ögat, ni ser på bilderna var, hela den tjocka biten utan fjäll. Första dagen åt han och verkade ganska normal men idag äter han inte och nu ser såret ut som fan och ögat verkar ha svullnat upp runt om och bakom nästan.

Vad ska jag göra? Ska jag vänta ett par dagar till och se hur det ser ut eller?

Han har antagligen skadat sig på mangrove stubben eller så har han hamnat i bråk med en 15cm lång pleco mal.

/Nicke
#2 - 26 maj 2004 20:14
Hej

Den fisken ser verkligen inte ut att må bra med tanke på dess färg och sår. Rekommenderat kan vara att slänga i honom i ett koncentrerat (nåväl allt e relativt) saltbad och låta honom ligga där i 3 timmar med syresten och sedan fortsätta samma behandling i 3 dagar. Du skulle även kunna blanda i salt i karet, men han ser såpass dålig ut att en mer drastisk åtgärd är nödvändig (anser jag iaf)
#3 - 26 maj 2004 20:23
Han ser ännu värre ut nu än vad han gjorde för några timmar sedan, det är mest ögat jag är orolig för det lär vara svårt att läka kan jag tänka mig om det kan läka överhuvudtaget.
Har lagt till 2 bilder så det ska vara 4 bilder sammanlagt.
#4 - 26 maj 2004 20:29
hur mycket salt ska det vara? Till ett kar på ca 100 liter?
#5 - 26 maj 2004 21:04
Hej,

När jag saltbehandlade mot gälparasiter så hade jag 1 dl/100 liter.

/C
#6 - 26 maj 2004 21:22
Har du möjlighet att sätta den i ett eget kar så gör det. Det finns annars risk att andra fiskar nafsar och gnager på såret.
#7 - 27 maj 2004 06:10
Ja du jag har haft nåt liknande , eget kar, salt, höjd värme, tur.
Håller med MickeE , saltbad + det andra....
Lycka till

Min överlevde.
#8 - 27 maj 2004 07:03
Det där kommer att repa sig om du ger fisken ett eget akvarie för en vecka lr två. Höj tempen till minst 32 grader. Inget grus o inga växter samt 1dl salt/100l vatten. Kör myxazinkur och byt en tredje del av vattnet dagligen. Mata försiktigt under medicinering. Lycka till!
#9 - 27 maj 2004 07:34
Hej. Lider med dig :
Kan nog inget annat att hålla med om att flytta till eget kar + salt.

Men funderade på en sak... 100liters kar till discus + en stor på mal 15cm.. inte planerat att köpa större kar? Kan ju va därför dem bråkat me.. för liten yta att röra på sig osv.. äh va vet jag.
Lycka till iafall : men han borde repa sig!
#10 - 27 maj 2004 08:03
Nej, diskusarna är i ett 375 liters.
Tänkte att jag skulle flytta honom till ett 100 liters.

Det hade ju absolut inte gått att ha diskus och en 15 cm mal i ett 100 liters kar, det är ju djurplågeri.

Jag kunde inte flytta den skadade diskusen igår kväll för jag kan inte hämta 100 liters karet förrän senare i eftermiddag, ska ta ledigt ett par timmar från jobb och hämta den från en kompis.

Tittade på diskusen idag och nu ser det ännu värre ut.
Ska lägga upp nya bilder när jag kommer hem så ni kan se.
Det vita är över hela frampartiet av huvudet. Det är 3 gånger värre än igår och han verkar se dåligt.

*måste skynda mig att hämta karet och sen hem*

Hoppas bara att det inte är för sent.

/Nicke
#11 - 27 maj 2004 08:25
Tjenare Nicke!
Jag hade i ditt fall gjort slut på lidandet på den sjuka fisken. Tror att det blir svårt att få igång honom om han ser 3ggr värre ut än på bilden!
#12 - 27 maj 2004 09:08
mm, jag funderade på det redan igår att jag kanske var tvungen.
Ska se hur han mår när jag kommer hem men antagligen så kommer det inte att se bättre ut, snarare tvärtom.

/Nicke
#13 - 27 maj 2004 10:17
Hej

ge inte upp om du har ett reservkar , gör som Wrongprincess skrev, det fungerar om du har tur. Om nu mot förmodan fisken skulle dö ändå så vet du åtminstone till nästa gång. Men diskus är segare än många tror. Har sett fisk som legat halv till heldöd på botten i ett kar men som fått hjälp och därefter levt ett långt och förhoppningsvis lyckligt liv.
#14 - 27 maj 2004 10:49
Nä, ska ge reservkaret + salt en chans.

Det är ju min finaste, vänligaste och bästa diskus jag har så jag måste ge det en chans men vill definitivt inte att den ska lida heller.
#15 - 27 maj 2004 10:54
hur fick den det där läskiga såret?
#16 - 27 maj 2004 11:01
Det måste varit mot en mangrove stubbe eller om den blev påhoppad av malen. Malen kan vara rätt revirhävdande.

Det kan vara att malen jagade diskusen så att han stötte emot en stubbe.

Men såret vid huvudet var bara några djupa gropar som sen under 2 dagar blev till det jättestora såret.

#17 - 27 maj 2004 12:43
Vore kul med lite uppdaterande bilder lite eftersom det utvecklas/blir bättre.

Hoppas allt går bra...
#18 - 27 maj 2004 12:47
Tar nya bilder på skadan när jag kommer hem.

Så en uppdateringar sker på min webbsida om ca 3h. kl 18:00

http://jellyfish.servebeer.com
#19 - 27 maj 2004 15:05
Tyvärr.....:(

...så hade min diskus dött när jag kom hem.
...och det är mitt fel som inte satte honom i ett annat kar direkt med salt i.
Skulle ha gjort det direkt när jag såg att han skadat sig.
Man känner sig rätt så värdelös just nu!!!

Men trodde faktiskt inte att salt skulle hjälpa mot just detta.
Har saltat innan när dom verkade hängiga, men trodde inte det skulle hjälpa mot sår.

Annons