Skada eller sjukdom?

#1 - 29 juli 2010 17:33
Har problem med mina ancistrusar....

Hade från början 3st fullvuxna som flyttat med från mitt gamla kar, + 3st små.
Vad jag vet har jag nu bara en fullvuxen + en liten kvar!
Det skumma är att jag bara hittat en fullvuxen död. De andra 4 har försvunnit.......
Den jag hittade död hade som ett sår på huvudet, och nu har den lilla fått flera såt över kroppen!

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT][COLOR=Red]350liter[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE] [SIZE=3]ytterfilter eheim 2028 pro2[/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT] [COLOR=Red]ca 3 månader sedan[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? [COLOR=Red] Ca 20st kardinaltetror + några ancistus och botier[/COLOR] Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=Red]4 veckor[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? [COLOR=Red]Se signatur [/COLOR]Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][FONT=Times New Roman][COLOR=Red]Se signatur[/COLOR][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE] [SIZE=3][COLOR=Red]Se signatur[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red]På grund av bla. flaggelater så har detta varierat rätt mycket....[/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red][SIZE=3]I fredags ca 20%[/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT][SIZE=3][COLOR=Red] nope[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red][SIZE=3]Huset är nybyggt.[/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT] [SIZE=3][COLOR=Red]Stendkers frysfoder,Intensiv röd,mysis och Tropical granulat D-50 plus[/COLOR][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT][COLOR=Red][SIZE=3]ja[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][COLOR=Red] Vet ej....[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red][SIZE=3]Japp, vet ej då jag inte sett dem![/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red]De var väldigt skygga å visade sig sällan. Nu är de 2 jag har kvar framme igen![/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red][SIZE=3]Se bild[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE] [COLOR=Red][SIZE=3]Har medicinerat diskusarna för flaggelater nyss.[/SIZE][/COLOR]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT] [COLOR=Red][SIZE=3]Svårt att säga...... den sista fullvuxna ser ut att vara ok fortfarande.[/SIZE][/COLOR]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar? [COLOR=Red]Japp! Om jag kan se dem så......[/COLOR][/FONT][/SIZE] [COLOR=Red]Misstänker att det fått lega kvar några nu. Om de inte blivit uppätna av botierna.[/COLOR]
#2 - 7 augusti 2010 17:52
Liten uppdatering.....
Den lille med såren har de fortfarande kvar. Men de ser ut att börja läka!
Den är väldigt pigg oxå å äter alger å rötter hela tiden :)
Den vuxna har oxå blivit piggare och mindre skygg!
Inga sår på honom heller.....
Gissar på att det var något som medicinen mot flaggelater bet på. Alla fiskar har blivit piggare/hungrigare å mindre skygga sedan jag hade i medicinen :)
Undrar dock vart alla döda ancistrus och kardinaltetror tagit vägen.....

Annons