Ska uppgradera mig...

#1 - 30 januari 2007 19:54
Hej, jag är ny här och har inte så bra koll på alla trådar som finns... :p

Iaf, jag håller på och jagar efter ett 200+ l akvarium som jag ska ha malawi ciklider i. Har ni några tips om trådar med bra fakta om både inredning fiskfakta osv. så vore det jätte snällt om ni kunde visa mig. :)

Tack Marcus
#2 - 30 januari 2007 20:40
Hej, jag är ny här och har inte så bra koll på alla trådar som finns... :p

Iaf, jag håller på och jagar efter ett 200+ l akvarium som jag ska ha malawi ciklider i. Har ni några tips om trådar med bra fakta om både inredning fiskfakta osv. så vore det jätte snällt om ni kunde visa mig. :)

Tack Marcus

Tjena, i min malawi balja (222L) så finns det mycket med gömställen och bara plastväxter (dom försöker tugga på dom också),och med bra fart på vattnet. Jag har också lagt i en kalksten för att få upp ph värdet (7-8ph).

Det bästa är nog att du söker på typ google efter mera ingående info.

Mina fiskar verkar trivas iallfall, dom har producerat några kullar hittills och käka upp dom också ...

/Marcus
#3 - 30 januari 2007 20:49
Kolla forumets del om Afrikanska ciklider, du kan även söka i forumet efter tex
Malavi, inredning mm.

Kolla även på Zoopets startsida där hittar du massor av info.
Sedan har du ju Zoopets stora fiskregister där finns det mesta.

Kolla även på http://www.ciklid.se/index.asp där finns massor av info och även ett forum liknande detta men med inrikting på ciklider.

Sedan kan du ju alltid fråga här i forumet allteftersom frågorna uppstår.
Bilagor:
#4 - 1 februari 2007 17:21
Tack för svaren.:D

Plastväxter, är det ett måste? Vet att vissa ciklider äter växter men finns det några vackra som inte äter? :p
#5 - 1 februari 2007 18:04
Nej, växter är inget måste, det är bara om man vill ha lite färg i karet.
i Malawisjön finns det ju nästan inga växter!
Anubias är tjockbladia och bra! sen går crinum lök för sig också. det enda man behöver är tjockbladiga växter som tål högt pH.
#6 - 1 februari 2007 19:28
kalksten hjälper lite med Ph har ca 4kg i mitt men ja tillsätter 1-2/tsk bikarbonat till 100liter vatten vid varje vattenbyte de är efektivare.

Bikarbonat är billigt om du köper de på rätt ställe. jag ger 35kr/kg för de

Annons