Ska starta upp akvariet på nytt, behöver råd

#1 - 12 januari 2016 22:42
För många år sedan hade jag ett akvarium som men fick massor av problem. Till slut tröttnade jag eftersom det aldrig blev någon ordning på det. Växterna fungerade inte och jag fick blågröna alger som blev stora sjok på bara ett par dagar. Jag tror jag vet orsaken till de problemen och har nu skaffat in annat material som förhoppningsvis är bättre (ny ljusramp och nya rör). Det fanns dock ett antal andra problem och saker jag tror jag borde gjort på annat sätt.
Mina filter satte alltid igen väldigt fort, även innan problemen med de blågröna algerna uppstod. För att försöka få ordning på det problemet ökade jag filterkapaciteten och hade tillslut 3 filter som tillsammans låg på ett flöde på minst det dubbla (tror det var tredubbla) av vad som rekomenderades (minns inte exakta flödet). Det jag läst är att man egentligen inte ska behöva göra rent filtret alls men mitt fick märkbart sänkt kapacitet redan efter en halv vecka efter en vecka var jag tvungen att göra rent det eftersom flödet då var minimalt. En tanke är att jag matade för hårt men panarmalarna hade stundtals svårt att få något av maten eftersom de andra fickarna åt upp den på vägen till bottnen. Det gör att jag är något tveksam på den teorin. Självklart påverkade det att växterna inte fungerade bra. Det gav om inte annat lösa växtdelar som fastnade i filtret men det förklarar bara delar av problemet eftersom hela materialet var helt slemmigt och jag fick rengöra kraftigt för att få upp flödet igen.
Ett annat problem jag fick på ett tidigare försök var svavelväte i bottengruset. Hur kommer man från det problemet? Jag löste det genom att minska på grusmängden och sätta in ett par krukor att ha växter i. Jag fick mycket tofsalger som jag senare fått höra kan ha berott på lerkrukorna.

Jag misstänker att jag hade för bråttom när jag startade upp det hela. Den här gången har jag en tanke att möblera akvariet med grus, stenar och rötter, fylla vatten och plantera några växter. Efter det får det gå någon-några veckor innan jag tillsätter några ancistrusar (300 liters akvarium). Därefter får det åter gå ett tag och utveckla sig i fred innan jag tillsätter nästa fiskart. Tanken är att i slutändan landa på ungefär 15 st stimbildande fiskar på 3-4 cm, 3-4 Ancistrusar och kanske 10 pansarmalar. Jag vill inte ha ett rörigt överbefolkat akvarium utan det ska vara lugnt vilsamt och så lättskött det går = måste få ordning på det där igenkorkade filtret.
#2 - 13 januari 2016 02:48
Pansarmalar uppskattar sand som bottenmaterial, om det går att ordna.
#3 - 13 januari 2016 08:49
Planen är att ungefär 1/3 av bottnen ska vara sand, resten blir sjösten.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 januari 2016 09:45
Varför skall du vänta i flera veckor på att sätta in de första fiskarna. Starta med ancistrusar redan efter 1-2 dagar
#5 - 13 januari 2016 10:29
Gällande kloggande filter.

​Något kloggar filtret.

I de allra flesta fallen är det pga överbelastning av något slag.

De två största bovarna är:

För mycket mat till fisken. Att de äter upp all mat är inte ett sätt att komma undan detta. De skiter ju ut allt de käkar upp.
Så antingen är det mat eller skit in i filtret.

Döda växtdelar som inte samlats upp.


I övrigt håller jag med Kjell. Fisk skall i så fort det bara är bra temp i karet. Det blir inga goda bakterier utan fisk. Utan bakterier = ingen balans alls.

Att man skall ta det luuuuugnt med antalet fisk, och framför allt matning de första veckorna är en annan sak.

#6 - 13 januari 2016 11:42
[QUOTE=Gamina;n2348319]Planen är att ungefär 1/3 av bottnen ska vara sand, resten blir sjösten.[/QUOTE]

Vad är tanken med sjösten? Innehåller kalk för övrigt.
#7 - 13 januari 2016 12:20
Ah då är det kanske ändå övermatning. Får se över det när jag kommer igång. Förra gången var det säkert även växtdelar iom problemet med ljuset men det var inte ensamt orsaken.
Får sätta till Ancistrusen direkt då. Att vänta med de andra är det smart?

Jag har sjösten hemma och jag tycker den är så himmla fin. Hade den förra gången och trivdes bra med den (och uppenbarligen fiskarna också. Alla ynglade som tusan tills de blågröna algerna tog över). Jag tror inte den var orsaken till svavelvätet. Det kan kanske snarare hade att göra med eventuell övermating.

Hur vet man hur mycket mat man ska ge så alla får vad de behöver men man inte belastar systemet för hårt?

Tack för tipsen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 januari 2016 12:24
Det är ju ändå ett 300 liters akvarium och ett sådant kan man belasta betydligt snabbare än ett litet akvarium så jag hade nog även lagt i lite fler fiskar.
Det är väl svårt att "veta" om man lägger i för mycket mat men en försiktig matning varannan dag den första månaden brukar vara rätt OK
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 januari 2016 12:27
[QUOTE=Sleaper;n2348324]

Vad är tanken med sjösten? Innehåller kalk för övrigt.[/QUOTE]
Förr innehöll det som kallades engelsk sjösten kalk men det som säljs idag under detta namn inte håller sällan kalk (tyvärr eftersom kalk är bra i akvariet).

Annars i akvarier med Corydoras hade jag nog enbart valt sand/finkornigt grus.
#10 - 13 januari 2016 13:14
[QUOTE=Gamina;n2348316] En tanke är att jag matade för hårt men panarmalarna hade stundtals svårt att få något av maten eftersom de andra fickarna åt upp den på vägen till bottnen. Det gör att jag är något tveksam på den teorin. [/QUOTE]

Jag har corydoras i mitt akvarium och när jag matar med torrfoder och fryst mat så hinner den i princip aldrig nå botten. Jag matar dock även med algtablett och tabletter med mer protein. När jag släpper ner dessa så är det dock mina andra malar som flockas och mumsar i sig.
Det jag vill komma till är att Corydoras nog klarar sig på de matrester som alltid uppstår när lite större fiskar äter. Jag tror det blir lätt att mata för mycket om man matar så att det blir liggande på botten någon längre stund.
#11 - 13 januari 2016 17:04
Corys har det naturligt i sitt beteende att mer eller mindre konstant leta på och i botten efter mat. Så "rester" hittar de hela tiden.
#12 - 13 januari 2016 22:05
Tackar åter för alla råd. Tror jag har lite mer koll nu och en något mer utarbetad plan.
#13 - 14 januari 2016 11:49
Grus som det tidigare varit drabbat av svavelväte hade jag inte återanvänt. För växtakvarier rekommenderas inte grus innehållande kalk för övrigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 januari 2016 12:17
[QUOTE=Sleaper;n2348385] För växtakvarier rekommenderas inte grus innehållande kalk för övrigt.[/QUOTE]
Varför inte det? Med kalk går inte pH över 7,6 och 99% av alla växter trivs utmärkt i ett pH på 7,5. Däremot trivs de inte i ett vatten som är instabilt och kalk gör vattnet stabilt.

#15 - 14 januari 2016 13:22
[QUOTE=Sleaper;n2348385]Grus som det tidigare varit drabbat av svavelväte hade jag inte återanvänt.[/QUOTE]
Varför inte det? Gruset är ju tvättat.

#16 - 14 januari 2016 16:36
[QUOTE=Gamina;n2348394]
Varför inte det? Gruset är ju tvättat.

[/QUOTE]

Luktar gruset eller ifall man ser missfärgningar som spår efter svavelväte är det kanske risk för att drabbas igen. Hände mig för många år sen.
#17 - 14 januari 2016 17:30
Ah det var så du tänkte. Nej gruset ser precis ut som sjösten brukar göra.
#18 - 14 januari 2016 17:52
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2348387]
Varför inte det? Med kalk går inte pH över 7,6 och 99% av alla växter trivs utmärkt i ett pH på 7,5. Däremot trivs de inte i ett vatten som är instabilt och kalk gör vattnet stabilt.

[/QUOTE]

Man vill inte att gruset buffrar pH, binder CO2 eller höjer KH vilket blir följden ifall man t.ex. tillsätter CO2. I boken "The optimum aquarium" av Kaspar Horst/Horst E Kipper nämner man bl.a. detta. Sen kan man nog titta på vilket forum som helst där man sysslar med växtakvarier att man att man vill att gruset är inert och inte påverkar vattnets värde, snarare används idag oftast pH-sänkande bottensubstrat.

#19 - 14 januari 2016 17:54
Sen kan man ju tillägga att det faktiskt går att få växter att växa i sjösten också.. Inte omöjligt alltså men inte optimalt.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 januari 2016 17:59
[QUOTE=Sleaper;n2348428]

Man vill inte att gruset buffrar pH, binder CO2 eller höjer KH vilket blir följden ifall man t.ex. tillsätter CO2. I boken "The optimum aquarium" av Kaspar Horst/Horst E Kipper nämner man bl.a. detta. Sen kan man nog titta på vilket forum som helst där man sysslar med växtakvarier att man att man vill att gruset är inert och inte påverkar vattnets värde, snarare används idag oftast pH-sänkande bottensubstrat.

[/QUOTE]
I den boken som skrevs på 80-talet utgår från den verklighet som gäller i Tyskland dvs där kranvattnet är superhårt och så är definitivt inte fallet i Sverige. Jag har träffat Horst Kipper några gånger och Kaspar Horst väldigt många gånger (ingen av dom lever dock idag) och diskuterat detta med Kaspar flera gånger och han höll med om att med vårt vatten så borde vi ha kalk i vattnet eftersom KH här är så extremt mjukt.
#21 - 15 januari 2016 14:24
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2348432]
I den boken som skrevs på 80-talet utgår från den verklighet som gäller i Tyskland dvs där kranvattnet är superhårt och så är definitivt inte fallet i Sverige. Jag har träffat Horst Kipper några gånger och Kaspar Horst väldigt många gånger (ingen av dom lever dock idag) och diskuterat detta med Kaspar flera gånger och han höll med om att med vårt vatten så borde vi ha kalk i vattnet eftersom KH här är så extremt mjukt. [/QUOTE]

Samtidigt motverkar kalken ett svagt surt vatten som man oftast eftersträvar i ett växtkar. Även på t.ex. Tropica's hemsida kan man läsa att det är önskvärt med lågt pH i bottensubstrat.
#22 - 15 januari 2016 20:48
Nu var egentligen inte planen ett växtakvarium utan ett vanligt sällskapsakvarium. Tanken slog mig dock igår att jag kanske ska satsa hårdare på växterna än jag tänkt. Ska jag göra det måste jag nästan gå på med klodioxid och liknande och då börjar det kännas besvärligt samtidigt så är jag väldgit intresserad av växter och mitt hem är fullt av krukväxter så att odla även under vatten vore en ganska logisk fortsättning på djungeln.
I det här läget kommer då frågorna om koldioxid. Jag har inte satt mig in i det alls och för mig verkar det rätt knövligt är det det?
#23 - 16 januari 2016 12:24
[QUOTE=Gamina;n2348575]Nu var egentligen inte planen ett växtakvarium utan ett vanligt sällskapsakvarium. Tanken slog mig dock igår att jag kanske ska satsa hårdare på växterna än jag tänkt. Ska jag göra det måste jag nästan gå på med klodioxid och liknande och då börjar det kännas besvärligt samtidigt så är jag väldgit intresserad av växter och mitt hem är fullt av krukväxter så att odla även under vatten vore en ganska logisk fortsättning på djungeln.
I det här läget kommer då frågorna om koldioxid. Jag har inte satt mig in i det alls och för mig verkar det rätt knövligt är det det?[/QUOTE]

Inte om man köper rätt CO2-utrustning. Enklast med ett trycksatt och system gärna med controller.
admin
Christian Alfredsson
#24 - 16 januari 2016 12:27
Jag har valt att köra mitt sällskapskar med PMDD och EasyCarbo (köpt stor dunk så blir det billigare i längden)

Det håller sig grönt och är snyggt. Vill man ha supersnyggt och rejält grönt är det näring och co2 som gäller.
#25 - 16 januari 2016 15:26
Hmm undrar om jag är misstänksam om jag tror att Easy carbo innehåller bikarbonat buffrad mot pH 6,4
Hur mycket koldioxid behöver man tillsätta på ett ungefär?
#26 - 27 januari 2016 21:31
För att komma igång startade jag upp en mindre burk. Tanken är att få igång filter och lite tillväxt på plantor. Det flyttade in ett par medelstora Ancistrusar i karet häromdagen. Nu funderar jag på om det ska få räcka med dem eller om det är vettigt att sätta till ett stim 'frisimmande' fisk också? Karat är på mellan 90 och 120 liter. Filtret från det här karet kommer sedan att flytta med fisken när jag startar upp det stora. Det är stort för den här lilla burken men det bör väl knappast skada?











Annons