Ska starta ett malawikar

#1 - 22 januari 2006 15:02
Ska starta ett malawikar på 200 liter. Jag vet inte vilken typ av malawiciklider det är än, antagligen är det väl lite olika.. Den nuvarande ägaren var inte helt säker.
En jag känner som pysslade med malawis för några år sen har sagt att det ska vara 0,8 dl salt per 100 liter i ett malawikar, stämmer det? Han sa även att det ska vara bikarbonat i för att öka hårdheten, men hur mycket av det ska det vara? Kan man ha en kalksten i?
Jag har lite växter i det akvarium som malawisarna ska vara i, bl a kallor, kan dom vara kvar?

Har ni några andra tips eller råd så tas dom tackamt emot.
#2 - 22 januari 2006 15:09
Saltet är en fördel, men inget nödvändigt. Läs om det här:
http://www.ciklid.se/faq_artikel_visa.asp?NR=668

Bikarbonat höjer både pH och hårdhet, men jag tror ph stannar på runt 8,2 om jag inte minns helt fel, gör en sökning i forumet vetja.

Kalksten är väldigt lämpoligt i malawikar, eftersom det både höjer ph och hårdhet och är lätt att bygga grottor av. Sen om man tycker att det är snyggt eller inte är ju en smaksak.. :p

I ett 200-literskar är det väl främst Mbunas och mindre aulonocarter som kommer på tal.

växter kan vara knepigt med mbunas (och andra malawi) eftersom de gräver och kan äta upp dem. Alltså är det växter med rejäla rötter eller som är förankarade i stenar (typ javaormbunke och anubias) som främst kommer ifråga.

Den enda kalla jag vet som förekommer i akvariesammanhang är fredskallor, och de är inte så lämpliga eftersom de ruttnar efter ett tag om de inte kan växa upp över vattnet.
#3 - 22 januari 2006 16:44
Okej, tack för svaren! Nu har jag iaf blivit lite klokare :)

Det var visst inga kallor jag hade, kollade nyss upp dom i Zoopets artbeskrivning för växter, anubias heter dom. Jag antog att det var kallor eftersom dom kallades det i affären och så får likadana blommor :/ Jag har a. barteri och a. affinis. Då kanske det funkar att ha dom i akvariet eftersom du föreslog anubias.
#4 - 22 januari 2006 17:24
Går mycket bra med jättevaliseneria malawikar...
#5 - 22 januari 2006 18:56
Anubias funkar fint i malawikar, lämpligtvis förankrar du dem i en sten. Fiskarna låter iaf bli bladen, så den största faran är att dom eventuellt gräver upp dem.
#6 - 23 januari 2006 10:52
mina malawi har ätit upp alla bladen på min anubias,
#7 - 23 januari 2006 10:54
Shit, der ser man? Mina rörde aldrig anubiasen, alla andra växter strök däremot med.
#8 - 23 januari 2006 13:58
Kan man ha en mal/algätare med malawis förresten? Har en segelfenspleco i det som cikliderna ska flytta in i sen, klarar sig plecon i samma typ av vatten som dom vill ha?

Hur ljust vill malawis ha? Generellt sett alltså, det är väl kanske lite olika från art till art, men jag vet ju inte vad jag får hem än.. Men så man kan förbereda sig så bra som möjligt tills vidare iaf. Har för mig att dom vill ha det rätt ljust?
HazelCR
#9 - 23 januari 2006 14:18
[QUOTE=TheThing]Kan man ha en mal/algätare med malawis förresten? Har en segelfenspleco i det som cikliderna ska flytta in i sen, klarar sig plecon i samma typ av vatten som dom vill ha?

Hur ljust vill malawis ha? Generellt sett alltså, det är väl kanske lite olika från art till art, men jag vet ju inte vad jag får hem än.. Men så man kan förbereda sig så bra som möjligt tills vidare iaf. Har för mig att dom vill ha det rätt ljust?[/QUOTE]

Jodå, gibbin klarar sig bra tillsammans med malwisar. Det enda problemet är om du skaffar en mycket revirhävdande art och malen är tröginlärd.
Om en malawis verkligen vill flytta en mal, så kan malawis gå hårt åt en mal.
Finns det bara andra ställen för malen att vara på så flyttar sig bara malen, så det bör det fungera.

Mycket ljus är nog inte ett krav. Något lysrör som förstärker t.ex. de blå färgerna gillar jag.
#10 - 23 januari 2006 14:23
Okej, tack. Vet du nåt bra lysrör du kan rekommendera? Eller nån speciell kombination av lysrör?
HazelCR
#11 - 23 januari 2006 14:48
[QUOTE=TheThing]Okej, tack. Vet du nåt bra lysrör du kan rekommendera? Eller nån speciell kombination av lysrör?[/QUOTE]

Power-glo ,gillar jag. Jag har inte köpt lysrören på denna webaffär, men du ser iaf prisläget.

http://www.pwss.se/home.php?cat=31&sort=orderby&sort_direction=0&page=3

Jag tycker att både blåa och gula färger lyfts fram bra. Det kan hända att det finns ännu bättre lysrör för det, men jag är iaf nöjd med dessa.

Håll koll på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83960

//Gunnar
#12 - 23 januari 2006 15:37
Powerglo är ett kanonrör till mbunas, det blir verkligen extremt stor skillnad.

Annons