Ska skaffa multisar!

#1 - 15 november 2006 08:01
Jag har inte innan haft fiskar med fel ph men är så sugen på att skaffa snäcklekande fiskar och multisar verkar så fina och intressanta! Vill gärna ha alla erat tips och erfarenheter. Ska ta det lugnt denna gång läsa mycket och lära mig hur jag ska göra allt på ett bra sätt.
Samlat info:
Akvariestorlek 75x40, bottenyta. Antal multisar 6st.
Vattnet har lågt ph och kh så det måste jag fixa med kalk/bikarbonat. Ska köpa ett kh test, har redan ph test. (vilket märke är bäst? Kalk kan få upp det till 7,7 och bikarbonat till 8,4. Ska testa mig fram hur mycket bikarbonat som behövs för att få bra ph. Hur högt ska ett bra kh vara?
Pump fluval 3+ är det bra? Läst att de vill ha bra flås på vattnet och den går att strypa också.
Inredning: Tänkte ta krossade kalkstenar i botten (tack för tipset)Fin ljus sand över. Kalksand? Sand från stranden? Biltema blästersand? Vad ska jag välja? Många snäckor 20st? Vinbärssnäckor?, ska försöka hitta tomma. Sedan tänkte jag ha ett stenrös, vit hålsten? Eller någon annan kalkhaltig sten, har ni tips? Sedan undrar jag hur jag ska placera dessa så de inte ramlar och slår sönder glaset? När de gräver.
Växter, jag vill ju helst inte ha växter men jag har ganska höga nitrat nivåer i vattnet och skulle behöva något som äter nitrat. Även något som döljer innerfiltret/doppvärmare. Har ni tips?
Jag har 1 lysrör 18w aquastar, ganska nytt, blir det bra för fiskarna? Eller är annat rör bättre att framhäva rätt färg så det blir fint?
Mat, artemia, cyclops, daphnier, flingor, smått granulat, diskusgranulat? De är väll köttätande? vad matar ni med?
Andra tips jag hittat är att man ska lägga snäckorna vid framsidan så gräver de inte en vall där, även att de kan hoppa om de blir rädda. Sedan undrar jag om man kan ha levande snäckor som algätare för pga mitt nitrat har jag lätt att få gröna prickalger.
Tacksam för kommentarer, tips och råd. Ska vara mycket seriös nu när jag skaffar dessa fiskar, fast mitt tålamod inte alltid är det bästa :)
Vill gärna se bilder på era multiskar, även länkar till bra sidor!
#2 - 15 november 2006 08:20
Hej

Ska försöka svar på en del:
Lägg sittunderlagsliknande material i botten sp kan stenarna ramla utan fara, hålsten är bra och snyggt börja bygg från botten. Se till att ha en minst 5 ggr volymen på karet i filterprestanda.
Det får lika bra med vanligt finkorning grus, funakr bar för mig

Vill du inte ha mycket grävande köp Neolamp Signatus, dom är svårlekta men leker till slut men gräver ingenting, köps i par.

Jag har ett juwel så jag kör både fluval 3 (bra pump) och juwels 400 liters pump.Maten är ok men du köttätande är fel i den meningen att tex räkmix är bra, alltså inte oxhjärta o så utan räkbetonad kost gäller.Mina älskar räkmix o artemia

Har inte fått mycket alger, tyvärr ska jag också säga så alger på tex stenarna är biotopriktigt, dom få jag får på rutan skarap jag bort retsen tar de ancistrus par jag har, passar bar att ha i,som du ser på mina bilder har jag även rötter i, mest just för ancistrusen för det är ju inte heller biotopriktigt.

http://www.zoonen.se/perzoonen/galleri.asp?oid=705252&gid=1000592

Som växter fungera vallisiniera bra,leta sen härefter trådar om snäckskalare så får du veta allt du behöver, o även om jag inta har just multisar så gäller det jag skriver här även för dom

Lyckat till o välkommen
#3 - 15 november 2006 08:35
Vill gärna ha grävande fiskar...rolig om de själva möblerar om. Får fundera hur jag ska göra med botten, vill ej ha liggunderlag eller liknande för de kommer ju gräva sig ner där. Hm, tänka, tänka...
Ska inte ha ancistrus hos de, mina 2 ska flytta till mitt 275l SA kar. Vill gärna ha mitt multiskar så rätt biotopiskt som möjligt och skulle då inte ha växter alls, hm är de nitratkänsliga? Lite alger är väll ok....
Jag menade insektätande när jag skrev köttätande :). Jag ger inte mina diskus oxhjärta :).
Läst massor av trådar...sökt och läst i flera timmar igår, det är så jag kom fram till det jag skrev här ovanför :) Har 0 erfarenhet av dessa fiskar!
#4 - 15 november 2006 08:41
Jag ska ha ljusare sand, hoppas hitta samma färg som stenarna och snäckorna....ljust ljust...:) Är det vinbärssnäckor du har, Brevis06?
#5 - 15 november 2006 08:50
Har inte snäcklekare själv men läste någon stans att folk la liggunderlag i botten som de smetade ett tunt lager med silikon på och sen strösslade sand över. Så även om fiskarna grävde sig ner till botten så såg man inte liggunderlaget. Verkar pratiskt tyckte jag!

Jens
#6 - 15 november 2006 08:55
Jag tänkte ha krossade kalkstenar i botten, så de kan nog inte gräva sig ner till glaset...Hur stora stenar kan de flytta? Det är väll bara sand de flyttar? Om man lägger en sten (t.ex. hålsten) på kalkkrosset, och sand mellan kalkkrosset och runtom borde de inte kunna tippa den? Fast de gräver bort sanden?
#7 - 15 november 2006 08:55
Brevis06 skrev:
Hej

Ska försöka svar på en del:

Lägg sittunderlagsliknande material i botten sp kan stenarna ramla utan fara, hålsten är bra och snyggt börja bygg från botten. Se till att ha en minst 5 ggr volymen på karet i filterprestanda.

VA?! Du menar L/H hoppas jag. ;)
#8 - 15 november 2006 09:12
Ja ursäkta det menar jag.

Tjingtjopp
#9 - 15 november 2006 09:15
Förstår inte din rädsla för att liggunderlaget ska synas. sanden rasar ju ner mot det uppgrävda hålet, var mer orolig för botten stället o lägg som du skriver i så fall kalkstenen på liggunderlaget.

Snäckorna köpte jag på akvarielagret i Bromma, har ingen aaaaning om vaddom heter men dom fyller behovet
#10 - 15 november 2006 09:44
Ok, finns det speciella liggunderlag till akvarie? Tänkte att det fanns kanske konstiga kemikalier i vanliga :) Har du silikonat fast ditt? (liggunderlag flyter ju) Vill helst inte göra det, svårt att få bort igen om man ångrar sig någon gång i framtiden..
#11 - 15 november 2006 09:53
Jag använder plexiglasskivor som underlag till större stenar!
#12 - 15 november 2006 10:10
Ja jag köpte ett underlag i en akvarieaffär man jag tror inte att vanliga sittunderlag är farliga heller, nä mina ligger kvar av tyngden av sanden och i dtt fall då stenarna och sande så glöm silikon
#13 - 16 november 2006 07:12
Vill ha mer tips! Berätta allt ni vet! Ska tömma akvariet idag och börja inreda till helgen....
#14 - 16 november 2006 18:52
Lite fler tips kommer på begäran (iofs en del kanske blir upprepningar, men det är smällar man får ta) :)

För att dölja pumpen litegrann kan du ju bygga upp ett stenröse i det hörn där du tänkt placera den. Detta kommer ju inte dölja den helt, men åtminstone delvis.
Lägg liggunderlag eller frigolit under stenarna och om du vill kan du även silicona fast röset på frigoliten. Bryt sedan bort frigoliten som "blir över" dvs där du inte placerar större stenar.

Ang sand så kan du med fördel ta från stranden - gratis är gott (var dock noga med att tvätta ren den ordetligt.

Krossad kalksten under sanden är bra, men det hade du redan fått med dej såg jag.

Matar mina med flingor/cyklops/artemia lite olika dagar.
Räkmix har jag inte provat, men det verkar uppskattat enligt andra.

Lycka till!
#15 - 16 november 2006 19:02
Smart med stenhög där innerfiltret är :). Det borde dölja det ordentligt. Doppvärmaren borde man kunna dölja på samma sätt också, det blir ju lite mellanrum mellan stenarna. Tack för tipset! Mycket uppskattat!
Tror ni fluval 3+ blir bra eller för mycket flås? Eller det kanske inte kan bli för mycket för dessa fiskar, de är väll oftast vid botten?
#16 - 17 november 2006 07:08
Hur många cm sand har ni? Det borde vara ganska djupt?
#17 - 17 november 2006 08:32
solbacka skrev:
Smart med stenhög där innerfiltret är :). Det borde dölja det ordentligt. Doppvärmaren borde man kunna dölja på samma sätt också, det blir ju lite mellanrum mellan stenarna. Tack för tipset! Mycket uppskattat!

Tror ni fluval 3+ blir bra eller för mycket flås? Eller det kanske inte kan bli för mycket för dessa fiskar, de är väll oftast vid botten?

Tänk på att ett innefilter lätt ska kunna tas upp för rengöring utan att behöva röra upp hela karet

Trevlig Helg
#18 - 17 november 2006 08:54
Ja, just det.... Får fundera lite till... Man kanske kan ställa stenar framför, så innerfiltret är dolt när man tittar in i det...Detta akvarie står i en hörna i tv-rummet så man ser bara in framifrån.
Skickar en bild hur det ser ut där akvariet står. Filtret är på vä.sida, kanske skulle kunna göra 2 stenhögar, en på vänster och en på höger....och en i mitten för att dela av revir...
#19 - 17 november 2006 12:57
Jag har haft mina multisar snart ett år och karet är det mest lättskötta av de jag har. Men då jag har haft en tid då fiskarna varit ngt långt ner på priolistan, får jag nu sota för det med cyano:(
Iaf har jag hos mina multisar:
Filter - Aquael fan 2
Ingen doppvärmare
Grus - Ganska finkorningt. Vet inget namn eller storl. Då det ligger på plats är det ca 4-5 cm djupt.
Kalksten - Det var en gång ett röse. Är nu utspridda stenar med grottor under.
Snäckor - Namnet vet jag inte.

Jag har aldrig använt några vattentester.
Multisarna gräver konstant, de gräver ofta över insuget på pumpen så där får jag hålla lite koll. Några strån växter finns kvar, typ gräs, men de syns knappt då gruset spottas över dom av nån anledning.
2 Bilder då på hur det kan se ut i mitt kar, och en bild på vuxen och halvstora yngel.
[ATTACH]4370[/ATTACH]
[ATTACH]4371[/ATTACH]
#20 - 17 november 2006 13:47
Jag har ochså fått cyano i mitt multiskar, något som jag alldrig tidigare råkat ut för.
Lite märkligt eftersom jag tycker mig minnas att jag läst nånstans om andra som haft det hos multisar.

Ett långskott kanske men kan kalkstenen eller ev det ständiga grävandet ha något med det att göra ?
#21 - 17 november 2006 13:55
Tyvärr funderar jag på att lägga hela 100l projektet på is ett tag :(. Måste köpa ett ytterfilter till mina diskus...men vill forfarande ha tips, jag ska starta det karet igen...
#22 - 17 november 2006 18:44
Håller på med ett multis kar jag med nu och jag tänkte silikona ihop stenarna och sätta silikon"fötter" på röset, kanske är lite överkurs men jag gillar att vara hyffsat säker. :) (plus att jag gillar silikon, det luktar gott. :) )
Bottnen är först ganska grov sjösten, finare sjösten med iblandat snäckkross, (vilket jag senare har fått reda på är alldeles för hårt bundet kalk för att göra nån skillnad) som är toppat med rådasand (tror jag, ser ut som det iallafall)

Annons