Jag har inte innan haft fiskar med fel ph men är så sugen på att skaffa snäcklekande fiskar och multisar verkar så fina och intressanta! Vill gärna ha alla erat tips och erfarenheter. Ska ta det lugnt denna gång läsa mycket och lära mig hur jag ska göra allt på ett bra sätt.
Samlat info:
Akvariestorlek 75x40, bottenyta. Antal multisar 6st.
Vattnet har lågt ph och kh så det måste jag fixa med kalk/bikarbonat. Ska köpa ett kh test, har redan ph test. (vilket märke är bäst? Kalk kan få upp det till 7,7 och bikarbonat till 8,4. Ska testa mig fram hur mycket bikarbonat som behövs för att få bra ph. Hur högt ska ett bra kh vara?
Pump fluval 3+ är det bra? Läst att de vill ha bra flås på vattnet och den går att strypa också.
Inredning: Tänkte ta krossade kalkstenar i botten (tack för tipset)Fin ljus sand över. Kalksand? Sand från stranden? Biltema blästersand? Vad ska jag välja? Många snäckor 20st? Vinbärssnäckor?, ska försöka hitta tomma. Sedan tänkte jag ha ett stenrös, vit hålsten? Eller någon annan kalkhaltig sten, har ni tips? Sedan undrar jag hur jag ska placera dessa så de inte ramlar och slår sönder glaset? När de gräver.
Växter, jag vill ju helst inte ha växter men jag har ganska höga nitrat nivåer i vattnet och skulle behöva något som äter nitrat. Även något som döljer innerfiltret/doppvärmare. Har ni tips?
Jag har 1 lysrör 18w aquastar, ganska nytt, blir det bra för fiskarna? Eller är annat rör bättre att framhäva rätt färg så det blir fint?
Mat, artemia, cyclops, daphnier, flingor, smått granulat, diskusgranulat? De är väll köttätande? vad matar ni med?
Andra tips jag hittat är att man ska lägga snäckorna vid framsidan så gräver de inte en vall där, även att de kan hoppa om de blir rädda. Sedan undrar jag om man kan ha levande snäckor som algätare för pga mitt nitrat har jag lätt att få gröna prickalger.
Tacksam för kommentarer, tips och råd. Ska vara mycket seriös nu när jag skaffar dessa fiskar, fast mitt tålamod inte alltid är det bästa :)
Vill gärna se bilder på era multiskar, även länkar till bra sidor!