Ska silicona om, behöver tips och råd!!!

#1 - 26 januari 2012 23:29
Tja, som rubriken säger, hur gör man? Har en tub akvarie-silicon, karet är på 375 liter. Kanske går åt mer? Räcker det att dra en sträng på insidan eller måste man plocka lös glaset helt och dra på båda sidor...? Hoppas det räcker på insidan annars har jag nog jobb i en vecka...;) Kan jag fylla vatten direkt? Hur länge ska jag vänta innan fiskarna får flytta tillbaka?
#2 - 26 januari 2012 23:36
Vad är anledningen till att du ska silikona om? Är det ett helglas akvarie eller ett ramakvarie?

Ska du bara täta lite räcker det att du drar på insidan, du ska minst låta det torka tills det inte luktar ättika längre, sedan gärna lite till. Så en tre dagar eller så kanske det tar. Fiskarna kan hoppa i när systemet är igång, silikonet påverkar inte när du kan lägga i de om det är det du menar.
#3 - 26 januari 2012 23:52
Är det helglas måste du ta isär allt och ha en liten glipa mellan glasbitarna när du trycker i silikonet. typ en tandpetare eller nåt sånt så att du får igenom silikon överallt! Men glöm för gudsskull inte att skrapa bort all gammal silikon för det nya fäster inte på det gamla! Använd även aceton eller kemiskt ren bensin och torka noga som Fn innan du mosar på med silikon! Tejpa gärna på insidan så du får en snygg och rak sträng! På utsidan kan du skära av silikonet när det torkat minst ett dygn! Tänk på att det tar ca 30 dagar innan det har uppnåt sin fulla styrka! Jag brukar limma med Tech7. Då går det att fylla ett 10mm helglas kar efter 7 dagar! Använder du typ Akvastabil akvariesilkon skulle jag vänta längre!
Har du ett ramkar gäller samma sak med rengöringen men det räcker att ta bort det gamla inne i hörnen och lägga på nytt! Vänta minst 5 dagar innan du fyller karet igen! Gör det rätt så slipper du göra om det på minst 20 år om det är vattenfyllt hela tiden:D
#4 - 27 januari 2012 13:49
Det kan gå åt 2 tuber till ett 375, det är precis på gränsen.

Annons