Ska ramakvarium vila på ramen?

#1 - 25 maj 2006 12:41
Ska köpa ett 250l akvastabil ramakvarium med skåpet som hör till och den heltäckande lysrampen.Det blir dyrt men jag tycker det verkar vara bra grejor.Men nu till min fråga jag har alltid trott att ett ramakvarium ska vila på ramen men efter att ha läst flera inlägg här på forumet är jag osäker om vad som är bäst.Har sett förslag om frigolit och även att klippa till liggunderlag och lägga det under bottenglaset mellan bänken och akvariet för att få ett extra stöd för glaset.Kan någon svara på detta?
#2 - 25 maj 2006 12:45
du ska absolut inte ha frigolit eller nåt under akvariumet när den har aluram. den ska ligga direkt på ställningen.

det är om du har helglasakvarium som man ska ha frigolit under
#3 - 25 maj 2006 12:56
Ja precis annars kan det gå illa..Ingen frigolit under.
#4 - 25 maj 2006 13:36
Till mitt höga 160 L Akvastabil fick jag med från butiken en tunn "frigolit" att lägga under bottenglasen men inte under ramen. Den är så tunn att akavriet vilar på ramen men om glaset sviktar av tex en tung sten tas denna kraft upp av bottenglaset och "frigoliten".

Som jag förstår det hela är det ingen nackdel att ha frigolit av rätt tjocklek under bottenglasen, men kanske är det onödigt i många fall.
#5 - 25 maj 2006 16:59
Om du har plant underlag ,så klart det ska stå på ställning utan frigolit
#6 - 26 maj 2006 08:21
Hmmm....

Börjar bli lite skeptisk till min frigolitskiva, har en 10 mm skiva liggandes på 19mm tjock lackad spånskiva.
Karet står dock plant, på ställningen jag byggt.
Kolla in projektet på http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88081
Ska jag kanske ta bort frigoliten?
Den sitter nog ganska bra på spånskivan, la dit den innan lacken hade torkat
:(
Kan jag kanske lägga en spånskiva till ovanpå frigoliten, om jag inte får bort eländet?
Då blir det juh lite kaka på kaka. Spån , froglit, spån.
Hur tjock isåfall? 10mm? 19mm? 22mm?
#7 - 26 maj 2006 10:09
Du ska inte ha ett underlag på ett ramakvarium bara sånna med heltäckande glas, men det måste man inte ha, men det blir säkrare för fisken :P
#8 - 26 maj 2006 16:03
Vad är det som är farligt med frigolit under ramakvarium? Är det inget måste elelr direkt negativt att ha det? Har frigolit under mitt 720 liters så ja blev lite orolig.
#9 - 26 maj 2006 18:09
Jag har också frigolit under men folk tror det blir snett med det under för ramen skull men om du nu skulle få för dig att lyfta upp det så ser man att hela ramen har skunket in i skivan och att glaset i mellan ramen vilar på frigolitskivan.När man gjuter en grund på ett hus så lägger man betongen direkt på en 100mm frigolitskivan det har inte skunket än på dem åren jag har bott här men där skivan tjockare förstås
#10 - 26 maj 2006 19:58
Om inte jag minns fel så rekommenderar akvastabil att man lägger en tunn skiva liggunderlag eller frigolit under bottenglaset på deras akvarier. Tycker nog att du skall följa deras råd.

Men under vanliga aluram akvarier brukar det inte läggas något under rätt eller fel. Tja
#11 - 26 maj 2006 21:36
När jag skulle iväg och köpa ett 327l akvarium helglas så sa han jag köpte det av på(akvarielagunen) att man inte behövde ha någon frigolit under akvariet.Men på ramakvarium så skulle man ha frigolit för då var det öppet mellan glaset och bänken som den står på. Hoppas ni förstår men kortfattat så menade han att man skulle ha frigolit till ramakvarum men inte helglas.Själv gick jag helt mot hans teori och satt frigolit under mitt nyköpta akvarum. ;)

Annons