JojjeN skrev:De flesta cikliderna är inte alls svårskötta. Och köp inga tetror om du vill ha yngel, det enda som du kommer få se i det akvariumet är isåfall "Rom" "Nu åt tetrorna upp den" "Ny rom" "Nu åt tetrorna upp den igen"
Kan rekommendera:
Palettciklid - Temperament, och kan bli ganska aggressiv vid lek, välj noggrant vilka de ska dela akvarium med.
Blå ciklid - Härlig yngelvård, vacker fisk. Mycket vackrare i verkligheten än på artbeskrivningen på zoopet
Eldbuks ciklid - Häftig yngelvård, men ganska aggressiv och stor, du får planera resten av fiskuppsättningen väl.
Men en fiskuppsättning som jag tror kan passa bättre och bli roligare egentligen:
3 (1 hane, 2 honor) Apistogramma viejita
2 (En hane, en hona) Apistogramma panduro
7-8 Corydoras panda
4 Ancistrus
7-8 guppys (2 hanar, 5-6 honor). Ger bra levande käk, och snyggt högt upp i akvariumet. De andra fiskarna är ju lite mer bottenorinterade.
Sarahh skrev:är Apistogramma panduro lätt att få rom med eller den andra cikliden???
Sarahh skrev:okej vad är Apistogramma panduros handels namn?? kan du kopiera zoopet artbeskrivning till mig för jag är inte goldmedlem :)
Sarahh skrev:Hej jag är ny här på zoopet så att alla vet:d,,iallafall igår köpte jag ett 180liter akvarium jag har haft ett 50l akvaruim innan men tröttnade.Jag vet inte hur jag vill ha riktigt typ vilken sand och så så jag skulle vilja ha lite tips.Och så vet jag inte vilka fiskar jag ska men jag är lite inne på nån slags ciklid. Jag vill ha en ciklid som är enkel och får rom lätt för jag gillar att saker händer i ett akvarium annars blir det lite lång tråkigt. Så snälla ge lite förslag .
Joppan4ever skrev:Ett bra förslag på fisk kan vara röd hongi hört att dem är lätta att få yngel på själv har just nu min hongi hona sina yngel i munnen:d bara det att hannen har varit lite agresiv mot mina golden senaste tiden:p
Sarahh skrev:jag hittar ingen bra fakta där det står hur varmt det vill ha, hur stora det blir och svårighets grad:(/för jag vill inte ha svåra fiskar typ 3 i svårighetsgrat högst
Sarahh skrev:Cryptoheros nanoluteus jag hitta den här fisken och tyckte den var fin.Kan ni berätta mer om den för jag hittar inge bra fakta och ifall jag vill ha den vad ska jag ha den med???vilka fiskar asså:D
Alvakvarium skrev:Köp Guppy, Platy eller svärdbärare om du vill bli garanterad yngel!
Sarahh skrev:jag skulle vilja ha sand som bottenmaterial men det blir ju så skitit man ser ju allt skit så bra då.finns det nån mat som gör bajset vitt
Flaxss skrev:det finns iförsig många sötvattensfiskar som äter skit. men knappast i sådana mängder att det försvinner. mina zebrafiskar,fembandsbarb,kilfläckrasbora brukar hugga till om där kommer skit som dinglar ner.
JojjeN skrev:w00t? När jag frågade det förut så sa minst 10 stycken att ingen fisk åt slam eller bajs, ingen sa att någon gjorde det.
Men isåfall borde det ju finnas många fiskar som kan förhindra< nitrit och vara bra i början av akvariumen?