Jag har en liten fråga till alla som orkar eller vill bry sig apropå det som Kjell skrev att man inte kan "prata" med fiskarna och därigenom fråga om dom trivs som man uppenbart kan göra med en mäniska. Men hur gör man då ? Är yngel,lek ett /det enda tecknet på att en fisk trivs ? Kan man då säga att eftersom vissa som håller tillexempel diskus, kardinaltetror, Altum scalarer eller.... och inte vill eller har utrymme att odla, har dom då fisk som vantrivs trots optimala förhållande, vad är förresten optimalt ? Har alltid haft för mig att detta innebär frihet och naturlig miljö. Har själv två praktbotior i mitt 540 l kar som ju är tillräckligt stort men trivs dom , vad vet jag, borde kanske haft 4 stycken till men det hade väl blivit för stirrigt för diskusarna ? Har inte kollat om de lekt vilket jag inte vet om dom gör i fångenskap. Har inte sett tecken på att de skulle vantrivas i heller. Dom äter,växer och färgar ut alldeles förträffligt. Jag förstår mycket riktigt och väl att de kriterier som ges här på zoopet är rekommendationer baserade på många års erfarenhet,iakttagande och studerande. Min fråga/synpunkt blev väl lite mer på filosofisk nivå, hur veta att en fisk trivs även om man uppfylller alla kriterier som uppges både här,i böcker o liknande.
Som sagt fråga,fråga och åter fråga innan man handlar in fisk.
Trots det kommer många ändå att bli "lurade" av oseriösa/okunniga handlare.