ska man tar bort plast korgen fron växten och hur?

#1 - 30 januari 2009 21:49
kan man ha kvar det plast korgen som växterna bruka finnas i och isåfall hur ska jag göra det utan o skada rötterna?
desutom jag vill veta hur ska man plantera de på besta sättet så att de flyter inte ofta?
#2 - 30 januari 2009 21:55
Jag fick detta svar när jag fågade i affären första gången jag köpte växter till mitt första kar:

Ja behåll dom i början och ta bort dom sen..
Tänkte inte mer på det i allt nybörjar stök.
Men va?! Skall jag gräva fram dom sen och "stressa" plantan fiskarna och karet.
Nej, korkat svar från affären så klart

Ta bort krukan och vadden som sitter runt rötterna och plantera i sanden sen.

Det fick jag lära mig här på zoopet i alla fall.
#3 - 30 januari 2009 21:56
Nä, den tar man bort! Jag brukar klippa upp den om den inte släpper lätt. Sedan pillar man bort så mycket av stenullen som möjligt från rötterna, det brukar vara lite lättare om man håller den under rinnande vatten samtidigt. Sedan är det bara att plantera, gärna med rötterna lite utspridda.
#4 - 30 januari 2009 22:01
Jag brukar klippa rötterna så att dom är ca 4 cm långa.
Klipp upp krukan, ta bort ullen och klipp rötterna om dom är långa
Bilagor:
#5 - 30 januari 2009 22:03
Bowman skrev:
Jag fick detta svar när jag fågade i affären första gången jag köpte växter till mitt första kar:

Ja behåll dom i början och ta bort dom sen..

Tänkte inte mer på det i allt nybörjar stök.

Men va?! Skall jag gräva fram dom sen och "stressa" plantan fiskarna och karet.

Nej, korkat svar från affären så klart

Ta bort krukan och vadden som sitter runt rötterna och plantera i sanden sen.

Det fick jag lära mig här på zoopet i alla fall.

det svåraste att tar bort vadden allso det slags svampen som rötterna siter i hur gör man det?
#6 - 30 januari 2009 22:05
babydoc skrev:
Jag brukar klippa rötterna så att dom är ca 4 cm långa.

Klipp upp krukan, ta bort ullen och klipp rötterna om dom är långa

skulle det inte påverka växten om man klipper rötterna?
#7 - 30 januari 2009 22:06
Nä, den tar man bort! Jag brukar klippa upp den om den inte släpper lätt. Sedan pillar man bort så mycket av stenullen som möjligt från rötterna, det brukar vara lite lättare om man håller den under rinnande vatten samtidigt. Sedan är det bara att plantera, gärna med rötterna lite utspridda.

okej tackar!
#8 - 30 januari 2009 22:06
Akta dig när du plockar med stenullen... Kliar som attans...
#9 - 30 januari 2009 22:07
moi skrev:
det svåraste att tar bort vadden allso det slags svampen som rötterna siter i hur gör man det?

Små bitar åt gången..
#10 - 30 januari 2009 22:35
HenkeP skrev:
Små bitar åt gången..

okej tackar
#11 - 30 januari 2009 22:36
Akta dig när du plockar med stenullen... Kliar som attans...

okej tackar
#12 - 30 januari 2009 22:53
jag klipper aldrig rötterna. och får ändå jätte frodiga växter.

alla gillar inte att bli klippta och kan skadas av det och ta tid på sig innan dom börjar att växa. snabbväxandes och tåliga stjälkväxter brukar var dom som tål att klippas hårt och även kan gynnas av det.
#13 - 30 januari 2009 22:54
Guest
#14 - 30 januari 2009 23:08
Tropica rules!! :)

(jag klipper alltid till rötterna i rätt längd innan plantering, oavsett växt)
#15 - 30 januari 2009 23:16
som jag skrev alla växter gillar inte att klippas i rötterna. att klippa dom är ju faktiskt att ''skada'' växten.
Guest
#16 - 30 januari 2009 23:18
Flaxss skrev:
som jag skrev alla växter gillar inte att klippas i rötterna. att klippa dom är ju faktiskt att ''skada'' växten.

Vilka gillar det inte?
#17 - 30 januari 2009 23:27
Anubias,Näckrosväxter,crypto,ormbunkar,Crinum,flytväxter,aponogeton-arter,en del echinodorus-arter,Lobelia
Guest
#18 - 30 januari 2009 23:34
Flaxss skrev:
Anubias,Näckrosväxter,crypto,ormbunkar,Crinum,flytväxter,aponogeton-arter,en del echinodorus-arter,Lobelia

Alla de växterna du nämt borsett från Crinum (har aldrig haft den, bara därför) klipper jag ner rötterna på.

Lobelian brukar jag klippa ner 2cm på roten så den blir helt fri från rötter, så skada av det tar den inte. Den brukar rota om sig på ett par dagar.
#19 - 31 januari 2009 00:14
Anettejt skrev:
Alla de växterna du nämt borsett från Crinum (har aldrig haft den, bara därför) klipper jag ner rötterna på.

Lobelian brukar jag klippa ner 2cm på roten så den blir helt fri från rötter, så skada av det tar den inte. Den brukar rota om sig på ett par dagar.

Anubias - är mer av en sumpväxt,klipper man dom så kan en del ''ruttna'' och sprida sig in i stammen. och denna ska ju helst klättra på stenar,rötter klipper du inte så har den mer att håll sig kvar mer.

Näckrosväxter - jag klippte i rötterna på en sådan en gång och den dog,tappade bladen och sedan borta!. när jag köpte en ny så så klippte jag inte och den dog inte.

crypto - allmänt känsliga och tappar lätt bladen och tar tid innan den får upp tillväxt. klipper rötterna på den blir det värre.

ormbunkar - har ju knappt rötter, och dom ska ju också klättra.

Crinum - ruttnar lätt i löken.

flytväxter - förstår jag inte varför du klipper?

aponogeton-arter - samma som crypto

en del echinodorus - av min erfarenhet går dom att klippa, men oklippta plantor tycker ''jag'' behåller bladen och växer bättre och också börjar växa tidigare. klippt eller inte klippt så bildar dom ändå nya rötter. men klipper man har man risk att döda rötterna plus att man skadar dom vilket växten förts måste läka.

Lobelia - är en landväxt och ''kan'' ruttna. plus har jag läst att den utsöndrar växtsaft som fiskarna inte mår bra av. sant eller inte vet jag inte.

hur som helst klipper man växterna så oftast så återhämtar dom sig. men jag tycker det oftast för med sig problem på just dessa arter.
Bilagor:
#20 - 31 januari 2009 00:19
när man klipper rötterna är det ju för att det ska bildas nya rötter och fler rötter(vad jag tror)

men först måste växten läka skadan samtidigt också anpassa sig till ny miljö. sedan efter den läkt skapa nya rötter.

en oklippt planta behöver inte läka sig utan kan rota sig snabbt och direkt. och jag lovar att rötterna kommer förgrena sig utan problem även om man inte klipper.
Guest
#21 - 31 januari 2009 00:29
@Flaxss
Oki, Tropica har alltså ingen aning om vad de gör då?
Och jag vet heller inte vad jag gör... (givetvis klipper jag inte rötter på flytväxter, men det händer ju att de trillar av och växten tar ingen skada av detta)

Crypto är en utav de växter som jag verkligen klipper ner rötterna på då de oftast är gigantiskt långa, jag har aldrig haft tynande crypto trots detta, tror att mycket av den infon är ren myt. Alltså en ren ursäkt för en redan nergången växt.

När jag har har klippt ner rötterna så talar vi heller inte om någon återhämtning, då hade ju knappast Lobelian rotat om sig på ett par dagar. Jag kan bara få detta till att den inte alls tar någon skada av det.
#22 - 31 januari 2009 11:28
Jag klipper heller aldrig rötterna men inte av några flummiga växtfysiologiska anledningar. Jag undviker det enbart för att det är enklare att plantera ju större rotsystemet är..
#23 - 31 januari 2009 11:31
Och klipper du rötterna på Crypto så tar det ganska lång tid innan du får nya sticklingar den vägen iaf;).
#24 - 31 januari 2009 11:49
Anettejt skrev:
@Flaxss

Oki, Tropica har alltså ingen aning om vad de gör då?

Och jag vet heller inte vad jag gör... (givetvis klipper jag inte rötter på flytväxter, men det händer ju att de trillar av och växten tar ingen skada av detta)

Crypto är en utav de växter som jag verkligen klipper ner rötterna på då de oftast är gigantiskt långa, jag har aldrig haft tynande crypto trots detta, tror att mycket av den infon är ren myt. Alltså en ren ursäkt för en redan nergången växt.

När jag har har klippt ner rötterna så talar vi heller inte om någon återhämtning, då hade ju knappast Lobelian rotat om sig på ett par dagar. Jag kan bara få detta till att den inte alls tar någon skada av det.

det är stora skador man gör på växterna när man klipper dom.

du kapar ju av cellerna mitt i tu. och lämnar en öppen såryta på varje rot. och det är väl självklart växten måste återhämta sig?

och en växt skapar nya rötter för att den måste. men dom kommer också förgrena sig även utan att man klipper. och utan att klippa kan den börja med ''ovan'' tillväxt snabbare också men också rottillväxt snabbt.
#25 - 31 januari 2009 11:50
defdac skrev:
Jag klipper heller aldrig rötterna men inte av några flummiga växtfysiologiska anledningar. Jag undviker det enbart för att det är enklare att plantera ju större rotsystemet är..

nu var det ingen flummig växtfysiologi :), men där är också en anledning till att jag inte klipper rötterna.
Guest
#26 - 31 januari 2009 13:43
ansjo skrev:
Och klipper du rötterna på Crypto så tar det ganska lång tid innan du får nya sticklingar den vägen iaf;).

Ja det är enligt mig den enda nackdelen med att klippa ner dom, fast sen samtidigt så bestämmer man var man vill ha sina cryptos. :)

@Flaxss
Jo lite flummigt var det allt, i jämfört med dig så är Tropica växtsabotörer som lämnar öppna sårytor på alla rötter. Titta på filmen, där de totalt massakrererar en svärdsplanta. Jisses vilka växtplågare! ;)
#27 - 31 januari 2009 13:54
Anettejt skrev:
Ja det är enligt mig den enda nackdelen med att klippa ner dom, fast sen samtidigt så bestämmer man var man vill ha sina cryptos. :)

@Flaxss

Jo lite flummigt var det allt, i jämfört med dig så är Tropica växtsabotörer som lämnar öppna sårytor på alla rötter. Titta på filmen, där de totalt massakrererar en svärdsplanta. Jisses vilka växtplågare! ;)

var skrev jag att det var växtplågeri ? lite överdrivet kanske. inte ens i jobbet tycker jag om att klippa in rötter på vanliga landväxter.

låna en bok om växtbiologi. när dom rotar sig utan problem utan klippning ser jag ingen anledning till det.
Guest
#28 - 31 januari 2009 14:01
Flaxss skrev:
låna en bok om växtbiologi.

Du kan ju tipsa Tropica om den då? ;)
Varför kommenterar du inte vad dom gör, har du kollat videon?
#29 - 31 januari 2009 14:29
Anettejt skrev:
Du kan ju tipsa Tropica om den då? ;)

Varför kommenterar du inte vad dom gör, har du kollat videon?

hade det inte varit intressant för dig att läsa om växter biologi?

har sett videon innan för ett tag sen. jag har inte så mycket att kommentera.

1dels berör det inte mig.

2och dels så ändrar jag inte mitt sett att göra,bara för någon annan inte gör som jag.

3varför ska jag kommentar hur dom gör?, det står väl tydligt vad jag tycker.

men om jag kommer ihåg klippet rätt så hade jag anmärkt detta

1jag tycker dom planterar en del växter för djupt.

2att dom klipper rötter på en del kanske för hårt.

3att dom beskär växterna total fel. att klippa rätt av,går snabbt men knappast bra för växten. det som händer är att man kan

3A - klippa sönder noden/tillväxt punkten
3B - man klipper av noden/tillväxten och lämnar en bit stjälk som ruttnar/dör

växterna ha noder och tillväxt punkter vid varje nod. under noden kommer rötterna och ovan kommer nya skott. klipper man rakt av så kan man råka klippa i mitten där det inte finns någon nod. såret där kan växten inte läka utan det ruttnar och kan ev sprida sig. klipper man 1halv cm ovanför en nod så kan växten läka utan problem. detta jag skrev gäller främst växter med stjälkar.

så ska man ta stickling så klipper man ju då 1halv cm under noden. där bildas det nya rötter.

men nu blir det väl mycket offtopic. här

som jag skrev innan kommer växten INTE DÖ(oftast), av att klippa rötterna eller klippa fel. men det kan gå smidigare och vara bättre för växten av att inte göra.
Guest
#30 - 31 januari 2009 14:49
Flaxss skrev:
2att dom klipper rötter på en del kanske för hårt.

Kanske för hårt? Då är det alltså ok att klippa rötterna då?
Eller skrev du bara klumpigt? ;)

Men jag håller med om att de tar i lite för mycket i den videon.
Ser lite slarv i planteringen med.

Jag klipper definitivt inte ner mina rötter på detta sättet, utan till vad jag anser efter egen erfarenhet "rätt" längd.
En växt med kanske 30cm långt rotverk är ju ganska svårplanerat med.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 31 januari 2009 14:57
Man behöver inte klippa rötterna (även om de inte tar skada av det) förutsatt att man kan sprida ut rötterna i bottenmaterialet. Risken är bara att om man har långa rötter så kan det vara svårt att sprida ut rötterna och då klumpar de sig under växten och ruttnar.
Själv klipper jag aldrig rötterna om de är korta, men om de är halvlånga eller långa så klipper jag dom och detta har aldrig varit något problem.
#32 - 31 januari 2009 15:00
Oki

Kan tyvärr inte hålla med vissa insändare här, till och med på plantskolan säger de klipp bort eller riv bort en del av rötterna så får de snabbare rotning.

Växter i akvariet kan efter man tagit bort Groddan(inte rockwool utan groddan är ett specat medium för just växter) klippa så kort som en cm utan problem för utifrån dessa klipp kommer det nya finare rötter som kan leta sig snabbare fram och med större kraft.

MEN det finns som du säger en del växter som är känsliga för så kraftiga nerklippningar men att klippa rötterna eller själva växten i sig själv gynnar alltid tillväxt och mer och starkare plantor.

Man skall inte spara för stora rotsystem för det kan leda till att dessa rötter ruttnar och skapar mer oreda i ditt substrat än gör nytta tyvärr, Packa aldrig rötterna i en klump försök få ut dem så de har fin spridning om du nu vill plantera med större rotsystem.

De flesta växter vi köper till våra akvarium är odlade ovan vatten och nej de står inte med blöta rötter heller de står med fuktade rötter, detta är en annan orsak till att man bör klippa lite i plantan och att ta bort en del blad eller klippa ner plantan de kommer att stöta bort sina ovan vatten blad och till viss del rötter.

Att plantera en en växt lite djupare är för att får stammen starkare man gör detta men många ovan vatten växter med en är chili den får större och starkare stamm om man planterar om den med 1-2sm djupare än den var innan, så är det med många stjälk växter i våra kar med.
#33 - 31 januari 2009 15:08
Man behöver inte klippa rötterna (även om de inte tar skada av det) förutsatt att man kan sprida ut rötterna i bottenmaterialet. Risken är bara att om man har långa rötter så kan det vara svårt att sprida ut rötterna och då klumpar de sig under växten och ruttnar.

Själv klipper jag aldrig rötterna om de är korta, men om de är halvlånga eller långa så klipper jag dom och detta har aldrig varit något problem.

jo dom tar skada, men dom återhämtar sig.
men sedan vet jag inte hur man menar att dom tar skada.

att dom tar skada men återhämtar sig. eller tar skada och dör.
det är ju skilda saker. jag menar att dom tar skada men återhämtar sig.

alla växter tar skada av att klippas i rötter. visa mig gärna motsatsen.

klipper du av rötterna så skadar man plantan.
#34 - 31 januari 2009 15:14
peterhaack skrev:

MEN det finns som du säger en del växter som är känsliga för så kraftiga nerklippningar men att klippa rötterna eller själva växten i sig själv gynnar alltid tillväxt och mer och starkare plantor.

Att plantera en en växt lite djupare är för att får stammen starkare man gör detta men många ovan vatten växter med en är chili den får större och starkare stamm om man planterar om den med 1-2sm djupare än den var innan, så är det med många stjälk växter i våra kar med.

det är det jag menar, det finns dom som är känsliga som man inte bör. klippa men typ dom flesta ''stjälk''växter kan man ju klippa ner rötterna till 1halv cm utan att dom dör och ändå snabbt därefter få ny tillväxt. '

men även oklippt planta kommer bli kraftig och stark. trivs den bildar den nya rötter klippt eller ej.

ja stjälkväxter går utan problem att plantera djupare, joi dom bildar rötter på stammen. som chili och tomat dom bildar massor av rötter på stammen.

men ALLA går inte plantera djupare exmepel crinum.
#35 - 31 januari 2009 15:19
Var och en gör som den vill och tycker funkar bra, själv kapar jag rötterna på samtliga växter utom Crypto om jag tycker de är för långa, när och om jag planterar om växten.
Jag har inte märkt att några växter har dött eller blivit dålig av detta, utan då finns det nog andra orsaker som tar död på växterna fortare än att kapa rötterna;).
#36 - 1 februari 2009 06:23
Växter är bra på att känna av hur stor andel rötter jämfört med gröna delar de har. Om kvoten mellan rot och skott blir fel kompenserar de det genom tillväxt. När man planterar vill man att rötterna ska växa in i sin nya jord och bilda en massa nya rottrådar. För att få fart på rottillväxten är det därför smart att klippa av lite rötter så att den kompenserar och bildar nya friska rötter som passar den nya jorden. Det är ganska liten risk att man dödar växten eftersom vattenväxter är så bra på att ta upp näring och vatten rakt genom bladen.

(Det finns säkert undantag där det inte är smart att klippa)
#37 - 2 februari 2009 07:49
Tack för den lite mindre flummiga förklaringen Krax =)

Min burk är beviset för att man absolut inte behöver klippa rötterna, och att det blir betydligt lättare att plantera.
#38 - 2 februari 2009 08:59
Krax skrev:
Växter är bra på att känna av hur stor andel rötter jämfört med gröna delar de har. Om kvoten mellan rot och skott blir fel kompenserar de det genom tillväxt. När man planterar vill man att rötterna ska växa in i sin nya jord och bilda en massa nya rottrådar. För att få fart på rottillväxten är det därför smart att klippa av lite rötter så att den kompenserar och bildar nya friska rötter som passar den nya jorden. Det är ganska liten risk att man dödar växten eftersom vattenväxter är så bra på att ta upp näring och vatten rakt genom bladen.

(Det finns säkert undantag där det inte är smart att klippa)

så du tror att växterna enbart får hög aktiv tillväxt av att klippas?

så är inte fallet. du får snabb och hög tillväxt av rötterna även av att inte klippa dom. också snabbare då dom inte behöver läka först.

om växten har mindre rötter än grönmassa så börjar dom först växa ut rötter ja. men dom måste ju också först läka. gör du tvärt om får du istället högre tillväxt av blad då rotsystemet är större.

alla akvarieväxter tar inte upp näring igenom bladen.
#39 - 2 februari 2009 09:18
Intressant diskussion detta. Jag har alltid förespråkat att klippa av, eller rättare sagd korta ner rötterna till mindre än hälften, och även gjort så.

Men då Flaxss är så förgrymmad envis, så måste jag testa detta med två ungefär lika stora växter.
Den ena klipps rötterna på och den andra får ha sina rötter kvar. Plantorna planteras i samma akvarium så att förutsättningarna är samma för båda.
Dokumentering kommer att ske med kamera.
Ska bara hitta några lämpliga växter.
#40 - 2 februari 2009 09:28
Till viss del håller jag med om att det blir lättare att plantera (lättare att få växten att sitta fast i substratet) om man behåller lite längd på rötterna, men är rötterna "för" långa så tycker jag det blir svårare istället och kapar därför av "lagom" mycket.

Här är ett bra exempel på en växt jag aldrig hade lyckats plantera vettigt utan att kapa rötterna ganska mycket:
[ATTACH]17223[/ATTACH]
#41 - 2 februari 2009 10:18
Wilhelm skrev:
Intressant diskussion detta. Jag har alltid förespråkat att klippa av, eller rättare sagd korta ner rötterna till mindre än hälften, och även gjort så.

Men då Flaxss är så förgrymmad envis, så måste jag testa detta med två ungefär lika stora växter.

Den ena klipps rötterna på och den andra får ha sina rötter kvar. Plantorna planteras i samma akvarium så att förutsättningarna är samma för båda.

förstår inte riktigt hur du menar med envis. jag tycker mer att jag diskuterar. envis är man om man säger att man ''ska'' göra så och att inget annat funkar. jag bara diskutera för och emot som man gör!!?.

ska du testa så får du ju välja någon av dom växterna jag skrev upp innan som jag tycker är extra känsliga. stjälkväxter läker oftast snabbt och växer oftast snabbt så där är det ingen större mening med att testa.

den som vill kan jag ta ''kort'' på min Anubias som jag klippte rötterna på. så ser ni vad jag menar.
#42 - 2 februari 2009 10:24
här har jag tat ett kort nu på min växt,

länk
http://www.pixbox.se/pic_show_id25967784.html

som ni ser har den inte återhämtat sig efter att jag klippte den för ca 1halv år sen..

detta var en äldre planta som jag klippte rötterna på. den ruttnade på en del ställen(som ni ser). och även där jag klippt är det brunt som ni ser på bilden.

nya rötter har enbart kommit vid ny stam. hade jag inte klippt den hade den sett bättre ut.
#43 - 2 februari 2009 10:55
Flaxss skrev:
här har jag tat ett kort nu på min växt,

länk

http://www.pixbox.se/pic_show_id25967784.html

som ni ser har den inte återhämtat sig efter att jag klippte den för ca 1halv år sen..

detta var en äldre planta som jag klippte rötterna på. den ruttnade på en del ställen(som ni ser). och även där jag klippt är det brunt som ni ser på bilden.

nya rötter har enbart kommit vid ny stam. hade jag inte klippt den hade den sett bättre ut.

Men att klippa rötter på Anubias är väl inte direkt praxis? Har aldrig klippt rötter på växter som inte ska planteras i gruset, och faktiskt aldrig hört om någon som gjort det tidigare heller.
#44 - 2 februari 2009 11:18
oaken skrev:
Men att klippa rötter på Anubias är väl inte direkt praxis? Har aldrig klippt rötter på växter som inte ska planteras i gruset, och faktiskt aldrig hört om någon som gjort det tidigare heller.

det är ju det jag har skrivit hela tiden.

den listan jag skrev innan är växter man bör vara försiktig med och inte klippa rötterna. som anubias.

men en del har ju nu skrivit att det funkar med dom växterna (inkluderar anubias). och jag skriver det är inte bra för just dom växterna.

stjälkväxter och andra lätta/tåliga växter kvittar det ju för dom rotar sig snabbt och läker snabbt och växer snabbt.
#45 - 2 februari 2009 12:03
Flaxss skrev:
det är ju det jag har skrivit hela tiden.

den listan jag skrev innan är växter man bör vara försiktig med och inte klippa rötterna. som anubias.

men en del har ju nu skrivit att det funkar med dom växterna (inkluderar anubias). och jag skriver det är inte bra för just dom växterna.

stjälkväxter och andra lätta/tåliga växter kvittar det ju för dom rotar sig snabbt och läker snabbt och växer snabbt.

Ändå så visar du bild på just Anubias som du har klippt rötterna på, varför inte följa dina egna råd :confused:
#46 - 2 februari 2009 12:42
Guy Palm skrev:
Ändå så visar du bild på just Anubias som du har klippt rötterna på, varför inte följa dina egna råd :confused:

nu var det ju så att det inte är nygjort (vilket du kan läsa i mitt inlägg). läser du också mina äldre inlägg, så har jag innan klippt i rötterna efter reglerna men ''har slutat'' med det efter att jag märkt/tycker det är bättre att inte göra det,och då fortsätter jag ju inte med att klippa rötterna om jag inte gillar den metoden.

edit - hade visst inte skrivit i äldre inlägg. men i inlägget där jag länkade så skrev jag att jag klippte plantan för ca 1halv år, efter det har jag då ändrat min uppfattning och det är väl normalt att man gör det?
Guest
#47 - 2 februari 2009 13:20
Wilhelm skrev:

Ta gärna nån crypto, hade varit bra att få bort myten med att det skulle skada dom.
Guest
#48 - 2 februari 2009 13:27
Flaxss skrev:
nu var det ju så att det inte är nygjort (vilket du kan läsa i mitt inlägg). läser du också mina äldre inlägg, så har jag innan klippt i rötterna efter reglerna men ''har slutat'' med det efter att jag märkt/tycker det är bättre att inte göra det,och då fortsätter jag ju inte med att klippa rötterna om jag inte gillar den metoden.

edit - hade visst inte skrivit i äldre inlägg. men i inlägget där jag länkade så skrev jag att jag klippte plantan för ca 1halv år, efter det har jag då ändrat min uppfattning och det är väl normalt att man gör det?

Så du härrör detta skadar växten vid rotklippning till bara dina egna observationer du gjorde för ett halvår sen? Du har alltså klippt alla växter innan dess? Hur lång tid då skulle vara intressant att få veta?
Samt hur lång tid du har haft erfarenhet av vattenväxter med.
#49 - 2 februari 2009 13:27
Tror meningsskiljaktigheterna i tråden har att göra med hur man tolkar "skada".
Skada som i något negativt som missgynnar växten, eller skada som i att fysiskt ta bortsaker från växten oavsätt possitiva eller negativa verkningar.

Ang, crypts så kan jag berätta att minsta lilla rotbit som blir kvar i karet när man har rotat runt ofta har en tendens att ta fart och ge nya plantor där man minst anar det.
Jag har haft crypts som jag gjor mig av med men som ändå dykt upp igen efter ett par månader. Och då har jag till 100% inte haft några plantor kvar i gömmorna, men däremot har det säkerligen funnits lite rotsegment kvar i substratet som bara väntat på rätt förutsättningar för att skjuta nya skott.
#50 - 2 februari 2009 13:38
heeke skrev:
Tror meningsskiljaktigheterna i tråden har att göra med hur man tolkar "skada".

Skada som i något negativt som missgynnar växten, eller skada som i att fysiskt ta bortsaker från växten oavsätt possitiva eller negativa verkningar.

jag är inne på bägge vilket jag har försökt att förklara.

dels skada man gör (man gör skada på ALLA växter när man klipper) men dom läker sedan fortsätter dom växa.

och den andra skadan som gör att dom tappar blad,ruttnar,växer dåligt m.m.
#51 - 2 februari 2009 13:43
Anettejt skrev:
Så du härrör detta skadar växten vid rotklippning till bara dina egna observationer du gjorde för ett halvår sen? Du har alltså klippt alla växter innan dess? Hur lång tid då skulle vara intressant att få veta?

Samt hur lång tid du har haft erfarenhet av vattenväxter med.

förutom att jag vet hur växter funkar och har erfarenhet av både land och vattenväxter jobb som privat. jag började allmänt intressera mig av ''alla'' växter 04 och har även gått en utbildning där både land och vatten växter ingick. men det tycker inte jag hör hit hur lång erfarenhet man har,jag själv lär mig massor fortfarande. bara för man gjort nåt länge menas ju inte det att man kan nåt.

som jag skrev innan ja det skadar växten att klippa dom , MEN dom är olika känsliga för återhämtning,etablering,tillväxt. vilket jag också har försökt förklara.

ja alla växter jag haft i akvarium har jag klippt innan. men sen tyckte jag det var bättre att inte göra det då jag märkte när jag slutade med det så växte ''känsliga'' växter bättre utan klippning. har inte sagt nåt annat.

OCH bara för jag gör så här, så måste väl alla inte göra som jag eller hur?

jag gör som jag gör och det skadar ju knappast växten och är ingen negativt. andra gör som dom gör och det kvittar mig:)
#52 - 2 februari 2009 13:48
jag få behålla plastkorgen för säkerhets skull!
#53 - 2 februari 2009 13:50
Flaxss skrev:
jag är inne på bägge vilket jag har försökt att förklara.

dels skada man gör (man gör skada på ALLA växter när man klipper) men dom läker sedan fortsätter dom växa.

och den andra skadan som gör att dom tappar blad,ruttnar,växer dåligt m.m.

Du menar alltså att när man klipper en växt (inte rötterna nu) för att den ska förgrena sig och bli "buskigare" och kraftigare så skadar man den?
Isf så tror jag du är ganska ensam om att tycka att det är att skada växten ;)
Enl. min definition av skada så är det något som har en direkt negativ verkan.
Bilagor:
#54 - 2 februari 2009 13:51
moi skrev:

nej!! du ska ta veck plasten.

det blir värre om du har den på.

ta av plastkorgen, ta veck stenullen, räta ut rötterna och ta veck alla döda rötter,klipp dom om du nu vill det eller gör som jag och inte klipp(bestäm själv).
#55 - 2 februari 2009 13:52
moi skrev:

Om nu vårat svammel får dig att tveka så klipp sönder plastkrukan istället för rötterna ;)
#56 - 2 februari 2009 13:55
heeke skrev:
Du menar alltså att när man klipper en växt (inte rötterna nu) för att den ska förgrena sig och bli "buskigare" och kraftigare så skadar man den?

Isf så tror jag du är ganska ensam om att tycka att det är att skada växten ;)

Enl. min definition av skada så är det något som har en direkt negativ verkan.

klipper du i växten (ovan som under) så skadar du den. du lämnar ju öppna sårytor på växten det är klart att den skadas av det. det GÄLLER alla växter.

det är ju därför du ska klippa 1halv cm ovan för en nod så att den läker som bäst om vi nu vill att den ska grena grena sig.

huruvida följderna blir är en annan fråga. annars läker växten och förgrenar sig eller så dör den.
#57 - 2 februari 2009 13:59
Flaxss skrev:
nej!! du ska ta veck plasten.

det blir värre om du har den på.

ta av plastkorgen, ta veck stenullen, räta ut rötterna och ta veck alla döda rötter,klipp dom om du nu vill det eller gör som jag och inte klipp(bestäm själv).

okej det verka vara ett måste att tar bort plast korgen okej få göra det ikväll köpte änu mer fin sand för rötternas skull!
hoppas att jag lyckas med det o att växterna trivs bra!
#58 - 2 februari 2009 14:01
moi skrev:
okej det verka vara ett måste att tar bort plast korgen okej få göra det ikväll köpte änu mer fin sand för rötternas skull!

hoppas att jag lyckas med det o att växterna trivs bra!

fast växternas rötter gillar mer grus. så att dom kan rota sig snabbt och få ner syre.
#59 - 2 februari 2009 14:10
Flaxss skrev:
klipper du i växten (ovan som under) så skadar du den. du lämnar ju öppna sårytor på växten det är klart att den skadas av det. det GÄLLER alla växter.

det är ju därför du ska klippa 1halv cm ovan för en nod så att den läker som bäst om vi nu vill att den ska grena grena sig.

huruvida följderna blir är en annan fråga. annars läker växten och förgrenar sig eller så dör den.

Olika definition av vad "skada" är, I rest my case!
#60 - 2 februari 2009 14:22
Flaxss skrev:
så du tror att växterna enbart får hög aktiv tillväxt av att klippas?

så är inte fallet. du får snabb och hög tillväxt av rötterna även av att inte klippa dom. också snabbare då dom inte behöver läka först.

om växten har mindre rötter än grönmassa så börjar dom först växa ut rötter ja. men dom måste ju också först läka. gör du tvärt om får du istället högre tillväxt av blad då rotsystemet är större.

Nej de får inte högre tillväxt bara av att klippas. Ljus, näring och kolkälla är viktigare förstås. Men om man klipper rötterna lite pressar man växten att producera rötter och det är bra när man planterar den i ny jord. Du har säkert rätt i att vissa växter tål det mindre bra än andra.

Om du planterar en jätterot med små små gröna blad måste först rötterna ruttna och de blir inget bra substrat för de nya rötterna. Det är nämligen bara de allra nyaste rötterna (rotspetsarna) som kan ta upp vissa näringsämnen. Gamla tjocka rötter gör inte alls lika stor nytta för växten.

Som sagt så finns det undantag, tex såna växter som pumpar omkring gas i gamla tjocka rötter. De behöver sina gamla rötter.

Skada och läkning tror jag inte är så hemskt kostsamt för vattenväxter. De läcker lite några timmar men sedan har de fixat det. Många släpper ju självmant skott för att sprida sig. (Okej det kanske inte är exakt samma som när vi kommer och klipper, men lite samma sak är det väl ändå?)
#61 - 2 februari 2009 14:26
Flaxss skrev:
fast växternas rötter gillar mer grus. så att dom kan rota sig snabbt och få ner syre.

det är som är roligt o spännande att man lär sig alltid nott nytt!
verkligen du har helt rätt
vet inte om det är okej o blanda bode det lite grövre sand jag har o det som jag köpte?
#62 - 2 februari 2009 14:29
Krax skrev:
Nej de får inte högre tillväxt bara av att klippas. Ljus, näring och kolkälla är viktigare förstås. Men om man klipper rötterna lite pressar man växten att producera rötter och det är bra när man planterar den i ny jord. Du har säkert rätt i att vissa växter tål det mindre bra än andra.

Om du planterar en jätterot med små små gröna blad måste först rötterna ruttna och de blir inget bra substrat för de nya rötterna. Det är nämligen bara de allra nyaste rötterna (rotspetsarna) som kan ta upp vissa näringsämnen. Gamla tjocka rötter gör inte alls lika stor nytta för växten.

Som sagt så finns det undantag, tex såna växter som pumpar omkring gas i gamla tjocka rötter. De behöver sina gamla rötter.

förklara inte för mig vad rötterna har för funktion jag vet det.

köper du en vattenväxt med rötter så har dom oftast rottrådar kvar som håller växten kvar och tar upp ev näring. en växt som trivs KOMMER skjuta nya rötter utan att klippas. så det är inget tvunget att klippa bara för att få tillväxt.

hmm varför måste jätte roten ruttna? den får ju bara nya rötter från ''jätteroten'' den måste ju inte ruttna först.
#63 - 2 februari 2009 14:30
heeke skrev:

jag trodde jag gjorde det klart när jag svarade dig innan?
Guest
#64 - 2 februari 2009 14:42
heeke skrev:

Me too! ;)
#65 - 2 februari 2009 14:42
Flaxss skrev:
jag trodde jag gjorde det klart när jag svarade dig innan?

okej då jag fick en till svar!
jag få göra det du skrev
tackar så mycket!
#66 - 2 februari 2009 15:00
moi skrev:
okej då jag fick en till svar!

jag få göra det du skrev

tackar så mycket!

det var inte svar till dig:)
#67 - 2 februari 2009 15:00
Anettejt skrev:
Me too! ;)

förstår inte hur du menar?
#68 - 2 februari 2009 19:07
Flaxss skrev:
förklara inte för mig vad rötterna har för funktion jag vet det.

köper du en vattenväxt med rötter så har dom oftast rottrådar kvar som håller växten kvar och tar upp ev näring. en växt som trivs KOMMER skjuta nya rötter utan att klippas. så det är inget tvunget att klippa bara för att få tillväxt.

hmm varför måste jätte roten ruttna? den får ju bara nya rötter från ''jätteroten'' den måste ju inte ruttna först.

Roten måste andas (=köra respiration eftersom den inte kan köra fotosyntes) och till det behöver den syrgas, kolhydrater, vatten. Det är de gröna delarna som förser roten med kolhydrater och ibland syrgas. Om det finns för lite gröna delar i förhållande till rotdelar kan inte roten andas och den dör (delvis). Man måste inte klippa rötterna men om man gör det pressar man växten att bilda lite mer rötter lite snabbare. Därför är det ofta en väldigt bra idé när man planterar om växter.

Jag är övertygad om att det finns växter som inte tål att klippas. Undantag från regeln alltså.
#69 - 2 februari 2009 19:27
Håller med Kjell. Anledningen till att man i vissa lägen (och arter) bör klippa (ansa) rötterna, vid omplantering, är att de kan börja ruttna om de bildar ett "nystan" i substratet och då hämma tillväxten och, om man har riktig otur, även döda växten!

Detta är ju inte konstigt!? Detta gör man ju även med sina krukväxter på fönsterbrädan, balkongen eller trädgården!!!!

Grundfrågan var dock om man ska ta bort krukan eller inte!!!
En anledning att ta bort krukan är att ta bort vadden. Den innehåller en del vatten med eventuella bakterier,virus, djur, alger mm från djuraffären eller tidigare. Man bör även skölja av växten ordentligt innan plantering i sitt kar!! Så, klipp sönder krukan innan du avgör om rötterna bör ansas eller inte.
#70 - 2 februari 2009 19:49
Krax skrev:
Roten måste andas (=köra respiration eftersom den inte kan köra fotosyntes) och till det behöver den syrgas, kolhydrater, vatten. Det är de gröna delarna som förser roten med kolhydrater och ibland syrgas. Om det finns för lite gröna delar i förhållande till rotdelar kan inte roten andas och den dör (delvis). Man måste inte klippa rötterna men om man gör det pressar man växten att bilda lite mer rötter lite snabbare. Därför är det ofta en väldigt bra idé när man planterar om växter.

Jag är övertygad om att det finns växter som inte tål att klippas. Undantag från regeln alltså.

växter dör(skadas) inte av att ha mer rot än blad, vad har du fått det ifrån?

nej du pressar inte växten till att bilda snabbare rötter och mer rötter av att klippas. men du pressar växten till att bilda nya rötter,skott och det kommer den också (med glädje) göra utan att klippas.

en växt som mår bra kommer få snabb tillväxt både ovan och under utan att klippas det vet jag.
#71 - 2 februari 2009 19:51
TheRoblin skrev:
Håller med Kjell. Anledningen till att man i vissa lägen (och arter) bör klippa (ansa) rötterna, vid omplantering, är att de kan börja ruttna om de bildar ett "nystan" i substratet och då hämma tillväxten och, om man har riktig otur, även döda växten!

Detta är ju inte konstigt!? Detta gör man ju även med sina krukväxter på fönsterbrädan, balkongen eller trädgården!!!!

jag har inte sagt att man inte ska ansa rötter, det måste man göra.

jag rensar rötterna från döda delar men jag klipper inte in friska rötter.
#72 - 3 februari 2009 04:32
Flaxss skrev:
växter dör(skadas) inte av att ha mer rot än blad, vad har du fått det ifrån?

nej du pressar inte växten till att bilda snabbare rötter och mer rötter av att klippas. men du pressar växten till att bilda nya rötter,skott och det kommer den också (med glädje) göra utan att klippas.

en växt som mår bra kommer få snabb tillväxt både ovan och under utan att klippas det vet jag.

Jo, som jag har skrivit två gånger nu så tvingar man växten att bilda nya fina rötter genom att klippa av lite. Man ska inte klippa bort allt för då kan växten dö. Det har du rätt i men du har fel att man ska lämna alla rötter kvar. Fråga vem som helst som lärt sig plantera om en krukväxt.

Anledningen till att man tar bort plastkrukan är att man vill få bra rottillväxt och har inte med virus och bakterier att göra. Dom blir man inte av med.
#73 - 3 februari 2009 07:37

Det där får du allt slänga upp bevis för. Om alla växter tar upp CO2 genom bladen så lär det även kunna slinka in andra molekyler genom cellmembranen =)
#74 - 3 februari 2009 08:49
Krax skrev:
Jo, som jag har skrivit två gånger nu så tvingar man växten att bilda nya fina rötter genom att klippa av lite. Man ska inte klippa bort allt för då kan växten dö. Det har du rätt i men du har fel att man ska lämna alla rötter kvar. Fråga vem som helst som lärt sig plantera om en krukväxt.

Anledningen till att man tar bort plastkrukan är att man vill få bra rottillväxt och har inte med virus och bakterier att göra. Dom blir man inte av med.

utan ATT klippa KOMMER växten bilda nya fina rötter ÄNDÅ.

varför ska jag fråga någon om krukväxter? läs gärna min profil. du får gärna komma hit här så ska jag ge dig en lexikon om växter A och B. i mina växtodlingar klipper jag inte heller in rötterna på växter. och än har inte mina ca 5tusen växter dött. vill du diskutera växter får du gärna skicka PM :)

jag har inte skrivit att man inte ska ta bort krukan, det måste man göra och rensa bort döda rötter. men jag klipper inte friska rötter.
#75 - 3 februari 2009 08:52
defdac skrev:
Det där får du allt slänga upp bevis för. Om alla växter tar upp CO2 genom bladen så lär det även kunna slinka in andra molekyler genom cellmembranen =)

som jag skrev alla vattenväxter tar inte upp näring igenom bladen utan igenom rötterna. men dom flesta tar upp via bladen.

alla landväxter tar inte heller upp näringen igenom bladen förutom CO2. dock finns det ju en del landväxter som tar upp kväve ur luften men knappast alla. plus Ananasväxter kan ta näring via bladen.
#76 - 3 februari 2009 09:01

som jag skrev alla vattenväxter tar inte upp näring igenom bladen utan igenom rötterna. men dom flesta tar upp via bladen.

Som jag skrev: Släng fram bevis för det, för nu är du ute på djupt vatten =)
#77 - 3 februari 2009 09:19
defdac skrev:
Som jag skrev: Släng fram bevis för det, för nu är du ute på djupt vatten =)

jasså är jag

flytväxter tar väl endast näring från rötterna
Anubias står där i en bok ''kräver'' bottengödning
växter som ''klarar'' av att växa under vatten tar näring från rötterna exempel Lobelia,Lysimachia,Bacopa

Näckros vet jag inte hur den gör, men jag vet att den tar mycket näring direkt från rötterna.
#78 - 3 februari 2009 10:20

Anubias står där i en bok ''kräver'' bottengödning

Anubias är en epifyt som kan växa ovanpå andra saker/träd och tar med andra ord upp näring direkt ur vattnet. Eftersom dessa rötter inte utvecklar rothår så borde Anubiasens rötter främst vara förankring.

Jag har även odlat Cryptocoryne med sugpropp på rutan på akvariet där jag inte lät rotsystemet nå bottnen. Dessa rötter utvecklade inte heller rothår och borde därför inte heller vara aktiva i näringsupptaget.

Rent växtfysiologiskt så ser jag inte riktigt hur ett blad skulle vara funtat för att det skulle vara ogenomträngligt för näringsmolekyler.

Men jag blir gärna motbevisad såklart, för jag tar dig inte på ditt ord =)
#79 - 3 februari 2009 10:40
defdac skrev:
Anubias är en epifyt som kan växa ovanpå andra saker/träd och tar med andra ord upp näring direkt ur vattnet. Eftersom dessa rötter inte utvecklar rothår så borde Anubiasens rötter främst vara förankring.

Jag har även odlat Cryptocoryne med sugpropp på rutan på akvariet där jag inte lät rotsystemet nå bottnen. Dessa rötter utvecklade inte heller rothår och borde därför inte heller vara aktiva i näringsupptaget.

Rent växtfysiologiskt så ser jag inte riktigt hur ett blad skulle vara funtat för att det skulle vara ogenomträngligt för näringsmolekyler.

Men jag blir gärna motbevisad såklart, för jag tar dig inte på ditt ord =)

jag förstår inte riktigt hur du menar?

jag har inte tagit upp crypto ens när vi nu kom in på detta ämne. och

vad jag vet är Anubias en växt som lever och växer i marken nära vatten och i våtmarker inte en epifyt. och växer allmänt bättre om den inte är i ett akvarium.

jag bara skrev att en del vattenväxter(då menar jag inga äkta vattenväxter) tar upp näring igenom rötterna men att dom flesta vattenväxter tar igenom bladen. skulle kanske skrivit ''akvariväxter'' istället.

landväxter tar näring ur jorden (en del ur bladen). så jag förstår inte riktigt vad det är som du diskuterar. och jag bryr mig faktiskt inte om jag inte blir tagen på ord. jag vet vad jag vet och jag trivs med hur jag gör och kommer inte ändra nåt.
#80 - 3 februari 2009 11:03
Flaxss skrev:

vad jag vet är Anubias en växt som lever och växer i marken nära vatten och i våtmarker inte en epifyt. och växer allmänt bättre om den inte är i ett akvarium.

Jag vet inte om de växer bättre på marken än i marken. Bild på Anubias som växer ch trivs i akvarium. http://diskusforum.se/download/file.php?id=8736
Flaxss skrev:

jag vet vad jag vet och jag trivs med hur jag gör och kommer inte ändra nåt.

Och du var inte envis? :)
#81 - 3 februari 2009 11:26
Wilhelm skrev:
Jag vet inte om de växer bättre på marken än i marken. Bild på Anubias som växer ch trivs i akvarium. http://diskusforum.se/download/file.php?id=8736

Och du var inte envis? :)

''jag vet vad jag vet och jag trivs med hur jag gör och kommer inte ändra nåt.''
när jag skriver så så menar jag att jag gör vad jag trivs med, och jag tvingar ingen att göra som jag. och då är man väl inte envis?

jag skrev inte att den inte trivs i akvarium eller hur? du skulle sett ''min'' anubias planta jag odlade på lavasten i ett 500L kar den var väldigt vacker och fin, blommade mycket och var tät. men det hör väl inte hit ? jag bara skrev att den växer bättre ovan och tar näring från rötterna då den inte är en äkta ''vatten'' växt.

hittade en bra sida om Anubias
http://aqualandpetsplus.com/Plant,%20Anubias.htm

(min text blev inte som jag ville, men det får vara så) jag tycker vi kommer ifrån ämnet en hel del, men trådskapraen har fått svar på sin fråga tror jag)

#82 - 3 februari 2009 11:29
Flaxss skrev:
jag förstår inte riktigt hur du menar?

jag har inte tagit upp crypto ens när vi nu kom in på detta ämne.

Crypts brukar anses som "rotätare" liksom du säger att Anubias är en "rotätare" och bara tar näring med rötterna, men det är ganska enkelt att motbevisa genom att odla dom som epifyter. Dvs med rotsystemet ovanför bottnen där dom främst använder rötterna för förankring.

och vad jag vet är Anubias en växt som lever och växer i marken nära vatten och i våtmarker inte en epifyt.

Anubias är en epifyt, och används främst som epifyt i våra akvarier: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Anubias+epiphyte&meta=&aq=f&oq=

och växer allmänt bättre om den inte är i ett akvarium.

Det gäller alla växter utom några få som är renodlade undervattensväxter. De flesta växterna du köper från tex Tropica är odlade ovan vattnet.

Under vattnet så behöver dom inte längre använda transpiration för att få upp näring från rötterna upp i bladverken och utvecklar skirare/tunnare blad som inte bara är enklare att ta upp CO2 med utan även annan näring.

jag bara skrev att en del vattenväxter(då menar jag inga äkta vattenväxter) tar upp näring igenom rötterna men att dom flesta vattenväxter tar igenom bladen. skulle kanske skrivit ''akvariväxter'' istället. landväxter tar näring ur jorden (en del ur bladen). så jag förstår inte riktigt vad det är som du diskuterar.

Jag diskuterar huruvida någon av de växter vi får att överleva i våra akvarier, låt kalla dom akvarieväxter, inte klarar att ta näring med bladen.

Du använder ju det som ett incitament till att trimma/inte trimma rotsystemen.

Eftersom rotsystemen inte har någon jättestor betydelse under vattnet så menar jag att den förklaringen är fail.
#83 - 3 februari 2009 11:40
defdac skrev:
Crypts brukar anses som "rotätare" liksom du säger att Anubias är en "rotätare" och bara tar näring med rötterna, men det är ganska enkelt att motbevisa genom att odla dom som epifyter. Dvs med rotsystemet ovanför bottnen där dom främst använder rötterna för förankring.

odlar man anubias i grus så får den finare rötter också.

defdac skrev:

Anubias är en epifyt, och används främst som epifyt i våra akvarier: http://www.google.se/search?hl=sv&q=Anubias+epiphyte&meta=&aq=f&oq=

NEJ, anubias i naturen är ej epifyt. den ODLAS som det i karet. i naturen är det en sumpväxt med blad ovan eller delvis täckta av vatten under året.

defdac skrev:

Det gäller alla växter utom några få som är renodlade undervattensväxter. De flesta växterna du köper från tex Tropica är odlade ovan vattnet.

jo fast på en del är det mer märkbart, annars vet jag hur vattenväxter odlas har varit på studiebesök där man odlar vattenväxter.

defdac skrev:

Under vattnet så behöver dom inte längre använda transpiration för att få upp näring från rötterna upp i bladverken och utvecklar skirare/tunnare blad som inte bara är enklare att ta upp CO2 med utan även annan näring.

ja det gäller ju dom flesta akvarieväxter, men inte alla. en del tar också från rötterna exempel på dom jag skrev innan.

defdac skrev:

Jag diskuterar huruvida någon av de växter vi får att överleva i våra akvarier, låt kalla dom akvarieväxter, inte klarar att ta näring med bladen.

Du använder ju det som ett incitament till att trimma/inte trimma rotsystemen.

Eftersom rotsystemen inte har någon jättestor betydelse under vattnet så menar jag att den förklaringen är fail.

nej du förstår mig fel!!!!!!!!!!! jag säger att det är ingen mening med att ''trimma'' rötterna då dom fäster sig utan problem lika snabbt utan att klippas, mår plantan bra kommer den växa nya rötter snabbt, plus har jag också skrivit att det är negativt för ''en del'' plantor att bli klippt ,DET har jag ju skrivit flera gånger.
#84 - 3 februari 2009 11:59

NEJ, anubias i naturen är ej epifyt. den ODLAS som det i karet. i naturen är det en sumpväxt med blad ovan eller delvis täckta av vatten under året.

En växt som kan leva epifytiskt är inte en epifyt alltså? Hur resonerar du då?

en del tar också från rötterna exempel på dom jag skrev innan.

Ja de allra flesta använder förmodligen båda bladen och rötterna. Samtidigt.

nej du förstår mig fel!!!!!!!!!!!

Ok! Det lät bara som du visste att det fanns några akvarieväxter som faktiskt inte klarar att ta näring med bladen, och det är jag jättenyfiken på vilka det skulle vara. Dom tänker jag nämligen odla utan rötter isåfall 8)
#85 - 3 februari 2009 12:14
defdac skrev:
En växt som kan leva epifytiskt är inte en epifyt alltså? Hur resonerar du då?

Ja de allra flesta använder förmodligen båda bladen och rötterna. Samtidigt.

Ok! Det lät bara som du visste att det fanns några akvarieväxter som faktiskt inte klarar att ta näring med bladen, och det är jag jättenyfiken på vilka det skulle vara. Dom tänker jag nämligen odla utan rötter isåfall 8)

att den klarar av att leva som epifyt under vatten menas ju inte att den klarar av att göra det i naturen ovan i luft. anubias lever INTE som epifyt i naturen utan som är en sumpväxt det är bara att läsa om den på nätet.

jag skrev innan en lista på vilka växter som tar näring från rötterna. du får gärna odla dom med att ta veck rötterna på dom. det gör inte mig nåt.

ett intresant sak du kan göra är att skaffa några av dom växterna jag skrev upp, ha dom i 2olika kar utan grus. ta veck rötterna på den hela tiden och låt den andra växa som den vill. vet du vad jag ska göra ett test själv. ska gå ifrån nu och fixa ett test.

växterna
Lobelia,Bacopa,Lysimachia,Anubias(enligt boken som ska ha botten näring),Flytväxter med rötter.
#86 - 3 februari 2009 12:35

att den klarar av att leva som epifyt under vatten menas ju inte att den klarar av att göra det i naturen ovan i luft. anubias lever INTE som epifyt i naturen utan som är en sumpväxt det är bara att läsa om den på nätet.

Sant att det är vitt skiljda begrepp, men Anubias är en epifyt under vattnet. Precis som många alger tex.

Det viktiga i kråksången är inte så mycket definitionsfrågan utan huruvida den klarar att leva som epifyt under vattnet, dvs att den inte är tvingad att använda rötterna för näringsupptag.

Lite OT: Växter som inte behöver rötterna/inte använder rötterna i så stor utsträckning borde dock vara känsliga, tillväxtmässigt, med att få ordentlig cirkulation.

Ditt test borde kunna bevisa huruvida Anubias kan ta näring med sina blad. Men jag vet inte om ditt test kommer kunna bevisa något om huruvida man ska trimma rötterna innan man planterar dom eller inte. Då hade du behövt två burkar utan vattennäring men med en rejält näringsrik botten?
#87 - 3 februari 2009 13:40
defdac skrev:
Sant att det är vitt skiljda begrepp, men Anubias är en epifyt under vattnet. Precis som många alger tex.

enligt sidan jag skickade (han verka kunna anubias) så stod det att man ska plantera den på grenar,stenar av att den växer bättre med att få ljus även på rotstammen där stod också att det var en sumpväxt. men anubias är ingen äkta undervattens växt och ingen epifyt. det är bara en ''odlings'' metod vi har att odla den på grenar/stenar.

defdac skrev:

Det viktiga i kråksången är inte så mycket definitionsfrågan utan huruvida den klarar att leva som epifyt under vattnet, dvs att den inte är tvingad att använda rötterna för näringsupptag.

om den nu inte är en äkta undervattens växt, var ska den då få näring ifrån? det är ju ingen som sprutar bladen i naturen med näring. det den ev kan ta upp ät ju kväve,syre,co2 igenom bladen. men resten måste den ju ändå ta upp ur där rötterna finns.

defdac skrev:

Lite OT: Växter som inte behöver rötterna/inte använder rötterna i så stor utsträckning borde dock vara känsliga, tillväxtmässigt, med att få ordentlig cirkulation.

Ditt test borde kunna bevisa huruvida Anubias kan ta näring med sina blad. Men jag vet inte om ditt test kommer kunna bevisa något om huruvida man ska trimma rötterna innan man planterar dom eller inte. Då hade du behövt två burkar utan vattennäring men med en rejält näringsrik botten?

fast exmepel anubias har vi väl kommit fram till att den ska man inte klippa?

läste det också nyss i en växtbok att anubias ska man inte klippa i rötterna.

och jag behöver ju inte testa om man ska klippa eller ej, för jag kommer alldrig klippa rötterna.

men om dom tar näring eller ej från rötter kan man ju testa enkelt. med två kar. jag kan testa med lobelia,lysimachia. ena karet tar jag alltids veck rötterna och ger normal näring i det andra låter jag vara kvar, så ser jag vilken som trivs bäst.
#88 - 3 februari 2009 13:53

enligt sidan jag skickade (han verka kunna anubias) så stod det att man ska plantera den på grenar,stenar av att den växer bättre med att få ljus även på rotstammen där stod också att det var en sumpväxt. men anubias är ingen äkta undervattens växt och ingen epifyt. det är bara en ''odlings'' metod vi har att odla den på grenar/stenar.

Ok, så du håller med om att man kan odla Anubias under vattnet på en sten där rötterna inte kan nå substratet?

om den nu inte är en äkta undervattens växt, var ska den då få näring ifrån? det är ju ingen som sprutar bladen i naturen med näring. det den ev kan ta upp ät ju kväve,syre,co2 igenom bladen. men resten måste den ju ändå ta upp ur där rötterna finns.

Om det nu inte är en äkta undervattensväxt, hur kan den då leva på en sten där rötterna inte når substratet?

Kan det vara så att den kan ta upp kväve, CO2 osv direkt från vattnet, med bladen?

fast exmepel anubias har vi väl kommit fram till att den ska man inte klippa?

Det håller jag inte med om. Vi ska bevisa att Anubias kan ta näring med sina blad och att det därmed bevisa att vi inte kan räkna upp någon endaste akvarieväxt som bara kan använda rötterna...
#89 - 3 februari 2009 14:02
Den växt jag kan komma på som är undantaget som bekräftar regeln är Lobelia dortmanna som tar CO2 från substratet. Den borde dock få ganska kämpigt utan substrat vare sig den har rötter eller ej.. Vore dock kul att testa ändå - man kanske blir förvånad =)
#90 - 3 februari 2009 15:24
defdac skrev:
Ok, så du håller med om att man kan odla Anubias under vattnet på en sten där rötterna inte kan nå substratet?

huh?

nu förstår jag inte alls, har aldrig skrivit att det inte går odla den undervatten. det är klart man kan odla den under vatten. jag har själv odlat fram ett prakt ex innan för ett tag sen. men läser du länken så står det att den ''växer bättre'' av att åminstonde ha bladen ovanytan.

defdac skrev:

Om det nu inte är en äkta undervattensväxt, hur kan den då leva på en sten där rötterna inte når substratet?

Kan det vara så att den kan ta upp kväve, CO2 osv direkt från vattnet, med bladen?

fast växter behöver ej substrat för att ta upp näring igenom rötterna. det behöver ingen växt. den kan väl enkelt leva på en sten/rot och suga åt sig ''vattnets'' näring igenom rötterna.

defdac skrev:

Det håller jag inte med om. Vi ska bevisa att Anubias kan ta näring med sina blad och att det därmed bevisa att vi inte kan räkna upp någon endaste akvarieväxt som bara kan använda rötterna...

Lobelia,lysimachia är båda växter som ''klarar'' av att växa under vatten men är landväxter. och tar näring igen rötterna. flytväxter som pistia,andmat tar väl också näring från rötterna. dom får ju längre rötter desto mer näring det är i vattnet.
#91 - 3 februari 2009 15:26
defdac skrev:
Den växt jag kan komma på som är undantaget som bekräftar regeln är Lobelia dortmanna som tar CO2 från substratet. Den borde dock få ganska kämpigt utan substrat vare sig den har rötter eller ej.. Vore dock kul att testa ändå - man kanske blir förvånad =)

alla växter tar co2 från bladen.
#92 - 3 februari 2009 15:34

fast växter behöver ej substrat för att ta upp näring igenom rötterna. det behöver ingen växt.

Nej men rötterna måste utveckla rothår för att ta upp näringen, vilket flygrötter inte gör.

Odlar du Anubias på en sten utan att låta rötterna nå substratet så tar den alltså upp näring med bladen?

flytväxter som pistia,andmat tar väl också näring från rötterna. dom får ju längre rötter desto mer näring det är i vattnet.

Ja, och rothår.
#93 - 3 februari 2009 15:46
defdac skrev:
Nej men rötterna måste utveckla rothår för att ta upp näringen, vilket flygrötter inte gör.

Odlar du Anubias på en sten utan att låta rötterna nå substratet så tar den alltså upp näring med bladen?

Ja, och rothår.

växter måste inte växa i substrat för att ta upp näring igenom rötterna. utan dom bildar dessa sugrötter utan att växa i jord eller grus.

och rothår är inte alltid så synligt som på just Pistia. en del växter har micro små hår.
#94 - 3 februari 2009 19:11
Så skulle man sätta en Anubias på rutan med sugpropp och hela tiden trimma bort rötterna och få den att växa är det bevisat att den tar upp näring med bladen?
#95 - 3 februari 2009 19:15
defdac skrev:
Så skulle man sätta en Anubias på rutan med sugpropp och hela tiden trimma bort rötterna och få den att växa är det bevisat att den tar upp näring med bladen?

ja där stod i boken att den ska ha bottengödning, men du får ju göra vad du vill jag tror inte den mår bra av det.
#96 - 3 februari 2009 20:02
defdac skrev:

hahaha. jag har skrattat så mycket när jag har läst den här tråden. men det här inlägget fick mig att skratta riktigt mycket. akvarister är ett envist släkte. hurra för det!

Fortsätt på pojkar!
#97 - 3 februari 2009 20:15
Flaxss skrev:
det den ev kan ta upp ät ju kväve,syre,co2 igenom bladen. men resten måste den ju ändå ta upp ur där rötterna finns.

Varför skulle en växt vilja ta upp syrgas? Syrgas är ett kraftigt oxidationsmedel som alla växter (jag menar alla) måste (och jag menar faktiskt också måste) göra sig av med. Annars oxideras klorofyllet och blir totalt oanvändbart för fotosyntes. Syrgas är en biprodukt av fotosyntesen.

Flaxss skrev:

Det har du alldeles rätt i. Landväxter har kraftig epidermis för att förhindra uttorkning och de har ofta ett tjockt lager vax utanpå bladen för att inte regnvatten ska laka ur näring. Landväxter är beroende av sina rötter för närsaltsupptag. Koldioxidgas tar de in genom klyvöppningar där de också ventilerar ut syrgas. Övervattensväxter (som många brukar försöka odla i akvarier) fungerar ungefär likadant. I akvarier där ni tvingar dem under vatten får de problem med koldioxidbrist. Rötterna är relativt viktiga för upptag av näring. Flytbladsväxter tar också upp näring med rötterna men de tar koldioxid genom klyvöppningar på ovansidan av bladen. Undervattensväxter med lång stjälk (som jag odlar i akvarier) har många anpassningar till ett liv under vatten. De har mycket klorofyll, tunn epidermis så att närsalter och löst koldioxid kan tas upp genom bladen och syrgas släppas ut, ganska oviktiga rötter (hornsärv har inga alls) som kan ta upp näring men inte är absolut nödvändiga. Vaxlager på den tunna epidermis saknas eftersom de inte behöver tåla uttorkning.

Det finns övergångar mellan alla de tre typerna av växter och vissa har både undervattensblad, flytblad och övervattensblad med olika anpassningar.

Ett kul undantag är Lobelia, Isoetes, Subularia och liknande, åtminstone de svenska arterna. De har tjocka blad med ogenomtränglig epidermis. De växer i näringsfattiga sjöar där det inte är lönt att försöka ta upp näring från vattnet. Det finns nästan ingen näring i vattnet. All näring finns i botten så de har kraftiga rotsystem. De tar faktiskt också upp koldioxid från botten.

Flaxss skrev:
utan ATT klippa KOMMER växten bilda nya fina rötter ÄNDÅ.

Suck. Ja men om du klipper lite rötter kommer växten att allra först kompensera för den den låga rot/skott kvoten och först bilda rötter. Om du inte gör det allokerar den lika mycket energi på gröna delar och då finns det en risk att den får brist på något som roten ska ge eftersom rötterna inte har vuxit in i substratet tillräckligt snabbt. Dina 5000 växter klarar sig tydligen ifrån den risken eftersom du aldrig får en död växt. Skumt med noll mortalitet för övrigt.
#98 - 3 februari 2009 20:58
Krax skrev:
Varför skulle en växt vilja ta upp syrgas? Syrgas är ett kraftigt oxidationsmedel som alla växter (jag menar alla) måste (och jag menar faktiskt också måste) göra sig av med. Annars oxideras klorofyllet och blir totalt oanvändbart för fotosyntes. Syrgas är en biprodukt av fotosyntesen.

på natten när solen inte finns tar bladen in syre istället.

Krax skrev:

Det har du alldeles rätt i.

tack tror jag!.

Krax skrev:

Suck. Ja men om du klipper lite rötter kommer växten att allra först kompensera för den den låga rot/skott kvoten och först bilda rötter. Om du inte gör det allokerar den lika mycket energi på gröna delar och då finns det en risk att den får brist på något som roten ska ge eftersom rötterna inte har vuxit in i substratet tillräckligt snabbt. Dina 5000 växter klarar sig tydligen ifrån den risken eftersom du aldrig får en död växt. Skumt med noll mortalitet för övrigt.

som sagt har som sagt aldrig förlorat en växt av att inte klippa rötterna. du kan komma hit och bevittna det själv. ja för övrigt är jag rätt bra på växter kanske där för få dör:) annars har jag också gjort många fel i mina dagar.
#99 - 3 februari 2009 22:00

hahaha. jag har skrattat så mycket när jag har läst den här tråden. men det här inlägget fick mig att skratta riktigt mycket. akvarister är ett envist släkte. hurra för det!

*lol* =D Får visa dig bilder när jag sätter igång att frisera Anubias =)
#100 - 3 februari 2009 22:01

ja där stod i boken att den ska ha bottengödning, men du får ju göra vad du vill jag tror inte den mår bra av det.

Är du inte liiiiite nyfiken på om boken kan ha fel? =)
#101 - 4 februari 2009 07:36
Kan bara hålla med Larsemil att detta är en härlig trådig. Lite goddag yxskaft över det, but still!

En fråga till Krax: Fick för mig att jag fick lära mig något om att växter har cellandning på natten, som konsumerar syre och producerar koldixid. Påstår du att detta är fel?
#102 - 4 februari 2009 07:43

Kan bara hålla med Larsemil att detta är en härlig trådig. Lite goddag yxskaft över det, but still!

.. Så du vill sätta ditt märke i den med din yxa också? ;)
#103 - 4 februari 2009 07:58
JonasN skrev:
En fråga till Krax: Fick för mig att jag fick lära mig något om att växter har cellandning på natten, som konsumerar syre och producerar koldixid. Påstår du att detta är fel?

Nej det är rätt. Jag glömde det[:o]. Klockan var sent på kvällen igår efter en lång dag när jag skrev det där. Får skylla på nåt. Inte bara rötterna utan också de gröna delarna har cellandning. Det har de på dagen också men då behöver plantan inte ta in syrgas eftersom de producerar mer i fotosyntesen än de behöver.

Flaxss skrev:
som sagt har som sagt aldrig förlorat en växt av att inte klippa rötterna. du kan komma hit och bevittna det själv.

Förstår inte hur jag ska kunna bevittna det i efterhand, men skit samma.

Det generella mönstret för de flesta växter är att de satsar mer på rötter än gröna skott om man klipper av lite rötter. Om du planterar en jätterot utan gröna delar ska du se att den dör. Det handlar om förhållandet mellan rot och gröna delar.
#104 - 4 februari 2009 09:04
Krax skrev:

Förstår inte hur jag ska kunna bevittna det i efterhand, men skit samma.

Det generella mönstret för de flesta växter är att de satsar mer på rötter än gröna skott om man klipper av lite rötter. Om du planterar en jätterot utan gröna delar ska du se att den dör. Det handlar om förhållandet mellan rot och gröna delar.

jag kan tyvärr inte hålla med dig. nu vet jag inte om du menar ''alla'' växter i hela världen eller ''alla'' vatten växter.

men du skrev generellt sett. så om jag har en växt i jorden och klipper in grenarna på den så dör den av att ha för mycket rötter så är inte fallet.

då borde ju varje ''ört'' dö under våren när den vaknar ''utan'' gröna delar men en massa rötter. eller förstod jag inte hur du menar.

vill du kan du komma hit och ''se hur jag'' sköter ''alla'' mina växter ovan som under vatten.

jag anser att jag inte har mer att tillföra i denna tråd.
#105 - 4 februari 2009 09:53
Flaxss skrev:

då borde ju varje ''ört'' dö under våren när den vaknar ''utan'' gröna delar men en massa rötter. eller förstod jag inte hur du menar.

jag anser att jag inte har mer att tillföra i denna tråd.

Undrar vad du fick lära dig på kursen, alla träd, buskar och annat som fäller löv och blad på hösten har ändå "gröna" delar ovan jord. De har bara en viloperiod under den kalla årstiden.
#106 - 4 februari 2009 10:14
Guy Palm skrev:
Undrar vad du fick lära dig på kursen, alla träd, buskar och annat som fäller löv och blad på hösten har ändå "gröna" delar ovan jord. De har bara en viloperiod under den kalla årstiden.

nej en ''ört''(örtartade) vissnar ner helt och har vilande knoppar i jorden som sedan spirar på nytt. det är roten som är flerårig. exempel Sippor,Maskros,Akleja

och jag skrev ju ört.

det finns också ''Vinter och Städsegröna'' örter exempel Julros,Lammöra,Alunrot

en del lök/knöl växter får blad på hösten som övervintra som gröna skott och spirar på våren och ''sommar''vilar som nedvissnad.

buskar/träd icke örtartade växter fäller bladen på hösten och får nya till våren. en del träd fäller också bladen under sommaren om det är hård torka. exempel Björk,Ek,Hassel

sedan finns det träd/buskar som är ''Vintergröna'', som behåller bladen långt ut på vinter(fäller under vintern) eller fäller dom i samband med nya blad på våren,dom fäller bladen på hösten i kallt klimat och är gröna till våren i varmt klimat. exempel Salix,Rosor,Liguster

en annan är ''Städsegröna'' växter dom behåller bladen(barren) åretrunt hur klimatet än är. exempel Gran,Rhododendron,Tall

jag kan det här med växter har gått KY-utbildning och jobbat på plantskolor(heltid) och haft skrivarbeten under Gymnasiet om växter. och har också haft studiebesök i min egen trädgård. så helt bakom är jag nog inte.
Guest
#107 - 4 februari 2009 14:00
Flaxss skrev:
förutom att jag vet hur växter funkar och har erfarenhet av både land och vattenväxter jobb som privat. jag började allmänt intressera mig av ''alla'' växter 04 och har även gått en utbildning där både land och vatten växter ingick. men det tycker inte jag hör hit hur lång erfarenhet man har,jag själv lär mig massor fortfarande. bara för man gjort nåt länge menas ju inte det att man kan nåt.

Fast det där stämmer väl inte riktigt?

Och jo mångårig erfarenhet går långt före allt annat.
Du har själv klippt rötterna innan, inkl en Anubias, någon gång på vägen (för att vara exakt 6 månader sen) fick du insikt? i att detta skadade växten.
Fick du inte den insikten av egen erfarenhet? För om så inte var fallet varför slutade du då klippa rötterna?

Om det varit ombytta roller, om jag varit du, så hade jag verkligen börjat tveka till om jag inte skulle tänka om. Kanske skulle jag lyssna på vad alla de andra skrev, ta in det, smälta och summera det, och lägga ihop infon med mina egna erfarenheter.

Därav min kommentar: I rest my case...Me too! (en del vill lära sig mer o ta del av andras erfarenheter, och en del vill det inte...)
#108 - 4 februari 2009 14:10
Anettejt skrev:
Fast det där stämmer väl inte riktigt?

Och jo mångårig erfarenhet går långt före allt annat.

Du har själv klippt rötterna innan, inkl en Anubias, någon gång på vägen (för att vara exakt 6 månader sen) fick du insikt? i att detta skadade växten.

Fick du inte den insikten av egen erfarenhet? För om så inte var fallet varför slutade du då klippa rötterna?

Om det varit ombytta roller, om jag varit du, så hade jag verkligen börjat tveka till om jag inte skulle tänka om. Kanske skulle jag lyssna på vad alla de andra skrev, ta in det, smälta och summera det, och lägga ihop infon med mina egna erfarenheter.

Därav min kommentar: I rest my case...Me too! (en del vill lära sig mer o ta del av andras erfarenheter, och en del vill det inte...)

jag förstår fortfarande inte?

jag kan säga att jag har mycket att lära mig innan jag blir ''expert'' på växter, är det konstigt eller ?, man lär sig inte allt direkt eller hur?

att man skadar växten ''fysiskt'' vid beskärning har jag alltid vetat. men att en del inte mår bra av det av olika anledningar började jag märka för ett tag sedan och har då slutat med att klippa rötter. vad är det för fel i det?
#109 - 4 februari 2009 16:18
Goddag yxskaft, nu pallar jag inte mer.
#110 - 4 februari 2009 16:24
Flaxss skrev:

jag kan säga att jag har mycket att lära mig innan jag blir ''expert'' på växter, är det konstigt eller ?, man lär sig inte allt direkt eller hur?

tidigare skrev du

Flaxss skrev:

jag kan det här med växter har gått KY-utbildning och jobbat på plantskolor(heltid) och haft skrivarbeten under Gymnasiet om växter. och har också haft studiebesök i min egen trädgård. så helt bakom är jag nog inte.

Hur ska du ha det nu? Om man kan en sak, då är man expert!
#111 - 4 februari 2009 17:04
Wilhelm skrev:
tidigare skrev du

Hur ska du ha det nu? Om man kan en sak, då är man expert!

vadå?

så du tror jag kan exakt alla namn eller skötsel på exakt alla växter?:D

att jag kan skötsel på de flesta krukväxter och dom flesta trädgårdsväxter menas ju inte att jag är expert eller hur?

en expert ska veta ALLT inkludera alla latinska namn. det kan inte jag.

att man är bra på nåt eller hållit på med något länge menas inte att man kan ''allt''.

som sagt jag är väldigt kunnig på växter men kan inte allt och har lång väg innan jag är expert och den vägen har jag mycket att lära mig, nöjd?

men visst vill du kalla mig för expert så gör det inte mig nåt (trevlig titel) men jag själv tycker INTE det.

Annons