Ska man ha syrepump i akvariet??

#1 - 4 mars 2007 13:09
Hej, har en till fråga som jag glömde ställa. Ska man ha syrepump i akvariet, eller tar man bort allt CO2 då?
Tack på förhand!
#2 - 4 mars 2007 13:16
en syrepump är bara nödvändigt om du inte har nått annat som "rör" runt i vattnet
#3 - 4 mars 2007 13:19
Man behöver inte luftpump, rikta utloppet från filtret mot ytan så du får en bra rörelse i ytvattnet, det räcker för att syresätta vattnet.

Det behöver inte bubbla och fräsa utan huvudsaken är att du får rörelse och små vågor i ytan.
#4 - 4 mars 2007 14:05
men man kan väll endå använda syrespump.. jag har treangelkopplat så jag har 2 utblåspunkter som sitter på varsin syresten. det skadar väll inte om jag lägger in detta och låter det bubbla på för snygghetens skull ?
#5 - 4 mars 2007 14:34
Amaro skrev:
men man kan väll endå använda syrespump.. jag har treangelkopplat så jag har 2 utblåspunkter som sitter på varsin syresten. det skadar väll inte om jag lägger in detta och låter det bubbla på för snygghetens skull ?

Fiskarna tycker säkert om det, men växterna blir av med koldioxiden så de växer sämre. har du inga växter så är det helt OK :D

/Matsvin.
#6 - 7 mars 2007 09:53
Utan cirkulation så blir CO2-nivån 0 runt bladen såfort ljuset går på.

Med ljus och växter så kommer CO2-nivån bli lägre än vad vattnet har vid jämnviktsläge med luften, så luftpumpen ökar faktiskt Co2-halten i det fallet.

Annons