Ska man ha salt för dessa fiskarna?

#1 - 22 juni 2006 09:23
Jag har Guppy, silver molly, kardinaltetra, två gula algätare, pansarmalar och amonoräkor.
Läste att amonoräkor vill ha salt i vattnet för att de ska kunna föröka sig, men dår det för de andra fiskarna?
Finns det någon möjlighet att få dem att föröka sig?
Hur mycket salt ska jag då använda?
#2 - 22 juni 2006 09:35
Amanoräkor är sötvattensräkor och ska inte gå i saltvatten och det gäller fiskarna också. Det brukar inte vara några problem att ha lite salt i ett sötvattenskar men det krävs betydligt mer för att odla Amano. Att odla Amano ska vara svårt. Larverna ska vara i saltvatten, dvs när äggen kläckts så ska larverna flyttas till saltvatten och när de börjar utvecklas till räkor så ska de flyttas tillbaka till sötvatten.

Du kan läsa mer här om du är intresserad:
http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm
#3 - 22 juni 2006 11:21
mmm, nackdelen med den sidan är att infon är på engelska... och det är jag urkass på ;-)

Kan man helt enkelt flytta över räkan med romen i saltvatten eller ska man lägga rommen där, eller ska man ge upp? ;-)
#4 - 22 juni 2006 11:31
Som jag förstår det så ska äggen kläckas i sötvatten och sen flyttar man larverna till saltvatten. Men jag är inte helt säker, finns säkert någon annan som kan svara.
#5 - 22 juni 2006 12:30
om nu inte Azur råkar hitta den här tråden kanske du kan förpesta honom med ett pm, han är en rackare på att veta allt om räkor.

// SeanChai
#6 - 22 juni 2006 12:48
Ja, det är väl han som skrivit artikeln som jag länkade till(?). ;)
#7 - 22 juni 2006 13:49
Alla sorters "Corydoras" (pansarmal m.m) är känsliga för salt så man bör alltså inte ha salt i samma akvarie som dessa. ;)
#8 - 22 juni 2006 18:27
ops, såg inte ens länken till sidan Mattias =) jo det är han. jag tog för givet att det var en zoonen / blogg länk =)

// SeanChai
#9 - 22 juni 2006 20:14
Jag chansar på att skriva till honom ;-)

Annons