För inte helt länge sedan var det bara sydamerikanska fiskar som existerade i min hobby... små tetror och malar var och är favoriten... i mitt sydamerikakar.
Så började jag snegla på de små afrikanska cikliderna och efter ett tag föll jag för snäckskalslekarna. Det blev ett 54 liters snäckiskar, som efter en par månader utvecklades till ett 160 liters...
Jag har alltid faschinerats av Frontosornas lugna mäktighet, och inte blev det bättre av att jag var och tog en titt på Kjells kontor heller :-) Drömmen växer och jag känner att det är läge att börja fundera på att förverkliga den. Jag har plöjt igenom den info jag kan hitta om Frontosor i tåtarna här, men som vanligt så finns det nästan lika många svar som Frontosaägare, så därför startar jag en egen tåt....
Tyvärr är det så att det största kar jag kan uppbringa till dessa underbara varelser är ett 430 literskar som är 180 cm långt... jag vet att det är mindre än vad som rekommenderas, men skulle det gå att ha en grupp på 4 individer i det???
Om det funkar så skulle jag vilja ha snäckisarna (L Multifasciatus), någon Julle och kanske någon dvärgcompressiceps i karet också. Jag förstår att många kan bli mat så småningom... men skulle det funka ett tag i alla fall???
Jag vill ha ärliga svar, omyndigförklara mig gärna, jag är ju helt novis på dessa fiskar.