Ska jag skippa Frontosadrömmen???

#1 - 2 november 2004 11:37
För inte helt länge sedan var det bara sydamerikanska fiskar som existerade i min hobby... små tetror och malar var och är favoriten... i mitt sydamerikakar.
Så började jag snegla på de små afrikanska cikliderna och efter ett tag föll jag för snäckskalslekarna. Det blev ett 54 liters snäckiskar, som efter en par månader utvecklades till ett 160 liters...
Jag har alltid faschinerats av Frontosornas lugna mäktighet, och inte blev det bättre av att jag var och tog en titt på Kjells kontor heller :-) Drömmen växer och jag känner att det är läge att börja fundera på att förverkliga den. Jag har plöjt igenom den info jag kan hitta om Frontosor i tåtarna här, men som vanligt så finns det nästan lika många svar som Frontosaägare, så därför startar jag en egen tåt....
Tyvärr är det så att det största kar jag kan uppbringa till dessa underbara varelser är ett 430 literskar som är 180 cm långt... jag vet att det är mindre än vad som rekommenderas, men skulle det gå att ha en grupp på 4 individer i det???
Om det funkar så skulle jag vilja ha snäckisarna (L Multifasciatus), någon Julle och kanske någon dvärgcompressiceps i karet också. Jag förstår att många kan bli mat så småningom... men skulle det funka ett tag i alla fall???
Jag vill ha ärliga svar, omyndigförklara mig gärna, jag är ju helt novis på dessa fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 november 2004 11:52
Jag har alltid faschinerats av Frontosornas lugna mäktighet, och inte blev det bättre av att jag var och tog en titt på Kjells kontor heller :-)

Lugna - du måste ha varit på någon annans kontor[;)]
Dom slåss så kroppsdelarna ryker och vattnet skvätter ut på golvet. Framrutan är ständigt randig pga allt vatten som rinner ner för den även, spånskivan uncder akvariet är murken pga av det utsstänkta vattnet.
Tyvärr är mitt akvarium alldeles för litet (ca. 700 liter) för dessa mäktiga (håller med om detta) fiskar.
#3 - 2 november 2004 12:08
Frontosan var ju Ciklidgropen i Uppsalas logo.
Och även jag var då fascinerad.
Men sedan hittade jag killis.
Så här sitter jag nu med mina 15-litersburkar och inser att det vore svårt att trycka ner frontosor i dom.
Jag skulle till och med ha svårt att husera Megalebias monstrosus som bara blir 15 cm och detta är en årstidsfisk. Men kanske till våren...
#4 - 2 november 2004 12:15
kjell vilken variant av dom har du ?? är dom vf??
#5 - 2 november 2004 12:24
Tyvärr är mitt akvarium alldeles för litet (ca. 700 liter) för dessa mäktiga (håller med om detta) fiskar.

Kul att du höll med om nåt då Kjell [8D]

Du har väl ett skapligt gäng i ditt kar, eller har jag fel? Jag pratade om fyra individer, då lämpligen en hanne och tre honor, tror du att det skulle bli sånt krig då också??? Annars är det väl bara att släppa tanken... har ju parkettgolv under karet...
Men du menar att även om... OBS att jag skriver OM... jag skulle flytta mitt sydamerika till det mindre karet, och ha fyra Fronotsor i mitt 720 literskar... så skulle det alltså bli blött på parketten efter några år??? Eller kan det vara så att dina fiskar inte har förstått det där med att Frontosor är lugna fiskar???
En annan sak som jag läste var att odlade exemplar kan vara lugnare, någon som vet nåt mera om det???
#6 - 2 november 2004 12:27
att de blir blött på golvet går ju och fixa lätt...
#7 - 2 november 2004 12:31
Undrar vad du menar då Sleepy??? Byta parketten mot våtrumsmatta??? Isåfall var ju ordet lätt lite fel, med tanke på att det rummet rymmer akvarier på en sammanlagd volym av ca 1500 liter...
#8 - 2 november 2004 12:48
man kan asso "täta" runt glasskivorna så att det inte kan skätta ur vatten... ingeting e omöjlig [:-92]
#9 - 2 november 2004 13:05
Ursprungligen skickat av erikthur

Frontosan var ju Ciklidgropen i Uppsalas logo.

Hej Erik.
Akvariegropen, inte Ciklidgropen.
Och loggan var lite otydlig, men det var faktiskt C. moori. Jag trodde också att det var frontosa första gången jag såg den, men Håkan korrigerade mig.

- Magnus (i gropen)
#10 - 2 november 2004 13:06
Aha Sleepy... då förstår jag!!! [:-17]

Karet är ett hemmabygge och har en rätt bred glaskant på insidan... så jag tror att de får stöka på bra för att skvätta ut vatten... men det där med att de slåss så att kroppsdelarna ryker lät ju inte allt för kul [B)]

Men jag vill ju inte släppa Frontosadrömmen än... även om jag börjar känna mig som dom där som inte vill inse att det inte går att ha en slöjstjärt i en kupa...
#11 - 2 november 2004 13:12
då får vell köpa små så har du ett te två år på dej innan du behöver tänka på de :P
#12 - 2 november 2004 13:18
Men alltså Sleepy!!! Vi bor 7 pers i en femma på 113 kvadrat och har sammanlagt ca 1700 liter akvarier hemma... Tror inte att jag får in ett akvarium till... inte ens vaselin och skohorn skulle nog hjälpa nu!!! Men det sa vi innan min man knökade in ett 230 liters saltvatten också...[:-91]
#13 - 2 november 2004 13:24
aja okej men jag tänkte att du hadde dom i det 430Liters först o sen flyttat dom till de större? och att du bara har en hane me mer honor för då tror jag inte det kommer bli så mycket slagsmål...
#14 - 2 november 2004 13:27
Jo visst går det att ha 4st frontosor i ett kar som är 1,80 inga problem.

Däremot så kan man inte säga att dom alltid är lugna har en grupp på 2hanar 2 honor som är hur lugna som hällst har sedan en grupp blue mpimbwe som inte alls är lugna nästan lite jobbigavilket är synd för gruppen funkade fint innan en hona dog utan anledning jag skaffade 4 nya honor sen var kriget igång har provat att flytta fiskar och exprimenterat på att dela gtill 2 grupper blabla bla bla utan något viudare klockrent resultat.

Så det beror mycket på individerna.

Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 november 2004 13:54
Jo visst går det att ha 4st frontosor i ett kar som är 1,80 inga problem.

Håller inte riktigt med eftersom det normalt brukar funka bättre med fler individer.
Å andra sidan lär jag väl snart få reda på om det funkar med 4 st i ett 2 meters akvarium eftersom det snart bara lär vara 4 kvar[:(]
#16 - 2 november 2004 14:06
Humm, har just köpt 8st som gick i ett 375l och har pratat med andra som också haft 375l och det har inte vart några problem.
Men vi får väl se, har bara haft dom i två dar men so far so good.
#17 - 2 november 2004 14:12
Tråkigt att dom är så stridiga dina Frontosor Kjell, har det med den nya att göra, eller hade det börjat innan?
Frågan är väl om du inte kommer att få reda på om det går att ha 4 individer i ett 1,80 också Kjell, det känns som om jag kommer att testa och sedan sälja dem om det inte funkar. Vad jag förstår så är det inte vattenvolymen i sig som är för liten, utan reviren som blir för små??? Därför känns det ändå inte som om jag utsätter dem för någon sorts missär om jag provar och sedan säljer av dem om det inte fungerar. Såg att en av mina handlare tagit in en Frontosa på sisådär 15 cm, förmodligen från en privatperson, så man kan nog bli av med dem. Vem vet, när Frontosorna har blivit stora så kanske några ungar har flyttat hemifrån, då kanske jag har plats för ett större kar till dem också.
Vad jag förstår så skulle min grupp på 1+3 kunna göra att jag får en hanne som leker kung i karet, är det därför en större grupp passar bättre???

Om jag nu bestämmer mig... så kommer vi till nästa fråga... Jag har ställt den förut, och ställer den igen... Hur tusan fixar man filtrering och sådant för att inte få alginvasion utan växter. Ni kanske tycker att frågan är konstig, men jag har faktiskt inte kört något växtfritt kar tidigare....
Tunn bottenbädd har jag hört... Har ett ytterfilter som pumpar 900 l/h, kan jag ha det i kombination med powerheads, eller ska jag ha flera ytter/innerfilter??? Hur många l/h är att rekommendera egentligen, har hört allt från 5-10ggr vattenvolymen ???
#18 - 2 november 2004 14:15
Ursprungligen skickat av Magnus W

Akvariegropen, inte Ciklidgropen.

Och loggan var lite otydlig, men det var faktiskt C. moori. Jag trodde också att det var frontosa första gången jag såg den, men Håkan korrigerade mig.

Jovisst var det akvariegropen - men när jag kom på det var redan "stadd på marsch" som det heter - ber om ursäkt. Det bara kändes som ciklidgropen ibland...
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 2 november 2004 14:17
Tråkigt att dom är så stridiga dina Frontosor Kjell, har det med den nya att göra, eller hade det börjat innan?

Det började långt före dess.

Jag har ställt den förut, och ställer den igen... Hur tusan fixar man filtrering och sådant för att inte få alginvasion utan växter. Ni kanske tycker att frågan är konstig, men jag har faktiskt inte kört något växtfritt kar tidigare....

Det absolut viktigaste är större och tätare vattenbyten.
#20 - 2 november 2004 14:32
Det absolut viktigaste är större och tätare vattenbyten.

Än vad??? Byter ca 50% varje vecka i mitt (till hälften befolkade) nuvarande Tanganyika, men har trots detta algproblem...skulle kanske kunna bero på att jag av misstag pytsade i TMG vid ett vattenbyte...[:I]. Det verkar i och för sig avta så sakterliga nu...

Övrig inredning är i princip sand och kolstensgrottor då??? Eller blir kolstenarna för lätta för Frontosorna när de blir stora... så de river inredningen helt??? Kanske bättre med lavasten och skiffer???
#21 - 2 november 2004 14:36
En sak till.... Kan någon tala om hur jag ska framföra planerna till min man??? För två månader sedan fick hans malar (som gick i 160 l karet) flytta tillbaka till Sydamerikat, för att jag skulle kunna flytta Snäckskalslekarna till 160 liter. Har planerat för Jullar och Dvärgcompressiceps i det karet, men inte ens kommit så långt att jag köpt dem...
Nu ska jag alltså tala om att jag tänker flytta Ancistrusodlingen till 160 l karet i stället... och till vårt nyinredda lekakvarium på 120 liter...
Ska jag säga... -bara att acceptera... hämta hinkar och baljor så sätter vi igång, eller????
#22 - 2 november 2004 14:52
En sak till.... Kan någon tala om hur jag ska framföra planerna till min man???

Jomen, det är inte så svårt! Säg bara till honom att du tänker göra om hans saltvattensakvarium och ha frontossor där. Detta borde få honom att svimma, minst, och när han sedan återhämtat sig litet grann säger du bara "nej, föresten vi kan ju ta det där akvariet istället!" (och pekar på det du vill ha). Han borde då vara så pass ur balans att han går med på vad du vill... [:-39] [8D]
#23 - 2 november 2004 16:15
Hehehe... bra lösning Millie... Tyvärr fick det mig att komma ihåg att jag lovade honom en gång att han skulle få göra saltvatten av "frontosakaret" någon gång när han hade råd att köpa all levandesten... Hjälp mig att hålla alla tummar för att han glömt det!!!!
#24 - 2 november 2004 16:51
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Vi bor 7 pers i en femma på 113 kvadrat och har sammanlagt ca 1700 liter akvarier hemma... Tror inte att jag får in ett akvarium till... inte ens vaselin och skohorn skulle nog hjälpa nu!!![:-91]

Puh vad skönt att läsa... Vi bor 4 personer och en katt i en trea på 83 kvm och har sammanlagt 1130 liter akvarier hemma... 1700/113 = 15 liter per kvm hos er, 1130/83 = 13,6 liter per kvm hos oss. Alltså får vi plats med lite till?!! (Kan Nancy å Tobbe så kan Maria å Lennie[;)]).

Nu vet jag att Kjell pratade lite om matning av frontosor i lördags på auktionen... Var det inte så Kjell? Vi jämförde dina med en annan affärsinnehavares frontosor och du sa att de var så lugna för att de fick lite mer mat än dina som får en gång om dagen i bästa fall [:-68]... eller är jag ute å cyklar (nu igen [:-39]...) Har för mig att Kaj var med å oxå...

Har inte en bleking om frontosor men det känns som om akvarielivet går i faser... Vi har just nu passerat dvärgciklidfasen, innan dess guramifasen och före det fisksoppefasen, nu är vi på väg in i större-ciklidfasen. Vi planerar för ett litet Tanganyika-akvarium med snäckskalslekare och nån munruvande sort som inte kräver största utrymmet, det får bli nästa månads projekt... Killi-fasen har inte kommit hit än men den kanske kommer när man får massa småakvarium över?!?[:-13]

Lycka till med allt Nancy, både med val och karl [:-100]. Skall följa tråden med spänning
#25 - 3 november 2004 10:58
Puh vad skönt att läsa... Vi bor 4 personer och en katt i en trea på 83 kvm och har sammanlagt 1130 liter akvarier hemma... 1700/113 = 15 liter per kvm hos er, 1130/83 = 13,6 liter per kvm hos oss. Alltså får vi plats med lite till?!! (Kan Nancy å Tobbe så kan Maria å Lennie).

Vaddå lite till Lenmar... ni måste ju ha massor med plats... För det första så har ni ju 1,4 liter per kvm mindre akvarier än oss... det blir alltså ett kar på 116,2 liter om jag inte räknat fel. Men inte nog med det, varje person hos er har ju hela 20,75 kvadrat... hos oss karar vi oss med 16,14 kvm/person... det innebär att om du krymper alla innevånares kvadratmeterantal till det vi har, så får ni 18,44 kvadrat över att ställa kar på..... Herregud, ni kan ju starta akvariebutik hos er juh!!!

Tobbe tog i alla fall det där med akvarieomstruktureringsplanerna med ro... han lyssnade snällt och sa -Jo, det kan nog bli snyggt med en biotop som helt bryter av mot sydamerikat... <b>Herregud, vad jag älskar den mannen!!!</b>

Tänkte skicka iväg en beställning till pwss nu... på grejor till karet... Snälla kan ni hjälpa mig att tänka...
<b>Filter</b> Jag har ett Projectfilter som pumpar 800 liter i timmen, och även ett gammalt Fluval som säkert drar runt lika mycket. Om jag sätter i dessa ytterfilter .... vad ska jag komplettera med???
<b>Bottenmaterial</b> Jag har massor med blandsand, sådant som blivit blandat i ett kar tidigare. Den innehåller fin fågelsand, råda upp till näst minsta storleken tror jag, och även lite korn av svart kolsand... Kan jag hälla i det, eller ska jag köpa jättefin sand???
<b>Stenar</b> Kan jag bygga med kolsten, eller blir den för lätt??? Bakgrunden kommer att vara helt svart, så kolsten skulle nog bli snyggast.

Är det något mera än det här som jag behöver tänka på????

Något som jag också har tänkt på är hur man sätter i fisken? När man snackar såna där lugnisar som jag haft till nu, så sätter man ju i en grupp i taget, för att akvariet ska hinna med... eller bakterierna rättare sagt. Men kan man verkligen göra så med dessa???

Jag har inte fått någon kommentar runt mina funderingar på sällskap till frontosorna heller... skulle dessa funka???
Altolamprologus compressiceps "Kigoma", 2-4.
L. Multifasciatus 10-12 st
Julidochromis transcriptus "Uvira" 4-6 st
Synodontis petricola 2 st

Håller inte riktigt med eftersom det normalt brukar funka bättre med fler individer.

Hur var det nu med det där Kjell??? Är inte anledningen till att det funkar med större grupper den att det blir lite för trångt för dem att bilda revir??? Isåfall borde det ju fungera med ett mindre kar och något färre fiskar, eller tänker jag fel???
#26 - 3 november 2004 16:14

Stämmer det Kjell säger att det oftast är bättre med fler.

Därför lade jag till sist i mitt medelande att

Det beror mycket på individerna.

Jag har 4st Frontosor i ett kar och dom är hur lugna som hällst medans det mer eller mindre är krig i mitt andra kar eller rättare sagt en kung några slavar.

Jag hade provat om du nu är sugen på dom.
#27 - 3 november 2004 16:15

Glömde skriva att det bara fins en riktigt stor nackdel med att prova Frontosor och det är att du alldrig mer vill vara utan.
#28 - 3 november 2004 20:04
Glömde skriva att det bara fins en riktigt stor nackdel med att prova Frontosor och det är att du alldrig mer vill vara utan.

Jo, det misstänker jag allt... Jag behöver ju bara se på hur det är med Tanganyika överhuvudtaget, började med snäckisar i ett 54 liters i februari... å se hur det har gått!
#29 - 4 november 2004 14:22
Är det ingen som kan hjälpa mig med teknikalitererna??? Jag vill ju beställa och börja bygga... men jag vill ju också veta att jag köper rätt grejor!!!

Hur många l/h kör ni i era Frontosakar, pumpkapacitet alltså???

Vågar jag bygga grottorna i kolsten och beöver jag isåfall silikona ihop dem???
#30 - 4 november 2004 14:46
Jag skulle limma om du ska bygga med kolsten. Fast om du använder skiffer så kan du ju bygga stora grottor,skulle även limma i detta alternativ.
Hur många l/h vet ja inte, de får nån mer kunnig svara på.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 4 november 2004 15:15
citat:

-------------------------------------------------

-------------------------------

Det började långt före dess.

Jag vet t.o.m. exakt när det började. Det var för ca en månad sen när jag bytte vatten på en söndag. När jag skulle fylla på igen så hade ett vattenrör gått av i gatan så det fanns inget vatten. Först tisdag kväll kunde jag fylla på vattnet.
Fiskarna tog inte skada av att det bara var 450 liter istället för 700 i karet eftersom jag la i pumparm - däremot blev det så trångt att frontosorna blev irriterade på varandra och började slåss.
Efter detta har de fortsatt.

Nu vet jag att Kjell pratade lite om matning av frontosor i lördags på auktionen... Var det inte så Kjell? Vi jämförde dina med en annan affärsinnehavares frontosor och du sa att de var så lugna för att de fick lite mer mat än dina som får en gång om dagen i bästa fall ... eller är jag ute å cyklar (nu igen ...) Har för mig att Kaj var med å oxå...

Helt korrekt men man måste skilja på aggressivitet och rovgirighet. Håller man dom lite kort i maten (även om de fortfarande får mer än i naturen) så blir de rovgirigare och sätter gärna i sig lite mindre fiskar. Detta är dock ett naturligt beteende och har inte med "elakhet" att göra. Övergödda fiskar är självklart inte så intresserade av att fånga ett byte som föda i akvariet.

"Elakhet" - dvs att de ger sig på och skadar andra fiskar utan att äta upp dom - har mer med revirhävdande att göra.
#32 - 4 november 2004 15:53
Jag vet t.o.m. exakt när det började. Det var för ca en månad sen när jag bytte vatten på en söndag. När jag skulle fylla på igen så hade ett vattenrör gått av i gatan så det fanns inget vatten. Först tisdag kväll kunde jag fylla på vattnet.

Fiskarna tog inte skada av att det bara var 450 liter istället för 700 i karet eftersom jag la i pumparm - däremot blev det så trångt att frontosorna blev irriterade på varandra och började slåss.

Efter detta har de fortsatt.

Hmmm... tror jag förstår vinken Kjell [:I]

Har kollat läget lite och det är helt OK att lämna in Frontosorna till djuraffären om det blir krig om ett år eller så...

Förhoppningsvis har jag ett akvarieleasingföretag vid det laget också, kan ju vara så att det skulle passa med ett 1000 liters Frontosakar någonstans [:-30]

Har också kollat att det går in ett större kar där jag har 420 liters karet... i alla fall med hjälp av det redan omtalade skohornet.

Det är alltså fullt möjligt för mig att testa, jag har ju utvägar som är ganska snabba om det skulle gå åt pipsvängen.... Jag lovar dig Kjell, att om det misslyckas, så ska jag skriva en tåt om det. Tåten kan du ha att hänvisa till när någon annan toktant får för sig att sätta Frontosor i ett för litet kar...
#33 - 25 november 2004 17:57
Nu har jag börjat flytta runt fiskar för att frigöra mitt 450 literskar... jag har också beställt pumpar och filtermatta... och allt är på G... då dyker herr Ågren upp!!!!
Tanganyika ska jag ha... men jag kanske ändå ska skippa Frontosorna... men vad ska jag ha i stället då???

De innevånare som jag är säker på att jag vill ha, är:

Lamprologus Multifasciatus (en grupp på 3-4 lekpar blir det nog)
Julidochromis transcriptus (hur många är lagom och finns det någon som passar bättre än Transcriptus???)
Någon sorts Compressiceps (tips på art och antal mottages tacksamt)

Vad kan jag ha mera??? Prinsessor vore ju fint... men de ska ju vara väldigt stidiga har jag förstått... Jag vore väldigt tacksam för lite tips...
#34 - 26 november 2004 22:25
Är det ingen som har några förslag eller svar på mina funderingar????
#35 - 26 november 2004 23:53

Ah du kan ha 1 par till flera par av compressiceps men ett par brukar funka bra lugna fiskar händer inte så mycket.

Jag tycker du skall inhandla dom fiskarna du sagt + en 6-8 små frontosor i 6-8 cm klassen dom kan du ha länge sen fins det folk som köper dem om du tröttnar eller kanske du har ett större kar till dom tills dess har ju nått år på dig.

Går alldeles utmärkt att blanda olika sorter med frontosor ochså.

Jullar skall köpas flera på samma gång mycket svårt att lägga till någon bara så när du har ett fungerande par så bör man ta bort dom övriga som annars lätt blir dödade dela aldrig på ditt par gör du det så kan dom bli rivaler senare även om dom gått bra flera år innan.

Du har ju leptosma i olika varianter hästnosar eller varför inte macrops massor att välja mellan
#36 - 27 november 2004 14:38
Tack för tipsen Mcoist! leptosoma verkar bli ett bra alternativ, eftersom de håller till i de övre regionerna också... Hästnosarna är ju växtätare och det känns dumt att blanda dem med köttätarna... med tanke på bukvattensot och sådant. Macrops håller ju till vid botten, och där har jag ju en del fiskar redan...
#37 - 4 januari 2005 13:02
Sådärja.... nu är det nya Tanganyikat färdiginrett...
Filtermatta med powerheads bakom, på sammanlagt 1500 liter och även ett ytterfilter som suger in vattnet bakom filtermattan... för att jag ska få så "liten" skit som möjligt i det filtret.
Ett tunt lager med sand på frigolitskivor med fastsilikonad sjösten...
20 kg kalksten och 20 kg kolsten upptravade i ett röse...
Svart bakgrund...
Några få växter: lite Valnesiera, någon anubais och en gallerplanta... och en massa javaormbunke som jag satt fast på filtermattan...

Innevånare för närvarande:
Ett okänt antal Guppys som fungerat som filterstarter.
Fyra Ancistrusar
Sex st L Multifasciatus
Två st Slöjstjärtar som tillfälligt går där och rensar andmat...

Jag har också beställt 2+4 Leptosoma "Blue flash", när de kommer så flytta slöjorna ut....

Bild på hela baletten kommer när fotoarkivet fungerar igen...
#38 - 19 januari 2005 12:10
Nu händer det saker!!!

Sådärja, nu har jag fått mina leptosoma... beställde 2+4, men jag misstänker att jag fått 3+3 i stället... De är ca 5-6 cm långa och kostade 500 kronor för 6 stycket... Ett väldigt moderat pris, berodde kanske på att jag talade om att man kunde få dem för 90 kronor söderut :p

Jag försöker också fota karet, men jag får inte till inställningarna i kameran, så att den vita kalkstenen lyser som en sol och allt annat blir jättemörkt... Har ett foto i en konstig vinkel... ni får hålla till godo med det så länge, jag har också ett halvdant kort på filterkonstruktionen men tänk då på att jag ska täcka en par dm av karet med en svart platta, så att man slipper se filtermattan....

Annons