Ska jag låta Lotusen blomma?

#1 - 30 mars 2004 09:57
Jag har en röd tigerlotus som är säkert 10 år gammal. I vanliga fall brukar jag beskära den rejält och endast låta enstaka flytblad komma till ytan eftersom jag vill att den ska ha kraft kvar till de nedre bladen. Nu har jag i alla fall låtit ytbladen växa fritt ett tag...

När jag kikar in i karet i dag ser jag att den bildat en fet knopp som väl kommit ca en dm upp i karet... frågan är nu hur jag ska göra??? Kommer blomman att ta orken ur plantan, eller kan jag bara låta den blomma???
Det vore ju roligt att se den blomma, såg att den blommade på natten, man får väl upp och skrämma fiskarna med blixt på kameran för att få ett kort då... hoppas bara att alla allergiker här hemma tål doften... om jag nu ska behålla knoppen...
#2 - 30 mars 2004 10:16
Hej Nanc
Behåll du knoppen tills den har slagit ut. Det viktigaste är nog att du tar bort den innan den sätter frö, vilket den antagligen inte gör utan polinering. Jag tror inte att blomman tar så mycket kraft ur själva plantan. Blir doften för stark så får du ta bort blomman.

Guy
#3 - 30 mars 2004 18:10
Oki Guy, då låter jag den blomma! Det är ju onekligen lite spännande, knoppen är ju jätte "fet", måste bli en rejäl blomma... Synd att den blommar på natten bara. Hur länge lever blomman ungefär?
#4 - 30 mars 2004 18:13
När jag fick min Lotus att blomma hade den börjat hinna vissna på morgonen när jag vaknade och började ta bilder. Missade även lukten helt och hållet. Doftade inte ett smack.
#5 - 30 mars 2004 18:24
Okidok.... blir till att ladda en kaffeperka och lite godsaker så man kan hålla sig vaken då.... lotusvaka :-)
När du skriver "fick min lotus att blomma" så får man en känsla av att det inte är så vanligt, eller???
#6 - 30 mars 2004 18:27
Kom på en sak till.... är blomman värmekänslig??? Jag har ljusrampen mitt över karet och där har jag inga täckglas... ska jag försöka styra den lite i sidled, eller blir det för lite ljus i stället då???
#7 - 30 mars 2004 18:27
Varför inte låta den blomma om du nu väntat 10 år... Det kan vara det sista den plantan gör - men allt liv har väl ett slut... förr eller senare.
Kanske tom försöka få till pollinering med en öronpinne och möjligen få frön.

Det vore väl ändå att addera till de erfarenheter vi brukar kalla akvaristik. / Erik
#8 - 30 mars 2004 18:39
Du har så rätt Erik... var väl kanske mest orolig för doften och mina allergiker... Men nu låter jag den blomma... jag kommer att fota om jag får en chans...
Får väl leta fram lite Topz också... men jag är så himla dålig på allt vad blommor heter....
#9 - 30 mars 2004 18:41
Behövs det inte fler plantor/blommor för att lyckas med pollinering?
#10 - 30 mars 2004 18:47
Jag trodde det också... men det har väl med det där med korsbefruktning och allt... som man får lära sig på biologin... Dom är väl tvåkönade... ståndare och pistill å så där... *fy vad man är borta på sånt*
#11 - 30 mars 2004 18:49
Enligt Linda (som är 15 år) så har bara vissa blommor både hon och hanceller i ståndaren, det är de som kan befrukta sig själva...
#12 - 30 mars 2004 18:57
Jag letar febrilt i min nya bibel ;), av Peter Hiscock. Det enda som står om reproduktion hos olika Lotusplantor är genom skott. Blir inte riktigt klok på detta. Återkommer om jag hittar något vettigt...
#13 - 30 mars 2004 18:57
Tack Peter...!!!
#14 - 30 mars 2004 21:24
Har ingen erfarenhet av blommande vattenväxter (ännu?), men hibiskusar har jag korsat lite. De har en väldigt kort period som pistillen är mottaglig för pollen, säkrast timmen efter den slagit ut, sedan torkar pistillen. De flesta blommor kan pollineras med sitt eget pollen.
#15 - 2 april 2004 15:47
Nu har knoppens spets gått över ytan... det har gått jättefort i dag... den måste ha växt flera cm bara under dagen...

Hur var det nu... kommer den att torka i ljusrampen... jag kanske ska sänka vattennivån??? Eller försöka dra den åt sidan???
#16 - 2 april 2004 21:06
Nu har lotusen fått ett eget album på zoonen... lite färska kort på knoppen finns där... Hoppas verkligen att jag får komplettera med några kort på blomman också...
Vad tror ni som vet... när slår den ut???
#17 - 3 april 2004 11:21
Nu närmar sig knoppen täckglaset... bara någon mm kvar... Hur gör jag då då... Självklart förstår jag att jag kan ta bort glaset, men blir det inte för torrt då... behöver jag bygga en kuvös eller så????
Har den kommit så här långt så vill jag ju se den blomma...
#18 - 3 april 2004 13:48
Denna tråd på The All Wet Thumb Community kanske kan vara nåt att kika på...

http://aquabotanicwetthumb.infopop.cc/eve/ubb.x?a=tpc&s=4006090712&f=1306023812&m=5386068074

mvh Nicklas
#19 - 3 april 2004 16:20
Tack för tåten Nicklas... det verkar som om de klarar att växa upp i rummet... Tur är väl det, för nu är den 2 cm ovanför täckglaset... Nya bilder kommer...
#20 - 4 april 2004 21:13
Nu blommar den!!!! Vit och fin, bilder finns på Zoonen....
#21 - 4 april 2004 22:38
Så jäkla läckert! =)
#22 - 5 april 2004 05:35
Så gøy da! Har hatt lotus i halvannet år nå, men den har aldri belønnet meg med slik en vakker sak! Gratulerer :)
#23 - 5 april 2004 06:22
Hoppas att den inte har vissnat ner helt nu när du vaknar. Kul att du fick så fina bilder på den.
#24 - 5 april 2004 06:28
Javisst är den vacker Nanc lilla blomma!
Grattis!
#25 - 5 april 2004 06:32
Grattis!
Va kul att du blev med blomma efter 10 års förhållande med lotusen.
#26 - 5 april 2004 07:39
Tack alla!!! Nu på morgonen står den minst lika vacker... tog måååånga kort på den i natt och ska ta flera i dag... ååååhhh vad jag önskar att jag hade hunnit lära mig kameran bättre...
#27 - 5 april 2004 14:31
Lotusen står fortfarande praktfullt utslagen... men i morgon är den säkert vissnad... såg tendenser till det nu... Jag har i alla fall lagt in två, bättre och färskare, kort nu...
#28 - 7 april 2004 18:51
Nu har blomman blommat ut... och en ny knopp är på väg :-)
#29 - 7 april 2004 18:58
Jättekul! Provade du föra över något pollen för att se om du kan få frön?
#30 - 7 april 2004 20:55
Jepp... rotade runt med en Topz... Blomman är inte helt torr än, så jag väntar med fröinspektionen.... Om jag hittar frön, ska jag skicka dem till dig då dgqlof *himlarns vilket nick* ???
#31 - 9 april 2004 10:35
Det skulle vara spännande! Oftast tar det flera veckor/månader tills fröställningar mognat och torkat så det ger mig gott om tid att läsa på.
#32 - 9 april 2004 10:55
Visst avstannar mognadsprocessen om man klipper av blomman va??? Den gör ju ingen skada där den ligger på täckglaset, så det spelar ingen roll egentligen. Jag låter den ligga där tills stjälken börjar ruttna... då åker den av. Den nya knoppen har kommit ca en dm upp nu... Enligt mina beräkningar borde den blomma när jag är i GBG med kameran tyvärr...
#33 - 9 april 2004 11:48
Nanc: grymt kul att du fick den att blomma ut :)

jag blev sugen på att skaffa en själv när jag såg bladen, skulle passa bra för mina ormhuvudsfiskar :)

//Marcus
#34 - 9 april 2004 12:13
Jag upplever Lotusen som en lätt växt... bara man har tålamod att vänta på flytbladen... sedan kommer väl blommorna som en ev bonus... Klart att du ska ha en Lotus Marcus :-)
#35 - 23 maj 2004 10:05
Tänkte bara tala om att nu är den tredje knoppen på väg mot ytan... detta trots att jag klippt nästan alla flytblad...
#36 - 13 juni 2004 20:13
Helt sanslöst verkar det... men fjärde knoppen är på väg mot ytan. Nu har jag klippt den så att endast 9 flytblad återstår... den har bildat små bebisar som kommer upp runt omkring där den står och den börjar verkligen bli en färgklick i karet....
Är det med Lotusar som med Ancistrusar... när de väl börjat så...????

Annons