ska jag kasta bort fiskar med dålig färg?

#1 - 2 april 2008 13:56
mina golden ung djur är där ganska stor färg skillnad på. vissa är riktigt gula vissa mörk gula, sen är där dom som nästan är vita.

ska jag ta o kasta dom som är vita eller?
#2 - 2 april 2008 14:16
Först kan du fundera på om deras "missfärgningar" kan bero på om de är stressade på något sätt, isf kanske det är bättre att åtgärda orsaken.

Det är väldigt vanligt med korsningar bland malawis, fundera på om det kan vara orsaken, isf är de väl inte så roliga att ha kvar.
#3 - 2 april 2008 14:39
dom kommer från samma kull, jag såg de ganska tidigt att de var vissa som var mkt ljusare än dom andra.
#4 - 2 april 2008 15:38
tycker du kan annonsera ut dem här eller på blocket ! det kan vara någon som blir jätte glad för dem!
#5 - 2 april 2008 16:51
Goldens är ju lite luriga när det gäller färg då de ändrar efter humör som Erik nämner.

De värsta missfärgningarna är ju när de får gråa fläckar. Detta visar endast dominanta fiskar upp eller fiskar som är rädda. Så det kan vara mycket svårt att avgöra. Samma kanske gäller för "Gulheten".

MVH Simon B:)!
#6 - 4 april 2008 11:00
Blohme skrev:
dom kommer från samma kull, jag såg de ganska tidigt att de var vissa som var mkt ljusare än dom andra.

Att det är en och samma kull betyder inte att det är helt säkert att det bara är en hane inblandad, men när du vet att det bara är en kull så borde du känna till akvariet och vilka hanar som skulle kunnat "komma till".
#7 - 4 april 2008 15:45
Erik... skrev:
Att det är en och samma kull betyder inte att det är helt säkert att det bara är en hane inblandad, men när du vet att det bara är en kull så borde du känna till akvariet och vilka hanar som skulle kunnat "komma till".

tyvärr känner jag inte riktigt till akvariumet, fick dom av en vän, men kan kolla upp de. men jag tror nog jag tar o skänker bort ett par av dom
#8 - 4 april 2008 15:48
Tycker dom bör avlivas om dom är klent färgade. Många malawi är redan alltför utblandade. Men tänker du inte driva upp några yngel ifrån dom spelar det ingen roll. [:o]
#9 - 4 april 2008 16:00
tompa_2006 skrev:
Tycker dom bör avlivas om dom är klent färgade. Många malawi är redan alltför utblandade. Men tänker du inte driva upp några yngel ifrån dom spelar det ingen roll. [:o]

ja jag tror jag har läst någon gång att man kastar dom som inte är bra färgade. för de går väl bara åt de sämre om dom med ynglar av sej. och de är ju inte så kul att få missfärgade yngel.

men om man glädjer någon med ett par ljusa golden så är de ju bra =)
#10 - 4 april 2008 19:37
Finns det inte en vit variant av Golden?
#11 - 4 april 2008 19:47
Micke_A skrev:
Finns det inte en vit variant av Golden?

jag vet inte riktigt, men kan de bli vita av två gula??
#12 - 4 april 2008 20:03
Blohme skrev:
jag vet inte riktigt, men kan de bli vita av två gula??

Det kan det nog, om de bär på den genen, det vill säga har haft vita i släkten.
JeBoro
#13 - 4 april 2008 23:29
Jo det finns en vit variant
#14 - 5 april 2008 07:40
Micke_A skrev:
Det kan det nog, om de bär på den genen, det vill säga har haft vita i släkten.

jaha okej okej, men min lillebror ska starta upp ett akvarium. Så jag tror jag skickar över några av dom till han.:)

Jag har satt upp ett kar som jag ska ha yngel i, men jag undrar om det är riskfritt för yngelna att ha i en siamesisk algätare och en praktbotia?

Annons