Ska jag ha filter?

#1 - 24 januari 2004 16:08
Jag ska skaffa ett akvarium på ungefär 70 liter. Vill ha va 15 fiskar och endel växter.
Ska jag ha filter då? Räcker det med det billigaste?
#2 - 24 januari 2004 16:13
köp en brio1 innerfilter den är bra! och en rena100 kopplad med en syresten avlång.
#3 - 24 januari 2004 16:48
kolla runt lite innan du köper innerfilter, ett som kostar 200 i en affär, kan kosta 395 i nästa affär.
det finns många olika märken, jag har några hydor, tycker de funkar ganska bra. ett som passar ditt kar finns för under 200 kr på herkules zoo, hisingen. ta inte det minsta, för filtermassan blir lätt för liten då, ta hellre ett större som du "stryper" cirkulationen på lite, så kommer dina fiskar må bättre av att vattnet renas bättre!
#4 - 24 januari 2004 23:56
Tänk också på att en luftpump med syresten kan vara rätt så högljudd, vilket kan vara ett stort problem (åtminstone retar jag mig väldigt på sådana ljud). Ett "riktigt" innerfilter typ Fluval eller Eheim är mycket tystare, och inte så värst mycket dyrare.
#5 - 25 januari 2004 01:03
Jag har fått lärt mig att luftpumpar är rätt ineffektiva, och som andra redan har skrivit kan jag intyga att de låter en hel del. Skulle tippa på att ett Fluval 2 eller motsvarande skulle passa bra till ditt akvarium (pumpar 360 L/timme), fördelen med deras nya plus (+) serie är att man kan placera dom direkt på bottnen och slippa hålla på med sugkoppar som släpper i tid och otid, nackdelen är att filtermassan och utrymmet för denna är mindre än på dom gamla varianterna. Kan rekommendera att du köper en bit grov filtermatta passande till din filterbehållare och byter ut orginalfiltermassan, man slipper då rengöra filtermassan lika ofta samtidigt som det tycks bli en "bättre" (hittade inget lämpligare ord) bakterieflora med denna typ av filter.
#6 - 25 januari 2004 02:32
millie:det finns tysta syrepumpar dessutom kan man lägga syrepumpen på en bit skumgummi..man har ju inte akvariet i sovrummet direkt..
#7 - 25 januari 2004 04:32
Jag har akvariumet i sovrummet. Där fungerar inte det så bra med luftdrivna pumpar.
Man kan även bygga en pump runt ett löst pumphuvud. Sätt ett rör på insuget, med många små hål längs sidan. Stick ned det i blå filtermatta av lämplig storlek (större är bättre, slipper rengöra så ofta). För att förenkla instickandet, kan man göra ett hål genom att skära ett lämpligt kryss med en kniv ned i filtermattan.
Finns byggbeskriningar på sådanna innepumpar.

Annons