Ska jag göda mer?

#1 - 18 mars 2005 21:07
Kör en fulldosgödning en gång i veckan i samband med vattenbyten (enligt defdacs recept). Använder inte CO2. Sedan jag började med detta för ett antal veckor sedna så har det verkligen växt så att det knakar i mitt kar.

Nu börjar jag se lite bristsjukdomar i mina kar.
http://www.hjortgatanszoo.se/_grafx/block_imgs/lg_kalcium1.jpg
http://www.hjortgatanszoo.se/_grafx/block_imgs/lg_k_deficiancy11.jpg

Mina frågaor nu är: Ska jag göda två gånger i veckan? En gång på lördag och en gång på onsdag kanske? Riskerar jag algblomning om jag gör detta? Är det bara att tillsätta mer av allt?
#2 - 18 mars 2005 21:10
Vet du hur mycket nitrat du har precis innan gödning ??

Kanske är det så lätt att du bara behöver fulldosbumpa en gång mitt i veckan för det ser onekligen ut att behövas lite mer Kalium iallafall !
#3 - 19 mars 2005 08:04
[QUOTE=oveb]Vet du hur mycket nitrat du har precis innan gödning ??

Kanske är det så lätt att du bara behöver fulldosbumpa en gång mitt i veckan för det ser onekligen ut att behövas lite mer Kalium iallafall ![/QUOTE]

Vet inte hur mycket nitrat jag har innan gödningen.

Kanske ska prova att fulldosera en gång mellan vattenbytena också.
#4 - 19 mars 2005 08:07
Det kan vara en lösning på problemet. Du får väl testa. Men det kan vara så att något ämne saknas. Vet du vad vattnet innehåller för nivåer av olika ämnen från kranen?
#5 - 19 mars 2005 08:23
Detta är mina Vattenvärden (Linköping)

http://thorre.se/1.pdf
http://thorre.se/2.pdf
#6 - 21 mars 2005 02:19
Viktigaste frågan. Har du bra CO2-värden? Mät kH efter vattenbytet och sedan pH varje dag innan ljuset slår på och direkt efter (eller runt) att ljuset släcks. Använd lämplig tabell för att beräkna CO2-halten. Om du har stabilt och bra CO2-värde (mellan morgon och kväll är det ok om det skiljer sig).
Har du det, så är det bara att ha i en till fulldos gödning när det slutar bubblar. Det som är "farligt" med växtakvarium är "undergödning". Har växterna CO2 och ljus, så kan de käka MYCKET gödning.

Om inte ok CO2, se till att du får bra CO2-värde. Det är det absolut vanligaste problemet (efter att ha följt många trådar om detta).
#7 - 21 mars 2005 06:39
[QUOTE=jackson]Viktigaste frågan. Har du bra CO2-värden? Mät kH efter vattenbytet och sedan pH varje dag innan ljuset slår på och direkt efter (eller runt) att ljuset släcks. Använd lämplig tabell för att beräkna CO2-halten. Om du har stabilt och bra CO2-värde (mellan morgon och kväll är det ok om det skiljer sig).
Har du det, så är det bara att ha i en till fulldos gödning när det slutar bubblar. Det som är "farligt" med växtakvarium är "undergödning". Har växterna CO2 och ljus, så kan de käka MYCKET gödning.

Om inte ok CO2, se till att du får bra CO2-värde. Det är det absolut vanligaste problemet (efter att ha följt många trådar om detta).[/QUOTE]

Hej Jackson
och tack för ditt svar. Jo, jag känner till "problematiken" med PH. Har dock lite svårt att mäta innan ljuset går på eftersom jag jobbar. Ljuset går på vid 1200 och stängs av 2200. Jag skulle iofs kunna flytta dyngnet för mina firar men men jag har ingen co2 anläggning just nu så därför känns det som om det kvittar.

Ska helt enkelt göda två gånger i veckan och se vad som händer. Blir det oönskat resultat så är det ju bara att sluta ;)
#8 - 5 april 2005 02:31
Tja, när du går till jobbet så har ju inte ljuset gått igång. pH-värdet kommer troligen att sjunka lite till tills ljuspåslaget. Men är det bara konsekvent (tidpunkt) så är det ok. Krävs bra vätske-pH-test (i stil med 6.0-7.6 pH).

Fast egentligen är det ingen idé att prova, eftersom du inte använder CO2-tillsats (såg jag äntligen :-) ). Då har du garanterat under 3 ppm CO2 i vattnet (troligen runt 1-2 ppm). Bara att mäta kH-värdet samt slå upp "baklänges" i en CO2-tabell, så får du reda på pH-värdet.

Jo, det går alltid att prova. Dokumentera gärna dessa försök för dig själv. Man glömmer snabbt vad man gjorde och vad det ledde till.

Annons